کلینیک مشاوره و روانشناسی بینش نوین

ساعت کاری مرکز: شنبه تا پنج شنبه، 10 تا 21

کلینیک روانشناسی و مشاوره بینش نوین

ساعت کاری مرکز:

شنبه تا پنج شنبه : 10 – 21

وظایف مشاور خانواده

وظایف مشاوره خانواده چیست؟

همه‌ی ما کم‌وبیش درگیر مشکلات خانوادگی هستیم. از طرفی همیشه نمی‌توانیم این مشکلات و هیجانات ناشی از آن را مدیریت کنیم؛ بنابراین گاهی باید مقاومت را کنار بگذاریم و از فردی متخصص در این زمینه کمک بگیریم. مشاور خانواده بهترین شخص برای مراجعه کردن در چنین مواقعی است. اگر نمی‌دانید وظایف مشاور خانواده چیست و در یک جلسه مشاوره خانوادگی چه می‌گذرد، حتما در ادامه همراه ما باشید. در این مطلب از مرکز مشاوره بینش نوین، به تشریح وظایف مشاور خانواده پرداخته‌ایم.

مشاوره خانواده چیست؟

خانواده به عنوان خواستگاه هر فرد برای حضور و فعالیت در اجتماع از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. همه ما نسبت به خانواده ای که در آن حضور داریم یک‌سری وظایف و تعهدات داریم و می بایست برای حفظ و ثبات خانواده به آن‌ها متعهد باشیم. این تعهدات به‌خصوص در زمانی که به عنوان رأس خانواده یعنی همسر، مادر و یا پدر نقش داریم اهمیت بالاتری به خود می‌گیرد، زیرا مدیریت و راهبرد خانواده به عهده ماست.

همه ما انسان‌ها زندگی خود را در خانواده آغاز می‌کنیم؛ اعم از اینکه شما با خانواده خونی خود زندگی کنید یا فرزند خوانده باشید، آن خانواده تأثیر بسیاری بر تک تک ابعاد زندگی‌تان می‌گذارد. خانواده ما تعیین کننده شخصیت اکنون و آینده ماست و اینکه آیا در آینده قرار است زندگی خوبی داشته باشیم یا خیر؟ ما عادت هایمان، دایره لغاتمان ، فرهنگمان و نحوه تفکرمان را از خانواده می‌گیریم. همچنین نحوه عشق ورزیدن و ارتباط گرفتن با افراد دیگر را از خانواده می‌آموزیم.

وظایف مشاوره خانواده چیست؟

اگر در خانواده‌ای سالم همراه با روابط سالم، پا به این دنیا گذاشته باشید؛ احتمال بالایی دارد که در بزرگسالی نیز نحوه برقراری ارتباطات سالم را بلد باشید. اگر در خانواده‌ای پریشان و به هم ریخته به دنیا آمده باشید، در آینده نیز برای ارتباط برقرار کردن، ضعف خواهید داشت. با اینکه به دنیا آمدن در خانواده‌ای پریشان‌، بسیار بد شانسی است، اما قابل تغییر نیست. البته باید در نظر داشت که تمام خانواده‌ها در برهه‌های زمانی متفاوت با مسائل و مشکلات خاص خودشان درگیر هستند و این امری دوری ناپذیر است، ولی مشورت با روانشناس اختصاصی خانواده کمک می‌کند تا به بهترین شیوه ممکن، مشکلتان را حل کنید.

مشاوره خانواده استرس و تعارضات بین اعضای خانواده را کاهش می‌دهد و ارتباطات و تعاملات بین آن‌ها را بهتر می‌کند. مشکلات موجود در زندگی مشترک می‌تواند بر تمام جنبه‌های زندگی اعضای خانواده اثرگذار باشد. در واقع مشاور و روانشناس خانواده به شما کمک می‌کند این مشکلات را حل کنید. وظایف مشاور خانواده این است که به افراد در بهبود ارتباطات، حل مشکلات خانوادگی، درک و رسیدگی به چالش‌های خانوادگی و ایجاد یک محیط سالم در خانه با عملکرد بهتر کمک کند.

آشنایی با خدمات مشاور خانواده

مشاوره خانوادگی نوعی از مشاوره است که به برطرف کردن مسائل خانوادگی و آنچه در یک خانواده می‌گذرد، می‌پردازد. وظایف مشاور خانواده این است که به بررسی مسائل و مشکلات همه افراد خانواده بپردازد و با آن‌ها ارتباط مؤثر و مفیدی برقرار ‌کند. مشاوران خانواده از جمله روانشناسانی هستند که به دلیل بررسی کل خانواده و مراجعه همه اعضای خانواده، می‌توانند تحلیل بهتر و روشن‌تری از مسائل افراد آن خانواده داشته باشند. موضوعات رایج جلسات مشاوره ای عبارتند از:

  • مشکلات ارتباطی بین زوج
  • مشکلات جنسی/تمایلات جنسی (مشاوره جنسی)
  • اختلافات بر سر روش‌های فرزندپروری
  • خانواده در هم آمیخته
  • مصرف مواد مخدر یا الکل
  • مدیریت خشم
  • خیانت (مشاوره خیانت همسر)
  • اختلالات جسمی یا روانی
  • تعارضات فرهنگی
  • دخالت خانواده‌ها
  • سردی رابطه
  • مشکلات خلقی و رفتاری
  • اختلافات مالی
  • بیکاری
  • ناباروری
  • تغییر نقش مانند بازنشستگی یا آشیانه خالی
  • طلاق (مشاوره طلاق)
آشنایی با خدمات مشاوره خانواده

 

کار مشاور خانواده چیست؟

حل اختلافات زناشویی تنها کارکرد یا وظایف مشاور خانواده نیست. کلید حفظ یک واحد خانواده موفق این است که اعضای خانواده به فهم و تشخیص صحیح و به موقع نیازهای یکدیگر برسند و بین نیازهای خود و نیازهای اعضای خانواده تعادل ایجاد کنند. وظایف مشاور خانواده این است که به اعضای خانواده کمک می‌‌کند تا ارتباط بهتری با یکدیگر داشته باشند و به تغییر، توسعه و حل تعارض در خانواده‌ها کمک می‌کند. مشاوران خانواده می‌توانند در مواردی که خانواده‌ها با هم در بحث‌های طولانی هستند و حتی نمی‌توانند منظور اصلیشان را به هم برسانند، عاملی برای کمک به افراد خانواده باشند و با صرف وقت برای هر یک از اعضای خانواده و شنیدن حرف‌های هر کدام به صورت جداگانه به نوعی اتحاد، آشتی و برقراری صلح به افراد خانواده برسند. در ادامه با وظایف مشاور خانواده بیشتر آشنا خواهیم شد:

وظایف مشاور خانواده در مشاوره ازدواج

مشاوره پیش از ازدواج برای کسانی که می خواهند زندگی مشترک زناشویی را شروع کنند بسیار مناسب است، زیرا به زوجین کمک می‌کند تا با معیارهای انتخاب همسر، میزان همسان بودن با یکدیگر، راه‌های داشتن ازدواج موفق و مهارت‌های ارتباطی آشنا شوند.

 وظایف مشاور خانواده در زوج درمانی (مشاوره زناشویی)

ازدواج‌های موفق ازدواج‌هایی هستند که در آن‌ها علی رغم نقص‌هایشان با هم رشد می‌کنند.

باوجود تفاوت‌ها و کاستی‌ها غم خوار هم هستند. اگر قصد دارید که روابط زناشویی خود را حفظ

یا بازسازی کنید یادگیری مهارت‌های زناشویی مهم است.

وظایف مشاور خانواده در سکس تراپی

وظایف مشاور خانواده در سکس تراپی درمان مشکلات جنسی با منشا روانشناختی است، که می‌تواند بر روابط زوجین تاثیر بگذارد و روابط زناشویی آن‌ها را تخریب کند. از آنجا که این نوع مشکلات، به بنیان خانواده آسیب می‌رساند، درمان آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

 وظایف مشاور خانواده در خانواده درمانی

خانواده درمانی در سلامت و عملکرد خانواده نقش بزرگی ایفا می‌کند و می‌تواند کمک بزرگی در دوران سخت یا وجود مشکلات رفتاری و روانی در فردی از خانواده و حتی حل مشاجرات خانوادگی باشد.

 وظایف مشاور خانواده در خیانت زناشویی

خیانت زناشویی و توهم خیانت زندگی عاطفی هر فردی را به آشوب می‌کشاند. تغییر مداوم احساسات، پرخاشگری‌های مشکل ساز و به طور کلی به وجود آمدن طیف گسترده‌ای از احساسات منفی،آسیب‌های روانی، خشم و… را در خانواده‌ی آسیب‌دیده از خیانت می‌توان دید. مشاور روانشناس خانواده خوب کمک می‌کند تا به درک چرایی این موضوع برسید و کمک به فرد برای پشت سر گذاشتن رنجش‌ها و حفظ ازدواج نقش دارد.

 وظایف مشاور خانواده برای طلاق

آمار طلاق رو به افزایش است و والدین و کودکان را به یک اندازه تحت تاثیر قرار می‌‌دهد . مشاوره پیش از طلاق باعث می‌شود افراد بتوانند تصمیم درست بگیرند و ازروی عصبانیت و… تصمیم نگیرند. 

جلسات مشاور خانواده چگونه است؟

مشاور خانواده برای رفع یک مشکل خاص مانند سازگاری یا مرگ اعضای خانواده کار خود را آغاز می‌کند. وظایف مشاور خانواده این است که در جلسات درمانی به تجزیه و تحلیل ارتباط اعضای خانواده با یکدیگر بپردازد. گاهی اوقات افراد مهارت‌های زندگی را بلد نیستند و یا از انتظارات همسرشان بی‌خبرند؛ همین جلسات مشاوره و روانشناسی خانواده و کمک گرفتن از متخصصان آموزش دیده افراد را نسبت به زندگی مشترک آگاه‌تر کرده و به آن‌ها کمک می‌کند تعارضات را حل و برای ساختن رابطه‌ای سالم و عاشقانه قدم به قدم پیش بروند.

جلسات مشاوره خانواده چگونه است؟

مشاوره خانواده چند جلسه است؟ 

به طور معمول جلسات مشاوره خانوادگی در پکیج‌های مختلف ارائه می‌شود که از 45 دقیقه تا 1 ساعت طول می‌کشد و معمولا به صورت هفتگی برگزار می‌شود. اما در مواردی بسته به شرایط خانوادگی، جلسات هفته‌ای 2 یا 3 بار هم برگزار می‌شوند. این موضوع به شرایط شما و تصمیم مشاورخانواده بستگی دارد. تعداد جلسات با مشاور خانواده ممکن است از چند جلسه تا بیش از یک سال طول بکشد.

آیا مشورت با مشاور خانواده خوب است؟ 

بر هیچ کس پوشیده نیست که مشکلات زندگی خانوادگی جزء جدایی ناپذیر زندگی افراد هستند و تقریبا می‌توان گفت اکثر افراد گاه با مشکلاتی در خانواده خود دست و پنجه نرم می‌کنند. به عنوان مثال برخی از افراد در زندگی زناشویی خود با مشکل مواجه هستند و این مشکلات به وجود آمده باعث شده روند معمول زندگی با اختلال مواجه شود و آرامش زندگی و عشق آن‌ها از دست برود. قطعا در چنین شرایطی کمک گرفتن از مرکز مشاوره و روانشناسان مجرب و کاربلد تاثیر بسیار مثبتی در زندگی افراد گذاشته و به سلامت روان و آرامش خیال آن‌ها کمک به‌سزایی می‌کند . امروزه افراد در زمینه‌های گوناگون کاری، تحصیلی و خانوادگی با مشکلات بسیاری مواجه می‌شوند. بسیاری از آن‌ها اگر به سرعت پاسخ داده شوند و درمان مناسب و راهکار مناسبی برای آن‌ها ارائه شود به مشکلات بزرگ‌تر تبدیل نشده و به قول معروف در نطفه خفه می‌‌شوند و نمی‌توانند مشکلات متعاقب و متعدد بعدی را برای فرد به وجود آورند.

تاثیر مشاور خانواده در زندگی

یاد می گیرید که مشکلات و اختلافاتتان را به شکل سالم‌تر و پایدار حل کنید، ارتباط موثرتری با همسرتان پیدا می‌کنید که در آن‌ها نه تنها نیازهایتان را بیان می‌کنید بلکه بدون خشم به حرف‌های همسرتان نیز گوش می‌دهید، الگوهای رفتاری و ارتباطی بهتری را برای برخورد با مشکلاتتان پیدا می‌کنید، یاد می‌گیرید که بدون توهین، در مورد خواسته‌ها و نیازهایتان قاطع باشید، بر روی مشکلات و مسائل حل نشده قدیمی کار می‌کنید، درک بهتری از نیازها و خواسته‌های همسرتان پیدا می‌کنید و سوءتفاهم‌ها بین شما کمتر می‌شود.

مزایای مشاوره خانواده

مزایای کمک گرفتن از مشاور خانواده

    • حفظ و توسعه سلامتی در خانواده
    • گسترش درک و همدلی بین اعضای خانواده
    • رفع مشکلات زندگی مشترک
    • بهبود توانایی حل مشکل و مسئله

جمع‌بندی

مشاور خانواده یکی از بهترین و موثرترین افراد برای برطرف کردن مشکلات خانوادگی است. در واقع مشاور خانواده می‌تواند به تمامی اعضای خانواده کمک کند تا از بحران‌های شخصی و خانوادگی عبور کنند و مسیر زندگی سالم‌تری را طی‌کنند. پس از خواندن این مطلب، پیشنهاد می‌کنیم حتما برای مشاوره خانواده وقت اختصاص دهید و برای آن برنامه ریزی لازم را انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *