کلینیک مشاوره و روانشناسی بینش نوین

ساعت کاری مرکز: شنبه تا پنج شنبه، 10 تا 21

کلینیک روانشناسی و مشاوره بینش نوین

ساعت کاری مرکز:

شنبه تا پنج شنبه : 10 – 21

داشتن یک زندگی جنسی رضایت بخش، امری سالم و طبیعی است. صمیمیت فیزیکی و عاطفی بخش مهمی از کیفیت زندگی زناشویی است و هنگامی که اختلال عملکرد جنسی رخ می دهد، حفظ این کیفیت می تواند دشوار باشد. سکس‌تراپی می‌تواند به شما کمک کند چالش های جنسی خود را مجدداً تنظیم کنید و رضایت جنسی خود را در رابطه زناشویی افزایش دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اینکه سکس تراپی چیست، سکس تراپیست کیست و مراحل سکس تراپی چیست، باید مرکز مشاوره بینش نوین همراه باشید.

سکس تراپی چیست؟ مواردی که به سکس تراپی نیازدارند

سکس چیست؟

در پاسخ به این سوال که سکس چیست، ابتدا باید به خودمان نگاه کنیم. سکس و رابطه جنسی والدین، دلیل بودن ما و بقای نسل انسان در کره خاکی است. بدون رابطه جنسی، بقای نسل بشر ممکن نبود و به سرعت، انسان منقرض می شد. اما اینکه سکس چیست و چی نیست، بحث دیگری است. 

سکس یا رابطه جنسی بین زن و شوهر، یک سری از فعالیت های زناشویی برای بقای نسل است اما تنها هدف آن، بچه دار شدن نیست. آمیزش جنسی یا سکس، با هدف نزدیکی و نشان دادن علاقه دو طرف به هم، نیز صورت می گیرد. یعنی زن و شوهر برای نشان دادن رابطه عاظفی بین خود، نزدیکی می کنند و یکی می شوند. رابطه جنسی منظم و رضایت جنسی، می تواند یکی از ویژگی های یک رابطه سالم بین زن و شوهر باشد. 

نزدیکی و آمیزش جنسی می تواند به بهبود رابطه عاطفی پایدار زوجین کمک کند. اما برای اینکه پاسخ سوال چرا باید رابطه جنسی داشته باشیم را بهتر بدهیم، ادامه مطلب را بخوانید. 

 

چرا باید رابطه جنسی داشته باشیم؟

همانطور که گفتیم، رابطه جنسی بین والدین ما، باعث وجود ما شده است. اما تنها هدف داشتن آمیزش جنسی، بچه دار شدن نیست و نباید هم باشد. در غیر این صورت، ممکن است درگیر باورهای غلط در ازدواج و زندگی زناشویی شده اید. رعایت اصول رابطه جنسی و زناشویی به شما کمک می کند تا درک بهتری از زندگی متاهلی داشته باشید و درست تر زندگی کنید. 

در مراجل سکس تراپی، به شما کمک می شود تا باورهای غلط و نادرست را از بین برده و آن ها را با نگرش درست درباره سکس و رابطه جنسی، تغییر دهید. در جلسات سکس تراپی، به شما گفته می شود که مزایای داشتن رابطه جنسی منظم و پایدار با همسر چیست و این رابطه چه اصولی دارد. اما به طور خلاصه، دلایل داشتن رابطه جنسی را می توانید در موارد زیر ببینید:

البته داشتن رابطه جنسی ممکن است در برخی فرهنگ ها و جوامع، با بعضی مشکلات و موانع روبرو شود. مطلب رابطه جنسی قبل از ازدواج داشته باشیم یا نه؟ را بخوانید.

سکس تراپی چیست؟

سکس‌تراپی نوعی درمان مبتنی بر گفتگو است که برای کمک به افراد و زوج ها (بر اساس فاکتورها و ویژگی های زوج درمانی) طراحی شده است تا عوامل پزشکی، روانی، شخصی یا بین فردی مؤثر بر رضایت جنسی را بررسی کند. هدف از سکس‌تراپی کمک به افراد برای عبور از چالش های فیزیکی و عاطفی برای داشتن یک رابطه رضایت بخش و زندگی جنسی لذت بخش است.

مشکلات جنسی زوجین می تواند افراد را دچار انزوا یا دیگر مشکلات روحی کند. حقیقت این است که مشکلات جنسی بسیار رایج هستند و بهترین راه برای مقابله با آنها صحبت کردن در مورد آنها است.

اگر مشکل جنسی‌ای که دارید بر روابط شما تأثیر می گذارد، صادق بودن و صریح بودن با شریک زندگی خود در مورد آنچه اتفاق می افتد اولین قدم شما است. برای برخی از افراد، برداشتن این قدم به تنهایی برای کمک به حل مشکل کافی است. اما برای بسیاری دیگر، کمک گرفتن از یک متخصص بهترین راه است.

اینجاست که بحث درمان سکس‌تراپی وارد می شود. سکس درمانگران، مشاوران، پزشکان یا متخصصان بهداشت و درمان واجد شرایطی هستند که آموزش های اضافی را برای کمک به کسانی که مشکلات مربوط به رابطه جنسی دارند، گذرانده اند. این موضوع لزوما در جلسات مشاوره خانواده بررسی نمی شود و نمی توان مشاور خانواده را با سکس تراپیست، یکی دانست. 

مراحل سکس تراپی؟

سکس‌تراپیست به صحبت‌های شما گوش می‌دهد تا مشکلاتتان را توضیح ‌دهید و ارزیابی می‌کند که آیا علت مشکل روانی، فیزیکی یا ترکیبی از این دو است. جلسات درمانی سکس‌تراپی کاملا محرمانه است. می‌توانید خودتان به یک متخصص جنسی مراجعه کنید، اما اگر مشکل شما بر شریک زندگی‌تان نیز تأثیر می‌گذارد، بهتر است هر دوی شما در این جلسه شرکت کنید. سکس تراپی، می تواند جبران کمبود تربیت جنسی در دوران کودکی و نوجوانی باشد. در صورتی که آموزش های اولیه برای رفتار جنسی و زندگی زناشویی را ندیده اید، سکس تراپی می تواند گرینه خوبی برای بهبود این مشکلات باشد. 

مراحل سکس تراپی؟

همچنین ممکن است درمانگر تمرینات و وظایفی را به شما بدهد تا در زمان لازم با همسرتان انجام دهید. این تمرینات می‌تواند محتوا و شکل‌های گوناگونی داشته باشد که درمانگر شما مطابق با شرایط و مشکل خاص مربوط به شما، آنها را تنظیم می‌کند. بهتر است حتما تمرینات مشخص شده را انجام دهید تا پروسه درمانی شما کامل شده و به نتیجه دلخواه خود برسید.

جلسات سکس‌تراپی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

درست مانند سایر انواع درمان، سکس‌تراپی برای هر مراجع به صورت اختصاصی طراحی می‌شود. این کار می‌تواند شامل پردازش دلایل روان‌شناختی نگرانی‌های شما در مورد جنسیت و تمایلات جنسی، و همچنین انجام تکالیف خانگی در بین جلسات برای توسعه مهارت‌ها باشد.

سکس‌تراپی اغلب شامل نوعی مولفه آموزشی نیز می شود، خواه یادگیری در مورد آناتومی خود یا شریک زندگی تان باشد یا کسب اطلاعات در مورد دلایل و چگونگی رسیدن به رضایت جنسی. گاهی اوقات، به اشتراک گذاری ساده اطلاعات متناسب با شرایط شما می تواند یکی از مفیدترین جنبه های مراجعه به یک درمانگر جنسی باشد.

چه زمانی به سکس تراپی مراجعه کنیم؟

چه زمانی به سکس تراپی مراجعه کنیم؟

اختلال عملکرد جنسی امری شایع در جوامع است. در بخشی از جلسات مشاوره پیش از ازدواج، رابطه جنسی زوجین مورد بررسی و کنکاش قرار می گیرد. هدف مشاور این است که زن و مرد، به شناخت جنسی به یکدیگر برسند. تحقیقات نشان می‌دهد که 43% از زنان و 31% از مردان در طول زندگی خود نوعی اختلال عملکرد جنسی را تجربه کرده اند. این اختلالات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

در زمان پیش آمدن هر کدام از این اختلالات بهتر است که به یک درمانگر جنسی مراجعه کنید و از این روش درمانی برای رفع مشکل خود کمک بگیرید.

درمانگر جنسی چه بیماری هایی را درمان می‌کند؟

درمانگر جنسی چه بیماری هایی را درمان می‌کند؟

بیماری های جنسی و ناتوانای های در ارتباط با مسائل جنسی، می تواند منجر به تعارضات و مشکلات بین زن و شوهر شوند و کارشان حتی به مشاوره طلاق و جدایی برسد. درمانگران جنسی در درمان طیف وسیعی از مشکلات می‌توانند به افراد کمک کنند. این مشکلات عبارتند از:

این مسائل می تواند نتیجه مشکلات روانی، مشکلات موجود در رابطه دو شخص و یا مشکلات فیزیکی‌ای باشد از جمله:

در صورتی که درمانگر شما تشخیص دهد مشکل جنسی‌ای که با آن درگیر هستید به دلیل یکی از این مشکلات فیزیکی است، شما را به پزشک مربوطه ارجاع خواهد داد. در نظر داشته باشید که برای حل مشکل جنسی خود حتما درمان مشکل فیزیکی مربوطه را جدی بگیرید.

چطور برای سکس تراپی آماده شویم؟

اکثر درمانگران در وهله اول یک مشاوره اولیه را با شما ترتیب می دهند. این مشاوره فرصتی است تا با درمانگر خود در مورد آنچه که به دنبال کمک هستید صحبت کنید. در این جلسه مشاوره اولیه در مورد اینکه جلسات شما با چه فواصلی برگزار می‌شود و چقدر طول می‌کشد صحبت می‌کنید. آنچه در جلسات اتفاق می افتد بستگی به این دارد که برای چه چیزی به دنبال کمک هستید. سکس اغلب می تواند بر سایر احساسات و پویایی های رابطه زناشویی شما تاثیر بگذارد. بنابراین می توانید جلساتی را برای بررسی موضوعات خارج از رابطه جنسی اختصاص دهید.

سکس تراپی چقدر طول می‌کشد؟

جلسات تراپی روابط زناشویی معمولا بین 30 تا 50 دقیقه طول می کشد. ممکن است درمانگر به شما توصیه کند که جلسات هفتگی داشته باشید یا با فواصل کمتری به سکس‌تراپیست خود مراجعه کنید. با توجه به نوع مشکل شما و مسیر درمانی‌ای که درمانگرتان تعیین می‌کند، تعداد جلسات درمانی می‌تواند متفاوت باشد. مهم است که تمام طول درمان خود را کامل کرده تا نتیجه دلخواه را بگیرید و زندگی زناشویی دلچسبی را تجربه کنید.

آیا در سکس تراپی معاینه خاصی انجام می‌شود؟

طبیعی است که مراجع هنگام مراجعه به یک درمانگر جنسی یا حتی مشاور خانواده، به خصوص برای اولین بار، مضطرب شود. برای خیلی از افراد صحبت کردن در مورد رابطه جنسی می‌تواند بسیار سخت باشد. خصوصا اگر قرار باشد این صحبت با یک غریبه صورت بگیرد. با این حال، بسیاری از درمانگران جنسی این موضوع را درک می کنند و سعی می کنند با مراجعین خود طوری رفتار کنند که این سختی به حداقل برسد. اغلب، آنها با سؤالاتی در مورد سلامتی و پیشینه جنسی مراجع، آموزش جنسی، باورهای مخرب در رابطه جنسی، و نگرانی های جنسی خاص او جلسات را شروع می کنند.

آیا در سکس تراپی معاینه خاصی انجام می‌شود؟

مهم است بدانید که جلسات سکس‌تراپی شامل هیچ گونه تماس فیزیکی یا فعالیت جنسی در بین مراجعان و درمانگران نیست. مراجعانی که با هر جنبه ای از درمان احساس ناراحتی می کنند، باید ناراحتی خود را بیان کنند تا توسط درمانگر مورد توجه قرار بگیرد.

مجوز سکس تراپی چگونه است؟

یک درمانگر جنسی مجاز می تواند یک روانپزشک، روانشناس، درمانگر ازدواج و خانواده یا مددکار اجتماعی بالینی مجاز باشد. این کارشناسان بهداشت روان در مرکز مشاوره معتبر و تخصصی، تحت آموزش های اضافی گسترده ای در رابطه با تمایلات جنسی انسان قرار می گیرند تا به عنوان یک درمانگر جنسی معتبر مورد تایید قرار گیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *