کلینیک مشاوره و روانشناسی بینش نوین

ساعت کاری مرکز: شنبه تا پنج شنبه، 10 تا 21

کلینیک روانشناسی و مشاوره بینش نوین

ساعت کاری مرکز:

شنبه تا پنج شنبه : 10 – 21

جلسه مشاوره خانواده فقط برای باز کردن درهای بسته زندگی نیست. بسیاری از خانواده‌ها به این جلسات و به مشاور خانواده به چشم آخرین امید خود نگاه می‌کنند و اجازه می‌دهند کار از کار بگذرد، روابط سرد شود، مشکلات عمیق شوند و بعد برای «درمان» به این جلسات پناه می‌آورند. در حالی که شاید بهترین کارکرد جلسات مشاوره خانواده «پیشگیری» آن‌ها از بروز مشکل در آینده باشد.

متخصص مشاوره خانواده کیست؟

خانواده درمانی یا مشاوره خانواده با هدف شناسایی و حل مسائل خاصی انجام می‌شود که بر سلامت روانی خانواده تأثیر می‌گذارد؛ هدف از میان برداشتن مشکلات و رسیدن به آرامش، خوشبختی و بهبود تعامل اعضای خانواده با یکدیگر است. در ادامه این مطلب قصد داریم با جزئیات جلسه مشاوره خانواده آشنا شویم.

 

یبشتر بخواتید:

تاثیر مشاوره خانواده در زندگی

 

متخصص مشاوره خانواده کیست؟

مشاور خانواده یک درمانگر یا مربی آموزش دیده است که در حداقل یکی از رشته‌های مشاوره، روانشناسی، مددکاری اجتماعی، میانجیگری یا ازدواج و خانواده درمانی تخصص دارد و به سلامت، خوشبختی و بهتر شدن روابط اعضای خانواده کمک می‌کند. در این شاخه از علم روانشناسی نوین رفتار تک تک اعضای خانواده مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و به نقش آنان در خانواده پرداخته می‌شود. مشاور خانواده می‌تواند در جلسات روان درمانی هم راهنمایی‌های عملی و هم حمایت‌های عاطفی ارائه دهد.

بسته به نوع مشکل ممکن است تمامی اعضای خانواده در کنار هم طی یک جلسه مشاوره خانواده تحت روان درمانی قرار گیرند یا مشاور صلاح ببیند با هر فرد در جلسات مجزا گفتگو کند و به این ترتیب سطح روابط و زندگی اعضای خانواده را بهبود ببخشد.

خانواده‌ها در برهه‌های زمانی خاص ممکن است نیاز به مشاوره خانواده را احساس کنند و برای حل مسئله به این متخصصین روابط رجوع کنند؛ قدم اول انتخاب یک مشاوره خانواده متخصص و کارکشته است.

ویژگی‌های مشاوره خانواده مطلوب

قبل از مراجعه به یک مرکز مشاوره و شروع جلسات مشاوره خانواده لازم است با ویژگی‌های یک مشاور خانواده خوب و توانمندی‌های او آشنا شوید تا راحت‌تر بتوانید با توجه به مشکل خود بهترین گزینه را انتخاب کنید:

در جلسه مشاوره خانواده چه بگوییم؟

در جلسه مشاوره خانواده اصلی‌ترین مشکلات زندگی را بیان کنید و بپردازید به اینکه این مشکلات از چه زمان و چگونه آغاز شدند. کافی است ریشه و علت مشکلات اصلی زندگی شناسایی شوند تا دیگر پیدا کردن راه‌حل کار دشواری نباشد. مثلا اگر در رابطه مادر و دختر یا پدر و پسر مشکلی وجود دارد، آن را بدون هیچ خجالت و واهمه ای بیان کنید. 

اگر فرزند دارید از کیفیت و چالش‌های روابط فردی و مشترک خود با فرزاندان حرف بزنید. شباهت‌ها و تفاوت‌هایی که در شیوه‌های فرزندپروری بین شما و همسرتان وجود دارد. در نحوه تربیت آنان چقدر با یکدیگر همسو هستید.

همچنین می‌توانید در رابطه با سازگاری به لحاظ اولویت‌های مالی، ارزشی، اخلاقی و شباهت اهدافتان صحبت کنید. کمی فراتر بروید و از کیفیت روابط با اعضای خانواده شریک زندگی‌تان حرف بزنید و بپردازید به اینکه این روابط چه تاثیری بر رابطه فعلی شما دارند؟

ویژگی‌های مشاوره خانواده مطلوب

در کنار این‌ها می‌توانید علائق، سرگرمی‌ها، فعالیت‌ها، علایق و فلسفه‌های شخصی خود را بیان کنید و تاثیر آن‌ها روی زندگی مشترک با همسرتان را ارزیابی کنید.

 

بیشتر بخوانید:

چه زمانی باید به روانشناس خانواده مراجعه کرد؟

 

کمک مشاوره خانواده به ما

اگر این سوال ذهنتان را درگیر کرده که چگونه مشکلات خانواده را حل کنیم باید بگوییم مشاور مشکلات خانواده می‌تواند به اعضای خانواده در شرایط مختلف کمک کند. در ادامه برخی از شرایط خانوادگی که حل آن‌ها در جلسه مشاوره خانواده از وظایف مشاور خانواده به شمار می‌رود را مرور مي‌کنیم:

کمک مشاوره خانواده به ما

رویکردهای مشاوره خانواده

رویکردهای مشاوره خانواده

یک نمونه جلسه مشاوره خانواده

مراجع: مشکل من بدبینی و شکاکی همسرم هست. همسر خوبی دارم، کار می‌کنه و اخلاق خوبی داره، اما مدتیه بهم بدبین شده.

مشاور: فکر می‌کنید این مشکل از کجا شکل گرفته؟

مراجع: فکر می‌کنم از یک دورهمی دوستانه شروع شد؛ بعد از مهمونی بنا کرد که چرا توی جمع بهم توجه نکردی و مدام پیش بقیه بودی.

 مشاور: چه رفتارهای غیر طبیعی ازش سر می‌زنه؟

مراجع: حرف حرف خودشه، روحیه کنترل‌گری داره و مدام من رو چک می‌کنه. سر زده میاد خونه یا بهم زنگ می‌زنه، گوشی موبایلم رو چک می‌کنه و پیام‌هام رو کنترل می‌کنه. به نظر شما عادیه؟

مشاور: قبل از هرچیز همسر شما باید با صحبت و بیان مشکلاتش سعی می‌کرد به یک قطعیتی برسه. این رفتار اگر مدام تکرار بشه می‌تونه نشون از شکاک بودن و بدبینی همسر شما باشه. راه‌حل‌هایی که من می‌تونم پیش پای شما بگذاریم:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *