کلینیک مشاوره و روانشناسی بینش نوین

ساعت کاری مرکز: شنبه تا پنج شنبه، 10 تا 21

کلینیک روانشناسی و مشاوره بینش نوین

ساعت کاری مرکز:

شنبه تا پنج شنبه : 10 – 21

اختلالات بدشکلی بدن

از آنجائی که انسان موجودی است که به زیبایی ظاهری خود اهمیت می­دهد و آراستگی و زیبایی در میان جوامع انسانی نوعی امتیاز مثبت محسوب می­شود در نتیجه توجه به هر گونه اختلال رفتاری که به‌ظاهر او مربوط می­شود حائز اهمیت خواهد بود.

 اختلال  بدشکلی بدن یا خود زشت انگاری از جمله اختلالاتی است که به‌طور جدی سبب ضعف عملکردی اجتماعی در افراد می­شود و افرادی که دچار این بیماری هستند کیفیت زندگی‌شان به‌شدت پائین آمده و در برخی اشخاص حتی ممکن است موجب خودکشی شود و اعتمادبه‌نفس این‌گونه افراد به دلیل بدبینی و تنفری که از اندامشان دارند پایین آمده و هیچ‌گونه انگیزه‌ای برای ارتقا سطح زندگی خود ندارند.

افراد در سنین بین 18 تا 35 سال غالباً بیشتر دچار چنین اختلالی می­شوند چراکه توجه به‌ظاهر در این سنین بین افراد شایع است. 

اختلالات بدشکلی بدن

حتی گاهی میزان نارضایتی از اندام به حدی می­رسد که افراد در پی جراحی‌های پزشکی پرخطر سلامتی خود را به خطر می­اندازند.

 

و طبق تحقیقات روانشناسان در این زمینه زنان بیش از مردان از این اختلال رنج می­برند.

گاهی ممکن است فردی که از چنین اختلالی رنج می­برد از بسیاری اختلالات روانی همچون افسردگی و اضطراب رنج ببرد.

گاهی بعضی افراد حتی با داشتن ظاهری مناسب و زیبا باز هم احساس خوبی نسبت به خود ندارند و این موضوع موجب آزار آن‌ها می­شود مثلاً ایراد گرفتن از مو و پوست حتی اندام‌ها و دست و پای خود ، اینکه دائم در حال شکایت و راهی برای ایجاد تغییر هستند ولو اینکه با ایجاد تغییر باز هم موجبات رضایت آن‌ها فراهم نمی­شود.

در اینجا فقط و فقط از طریق کمک گرفتن از روانشناس و گفتار درمانی می­توان به درمان این اختلال کمک کرد.

این‌گونه افراد بیش از حد درباره ظاهر خود وسواس به خرج می­دهند و درنهایت همیشه چیزی برای ایراد گرفتن در خود پیدا می­کنند.

عدم رضایت از شکل ظاهری سبب می­شود نتوانند به‌درستی و با اعتمادبه‌نفس در اجتماع حضور داشته باشند که قطعاً این موضوع آسیب‌های جدی به آن‌ها وارد می­کند.