کلینیک مشاوره و روانشناسی بینش نوین

ساعت کاری مرکز: شنبه تا پنج شنبه، 10 تا 21

کلینیک روانشناسی و مشاوره بینش نوین

ساعت کاری مرکز:

شنبه تا پنج شنبه : 10 – 21

زوج درمانی نوعی روان درمانی است که می‌تواند به شما و همسرتان در بهبود رابطه کمک کند. اگر مشکلاتی در رابطه دارید، می‌توانید برای کمک به بازسازی رابطه خود به دنبال زوج درمانی باشید.

چرا زوج درمانی برای سلامت شما خوب است؟

 

زوج‌درمانی می‌تواند طیف گسترده‌ای از مسائل مربوط به رابطه، از جمله درگیری‌های و بحث‌های مکرر، احساس قطع ارتباط، رابطه عاشقانه، مسائل مربوط به رابطه جنسی، یا مشکلات ناشی از استرس‌های بیرونی را برطرف کند.

زوج درمانی چیست؟

زوج‌درمانی نوعی روان‌درمانی است که در آن یک درمانگر با تجربه بالینی کار با زوج‌ها، اغلب یک درمانگر ازدواج و خانواده دارای مجوز، به افراد درگیر در یک رابطه عاطفی و یا زندگی مشترک کمک می‌کند تا بینشی نسبت به رابطه خود پیدا کنند، تعارضات را حل کنند و رابطه را بهبود بخشند. اگرچه عملکرد زوج‌درمانی رفتاری ممکن است بسته به جهت‌گیری نظر درمانگر متفاوت باشد، اما همه زوج‌درمانی‎ها شامل عناصر کلی زیر هستند:

برخی از اشکال این درمان شامل مشاوره ازدواج، ، انجام تست زوج درمانی، مشاوره قبل از ازدواج و خانواده درمانی است و معمولا یک شکل کوتاه مدت درمان است.

مطالعات اخیر در رابطه با ارتباط زوج ها

در تحقیقاتی که تا کنون روی زوجین انجام شده است، تیمی از محققان بررسی کردند که چگونه ارتباط غیر دوستانه بین زوجین (به عنوان مثال، عصبانیت و …) مربوط به احساس ناراحتی عاطفی، درگیر شدن در شیوه‌های زندگی ناسالم (به عنوان مثال، سیگار کشیدن)، داشتن شرایط سلامتی ناسالم است (به عنوان مثال، فشار خون بالا) و مشکل در انجام کارهای روزمره (به عنوان مثال، لباس پوشیدن) است  و به نظر می رسد زوج درمانی در حل اینگونه مسائل مفید و سازنده باشد.

مطالعات اخیر در رابطه با ارتباط زوج ها

آن‌ها میزان ارتباط خصومت‌آمیز در زوجین را طی چهار سال در نظر گرفتند. در پایان این چهار سال، آن‌ها همچنین به احساس پریشانی عاطفی، شیوه زندگی و شاخص توده بدن (BMI) آن‌ها پرداختند. سپس ارزیابی کردند آیا زوجین، هفت سال بعد از این شرایط، سلامتی نامناسب یا مشکلی در انجام کارهای عادی خود دارند یا خیر. نتیجه به این صورت گزارش شد که میزان رفتارهای خصومت‌آمیز و نامهربانانه بین زوجین در طی چهار سال به درد و رنج عاطفی بیشتر، شیوه‌های زندگی ناسالم‌تر و (BMI) بالاتر در پایان آن دوره منجر شده است.

بنابراین طبق مقالات زوج درمانی، رنج عاطفی و  (BMI ) بالاتر با مبارزه برای شرایط سلامتی و تجربه چالش‌های انجام وظایف روزمره در هفت سال بعد مرتبط است. و به طرز چشمگیری، همان طور که محققان اشاره کردند، ما در مورد زوج‌هایی صحبت نمی‌کنیم که مدام در حال درگیری‌های با یکدیگر بودند. حتی اگر زوجین در این مطالعه نشان دادند که رفتارهای زشت و خصومت‌آمیز آن‌ها گاه به گاه اتفاق افتاده است، باز هم در این شرایط، ارتباطی با کاهش سلامت جسمی آن‌ها وجود دارد.

 

بیشتر بخوانید:

سکس تراپی چیست؟ مواردی که به سکس تراپی نیاز دارند

 

انواع زوج درمانی

زوج‌درمانگران اغلب از یک رویکرد یکپارچه برای درمان استفاده می‌کنند، و بسته به نیاز شما، تکنیک‌هایی را از اشکال مختلف درمان استفاده می کنند.

انواع زوج درمانی

واقعیت این است که نوعی درمان وجود دارد که برای شما و مسائل و نیازهای خاص شما مناسب است. وقتی صحبت از انواع زوج درمانی می‌شود، گزینه‌های زیادی وجود دارد. می‌توانید مطمئن باشید که شما و شریک زندگی‌تان می‌توانید روش دقیق مشاوره خانواده و زج درمانی را پیدا کنید که برای شما مفیدتر است. در ادامه با انواع زوج درمانی و تکنیک‌های آن آشنا می‌شویم:

گوش دادن انعکاسی

گوش دادن انعکاسی نوع خاصی از زوج درمانی است که می‌تواند برای زوجینی که می‌خواهند روی مهارت‌های ارتباطی خود کار کنند مفید باشد. با قرار گرفتن در یک محیط سالم و ایمن که در آن هر فرد به نوبت شنونده‌ای فعال است و به همسر خود فرصت می‌دهد تا آزادانه صحبت کند، می توان ارتباطات را تا حد زیادی تقویت کرد. برای مثال هنگامی که ما جملات خود را با استفاده از عبارت “من” به جای عبارت “شما” بیان می‌کنیم، می توانیم گفت و گوی سازنده‌تری داشته باشیم.

گوش دادن انعکاسی مهارتی است که ما باید آن را تمرین کنیم، زیرا برای اکثر ما به طور طبیعی به وجود نمی‌آید. بسیاری از زوج‌ها بر برنده شدن در یک مکالمه تمرکز می‌کنند، که تمرکز ما را بر استدلال متقابل خود قرار می‌دهد تا اینکه تمرکزمان را بر درک درستی از شرکایمان بگذاریم. در مشاوره زوجین، این موضوع که چه محتوایی رد و بدل می شود اهمیت کمتری دارد تا تمرکز بر نحوه رد و بدل شدن آن.

درمان متمرکز بر هیجان

زوج درمانی هیجان مدار (دوره EFT) یک تکنیک موثر زوج درمانی است. زوج درمانی با رویکرد eft می‌تواند به شناسایی الگوهای مخرب در رابطه کمک کند که شروع به تداخل در دلبستگی‌ها کرده و در نهایت از پیوند دو نفر جلوگیری می‌کند. با تمرکز بر روی آن الگوها و رفتارهایی که باعث گسست در رابطه می‌شود، دو نفر می‌توانند بهبودی و پیوند را به شیوه‌ای مثبت آغاز کنند.

انجمن روانشناسی آمریکا (APA) بیان می‌کند که زوج درمانی هیجان مدار برای حدود 75% از زوج‌هایی که از آن استفاده می‌کنند مؤثر و مفید بوده است.

روایت درمانی

روایت درمانی یک تکنیک درمانی بسیار خاص است که شامل هر دو طرف در توصیف مشکلات رابطه خود به شکل روایت می‌شود. سپس آنها تشویق می شوند تا داستان‌های خود را بازنویسی کنند. هدف روایت درمانی این است که به زوج‌ها کمک کند تا ببینند که یک داستان به تنهایی نمی‌تواند یک تجربه کامل را در برگیرد.

روایت درمانی

روایت درمانی معمولا زمانی مفید است که هر دو نفر احساس کنند مقصر نابودی یک رابطه هستند. زمانی که هر یک از طرفین این ذهنیت را داشته باشند که ممکن است اشتباه از جانب خودشان باشد، می تواند یک شکل عالی از درمان صورت گیرد.

درمان متمرکز بر راه حل

درمان متمرکز بر راه حل برای زوج‌هایی مفید است که مشکل خاصی دارند و می‌خواهند در رابطه خود روی آن کار کنند. این رویکرد برای رسیدن به یک هدف کوتاه مدت مفید است. این به زوج‌ها کمک می‌کند تا به جای نشستن در یک مکان و تمرکز بر روی مشکلات یکسان، راه‌حلی برای مسائل رابطه‌ای که دارند در نظر بگیرند.

روش گاتمن

روش گاتمن می‌تواند به زوج‌ها کمک کند حتی در مواقعی که در روابط خود دچار اختلاف هستند، درک عمیق‌تری از یکدیگر ایجاد کنند. هدف این روش، دادن مهارت‌های حل مسئله به زوجین است که صمیمیت و دوستی بین شرکا را افزایش می‌دهد.

بسیاری از درمانگران برای استفاده از تکنیک‌های اقتباس شده از روش گاتمن با زوج‌ها در یک محیط خصوصی در طول جلسات درمانی، ملاقات می‌کنند و به آن‌ها مشاوره می‌دهند.

رابطه درمانی ایماگو (IRT)

درمان رابطه ایماگو (IRT) یکی دیگر از انواع زوج درمانی شناختی رفتاری است که به زوج‌ها کمک می‌کند تا تجربیات دوران کودکی را که بر روابط آنها تأثیر گذاشته است را شناسایی کنند.

رابطه درمانی ایماگو (IRT)

به عنوان مثال، ایماگوتراپی در مرکز مشاوره بینش نوین می‌تواند به شما کمک کند تا دلیل مسائل مربوط به تعهد یا اضطراب در رابطه را کشف کنید. از طریق کاوش گسترده در مورد آسیب‌های دوران کودکی، زوج‌ها می توانند نسبت به یکدیگر درک و همدلی بیشتری پیدا کنند.

ابراز قدردانی

تحقیقات به ما نشان داده است که ابراز قدردانی باعث افزایش هورمون اکسی توسین می‌شود که به کاهش استرس و ایجاد حس آرامش کمک می‌کند. با ابراز قدردانی منظم با شریک زندگی خود و به اشتراک گذاشتن آشکار چیزهایی که بابت آنها سپاسگزار هستید، می توانید شروع به ایجاد پیوندی کنید که بر پایه اعتماد، قدردانی و احترام متقابل بنا شده است.

مدیریت زمان با هم بودن

یکی دیگر از روش‌های زوج درمانی، اختصاص دادن زمانی برای با هم بودن زوج‌هاست. ایجاد یک زمان مشخص برای یکدیگر ممکن است تنها راهی باشد که می‌توانید زندگی مشترک خود را نجات دهید.

مدیریت زمان با هم بودن

به معنای واقعی کلمه وقت گذاشتن برای یکدیگر می‌تواند باعث شود که شریک زندگی شما بداند که اولویت شما در زندگی است. حتی اگر یک ساعت در روز باشد، فایده آن این است همدیگر را مطلع کنید که چقدر رابطه شما برایتان اهمیت دارد.

در آخر

زوج درمانی در حالت ایده آل مستلزم مشارکت شما و همسرتان است. با این حال، اگر شریک زندگی شما تمایلی به آن ندارد، می توانید زوج درمانی را به تنهایی انجام دهید تا رابطه خود را بهتر درک کنید آن را بهبود بخشید و اگر احساس می‌کنید که رابطه شما از زوج درمانی سود می‌برد، آن را با شریک زندگی خود در میان بگذارید و ببینید آیا آن‌ها برای آن آماده هستند یا خیر. فراموش نکنید که مراجعه به مراکز زوج درمانی و مشورت با یک مشاور ازدواج یا مشاور خانواده می‌تواند به شما کمک کند تا احساسات خود را بیان کنید، در مورد مسائل با شریک زندگی خود صحبت کنید و تعارضات را حل کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *