کلینیک مشاوره و روانشناسی بینش نوین

ساعت کاری مرکز: شنبه تا پنج شنبه، 10 تا 21

کلینیک روانشناسی و مشاوره بینش نوین

ساعت کاری مرکز:

شنبه تا پنج شنبه : 10 – 21

معمولا افراد در هر سنی که باشند، به یک مشاور نیاز دارند تا آن‌ها را در مسیر درست زندگی قرار دهد. حال ممکن است فرد دانش‌آموز یا دانشجو باشد و بخواهد از لحاظ تحصیلی پیشرفت کند. در چنین شرایطی وجود یک مشاور می‌تواند بسیار موثر باشد و به عنوان یک پشتوانه و نیروی محرک برای فرد عمل کند. یک مشاور ماهر و حرفه‌ای می‌تواند علایق و نیازهای فرد را تشخیص دهد و با توجه به آنها او را راهنمایی کند تا به آنچه می‌خواهد و توانایی انجام آن را دارد برسد. ما امروز قصد داریم در مورد تاثیر مشاوره بر پیشرفت تحصیلی با شما صحبت کنیم. پس با ما همراه باشید.

    مشاوره تحصیلی در پیشرفت درسی چه تاثیری دارد؟

برخی از افراد تصور می‌کنند مشاوره تحصیلی سعی دارد برای فرد تعیین تکلیف کند یا راه‌حلی را که درست‌تر می‌داند به او تحمیل نماید. اما اصلا اینگونه نیست. بلکه مشاور با دادن آرامش به فرد مسیر را برای تحصیل او آماده می‌سازد. در واقع بدین خاطر است که از مشاوره تحصیلی در مدارس استفاده می‌شود.

دلایل اهمیت مشاوره تحصیلی

مشاوره تحصیلی می‌تواند نقاط قوت و ضعف محصل را شناسایی کند و به او کمک کند تا به بهترین شکل ممکن از توانایی‌های خود بهره ببرد. علاوه بر این روش‌های درس خواندن و برنامه‌ریزی تحصیلی را به او می‌آموزد. یک مشاوره حرفه‌ای از افت تحصیلی و بروز استرس و اضطراب ناشی از امتحان جلوگیری می‌کند. او می‌تواند در پروسه انتخاب رشته بسیار موثر باشد و رشته‌ای برای فرد انتخاب کند که آینده او را بسازد. بدین ترتیب محصل می‌تواند چه در دوران تحصیل و چه در آینده بسیار موفق باشد.

البته تاثیر مشاوره بر پیشرفت تحصیلی در صورتی مثبت است که والدین نیز وارد عمل شوند و به او کمک کنند. در واقع کمک والدین به مشاوران تحصیلی برای موفقیت محصلان یک امر ضروری است. والدین و حتی دیگر اعضای خانواده می‌توانند نقش مهمی در موفقیت تحصیلی و شغلی محصلان داشته باشند. این نقش علاوه بر کیفیت سرعت رسیدن به اهداف را نیز مشخص می‌کند. اگر خانواده به پیشرفت تحصیلی فرزند خود اهمیت ندهد ممکن است سرعت رسیدن به موفقیت حتی برای افراد بااستعداد نیز کاهش یابد. در اینجا نیز مشاوره تحصیلی می‌تواند وارد عمل شود و خانواده را از این موضوع آگاه سازد و یک بار دیگر دلیل اهمیت وجود خود را به اثبات برساند.

فاکتورهای مهم در مشاوره تحصیلی

قطعا یک سری فاکتور برای تعیین یک مشاوره تحصیلی وجود دارد که باید به آنها توجه کنید. در ادامه به برخی از این فاکتورها اشاره می‌شود.

بیشتر بخوانید: طرح آموزش، سنجش و مشاوره هدایت تحصیلی و شغلی

فاکتورهای مهم در مشاوره تحصیلی

صرفه‌جویی در هزینه

برخی از افراد هستند که صرف هزینه برای مشاوره تحصیلی را هدر دادن پول می‌دادند. آن‌ها چنین تصور می‌کنند که تنها با صرف وقت و تلاش بیشتر برای درس خواندن می‌توان به موفقیت رسید. در حالی که اصلا اینگونه نیست. در واقع با صرف هزینه برای یک مشاوره تحصیلی می‌توان از صرف هزینه برای کلاس‌ها و پکیج‌های آموزشی و کتاب‌های کمک درسی فراوان جلوگیری کرد. از طرفی محصل از سردرگمی رها می‌شود و مسیر درست را می‌پیماید و بسیار راحت‌تر می‌تواند به موفقیت برسد.

تاثیر مشاوره بر پیشرفت تحصیلی در اینجا خود را به خوبی نشان می‌دهد و موجب می‌شود محصل و خانواده او از دام سودجویانی که تنها به دنبال فروش محصولات و خدمات خود هستند رهایی یابند. 

داشتن برنامه درسی درست

یک مشاوره تحصیلی خوب هرگز به تمام محصلان یک برنامه درسی مشترک نمی‌دهد. بلکه با توجه به شناختی که از آنها به دست می‌آورد و با توجه به توانایی و استعدادهای آنها برنامه ویژه‌ای برایشان تنظیم می‌کند. مشاور باید برای هر محصل وقت مجزایی صرف کند تا او و توانایی‌هایش را بشناسد و طبق آنها برنامه درسی بدهد. در این صورت می‌توان گفت مشاوره تحصیلی، برنامه درسی درستی برای محصل در نظر گرفته است؛ برنامه‌ای که اگر دنبال شود به موفقیت ختم می‌شود.

پیگیری توسط مشاوره تحصیلی

اینکه مشاوره تحصیلی پیگیر کارهای محصل باشد بسیار مهم است. در واقع مشاور نباید بعد از دادن یک برنامه به محصل او را فراموش کرده و به حال خود رها کند. بلکه باید هر چند وقت یکبار با او تماس گرفته و روند کاری او را دنبال نماید.

تنظیم برنامه درسی کوتاه‌مدت

قطعا یک برنامه درسی بلندمدت نمی‌تواند کارایی لازم را برای محصل داشته باشد. در واقع برنامه درسی باید با توجه به شرایط و زمان مشخص شود. مخصوصا زمانی که محصل به بازه امتحانات و کنکور نزدیک می‌شود باید برنامه درسی متفاوت و خاصی داشته باشد. از طرفی تنظیم برنامه درسی بلندمدت موجب کاهش ارتباط بین محصل و مشاور خواهد شد و تاثیر مشاوره بر پیشرفت تحصیلی چندان احساس نمی‌شود.

دادن انگیزه به محصل

یکی از وظایف مشاوره تحصیلی دادن امید و انگیزه به محصل است. داشتن روحیه و طرز تفکر مثبت و انگیزه برای تحصیل از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. مشاوره تحصیلی به راحتی می‌تواند این احساسات مثبت را در فرد ایجاد کند و او را به سمت قدم برداشتن در مسیر رسیدن به موفقیت سوق دهد.

نقش مشاور تحصیلی خوب در هدایت تحصیلی

با توجه به اینکه امروزه در عصر ارتباطات قرار داریم می‌توانیم نقش مشاوره و هدایت تحصیلی را بیش از پیش احساس کنیم. یک مشاوره خوب می‌تواند حامی فرد در زمان تحصیل باشد. امروزه مشاوره تحصیلی یک حرفه است و اهمیت حضور مشاوران در جامعه بسیار زیاد شده است. این مساله در مورد محصلان که قرار است با تحصیل آینده خود را بسازند بیش از دیگران اهمیت دارد. قطعا یک محصل در مسیر تحصیل با مشکلات و مسائل زیادی مواجه می‌شود. ممکن است در طول این مسیر دچار سردرگمی یا استرس و اضطراب شود. گاهی ممکن است یاس و ناامیدی به سراغ او بیاید و او را از هدف خود دور کند. یک مشاوره دلسوز و ماهر می‌تواند در زمان بروز هر یک از این مشکلات یار و یاور محصل باشد و مسیر را برای او هموار سازد.

نقش مشاوره تحصیلی در هدایت تحصیلی

تاثیر مشاوره تحصیلی در کنکور

یکی از مهم‌ترین اتفاقات زندگی هر محصلی کنکور است. تاثیر مشاوره بر پیشرفت تحصیلی در زمان کنکور بیشترین اهمیت را دارد. یک مشاوره تحصیلی کنکور می‌تواند با انجام اموری که در ادامه به آنها اشاره می‌شود تاثیر مثبتی بر دادن کنکور توسط محصل داشته باشد. البته در کنار اینها مشاوره تحصیلی انتخاب رشته نیز باید مورد توجه قرار بگیرد.

 

بیشتر بخوانید:

یک مشاوره تحصیلی کنکور حرفه ای شامل چه مواردی است؟

 

تاثیر مشاوره تحصیلی در کنکور

برنامه‌ریزی تحصیلی

داشتن برنامه برای موفقیت در کنکور حرف اول را می‌زند. این مورد خود به تنهایی می‌تواند برای تمایل به داشتن یک مشاوره تحصیلی کفایت کند. شاید در حالت عادی و زمان‌های معمولی بتوان با آزمون و خطا به یک برنامه درسی درست رسید. اما در زمان کنکور که وقت طلاست هدر دادن آن می‌تواند مصادف با شکست باشد. پس بهتر است تنظیم برنامه درسی خود را به مشاور بسپارید و با برنامه ‌ریزی و مشاوره کنکور با خیال راحت به انجام امور خود بپردازید.

با یک برنامه‌ریزی خوب می‌توانید علاوه بر رسیدگی به کارهای مدرسه، برای انجام آزمون‌های آزمایشی هم وقت بگذارید و همزمان خود را برای کنکور آماده سازید. از طرفی دیگر استرس و اضطراب ندارید و می‌دانید در چه زمان باید چه کاری را انجام دهید و چه درسی را مطالعه کنید. حتی می‌دانید برای هر درس باید چقدر زمان صرف کنید و چه تعداد تست بزنید که موفق شوید.

دادن انگیزه به محصل پشت کنکوری

انگیزه در هر زمینه‌ای در زندگی می‌تواند برای رسیدن به موفقیت بسیار مفید و موثر باشد. داشتن انگیزه فرد را متمایز کرده و او را یک پله از دیگران جلو می‌برد. اگر فرد انگیزه کافی برای کاری که قصد انجام آن را دارد نداشته باشد به راحتی می‌تواند از انجام آن منصرف شده و تمام تلاش‌هایی را که تا آن زمان انجام داده نادیده بگیرد. در اینجاست که یک مشاور خوب می‌تواند به فرد انگیزه دهد و موجب شود وی روحیه خود را تا لحظه آخر حفظ کند و همواره به تلاش خود ادامه دهد.

توصیه‌های مهم و موثر مشاوره

مشاور هر بار که با محصل تماس می‌گیرد بایستی یک سری توصیه‌ها به او ارائه دهد. از جمله اینها می‌توان به روش صحیح مطالعه هر یک از دروس، روش اصولی تست‌زنی، مدیریت زمان در آزمون، انتخاب منابع کمک آموزشی، شناخت نقاط قوت و ضعف خود، روش خلاصه‌نوسی و… اشاره کرد. این توصیه‌ها به قدری اهمیت دارد که می‌تواند به عنوان یکی از عوامل تعیین تاثیر مشاوره بر پیشرفت تحصیلی نیز محسوب شود.

تاثیر مشاوره تحصیلی در پیشرفت دانشجویان

از آنجا که دانشجویان ممکن است نسبت به دانش‌آموزان دغدغه‌های بیشتر و دروس پیچیده‌تری داشته باشند یک مشاوره تحصیلی دانشگاهی می‌تواند برای آنها بسیار موثر واقع شود. او می‌تواند بسیاری از مسائل و مشکلات دانشجویان را حل کند. هدف اصلی از وجود مشاوره تحصیلی برای دانشجویان، بهبود روابط در خانواده، ارتقای مهارت‌های اجتماعی و به دست آوردن مهارت شغل‌یابی است. در واقع چنین تصور می‌شود که اینها مهم‌ترین مسائل یک دانشجو هستند و باید به بهترین شکل مدیریت شوند تا او بتواند پیشرفت تحصیلی خوبی را تجربه کند. بدین ترتیب تاثیر مشاوره در پیشرفت تحصیلی دانشجویان خود را نشان می‌دهد.

تاثیر مشاوره تحصیلی در پیشرفت دانشجویان

تاثیر مشاوره بر پیشرفت تحصیلی

قطعا هر محصلی مایل است به پیشرفت تحصیلی برسد و هر روز بهتر از روز گذشته باشد. مهم نیست فرد تا چه حد در زمان تحصیل موفق بوده، مهم این است که با وجود مشاوره چقدر پیشرفت می‌کند. یک مشاوره تحصیلی می‌تواند در مسیر پیشرفت محصل موثر باشد. او می‌تواند با تجربیاتی که دارد بر پیشرفت تحصیلی محصل تاثیر مثبت بگذارد و احتمال موفقیت او را افزایش دهد. در اینجاست که تاثیر مشاوره بر پیشرفت تحصیلی احساس می‌شود. این نکته را در نظر داشته باشید که مشاور خوب در یک مرکز مشاوره خوب هم فعالیت می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *