کلینیک مشاوره و روانشناسی بینش نوین

ساعت کاری مرکز: شنبه تا پنج شنبه، 10 تا 21

کلینیک روانشناسی و مشاوره بینش نوین

ساعت کاری مرکز:

شنبه تا پنج شنبه : 10 – 21

اختلال هویت جنسیتی

gender identity disorders (GID)

در روانشناسی به مقوله اختلال هویت جنسیتی ملال جنسیتی هم گفته می­شود.

این نوع اختلال حاکی از نوعی آشفتگی از نوع جنسیت و احساس جنسی متفاوت در سنین مختلف دارد و اینکه این ناهمگونی جنسی احتمال دارد در سنین مختلف اتفاق بیفتد.

بازخورد افراد درباره جنسیت خودشان ثبات مشخصی ندارد و این موضوع بر نوع رفتار و جنبه‌های مختلف زندگی آن‌ها تأثیر خواهد داشت.

برای مثال: پسری که قبل از دوران نوجوانی است و هنوز به بلوغ نرسیده و  خود را دختر می­داند و رفتارهای دخترانه از خود نشان می­دهد دچار نوعی اختلال هویت جنسی شده است که در صورت آگاهی از این اختلال ضروری است با دکتر روانشناس مشاوره داشته باشند.

اختلال هویت جنسیتی

 علائم بارزی که در دوران کودکی نشان می­دهد فرزند شما دچار این اختلال شده تمایل به اسباب‌بازی‌های جنس مقابل است و حتی هم‌بازی شدن با همسالان خود از جنس مقابل و در شرایط جدی تر ابراز تنفر و ناراحتی از آلت جنسی خود که والدین با هوشیاری و دقت بالا به راحتی می­توانند اختلال را تشخیص داده و در صدد درمان آن برآیند.

 

این‌گونه کودکان نسبت به سایرین در محیط دوستانه و مدارس در معرض آزار و اذیت قرار دارند که خود این مسئله سبب بسیاری اختلالات دیگر از جمله افسردگی؛ اضطراب و پرخاشگری می­شود.

وقتی افراد خود را در موقعیتی می­یابند که جنسیت آن‌ها با حس جنسی‌شان منطبق نیست احساس ناتوانی و عدم اعتمادبه‌نفس خواهند کرد مگر اینکه احساساتشان توسط متخصص روان درمان شنیده شود و به درستی هدایت شوند.

گاهی از نظر روحی با گفتار به تعادل خواهند رسید ولی از لحاظ جسمی همچنان ناراضی باقی خواهند ماند که در این مرحله بسیاری از معالجات و جراحی‌های پزشکی راهگشا هستند.

در این نوع اختلال، درمان بیولوژیکی در کنار روان‌درمانی توسط شخص متخصص بهترین و تأثیر گذرترین شیوه جهت به تعادل رساندن شخص آسیب دیده است.