کلینیک مشاوره و روانشناسی بینش نوین

ساعت کاری مرکز: شنبه تا پنج شنبه، 10 تا 21

کلینیک روانشناسی و مشاوره بینش نوین

ساعت کاری مرکز:

شنبه تا پنج شنبه : 10 – 21

استرس یک پاسخ بیولوژیکی به یک تهدید درک شده است. این ناشی از مواد شیمیایی و هورمون هایی است که در سراسر بدن شما افزایش می یابد. می تواند به شما در پاسخ به یک مشکل خاص کمک کند، اما مصرف بیش از حد آن می تواند به سلامتی شما آسیب برساند. استرس واکنش جنگ یا گریز شما را تحریک می کند تا با عامل استرس زا مبارزه کنید یا از آن فرار کنید. به طور معمول، پس از بروز پاسخ، بدن شما باید آرام شود. علائم استرس بیش از حد مداوم می تواند اثرات منفی داشته باشد. در این مطلب از بلاگ مرکز مشاوره بینش نوین، به بررسی علل استرس بیش از حد و راه های درمان آن می پردازیم. 

تعریف استرس

استرس یک واکنش بیولوژیکی طبیعی به یک موقعیت بالقوه خطرناک است. هنگامی که با استرس ناگهانی مواجه می شوید، مغز شما بدن شما را با مواد شیمیایی و هورمون هایی مانند آدرنالین و کورتیزول پر می کند.

   علائم استرس زیاد و اضطراب شدید

این کار ضربان قلب شما را سریعتر می کند و خون را به عضلات و اندام های مهم می فرستد. شما احساس انرژی می کنید و آگاهی بالایی دارید تا بتوانید روی نیازهای فوری خود تمرکز کنید. این مراحل مختلف استرس و نحوه سازگاری افراد است.

انواع استرس و اضطراب

انواع مختلفی از استرس و علائم استرس وجود دارد، از جمله:

انواع استرس و اضطراب

استرس حاد

استرس حاد برای همه اتفاق می افتد. این واکنش فوری بدن به یک موقعیت جدید و چالش برانگیز است. این همان استرسی است که ممکن است هنگام فرار از یک تصادف رانندگی احساس کنید.

علائم استرس حاد همچنین می تواند از چیزی که واقعاً از آن لذت می برید ناشی شود. این احساس تا حدودی ترسناک و در عین حال هیجان انگیزی است که در یک ترن هوایی یا هنگام اسکی کردن در شیب تند کوه به دست می آورید.

این حوادث استرس حاد به طور معمول هیچ آسیبی به شما نمی رساند. حتی ممکن است برای شما خوب باشند. موقعیت‌های استرس‌زا به بدن و مغز شما تمرین می دهند تا بهترین پاسخ را به موقعیت‌های استرس‌زا آینده ایجاد کنند.

علائم استرس حاد شدید داستان متفاوتی دارد. این نوع استرس، مانند زمانی که با یک موقعیت تهدید کننده زندگی مواجه شده اید، می تواند به اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) یا سایر مشکلات سلامت روان منجر شود.

استرس حاد اپیزودیک

استرس حاد اپیزودیک زمانی است که شما دوره های مکرر استرس حاد را تجربه می کنید. این ممکن است در صورتی اتفاق بیفتد که اغلب مضطرب و نگران چیزهایی هستید که به احتمال وقوع آنها مشکوک هستید.

ممکن است احساس کنید که زندگی شما آشفته است و ظاهراً از یک بحران به بحران دیگر می روید. مانند استرس حاد شدید، استرس حاد اپیزودیک می تواند بر سلامت جسمی و سلامت روانی شما تأثیر بگذارد.

استرس مزمن

هنگامی که برای مدت طولانی دارای سطوح استرس بالا هستید، علائم استرس مزمن ظاهر می شود. استرس طولانی مدت مانند این می تواند تأثیر منفی بر سلامت شما داشته باشد. ممکن است به موارد زیر منجر شود:

بیشتر بخوانید: علائم افسردگی در بارداری چیست؟

استرس مزمن

استرس مزمن همچنین می تواند منجر به بیماری های مکرر مانند سردرد، ناراحتی معده و مشکلات خواب شود. به دست آوردن بینش در مورد انواع مختلف استرس، علائم استرس و نحوه تشخیص آنها ممکن است کمک کند.

علل استرس زیاد و اضطراب شدید

برخی از علل معمول بروز استرس حاد یا مزمن عبارتند از:

چیزهایی که می توانند باعث ایجاد و بروز علائم استرس در فرد شوند، پایانی ندارند؛ زیرا آنها به اندازه افراد متفاوت هستند.

علت هر چه باشد، اگر کنترل نشود، تأثیر آن بر بدن می تواند جدی باشد. سایر علائم استرس اعم از شخصی و عاطفی را بررسی کنید.

علائم استرس و اضطراب

همانطور که هر یک از ما چیزهای مختلفی داریم که ما را تحت فشار قرار می دهد، علائم استرس ما نیز می تواند متفاوت باشد. اگرچه بعید است که همه آنها را داشته باشید، در اینجا مواردی وجود دارد که ممکن است در صورت استرس تجربه کنید:

برای درمان کم خوابی و بی خوابی، مطلب «با این نکات کلیدی، خواب راحت شبانه داشته باشید» را بخوانید. 

عوارض استرس زیاد و اضطراب شدید

ممکن است احساس غرق شدن، تحریک پذیری یا ترس کنید (چگونه بر ترس غلبه کنیم؟). چه از آن آگاه باشید یا نه، ممکن است بیش از گذشته مشروب بنوشید یا سیگار بکشید. نشانه ها و علائم استرس بیش از حد را بهتر درک کنید.

عوارض استرس زیاد و اضطراب شدید

استرس و اضطراب اغلب دست به دست هم می دهند. استرس از خواسته هایی که بر مغز و بدن شما وارد می شود ناشی می شود. اضطراب زمانی است که سطح بالایی از نگرانی، ناراحتی یا ترس را احساس می کنید. برای درمان این علائم باید به مشاوره خانواده مراجعه کنید.

مطمئناً اضطراب می تواند شاخه ای از استرس اپیزودیک یا مزمن باشد.

داشتن استرس و اضطراب می تواند تأثیر منفی شدیدی بر سلامت شما داشته باشد و احتمال ابتلا به موارد زیر را افزایش دهد:

استرس و اضطراب قابل درمان است. در واقع، استراتژی ها و منابع زیادی وجود دارد که می تواند به کاهش علائم استرس و از بین بردن آن، کمک کند.

با مراجعه به پزشک اصلی خود شروع کنید، که می تواند سلامت کلی شما را بررسی کند و شما را برای مشاوره معرفی کند. اگر به آسیب رساندن به خود یا دیگران فکر کرده اید، فورا کمک بگیرید.

مدیریت استرس

هدف مدیریت علائم استرس رهایی کامل از شر آن نیست. این نه تنها غیرممکن است، بلکه همانطور که اشاره کردیم، استرس می تواند در برخی شرایط مفید باشد.

برای مدیریت استرس خود، ابتدا باید عواملی را که باعث استرس شما می شوند یا محرک های خود را شناسایی کنید. دریابید که از کدام یک از این موارد می توان اجتناب کرد. سپس، راه‌هایی برای کنار آمدن با آن عوامل استرس زای منفی پیدا کنید که نمی‌توان از آنها اجتناب کرد.

با گذشت زمان، مدیریت سطوح علائم استرس ممکن است به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مرتبط با استرس کمک کند. همچنین به شما کمک می‌کند که به صورت روزانه احساس بهتری داشته باشید.

برای مدیریت استرس در زندگی روزمره و دوران تحصیل، دو مطلب زیر را بخوانید:

  1. کاهش اضطراب و افسردگی با ورزش
  2. 13 تکنیک عملی برای کاهش استرس کنکور و اضطراب کنکوری ها

در اینجا چند راه اساسی برای شروع مدیریت استرس آورده شده است:

اگر نمی توانید علائم استرس خود را مدیریت کنید، یا اگر با اضطراب یا افسردگی همراه است، فوراً به پزشک خود مراجعه کنید. این شرایط را می توان با درمان مدیریت کرد، به شرطی که به دنبال کمک باشید. همچنین ممکن است مشورت با یک درمانگر یا سایر متخصصان سلامت روان را در نظر بگیرید. نکات مهم مدیریت استرس و اضطراب شدید را یاد بگیرید.

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *