کلینیک مشاوره و روانشناسی بینش نوین

ساعت کاری مرکز: شنبه تا پنج شنبه، 10 تا 21

کلینیک روانشناسی و مشاوره بینش نوین

ساعت کاری مرکز:

شنبه تا پنج شنبه : 10 – 21

 

رابطه جنسی یک امر کاملاً طبیعی و ضروری است. اگر رابطه جنسی به موقع و در شرایط مناسب برقرار شود، نه تنها موجب آرامش هر دو طرف خواهد شد، بلکه از مشکلات زیادی نیز جلوگیری می‌کند. رابطه جنسی قبل از ازدواج مبحثی است که در سال‌های اخیر طرف‌داران و مخالفان بسیار زیادی در کشور ما داشته است. بررسی این موضوع، در دسته آگاهی های قبل از ازدواج قرار می گیرد و لازم است قبل از هرگونه رابطه، در مورد آن بیشتر بدانید. 

 رابطه جنسی قبل از ازدواج داشته باشیم یا نه؟

همین امر موجب شده تا تحقیقات بسیار زیادی در این زمینه صورت بگیرد. امروزه با گسترش آزادی‌های اجتماعی، بسیاری از خانواده‌های ایرانی که ریشه‌های مذهبی دارند، در چنین مواردی دچار شک و تردید شده‌اند. در این مقاله قصد داریم به این پرسش بپردازیم که آیا باید پیش از ازدواج رابطه جنسی داشته باشیم یا نه؟ اگر در این زمینه کنجکاو هستید، ادامه مطلب را از دست ندهید.

دیدگاه خانواده و جامعه بر روابط دختر و پسر

بحث رابطه جنسی قبل از ازدواج در کشورهای مذهبی نسبت به کشورهای غربی بسیار متفاوت است. در کشورهای غربی از چندین دهه قبل برنامه‌های مختلفی جهت عادی‌سازی روابط جنسی پیش از ازدواج انجام شد و تقریباً امروزه چنین امری در این کشورها بدون مشکل خاصی در نظر گرفته می‌شود. 

اما در ایران به دلیل وجود جو مذهبی و عدم ارائه مشاوره‌های لازم، شاهد مسائلی همچون ازدواج سفید بوده‌ایم. ازدواج سفید به ازدواجی گفته می‌شود که افراد بدون انجام امور مربوط به عقد رسمی، با یکدیگر زندگی کنند. ریشه چنین مواردی را می‌توان در زمینه‌های مختلفی از جمله دوستی قبل از ازدواج دانست. بررسی این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که هرگونه اشتباه در این زمینه می تواند به بروز باورهای غلط در ازدواج منجر شود.

رابطه جنسی در دوره دوستی یکی از مواردی محسوب می‌شود که حتی به گفته روانشناسان غربی، می‌تواند مشکلات متعددی را برای زوج‌ها پیش بیاورد. پیش از ازدواج معمولاً هر دو طرف دارای علاقه و شوق زیادی نسبت به هم هستند. علاقه پسر به دختر و دختر به پسر، باعث می شود که آن ها به رابطه های بالاتر از دوستی عادی، راضی شوند. 

همین امر موجب می‌شود تا میل به انجام رابطه جنسی بسیار بالا باشد،‌ در صورت عدم مهار چنین مسئله‌ای، پس از ازدواج هیچ‌گونه جذابیتی برای زوجین در این زمینه باقی نخواهد ماند؛ زیرا پیش از ازدواج چنین امری را انجام داده‌اند.

در زمینه تأثیر رابطه جنسی قبل از ازدواج می‌توان گفت که اگرچه میل دو طرفه‌ای در این زمینه وجود خواهد داشت، بهتر است زوجین پیش از انجام هر اقدامی نتایج حاصله از برقراری رابطه جنسی پیش از ازدواج را بررسی کنند.

در جامعه ما چنین امری پسندیده نیست و در صورت اطلاع خانواده‌های طرفین معمولاً مشکلات زیادی در این زمینه ایجاد خواهد شد. توصیه اصلی به زوجین در چنین مرحله‌ای (پیش از ازدواج) استفاده از خدمات مشاوره‌ای است. چنین خدماتی می‌تواند به کلیه پرسش‌های موجود در این زمینه پاسخ دهد.

تفاوت رابطه جنسی قبل از ازدواج با بعد از ازدواج

سن شروع رابطه جنسی دختران و پسران رابطه مستقیمی با فرهنگ هر کشور دارد. برای مثال این مسئله در کشورهای منطقه خاورمیانه و به علت گستردگی دین اسلام با کشورهای غربی و یا شرق آسیا بسیار متفاوت است. اگرچه قوانین خاصی در زمینه ازدواج و شروع رابطه جنسی در کشورهای غربی وضع شده، اما آمار نشان داده که این سن بسیار پایین‌تر از ۱۸ سال است.

در سالهای اخیر با پدیده‌ای بنام ازدواج سفید مواجه شده‌ایم که نوعی ادواج است ولی بدون ثبت رسمی که گاه می‌تواند پیامدهایی داشه باشد.

در همین رابطه بخوانید:

تفاوت رابطه جنسی قبل از ازدواج با بعد از ازدواج

در کشور ما نیز در سال‌های اخیر شاهد افزایش میزان رابطه جنسی پیش از ازدواج بوده‌ایم. از مهم‌ترین تفاوت‌های رابطه جنسی قبل از ازدواج و بعد از ازدواج می‌توان به افزایش میزان مهر و محبت در هنگام انجام رابطه جنسی پس از ازدواج نسبت به قبل از ازدواج اشاره کرد.

پیش از ازدواج کلیت انجام رابطه جنسی معمولاً به دلیل خنثی کردن نیازهای جنسی خواهد بود، این در حالی است که پس از ازدواج، زوجین به دلیل شناخت بهتر، تمرکز بیشتری بر روی ارائه مهر و محبت خود به طرف مقابل خواهند داشت.

فایده و ضرر رابطه جنسی قبل از ازدواج

یکی از مهم‌ترین موارد مربوط به این بحث، احتمال بارداری در رابطه جنسی قبل از ازدواج است. امروزه در کشورهای غربی شاهد این هستیم که هر ساله فرزندانی به دنیا می‌آیند که تنها حاصل رابطه جنسی نامشروع پیش از ازدواج هستند. همین امر خود نشان‌دهنده یکی از بزرگ‌ترین ضررهای رابطه جنسی نامشروع پیش از ازدواج، یعنی افزایش میزان فرزندان بی‌سرپرست است.

فرزندانی که از این طریق به دنیا می‌آیند هیچ‌گاه نخواهند توانست طعم یک زندگی سالم و پر از مهر و محبت را بچشند. مادر این فرزندان هرچقدر هم که تلاش کند، نمی‌تواند رابطه تلخی که منجر به چنین موردی شده است را فراموش نماید. همین امر خود دلیل شده است برای افزایش میزان آمار خودکشی در بین مادران تک سرپرست در کشورهایی همچون ایالات متحده آمریکا.

اگرچه غربی‌ها فوایدی را برای این رابطه جنسی ذکر کرده‌اند از جمله آشنایی بیشتر افراد با یکدیگر و کاهش طلاق رسمی در زوجین (مشاوره طلاق)، اما تا به امروز تنها ضرر این امر ثابت شده است. امروزه حتی بعضی از محققان اروپایی به وضوح در مورد ضررهای بی‌شمار چنین روابطی صحبت کرده‌اند و خواستار ارائه راهکارهای اساسی در این زمینه هستند.

روان‌شناسی داشتن رابطه قبل از ازدواج

یکی از مهم‌ترین عواملی که می‌تواند از مشکلات مربوطه به رابطه جنسی قبل از ازدواج کمک کند، بهره‌گیری از مشاوره پیش از ازدواج است. حضور زوجین در کلاس‌های‌ آموزشی مربوطه و بهره‌گیری از کلیه دستاوردهای موجود در این زمینه به آن‌ها ثابت خواهد کرد که چنین روابطی جز پوچی سرانجام دیگری نخواهد داشت.

روان‌شناسی داشتن رابطه قبل از ازدواج

خوشبختانه در کشور ما مؤسسات بسیاری در این زمینه مشغول به کار هستند و افراد می‌توانند جهت دریافت مشاوره‌های روان‌شناسی در مورد رابطه جنسی پیش از ازدواج، به مرکز مشاوره بینش نوین، مراجعه کنند. 

مشاوره جنسی قبل از ازدواج چیست؟

داشتن رابطه جنسی پیش از ازدواج نه تنها مشکلی را حل نخواهد کرد، بلکه خود زمینه‌ساز مشکلات بسیاری خواهد بود. تحقیقات بسیاری نشان داده است که حتی با وجود قوانین سخت‌گیرانه در کشورهای غربی نسبت به رابطه جنسی قبل از سن قانونی، هنوز هم آمار دختران و پسرانی که به انجام رابطه جنسی در ۱۵ سالگی می‌پردازند بسیار زیاد است.

قاعدتاً چنین امری تنها یک چیز را ثابت خواهد کرد و آن اهمیت دریافت مشاوره جنسی قبل از ازدواج است. اگر به کلیه افراد در سن مناسب مشاوره جنسی حرفه‌ای ارائه شود، میزان آمار مربوط به این امر به شدت کاهش خواهد یافت.

بسیاری از افرادی که نسبت به انجام چنین روابطی اقدام کرده‌اند، اگر از مشاوره جنسی قبل از ازدواج بهره‌مند می‌شدند به احتمال زیاد می‌توانستند غریزه خود را کنترل کرده و از مشکلات بعدی جلوگیری نمایند.

نقش مشاوره جنسی پیش از ازدواج را به هیچ وجه نباید نادیده گرفت. چنین مشاوره‌هایی به زوجین کمک خواهد کرد تا درک بهتری از اهمیت و چگونگی انجام رابطه جنسی داشته باشند. متأسفانه بسیاری از زوجین به دلیل عدم آشنایی با مباحث روانی مربوط به این مطلب، حتی پس از ازدواج نیز نمی‌توانند همسر خود را از نظر جنسی راضی نگاه دارند و به همین دلیل، محیط زندگی از نظر احساسی بسیار سرد خواهد شد.

سخن پایانی

سعی کردیم به این پرسش پاسخ دهیم که آیا رابطه جنسی قبل از ازدواج داشته باشیم یا نه؟ همان‌طور که در ابتدای متن گفته شد، چنین مبحثی خود شامل بخش‌های بسیار متنوعی خواهد که قاعدتاً نمی‌‌توان تنها در یک مقاله جزئی نسبت به آن اظهارنظر کرد.

اکثریت جامعه کشور ما را مردمی مذهبی تشکیل می‌دهند و به همین دلیل عادی‌سازی چنین روابطی بسیار دشوار خواهد بود. علاوه بر این، تحقیقات مختلفی که حتی در کشورهای غربی انجام شده است نشان داده که چنین روابطی نه تنها موجب از بین رفتن بنیان خانواده‌ها خواهند شد، بله موجب می‌شوند تا یک تجربه تلخ در ذهن اکثر جوانان باقی بماند. شاید بتوان گفت بهترین راه جلوگیری از چنین معضلاتی، تسهیل روند ازدواج جوانان باشد.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *