کلینیک مشاوره و روانشناسی بینش نوین

ساعت کاری مرکز: شنبه تا پنج شنبه، 10 تا 21

کلینیک روانشناسی و مشاوره بینش نوین

ساعت کاری مرکز:

شنبه تا پنج شنبه : 10 – 21

در این مطلب از بلاگ بینش نوین می‌خواهیم در مورد بهترین سن برای ازدواج دختران و پسران مطالبی را بیان کنیم. ازدواج مقوله‌ای نسبتا پیچیده است که اگر به خوبی در مورد آن اطلاعات کسب نکنید و یا تحقیق و بررسی درستی در مورد همسر آینده انجام ندهید به احتمال زیاد دچار مشکل خواهید شد. اما هیچ فردی دوست ندارد که در ازدواجش به مشکل بخورد. پس چاره چیست؟ شما می‌توانید با کمک گرفتن از نظر مشاوران و بزرگترها تا حد زیادی در انتخاب خود موفق عمل کنید. همچنین در نظر گرفتن سن نیز برای ازدواج بسیار مهم است. اگر شما هم به این موضوع علاقه‌مند هستید با مرکز مشاوره بینش نوین همراه شوید.

بهترین سن برای ازدواج دختر و پسر

سن ازدواج از نظر قانونی و بهترین سن برای ازدواج

بهترین سن برای ازدواج چه برای دختران و چه برای پسران سنی است که از نظر جسمی و روحی به تکامل رسیده باشند. ازدواج فرایندی است که در آن مسئولیت‌های زیادی به گردن زوجین است و باید در شرایطی قرار بگیرند که بتوانند از پس این مسئولیت برآیند. علاقه پسر به دختر یا عکس آن، تنها برای ازدواج و تشکیل خانواده کافی نیست و دوطرف باید نسبت به مسئولیت ها و حقوق یکدیگر، آگاه باشند. لذا حداقلی از سن در تمام کشورها برای یک ازدواج قانونی لحاظ شده است. در ایران حداقل سن برای دختران ۱۳ سال تمام و برای پسران ۱۵ سال تمام است.

 اگر دختر سنش کمتر است و قصد ازدواج دارد رضایت ولی و گرفتن حکم مجوز از دادگاه برای این کار ضروری است البته باید به این نکته توجه شود که ولی دختر باید حتما از دادگاه حکم بگیرد و اگر این کار را انجام ندهد جرم است. هر چند که در قبال نگرفتن حکم از دادگاه مشکل خاصی برای ولی دختر ایجاد نمی‌شود مگر آنکه فردی از او شکایت کند.

 

در همین رابطه بخوانید: همه آنچه که قبل از ازدواج باید در نظر بگیرید

 

سن مناسب ازدواج از نظر روانشناسی

با توجه به اینکه جوامع بشری در حال رشد هستند و با تغییرات زیادی در طول سال‌ها روبه‌رو بوده‌اند سن ازدواج هم مانند سایر موارد دچار تغییراتی شده است. امروزه در جوامع زیادی معتقدند که بهترین سن برای ازدواج برای دختران ۲۵ سال و برای پسران ۲۷ سال است. اما نمی‌توان مطابق با یک نظر کلی برای همه افراد تصمیم گرفت. محاسبه سن ازدواج کاری نیست که بتوان یک بار انجام داد و آن‌ را برای همه تجویز کرد.

سن ازدواج

هر فرد با توجه به رشد جسمی و روحی خود، شرایط تحصیلی، موقعیت خانوادگی، شرایط مالی و سلامت روانی باید برای ازدواجش تصمیم بگیرد تا دچار مشکلات بعد از ازدواج و گاها طلاق نشود. با در نظر گرفتن میانگین سن ازدواج در ایران می‌توان گفت بهتر است جوانان در این بازه سنی قرار بگیرند و سپس اقدام به ازدواج نمایند. همچنین انجام مشاوره پیش از ازدواج نیز برای داشتن یک زندگی آرام‌تر و با مشکلات کمتر ضروری است.

سن ازدواج در ایران

در سال ۱۳۱۳ در قانون سن ازدواج دختران ۱۵ و سن ازدواج پسران ۱۸ سال تمام اعلام شده بود. اما شرایطی هم در نظر گرفته شده بود که امکان ازدواج دختران در سن ۱۳ سالگی و پسران در سن ۱۵ سالگی را فراهم می‌کرد. این قوانین چندین بار دستخوش تغییر شد. در سال ۱۳۵۳ قانون تغییر کرد و سن ازدواج دختران ۱۸ و سن ازدواج پسران به ۲۰ سال تغییر یافت. در سال ۱۳۷۰ قانونی تصویب شد که به دختران زیر ۱۳ سال و پسران زیر ۱۵ سال با اجازه ولی و حکم دادگاه اجازه ازدواج می‌دهد. بهترین سن برای ازدواج را بلوغ عقلی مشخص می‌کند.

متاسفانه هنوز هم در مناطق محروم و دورافتاده در ایران ازدواج در سنین پایین صورت می‌گیرد که باعث ایجاد مشکلات بسیاری می‌شود. این ازدواج‌ها فرصت ادامه تحصیل و رشد کودکان را می‌گیرد و خیلی زودتر از آنچه که باید کودکان را با مسائل و مشکلات بسیاری روبه‌رو می‌کند. لذا بهتر است والدین در این مورد توجه کافی مبذول نمایند و از ازدواج فرزندانشان در سنین پایین جلوگیری کنند.

ازدواج در سن ۲۱ سالگی نیز برای بسیاری از دختران اتفاق می‌افتد. در این سن دختران توانایی اداره زندگی را دارند و برای مادر شدن نیز فرصت بسیار خوبی است. ازدواج در سن ۲۴ سالگی نیز بسیار مرسوم است و چه برای دختران و چه برای پسران سن مناسبی است. هر چند در هر فرهنگ و جامعه‌ای با توجه به تغذیه، شرایط محیطی و اجتماعی و همچنین تفاوت‌های خانوادگی سن ازدواج متفاوت خواهد بود.

احتمال طلاق در ازدواج های سن پایین چقدر است؟

بهترین سن برای ازدواج زمانی است که شخص در خودش می‌بیند که آماده ازدواج است. طبق آمار اعلام شده توسط ثبت احوال ارتباط مستقیمی بین سن ازدواج و میزان طلاق وجود دارد. هر چه افراد در سنین بالاتری ازدواج کنند شخصیتشان کامل‌تر شده است و ملاک‌ها و ارزش‌های فردی مشخص‌تری دارند. به این شکل اگر در زندگی در کنار همسرش به این موارد احترام گذاشته نشود بیشتر دچار مشکل می‌شوند و احتمال طلاق نیز بالا می‌رود (دریافت مشاوره طلاق). این مورد برای ازدواج در سنین پایین کمتر دیده شده است. زیرا رشد شخصیتی کامل نشده است و این افراد دچار مشکلات متفاوتی می‌شوند.

طلاق در سن پایین

بهترین کار و بهترین تصمیم این است که مشاوره قبل از ازدواج انجام شود. هدف مشاوره ازدواج این است که سن دختر و پسر در بازه مشخص شده که برای میانگین سن ازدواج رایج است، مورد بررسی قرار بگیرد. لزوم داشتن تعهد و شغل نیز بسیار مهم است. به این شکل یک زندگی می‌تواند دوام بیشتری بیابد و گرم‌تر شود. این نکته را در نظر بگیرید که طلاق مشکلات زیادی برای خانواده‌ها ایجاد می‌کند و کودکان طلاق نیز در جامعه آسیب‌های فراوانی می‌بینند. زیرا از نظر روحی خلا نبود یک خانواده منسجم کودکان را آزار می‌دهد.

 

در همین رابطه بخوانید: بهترین و بدترین سن طلاق برای کودکان

 

بهترین سن ازدواج برای دختران

بهترین سن برای ازدواج دختران در این شرایط در بازه ۲۵ تا ۳۵ سالگی است. با توجه به شرایط جامعه و مشکلات اقتصادی سن ازدواج این روزها بالا رفته است. زیرا اداره یک زندگی کار مشکلی است و نیازمند ثبات مالی و اخلاقی است. تعهد از دیگر مواردی است که برای داشتن یک زندگی با ثبات لازم است. سن ازدواج در اسلام از نظر عددی پایین‌تر بوده است و دختران در سنین ۱۸ سالگی معمولا همسر و فرزند داشتند. اما امروزه ازدواج در سن بالای ۴۰ سال هم بسیار رایج است. ازدواج در سن ۵۰ سالگی نیز چه برای دختران و چه برای پسران اتفاق می‌افتد.

در جلسات مشاوره جنسی گفته می شود که قبل از ازدواج حتما باید آگاهی های کامل نسبت به جنس خالف را پیدا کرده باشید و به شناخت کافی در مورد طرف مقابل خود، برسید. در غیر این صورت، احتمالا دیگر مشاوره خانواده راهکار شما نباشد و باید به سراغ مشاوره خیانت همسر بروید. زیرا مشکلات و اختلالات جنسی، می تواند اصلی ترین عامل خیانت زوجین به همدیگر محسوب شود. 

بهترین سن ازدواج برای پسران

بهترین سن ازدواج برای پسران ۳۰ تا ۴۰ سالگی است. در این سن پسران از نظر مالی به ثبات نسبی رسیده‌اند و دارای شغل هستند. تحصیلات دانشگاهی را تمام کرده‌اند و وضعیت سربازیشان هم مشخص شده است. در این سن تمایل به داشتن خانواده در وجودشان نقش می‌بندد و با تعهد و مسئولیت پذیری بیشتری زندگی می‌کنند. این موارد باعث می‌شود تا میزان طلاق کاهش پیدا کند.

همچنین در صورت داشتن فرزند بهتر می‌توانند امکانت رفاهی را برای خانواده فراهم کنند و راحت‌تر می‌توانند مخارج و هزینه‌های زندگی را پرداخت کنند.

کلام آخر

محاسبه سن ازدواج از روی ویژگی‌های ظاهری برای داشتن یک زندگی خوب یک نسخه قطعی نیست. بلکه موارد بسیار زیادی لازم است تا بتوان بهترین سن برای ازدواج را مشخص کرد. داشتن باورهای غلط در ازدواج می تواند به طلاق زودرس در سنین پایین منجر شود. بهترین اقدام این است که شرایط اولیه برای داشتن یک زندگی مهیا شود. دختر و پسر از نظر روانی برای پذیرش مسئولیت آماده شوند. همچنین تشابه فرهنگی و خانوادگی و تمکن مالی نیز برای ثبات یک زندگی بسیار تاثیرگذار است.

ازدواج در سن پایین مشکلات زیادی را به همراه می‌آورد و بهتر است دختران و پسران از نظر عقلی بالغ شوند تا بتوانند مسیر زندگی را به سلامت بگذرانند. هنوز هم در روستاها و مناطق دور افتاده در ایران ازدواج زود هنگام مخصوصا برای دختران انجام می‌شود. عقد نکاح برای دختران زیر ۱۳ سال نیاز به اجازه ولی و حکم دادگاه دارد. هرچند بهتر است که این کار انجام نشود و به دختران فرصت رشد و تحصیل داده شود تا بتوانند مادران و همسران آگاه‌تری شوند.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *