کلینیک مشاوره و روانشناسی بینش نوین

ساعت کاری مرکز: شنبه تا پنج شنبه، 10 تا 21

کلینیک روانشناسی و مشاوره بینش نوین

ساعت کاری مرکز:

شنبه تا پنج شنبه : 10 – 21

باورهای درست و غلط در مورد ازدواج فراوان است. ازدواج مکانی عالی برای تعهد، رشد و هر چیز دیگری در این بین است. نکات مثبت زیادی در آن وجود دارد، اما با برخی افسانه ها و تصورات غلط همراه است. امروزه مقدار زیادی فشار و تعهدات کاذب وجود دارد که درک ما از ازدواج را احاطه کرده است. این فشارها گاه از طرف همسران و گاه بیرون ازدواج و از طریق خانواده و جامعه به زوج ها تحمیل می شود. توانایی شناسایی برخی از این باورهای غلط در مورد ازدواج می تواند به زوج ها کمک کند تا دید بازتری نسبت به این مسئله داشته باشند.

باورهای غلط در ازدواج را بیشتر بشناسید

ازدواج، یک پیمان است و قوانین خاص خود را دارد

وقتی مقداری مراقبت، اندکی درک، شفقت و عشق زیاد را با هم ترکیب کنید، ازدواجی شاد بدست می آورید که به خوبی پیش می رود. با این حال، دانستن این یک چیز است و توانایی اعمال آن چیزی دیگر.

با امضای عقدنامه، رابطه ازدواج نهادینه می شود. قبل از هر چیز دیدگاه ازدواج و اینکه چرا می خواهیم ازدواج کنیم مهم است. اگر واقعاً به ازدواج با هدف «زندگی یک عمر با هم» نگریسته شود، فرقی نمی‌کند که این تصمیم را زودتر بگیرید یا دیرتر. اما اگر به دلایل مختلف دیگر ازدواج کنید، خطر شروع می شود.

چه باورهایی باعث شکست در ازدواج می شود؟

همانطور که احتمالاً می دانید، طلاق روز به روز رایج تر می شود. جدای از مسائلی مانند عشق کورکورانه، بچه دار شدن یا نشدن، مصرف مواد، خیانت و مشکلات اقتصادی، مداخله خانواده ها و… عواملی نیز وجود دارند که از باورهای اشتباه ما نشات می گیرند. باورهای غلط در ازدواج جزو مسائلی هستن که زوج های جوان را به سمت و سوی طلاق سوق می دهند.

بیشتر بخوانید: سکس تراپی چیست؟ مواردی که به سکس تراپی نیاز دارند

چه باورهایی باعث شکست در ازدواج می شود؟

باورهای غلط در ازدواج

ازدواج کردن کار آسانی است. اما نگه داشتن این ازدواج و مراقبت از آن احتیاج به فاکتورهایی مانند عشق، شناخت، آگاهی، استقلال فردی و… دارد که اگر از آنها غافل شوید زندگی شما را ویران خواهد کرد. قبل از اینکه کارتان به جدایی و مشاوره طلاق بکشد، باید نسبت به برطرف کردن این مشکلات اقدام کنید. در اینجا مهمترین باورهای غلط در ازدواج را مرور می کنیم.

1- خودمان از پس مشکلات بر می آییم

در بسیاری از موارد شاید ندانید که احتیاج به کمک دارید. بسیاری از مشکلاتی که در  زندگی زناشویی شما به وجود می آیند برای شما تازگی دارند. از این جهت که این اولین باری است که ممکن است در این شرایط قرار گرفته باشید. پس اگر در مورد مسئله ای دچار مشکل هستید از افراد با تجربه و یا کلینیک های مشاوره ازدواج در جهت رفع مسئله پیش آمده کمک بگیرید.

2- دعوا نمک زندگی است

ما اغلب در روابط خود به دلیل نارضایتی زمینه ای از رابطه، بحث می کنیم. اغلب اوقات، شریک زندگی ما به اندازه کافی احساس ارزشمندی یا کفایت نمی کند. صحبت کردن در مورد این مسائل ممکن است به ما آسیب برساند. بنابراین در عوض درباره چیزهای کوچک دعوا می کنیم. تربیت فرزند در محیطی که پر از دعوا و تنش باشد هم بسیار دشوار است.

اگر تعداد دفعات این دعواها افزایش پیدا کند شما و همسرتان دچار نوسانات خلق و خو خواهید شد. این نوسانات در دراز مدت مشکلات زیادی را به وجود می آورد که شاید در ابتدا قادر به دیدنش نبودید. بنابراین مقدار نمک را همچون غذا در حد متعادل نگه دارید.

تست روانشناسی ازدواج را در لیست تست های روانشناسی بینش نوین انجام دهید. 

باورهای غلط در ازدواج

3- با چادر سفید بیا و با کفن برو

زندگی با چادر سفید رفتن و با کفن برگشتن نیست. این جزو باورهای غلط در ازدواج است. شاید به ظاهر این ضرب المثل قدیمی در مورد زنان صدق کند. اما همین ضرب المثل را در مورد مردان نیز می توان به کار برد.

همه میدانیم که آستانه تحمل انسان ها حد و مرزی دارد. اگر در زندگی به سر می برید که هر روز صبر شما مورد چالش و آزمایش قرار می گیرد و آستانه تحمل شما به سر آمده دلیلی وجود ندارد که بخواهید این چالش طاقت فرسا را ادامه دهید.

اما قبل از اینکه به آخرین راه که منجر به شکست ازدواج شما می شود فکر کنید (طلاق)، بی اندیشید که دقیقا چه راه های دیگری برای نجات آن پیدا می کنید. از کمک گرفتن از مراکز مشاوره غافل نشوید. اگر از میزان تاثیرات این مراکز آگاه باشید، همین امروز به آنها مراجعه می کنید.

4- بچه که بیاد، مشکلاتمون حل میشه

ضرب المثل قوز بالا قوز را شنیده اید؟ بسیاری از خانواده های سنتی معتقدند که وجود فرزند در زندگی زوجی که دچار مشکل هستند، باعث از بین رفتن تمام کدورت ها و مشکلات می شود. در دام این جمله نیافتید. اگر به عنوان دو انسان بالغ از پس مشکلاتتان برنمی آیید و نمی توانید با یکدیگر صحبت کنید، از به دنیا آوردن کودکی که قرار است مراحل رشدش را در خانواده ای با این شرایط سپری کند، خودداری کنید. زوج درمانی و مشاوره جنسی زوجین دارای مشکل می تواند این تصور بچه دار شدن برای حل مشکلات را از زن و شوهر بگیرد.

5- قیافه و هیکل همسر بعد از مدتی عادی می شود

اشتباه نکنید. شاید بگویید که در دراز مدت به این قیافه عادت می کنم. ولی همیشه آگاهید که این قیافه جذابی برای شما نیست و فقط در حال تحمل آن هستید. اگر فیزیک و قیافه شریک زندگی شما مورد پسندتان نیست، قادر به تغییر آن نخواهید بود. اهمیت ظاهر در ازدواج زیاد است اما همه چیز نیست. بنابراین باید در حد معقول و نیاز، به آن توجه کنید. در صورتی که بخواهید بعد از ازدواج این موارد را به شریکتان بگویید عزت نفس او را پایین می آورید که این خود یکی دیگر از دلایل شکست یک ازدواج خواهد بود. توهم خیانت همسر ممکن است از همین تصور نشات بگیرد. اگر در نظر همسرتان جذاب و دلربا نباشید، ممکن است به فکر خیانت بیفتید یا توهم خیانت از فرد مقابل را داشته باشید. 

قیافه و هیکل همسر بعد از مدتی عادی می شود

6- برای خوشبختی، عشق کافیه

چگونه کلمات بی پایان عاشقانه که در ابتدای ازدواج استفاده می شود به جملات آزاردهنده بعد از ازدواج تبدیل می شود؟ طبق تحقیقات بخشی که مسئول عملکردهای فکری ما مانند منطق، تجزیه و تحلیل و استدلال است، در هنگام عاشقی تقریباً از کار می افتد و هشیاری کم می‌شود. افراد در چنین موقعیت‌هایی می‌توانند کاهش آگاهی را تجربه کنند. به همین دلیل است که بسیاری از افراد رفتارها، تمایلات و ارزش‌هایی را که قبل از ازدواج آشکار بودند، نادیده می‌گیرند.

7- قبل از بالا رفتن سنم، باید ازدواج کنم

این جمله بیشتر در مورد زنان به کار می رود. به همین دلیل این امر به مردان امکان می دهد هم دوره نوجوانی طولانی داشته باشند و هم زمان بیشتری برای یافتن فرد مناسب صرف کنند. اما به زنان امتیاز مشابهی داده نمی شود. به عنوان یک فرد آگاه بدانید که اگر در سنین بالاتر ازدواج کنید یا پایین، تفاوتی نمی کند. تنها تفاوت در آن است که در سنین بالا شما با دید بازتر و شناخت کافی و بدور از هر گونه احساس گرایی افراطی دست به انتخاب شریک زندگی خود می زنید.

8- بعد از ازدواج حریم خصوصی ممنوع

حریم خصوصی در یک رابطه نشان دهنده احترام است. زیرا نشان می دهد که شما و شریک زندگیتان به مرزها احترام می گذارید. به همین دلیل، حفظ حریم خصوصی در یک رابطه مهم است. در واقع، هر فردی در هر موقعیتی به مرزهای اجتماعی و همچنین زمان تنهایی نیاز دارد. اعتماد به یکدیگر در ازدواج پایه های این احترام را بنا می کند.

9- مشاوره قبل از ازدواج رفتن، مهم نیست

هدف از مشاوره قبل از ازدواج بهبود روابط شما با شریک زندگی و کمک به شما در ایجاد یک پایه قوی برای ازدواج است. مشاوره قبل از ازدواج همچنین به شما و شریک زندگیتان این امکان را می دهد که در مورد جنبه های مهم رابطه قبل از تبدیل شدن به یک موضوع جدی تصمیم بگیرید. مشاوره قبل از ازدواج به بهبود ارتباطات بین شرکا و تعیین اهداف واقع بینانه برای ازدواج و همچنین به توسعه مهارت های حل تعارض کمک می کند.

مشاوره قبل از ازدواج رفتن، مهم نیست

10- شوهر، مسئول مسائل بیرون از خانه و زن، مسئول مسائل داخل خانه است

در گذشته نقش شوهر در ازدواج این بود که محافظ یا نگهبان خانه باشد. قبلاً تمام خانواده برای آوردن پول و غذا و محافظت از زن و فرزند به مرد وابسته بودند. همچنین انجام کارهای روزمره در روزهای قبل، مانند ماندن در خانه، شستن  اتو کردن لباس ها، غذا پختن برای همسر و فرزندان، رسیدگی به امور درسی کودکان و بسیاری موارد دیگر جزو وظایف زن در خانه به شمار می رفت. اما خوشبختانه امروزه در بسیاری از نقاط جهان این دیدگاه تغییر کرده است. تقسیم وظایف و انجام امور بیرون و درون از منزل با توجه به توانایی زوجین قابل تقسیم و انجام است.

11- زنم نباید کار کند

به در خواست های منفی شریک زندگیتان در همان ابتدا نه بگویید. اگر قبل از ازدواج استقلال مالی داشته اید و می خواهید که این استقلال ادامه داشته باشد، هیچ دلیلی وجود ندارد که بعد از ازدواج با این خواسته شریک زندگی خود موافقت کنید. در عوض می‌توانید در مورد تاثیراتی که کار شما در این شرایط اقتصادی بر زندگی شما می گذارد صحبت کنید و به نتیجه برسید.

12- حرف زدن از مسائل جنسی در جلسه خواستگاری بی حرمتی است

شکستن این تابو امروزه روز هم، برای بسیاری از خانواده ها و زوجی که قرار ازدواج دارند، سخت است. اما از تاثیرات گفتگویی که حول این محور می چرخد آگاه باشید. بدانید که یکی از باورهای غلط در ازدواج که منجر به طلاق و جدایی می شود این است که مسائل جنسی مهم نیست. بسیاری از طلاق ها به دلیل مشکلات عدیده ای است که در مورد مسائل جنسی بعد از ازدواج به وجود آمده اند. پس اگر تصمیم به ازدواج با شریک زندگی خود دارید، حتما زمانی را به گفتگو درباره این موضوع اختصاص دهید.

 

مشاوره پیش از ازدواج می‌تواند راهکاری مطمئن و مناسب برای رفع تمام سوتفاهمات در مورد ازدواج و رابطه زن و شوهر باشد. کسانی که هنوز مراحل تبدیل شدن از نوجوان و جوان به یک بزرگسال را طی نکردند، نمی‌توانند برای زندگی دو نفره خود تصمیم درستی بگیرند. مشاور ازدواج و حتی مشاور خانواده، می تواند بهترین راهنمایی ها را به شما در مورد تمام باورهای غلط و نادرست تان ارائه کند. تصور اینکه باورهای نادرست با کسب تجربه و سن و سال گرفتن از بین می رود، کاملا اشتباه است. درخت کج رشد کرده، نمی تواند دوباره صادف و سالم شود. بنابراین بهتر است قبل از ازدواج به فکر برطرف کردن تصورات نادرست و اشتباه در مرکز مشاوره و روانشناسی خانواده باشید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *