کلینیک مشاوره و روانشناسی بینش نوین

ساعت کاری مرکز: شنبه تا پنج شنبه، 10 تا 21

کلینیک روانشناسی و مشاوره بینش نوین

ساعت کاری مرکز:

شنبه تا پنج شنبه : 10 – 21

استعدادیابی کودک و نوجوان

به عنوان پدر و مادر ممکن است تصور کنید که عملکرد مناسب کودک‌تان در مدرسه و مهدکودک گویای هوش و استعداد اوست، اما در واقع توانایی انسان‌ها در نمرات مدرسه و تست‌های هوش خلاصه نمی‌شود. ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که تخصص حرف اول را می‌زند. افراد زیادی در اطراف ما هستند که با گذشت چند دهه از زندگی هنوز درست نمی‌دانند که چه کاری را بهتر می‌توانند انجام دهند.

مرکز استعدادیابی کودک و نوجوان

چرا کلینیک تخصصی روانشناسی بینش نوین

کلینیک تخصصی روان شناسی و مشاوره بینش نوین در حوزه های مختلف زندگی فردی و اجتماعی از اضطراب فردی، سکس تراپی تا رشد شغلی

مشاوره تلفنی

امکان رزرو نوبت و مشاوره تلفنی و آنلاین

مشاوره حضوری

رزرو نوبت تلفنی و انجام مشاوره حضوری در کلینیک

19 سال سابقه

شروع کار از سال 1383 شمسی در تهران

 کلید حل این مشکل، استعدادیابی کودک و نوجوان در اولین فرصت است. در مسیر رسیدن به کامیابی شغلی، سرعت عبور از مرحله یادگیری و رسیدن به تخصص در گرو دانستن همین مسئله به ظاهر کوچک اما بسیار تعیین کننده است. با انجام استعدادیابی کودک و نوجوان خود، نیمی از راه پیشرفت را برایشان هموار می‌کنید و برای آن‌ها زمان می‌خرید. فراموش نکنید که: «وقت طلاست»؛ پس همین امروز برای استفاده از خدمات مرکز استعدادیابی کودکان و انجام تست استعدادیابی کودکان اقدام کنید.

استعدادهای هرفرد متنوع و متاثر از عوامل بسیاری است
استعداد یابی برای انتخاب مسیر درست برای آینده

استعدادیابی چیست؟

آموزش مهارت‌های قرن بیست و یکم، محققان را از حوزه‌های مختلف علوم واداشته است تا شایستگی‌ها و رویکردهایی را پیشنهاد کنند که خلاقیت و رشد استعدادهای افراد را ارتقا می‌دهد. در دنیای امروز شناسایی استعداد افراد از انجام یک آزمون هوشی و اینکه آیا نمره آن‌ها از ۱۳۰ بالاتر است یا نمره‌های به دست آمده در مدرسه، فراتر رفته است. استعدادیابی کودک و نوجوان هم باید از سنین پایین، انجام شود.

استعدادها توانایی‌های طبیعی برای انجام یا یادگیریِ انجام دادن انواع خاصی از کارها به راحتی و به سرعت هستند. استعدادها ارتباط چندانی با دانش یا فرهنگ یا تحصیلات و یا حتی علایق ندارند. به عقیده متخصصان، استعدادها با وراثت ارتباط دارند. استعداد موسیقیایی و استعداد هنری نمونه‌هایی از این استعدادها هستند.

برخی از مردم می‌توانند به زیبایی نقاشی کنند اما نمی‌توانند یک قطعه موسیقی را بفهمند. بعضی دیگر در صحبت کردن با مردم خوب هستند اما در کارهای اداری کُند هستند. دسته دیگری از افراد می‌توانند به راحتی یک ماشین را تعمیر کنند، اما نوشتن برایشان مشکل است. این تفاوت‌های اساسی بین افراد، عوامل مهمی هستند که باعث می‌شود یک نفر به‌عنوان بانکدار، دیگری به‌عنوان مهندس، و دیگری از کارش به‌عنوان سردبیر راضی باشد. استعدادیابی توانایی‌های طبیعی افراد را شناسایی می‌کند.

استعدادیابی حتی می‌تواند با رویکردهای جدید، کودکان با استعداد یا حتی نابغه که ناتوانی‌های یادگیری دارند را هم شناسایی کند که این موضوع در آینده زندگی آن‌ها تاثیر به‌سزایی خواهد داشت. مراکز استعدادیابی کودکان در تهران و دیگر شهرهای ایران، انقدر زیاد هستند که ممکن است به جای راحتی در دسترسی، در انتخاب دچار مشکل شوید. تنها راه شناخت بهترین مرکز استعدادیابی کودک و نوجوان، اطلاع از سوابق روانشناسان و کارشناسان مرکز و تجربه آن‌ها است.

 

 

آیا همه کودکان استعداد دارند؟

برای روشن شدن این موضوع که استعدادیابی کودک و نوجوان آیا برای همه کودکان یکسان است یا نه، با یک نقل قول از انیشتین شروع می‌کنیم:

تمام آدم‌ها نابغه هستند. اما اگر نبوغ یک ماهی را براساس توانایی در پریدن از روی یک شاخه درخت بسنجیم، بدون شک آن ماهی بینوا در تمام دوران زندگی، خودش را یک احمق خواهد شمرد.

به عقیده روانشناسان و اشخاص مشهوری مثل اوکانر و کلیفتون همه افراد توانایی‌های بالقوه‌ای دارند که تنها لازم است کشف شوند. در واقع، کودکان ممکن است در هر زمینه‌ای از توانایی‌ها و همچنین در بیش از یک زمینه استعداد داشته باشند. برای مثال، ممکن است یک کودک استعداد خلاقیت و فکری داشته باشد، یا ممکن است هماهنگی و حافظه فیزیکی بالاتر از حد متوسط یا بلوغ اجتماعی و عاطفی بیشتری نسبت به سایر کودکان هم سن خود داشته باشند. بنابراین، استعدادیابی کودک و نوجوان و توانایی‌های او، ارتباطی به سن و فرهنگ و آموزش ندارند. از همان ابتدا با فرد هستند و بیشتر به ژنتیک مربوط می‌شوند. 

کودکان حتی می‌توانند در سطوح مختلف استعداد داشته باشند. یعنی برخی از کودکان با استعداد در زمینه خاصی، توانایی‌های پیشرفته تری نسبت به سایرین دارند. از طرف دیگر، برخی از کودکان نیز دارای معلولیت هستند اما استعدادهای برجسته‌ای دارند. به عنوان مثال، کودکی که استعداد ذهنی دارد نیز ممکن است دچار اوتیسم یا کم شنوایی باشد. تایید این اتفاق را باید کارشناسان موسسه استعدادیابی کودکان انجام دهند و هر کسی نباید به خود اجازه برچسب زدن روی کودکان را بدهد. به یاد داشته باشید که هر حرف کوچکی که به کودک زده می‌شود، می‌تواند اثری بزرگ روی شخصیت و آینده او داشته باشد.

استعدادها فقط مختص افراد برتر نیستند

اما این توانایی‌ها یا استعدادها زمانی به طور کامل ظاهر می‌شوند که پرورش پیدا کنند. به این معنی که کودکان با استعداد، زمانی واقعا با استعداد می‌شوند که از آن‌ها حمایت و تشویق کنید تا از استعدادهای طبیعی خود برای یادگیری، تمرکز و تمرین استفاده کنند. به عنوان مثال، اگر فرزند شما استعداد موسیقی داشته باشد و به او فرصتی برای یادگیری یک ساز موسیقی بدهید، ممکن است استعداد نواختن را در او ایجاد کند.

بسیاری از عوامل در تبدیل شدن توانایی طبیعی یک کودک به استعداد واقعی تأثیر می‌گذارند. این موارد شامل ارزش‌های خانوادگی، فرصت‌های آموزشی، شخصیت و انگیزه، سلامت و فرصت‌ها است. استعدادیابی کودک و نوجوان هم باید با در نظر گرفتن عوامل درونی، بیرونی و محیطی انجام شود.

برای کودکان با استعداد، یادگیری چیزهای جدید برای سلامتی مهم است. بنابراین بزرگ‌ترین مزیت اینکه استعداد کودک شما شناخته می‌شود این است که به شما کمک می‌کند بفهمید چه نوع یادگیری پیشرفته‌ای ممکن است برای فرزند شما مناسب باشد و وقتی بتوانید از یادگیری پیشرفته فرزندتان حمایت کنید، می‌توانید از رفاه و رشد کلی او حمایت کنید.

بیشتر بخوانید: رشد خلاقیت و تخیل برای رشد کودکان

 

در هرسنی می‌توانید استعداد خود را پیدا کنید

استعدادیابی کودکان در چه سنی انجام می‌شود؟

استعدادیابی کودک و نوجوان می‌تواند از سنین بسیار پایین هم شروع شود. در بعضی موارد استعدادیابی کودکان سه ساله حتی می‌تواند توسط والدین هم انجام شود. برای مثال برخی از کودکان با استعداد ذهنی در سنین پایین مانند ۳ سالگی خواندن را به خودشان یاد می‌دهند. برخی از کودکان از نظر جسمی ممکن است در اوایل ورزش‌های خردسالی یا فعالیت‌های بدنی توانایی‌های برجسته‌ای داشته باشند. برای آشنایی بیشتر با این موضوع، می‌توانید مطلب «سن استعدادیابی کودکان چه سنی است؟» را بخوانید. 

از دیگر نشانه‌های ظاهری استعداد بالقوه می‌تواند رشد پیشرفته باشد، یعنی از سایر هم سن و سالان خودش پیش‌تر باشد، یا اینکه کودک شما ترجیح دهد با کودکان بزرگ‌تر از خودش صحبت کند، مثلا کودک ۴ ساله شما با کودکان ۶ ساله ارتباط برقرار کند. در این صورت، استعدادیابی کودک ۴ ساله شما می‌تواند راه خوبی برای فهمیدن دلیل این کارش باشد.

نشانه‌های زیادی وجود دارد که ممکن است والدین متوجه آن‌ها نشوند چون در دسته توانایی‌های تعریف شده در سیستم آموزشی نیستند. در این صورت انجام دادن تست استعدادیابی کودکان و شرکت در جلسات استعدادیابی کودک و نوجوان، برای شناسایی استعدادهایی که از چشم شما دور می‌مانند، کمک زیادی به رشد و شادی آن‌ها در زندگی آینده خواهد کرد.

کشف استعداد کودک شما از سن ۲ تا ۷ سالگی در روند مدرسه و تحصیل و در آینده دورتر، انتخاب شغل مناسب تاثیر به‌سزایی خواهد داشت.

موسسه استعدادیابی کودک و نوجوان

در یک موسسه استعدادیابی کودک و نوجوان تلاش بر این است که توانایی برجسته کودک و نوجوان شناسایی شود. این اتفاق با انجام انواع تست‌ها صورت می‌گیرد. علاوه بر استعدادیابی کودک یا نوجوان شما، راه‌هایی برای پرورش و ظهور آن‌ها هم به شما پیشنهاد می‌شود. به عنوان مثال؛ شما به عنوان پدر و مادر خواهید فهمید که چه آموزش پیشرفته‌ای برای فرزندتان به او کمک می‌کند. علاوه براین، مشاوره‌هایی به شما برای انتخاب مهد کودک تا پیش دبستانی و مدرسه، نوع آموزش و حتی نوع رفتار با کودکانتان صورت می‌گیرد که روند رشد و پیشرفت فرزندتان را تسریع و بدون دردسر می‌کند.

بیشتر بخوانید: در کلینیک استعدادیابی چه کارهایی انجام می‌شود؟

مراحل شکوفا سازی استعدادهای کودک

برخی توانایی‌ها در کودکان ممکن است بدون نیاز به حمایت بیشتر شکوفا شوند اما همیشه اینطور نیست. زمانی که استعداد یا توانایی طبیعی کودک خود را پیدا کنید، نیاز به برنامه ریزی برای حمایت از او خواهید داشت. برنامه‌های خوب برای شکوفا کردن استعداد کودکان انتخاب‌هایی را پیش روی شما قرار خواهد داد، از جمله فرصت‌هایی برای اینکه:

  • چیز جدیدی یاد بگیرند، به ویژه در زمینه توانایی‌های طبیعی خود
  • با اطلاعات پیچیده، ایده‌های انتزاعی یا مهارت‌های پیشرفته درگیر شوند
  • با سرعت بیشتری هرآنچه را که می‌توانند یاد بگیرند
  • در کلاس‌های ویژه، مدارس انتخابی یا برنامه‌های فوق‌العاده قرار بگیرند
  • اجازه ورود زودهنگام به پیش دبستانی، دبستان یا دبیرستان بگیرند
  • به یک گروه بزرگ‌تر یا کلاس بالاتر، به‌صورت تمام وقت یا برای برخی از دروس منتقل شوند

پاسخگویی به نیازهای یک کودک با استعداد برای یادگیری می‌تواند هیجان انگیز باشد، اما همچنین مستلزم صرف وقت، پول و انرژی برای استعدادیابی کودک و نوجوان است.

بیشتر بخوانید: راهکارهای مناسب در مقابل کودکان و نوجوانان خلاق

یادگیری و صرف وقت برای کودک به شکوفا سازی استعداد کمک می‌کند

انواع آزمون های شخصیتی و هوش برای کودک و نوجوان

تست‌های هوش و استعدادیابی کودک و نوجوان، به تنهایی نمی‌توانند توانایی‌های خلاقانه، اجتماعی یا فیزیکی کودک و نوجوان شما را اندازه‌گیری کنند. حتی نتایج تست هوش (IQ) برای کودکان بالای ۶ سال قابل اعتمادتر است، اگرچه برخی کودکان می‌توانند این تست‌ها را از ۴ سالگی انجام دهند. همچنین کودکان به سرعت رشد و تغییر می‌کنند. این بدان معناست که نتایج تست هوش کودک شما در ۴ سالگی ممکن است با نتایج سوالات استعدادیابی کودکان در ۶ سالگی متفاوت باشد. کودکان کوچک‌تر همچنین ممکن است فرآیند تست هوش ۶۰ تا ۹۰ دقیقه‌ای را در زمان طولانی‌تری انجام دهند و نتیجه ممکن است دقیق نباشد. به همین دلیل مثلا برای استعدادیابی کودک ۳ ساله شما، طیف دیگری از آزمایشات لازم است. در مراکز مختلف معمولا طیفی از آزمایشات و انواع آزمون های شخصیتی و هوش برای کودک و نوجوان انجام می‌شود که عملکرد کودک و نوجوان شما را در زمینه‌های مختلف می‌سنجند. برخی از این زمینه‌ها عبارتند از:

  • تعیین درجه هوشمندی سن عقلی و میزان هوش
  • بررسی میزان مسئولیت پذیری در خانه و مدرسه
  • ابعاد دیدگاه نسبت به خود
  • تست‌های مربوط به هوش‌های غیرکلامی
  • بررسی نشانه‌های افسردگی در کودک و نوجوان
  • بررسی شخصیت کودک یا نوجوان شما
  • میزان خوش کلامی و عملی
  • پیدا کردن زمینه‌های رغبت شغلی تحصیلی
  • تعیین سن عقلی کودک و نوجوان شما براساس محیط اجتماعی و اقتصادی
  • بررسی میزان تاییدجویی، برون گرایی و درون گرایی
  • بررسی تصمیم گیری‌های پرخطر یا در شرایط عدم قطعیت
  • تشخیص بیش فعالی و به طور کلی میزان تمرکز و توجه
  • بررسی نشانه‌های وسواس و اختلالات اضطراب
  • بررسی میزان خلاقیت، نوع برخورد با خانواده و محیط 
با استعداد یابی درست مسیر آینده فرزندتان را به او نشان می‌دهید

استعدادیابی کودکان چه مزایایی دارد؟

با اولویت دادن به شناخت بهتر توانایی‌های کودکتان در مهدکودک، دبستان و حتی راهنمایی، او را خیلی بهتر برای آینده آماده می‌کنید. با انجام استعدادیابی، علاوه بر اینکه خودتان هم شناخت بهتری نسبت به او پیدا می‌کنید، در مورد چگونگی شکوفایی استعداد، پیشرفت و برنامه ریزی برای آینده با چشم بازتری تصمیم‌گیری خواهید کرد.

وقتی بچه‌ها استعدادهای خود را کشف می‌کنند:

  • انعطاف پذیری و اعتماد به نفس بیشتری خواهند داشت
  • بهره وری و مشارکت در مدرسه بالاتر خواهد رفت
  • امید و جهت گیری برای آینده در آن‌ها به شدت افزایش پیدا خواهد کرد

و آیا هر کودکی شایسته برخورداری از همه این مزایا نیست؟

بیشتر بخوانید: چرا استعدادیابی کودک و نوجوان اهمیت دارد؟

یادگیری متناسب با استعداد برای رفاه کودکان مهم است. هنگامی که از یادگیری فرزندتان در زمینه‌های مورد علاقه او حمایت می‌کنید، از رفاه کلی او نیز حمایت می‌کنید.

مرکز استعدادیابی کودکان بینش نوین برای استعدادیابی کودک و نوجوان

ما در مرکز استعدادیابی کودکان بینش نوین برای فرزندان شما از گروه‌های سنی مختلف استعدادیابی انجام می‌دهیم. تست استعداد یابی نوجوانان از سن ۲ سال تا بالای ۱۶ سال انجام می‌گیرد که در هر گروه سنی معیارها و گزارش‌هایی به پدر و مادرها برای تصمیم گیری بهتر در مورد آینده فرزندانشان ارائه خواهد شد. برای آشنایی بیشتر با فعالیت‌های موسسه استعدادیابی بینش نوین در زمینه‌ی تست استعداد یابی نوجوانان و کشف استعداد نوجوانان ویدئوی زیر را ببینید:

مرکز استعدادیابی کودک و نوجوان

ویدئو استعدادیابی کودک و نوجوان بینش نوین

علایق و توانایی‌های فرزندتان را زیر نظر داشته باشید

نقش والدین در استعدادیابی فرزندان

والدین می‌توانند نقش به‌سزایی در استعدادیابی کودکانشان داشته باشند. برای مثال ممکن است استعدادیابی کودک یک ساله برای پدر و مادر ها اهمیت چندانی نداشته باشد. باید بدانید که تست هوش به تنهایی تمام توانایی‌های کودک شما را اندازه گیری نمی‌کند. در این صورت با مراجعه به یک مرکز استعدادیابی کودک و نوجوان می‌توانید در زمان صرفه جویی کنید و مطمئن‌تر آن‌ها را کشف کنید.

بیشتر بخوانید: والدین چگونه می‌توانند به استعدادیابی کودکان کمک کنند؟

والدین قبل از مراجعه به متخصص می‌توانند به شناسایی غیررسمی توانایی‌ها و استعدادیابی کودک و نوجوان فرزندشان بپردازند. البته در هر سن، رفتار کودکان به طور کلی شامل رفتارهای مشابهی است اما والدین با ثبت رفتار فرزندشان همراه با یادداشت‌هایی درباره پیشرفت و کیفیت کارهایی که انجام می‌دهد، می‌توانند شناخت نسبتا خوبی نسبت به توانایی‌های کودکشان پیدا کنند. قبل از اینها شما باید بدانید که تفاوت استعداد و هوش چیست و موانع رشد استعداد در کودکان را بدانید. گاهی اوقات یک شناسایی غیررسمی ممکن است بعداً منجر به شناسایی رسمی شود.

این بررسی‌ها می‌توانند شامل:

  • بررسی نقاشی، نوشتن و کارهای دیگر فرزند شما
  • ویدئوهایی از مهارت کودک شما در نواختن پیانو یا اجرای روتین های پیشرفته در یک رشته ورزشی
  • سوالاتی که فرزند شما پرسیده است و به نظرتان جلوتر از سن و سالش هستند
  • جزئیات علایق شخصی پرشور فرزندتان
  • گزارش‌های مهد کودک، پیش دبستانی یا مدرسه
  • نظراتی در مورد رشد فرزندتان – برای مثال، از مشاهدات خودتان، یا از پزشک عمومی، پرستار سلامت کودک و خانواده یا دوستانتان

باشند. البته ممکن است این موارد برای استعدادیابی کودک دو ساله شما عملی به نظر نرسند اما در سن بالاتر ممکن باشند.

پیدا کردن متخصص استعدادیابی کودکان

استعدادیابی کودکان در تهران چندان کار سختی نیست. همین حالا می‌توانید تلفنتان را بردارید و با مرکز مشاوره و مرکز استعدادیابی کودکان بینش نوین تماس بگیرید. متخصصان ما هرآنچه که از تست استعداد یابی نوجوانان و فرآیند استعدادیابی لازم است بدانید را در اختیار شما قرار خواهند داد.

هوش های هشت گانه چیست؟

کودکان می‌توانند در بسیاری از زمینه‌ها دارای توانایی و مهارت باشند و یک کودک به تنهایی می‌تواند در یک یا چند زمینه با استعداد باشد. استعدادیابی کودک و نوجوان باید با شناخت این حوزه‌ها، انجام شود. این حوزه‌ها عبارتند از:

  • هوش بدنی – حرکتی
  • هوش کلامی – زبانی
  • هوش درون فردی
  • هوش بین فردی
  • هوش منطقی ریاضیاتی
  • هوش موسیقیایی
  • هوش طبیعت گرا
  • هوش فضایی

چگونه استعداد خود را کشف کنیم؟

هر شغلی، خواه مهندسی، پزشکی، حقوق یا مدیریت باشد، استعدادهای خاصی می‌طلبد. کاری که به احتمال زیاد از آن لذت خواهید برد و در آن موفق خواهید شد، کاری است که از استعدادهای شما استفاده می‌کند. به عنوان مثال، اگر یک مهندس هستید اما دارای استعدادهایی باشید که در مهندسی استفاده نمی‌شود، ممکن است کارتان بی ارزش به نظر برسد. اگر استعدادهای مهندس را ندارید، کارتان ممکن است دشوار یا ناخوشایند باشد.

برخلاف نمره IQ که در انتخاب شغل ارزش محدودی دارد، نتایج آزمون استعدادیابی شما الگویی را تشکیل می‌دهد که نشانگر نقاط قوت و ضعف مختلف شما هستند. دو نفر می‌توانند نمرات IQ یکسانی داشته باشند اما الگوهای استعداد بسیار متفاوتی داشته باشند. دو نفر می‌توانند به مهندسی علاقه داشته باشند، اما کدام یک از آن‌ها توانایی‌های لازم برای تبدیل شدن به یک مهندس راضی و سازنده را دارند؟ تنها با انجام تست استعدادیابی می‌توان این موضوع را فهمید.

استعدادیابی کودک و نوجوان، علایق نیستند و برخلاف استعدادها، علایق می‌توانند تغییر کنند. بعید است که در سی سالگی همان علایقی را داشته باشید که در شانزده سالگی داشتید، اما در هر سنی استعدادهای مشابهی خواهید داشت. استعدادها توانایی‌های طبیعی هستند و تحقیقات نشان داده است که نتایج آزمون‌های استعدادیابی یک فرد در طول زندگی نسبتاً ثابت می‌ماند.

مراکز استعدادیابی کودکان در تهران و دیگر شهرهای ایران، آماده انجام انواع تست‌های استعدادیابی کودکان و نوجوان برای شما هستند. برای انجام انواع تست‌های استعدادیابی می‌توانید به موسسه استعدادیابی بینش نوین، مراجعه کنید. 

در همین رابطه بخوانید: 15 بازی جذاب برای تقویت خلاقیت و استعداد کودکان

علایق و استعدادهای هر فرد لزوما یکی نیستند

برای کشف استعدادهای خود هیچ زمانی دیر نیست. حتی اگر فرزند دارید می‌توانید شما هم در تست‌های استعدادیابی شرکت کنید و برای تغییر مسیر در شغل و یا تحصیلات و حتی سبک زندگی تصمیم‌های بهتری بگیرید. ما در مرکز استعدادیابی کودک و نوجوان بینش نوین می‌توانیم به شما در کشف استعدادهایتان حتی در سنین بزرگسالی هم کمک کنیم.

انواع روش های استعدادیابی کودکان

همانطور که اشاره شد کودکان در سن خیلی کم احاطه‌ای بر دانش و توانایی‌های خودشان ندارند و حتی تمایل به هماهنگی هرچه بیشتر با هم سن و سالان خود دارند. به همین دلیل چه کودک شما در سن مدرسه باشد و چه در سن قبل از مدرسه، ارائه یک پرسشنامه به او برای نوشتن از توانایی‌هایی که خودش هم از آن خبر ندارد کمی خنده دار است.

بیشتر بخوانید: هوش هشت گانه گاردنر برای استعدادیابی کودکان چیست؟

به همین دلیل معمولا از متدهای پیشرفته تر بر مبنای بازی مانند تست استعدادیابی اوکانر و یا کلیفتون استفاده می‌شود.

تست استعدادیابی

استعدادیابی کودک و نوجوان، طیف گسترده‌ای از آزمایشات را در برمی‌گیرند. معروف‌ترین تست های استعدادیابی که برای تمام رده‌های سنی قابل انجام هستند تست استعدادیابی اوکانر و کلیفتون است. به عقیده اوکانر: «فردی که استعدادهای خود و نقاط قوت نسبی خود را می‌شناسد، هوشمندانه‌تر از میان فرصت‌های جهان انتخاب می‌کند.»

تست استعدادیابی اوکانر

اوکانر اعتقاد دارد که توانایی‌های بالقوه در ژن افراد نهفته است و تا پایان عمر ثابت می‌ماند. فقط کافی‌ست آن‌ها را کشف کنید تا مسیر روشن‌تری برای زندگیتان بسازید.

تست استعدادیابی اوکانر بر پایه روانسنجی و استعدادسنجی به صورت هم‌زمان و لازم و ملزوم یکدیگر است. تست استعدادیابی اوکانر علاوه بر شناخت شخصیت فرد، توانایی‌ها را پیدا می‌کند و علایق فرد را هم در نظر می‌گیرد. مرحله شناخت شخصیت شامل ارزیابی نحوه برقراری ارتباط، نحوه کنترل استرس و اضطراب، هوش هیجانی، انعطاف پذیری و خلاقیت است. تست استعدادیابی کودکان اوکانر، برای هر فرد ۱۲ نوع استعداد را در نظر می‌گیرد و هرکدام را مورد بررسی قرار می‌دهد و در نهایت ۳ مورد برجسته تر از بقیه را در افراد شناسایی می‌کند. این ۱۲ مورد شامل:

  • استعداد کار با انگشتان و دست
  • استعداد تجسم فضایی و درک ساختارها
  • استعداد تشخیص صدا و موسیقی
  • استعداد ایده پردازی
  • استعداد رنگ شناسی (تشخیص و تفکیک رنگ)
  • استعداد تحلیل و استدلال
  • استعداد محاسباتی (کارکردن با اعداد)
  • استعداد سیلوگرام
  • استعداد حافظه طراحی
  • استعداد استقرایی
  • استعداد آینده نگری
  • استعداد تندخوانی

برای انجام تست استعدادیابی کودکان اوکانر می‌توانید به مرکز استعدادیابی کودکان در تهران سر بزنید و به شکل حضوری، انواع خدمات موسسه استعدادیابی بینش نوین را دریافت کنید. 

تست استعدادیابی کلیفتون

کلیفتون از صاحب نظران استعدادیابی کودک و نوجوان در دنیاست که نظریات تاثیرگذاری در زمینه کشف استعدادها دارد. کلیفتون می‌گوید: «هر کودک به روش خارق‌العاده خود استعداد دارد، گاهی اوقات ممکن است این را بدیهی بدانیم اما در واقع، داشتن تفاوت‌های منحصربه‌فرد بهترین ضریب ما برای موفقیت است.»

طبق نظریه کلیفتون ۳۴ نوع استعداد وجود دارد و هرکدام به ۴ موضوع طبقه بندی می‌شوند. تست استعدادیابی کلیفتون یا گالوپ که توسط کلیفتون پایه گذاری شده است، ۵ مورد برجسته از این ۳۴ مورد را به افراد اعلام می‌کند. نباید فراموش کنید که فقط کشف استعداد مهم نیست، بلکه باید برای توسعه مهارت و دانش در راستای استعدادتان، زمان بگذارید. ۴ دسته کلی مد نظر کلیفتون عبارتند از:

  • استعداد تفکر استراتژیک
  • استعداد توانایی ساخت روابط
  • استعداد تاثیرگذاری
  • استعداد اجرایی

برای انجام تست استعدادیابی کودکان کلیفتون می‌توانید به بهترین مرکز استعدادیابی کودکان در تهران سر بزنید و به شکل حضوری، انواع خدمات مرکز استعدادیابی کودکان بینش نوین را دریافت کنید. 

پر کردن پرسشنامه استعداد های افراد را نشان نمی‌دهد

پرسشنامه استعدادیابی

روش‌های نوین استعدادیابی دیگر تنها به پرسشنامه متکی نیستند. یک تفاوت مهم این است که این آزمون‌ها شامل پاسخ دادن به سؤالات ادراک خود یا پر کردن فرم‌های بی پایان نمی‌شود. پاسخ دادن به یک سوال نگرشی، ادراکی یا علایق وابسته به روحیه یا نظر فرد، یا هر طور که احساس می‌کنید باید به آن پاسخ داده شود، بسیار آسان است. حتی اگر خوشبینانه در نظر بگیریم، نتایج یک تست شخصیت یا پرسشنامه علایق، صرفاً بر اساس احساس فرد نسبت به خودش است، نه بر این اساس که واقعاً می‌تواند یک کار خاص را انجام دهد.

 

در طول آزمایش‌های معتبر ممکن است از شما خواسته شود که کارهای مختلفی مانند جمع‌آوری بلوک‌، به خاطر سپردن اعداد، حل پازل‌ها و گوش دادن به آهنگ‌های ساده انجام دهید. تست‌های کاغذی به حداقل ممکن می‌رسد و بیشتر آزمون‌ها توسط یک شخص آموزش دیده انجام می‌شود.

خدمات مرکز استعدادیابی کودک و نوجوان

ما در مرکز استعدادیابی کودک و نوجوان بینش نوین تمام خدمات مربوط به مرحله کشف استعداد، استعداد شغلی و راه‌هایی برای پرورش استعداد فرزندانتان و حتی خود شما را زیر نظر متخصصان آموزش دیده با استفاده از متدهای روز دنیا به شما ارائه می‌کنیم. نتایج تست‌های استعدادیابی به صورت یک گزارش کامل و طبقه‌بندی شده به والدین ارائه خواهد شد.

می‌توانید همین الان تلفن‌تان را بردارید و با بهترین مرکز استعدادیابی کودکان در تهران تماس بگیرید.

شماره تماس: ۲۲۹۰۹۵۸۴

مرکز استعدادیابی کودک و نوجوان
مرکز استعدادیابی کودک و نوجوان
مرکز استعدادیابی کودک و نوجوان
مرکز استعدادیابی کودک و نوجوان
مرکز استعدادیابی کودک و نوجوان

در طول آزمایش‌های معتبر ممکن است از شما خواسته شود که کارهای مختلفی مانند جمع‌آوری بلوک‌، به خاطر سپردن اعداد، حل پازل‌ها و گوش دادن به آهنگ‌های ساده انجام دهید. تست‌های کاغذی به حداقل ممکن می‌رسد و بیشتر آزمون‌ها توسط یک شخص آموزش دیده انجام می‌شود.

خدمات مرکز استعدادیابی کودک و نوجوان

ما در مرکز استعدادیابی کودک و نوجوان بینش نوین تمام خدمات مربوط به مرحله کشف استعداد، استعداد شغلی و راه‌هایی برای پرورش استعداد فرزندانتان و حتی خود شما را زیر نظر متخصصان آموزش دیده با استفاده از متدهای روز دنیا به شما ارائه می‌کنیم. نتایج تست‌های استعدادیابی به صورت یک گزارش کامل و طبقه‌بندی شده به والدین ارائه خواهد شد.

می‌توانید همین الان تلفن‌تان را بردارید و با بهترین مرکز استعدادیابی کودکان در تهران تماس بگیرید.

شماره تماس: ۲۲۹۰۹۵۸۴

 

 

سوالات پرتکرار

چگونه استعداد خود را کشف کنیم؟ 

تست های استعدادیابی مانند نمره IQ نیستند و توانایی‌های مختلف ذاتی شما را می‌سنجند. نتایج این تست‌ها در تمام طول زندگی ثابت هستند. 

بهترین سن برای استعدادیابی چیست؟ 

بهترین سن برای استعدادیابی کودک حدودی است. اما توصیه مشاوران این است که قبل از رفتن به مدرسه روند استعدادیابی را آغاز کنید.

رزرو نوبت مشاوره حضوری و تلفنی

مشاوره تلفنی از ساعت 10 صبح تا 9 شب

مشاوره حضوری

اگر مشاوره حضوری به شما بهتر کمک می کندبا کارشناسان ما با شماره تلفن های بالا برای رزرو نوبت در ارتباط باشید یا اطلاعات خود را در فرم زیر وارد نمایید تا در اسرع وقت با شما تماس حاصل نماییم.