کلینیک مشاوره و روانشناسی بینش نوین

ساعت کاری مرکز: شنبه تا پنج شنبه، 10 تا 21

کلینیک روانشناسی و مشاوره بینش نوین

ساعت کاری مرکز:

شنبه تا پنج شنبه : 10 – 21

کشف به موقع و دقیق زمینه های مورد علاقه کودک و کسب مهارت و پرورش استعداد در این موارد بسیار مهم است. دستاوردها در این زمینه ها از دوران پیش دبستانی بر زندگی دانشجویی، تحصیل و حرفه کودک تأثیر می گذارد. همچنین مهارت های زندگی اجتماعی، سبک ارتباطی و استانداردهای زندگی را تعیین می کند.

 مراحل شکوفاسازی استعدادهای کودک

شناخت استعدادهای کودک

علایق و مهارت های کودکان در اوایل کودکی شروع به رشد می کند. برای اینکه کودک در این زمینه ها شایستگی کسب کند، خانواده ها باید زمین های بازی متنوعی را در اختیار کودکان قرار دهند تا بتوانند تجربه کسب کنند. زیرا اگر زمینه های استعدادیابی کودک و نوجوان و رشد کودک مورد حمایت قرار نگیرد، پتانسیل موجود در زمینه های مورد علاقه به مرور زمان از بین می رود.

چگونگی پرورش استعداد و تعیین زمینه های مورد علاقه و مهارتی کودکان را می توان با ارائه راه های متنوع به آنها تعیین کرد. فرزند شما ممکن است در زمینه های هنری، ورزشی، علمی و اجتماعی دارای علایق و مهارت هایی باشد. با این حال، هر یک از این مناطق در درون خود به شاخه های جداگانه تقسیم می شوند. این کافی نیست که کودک به ورزش علاقه مند باشد. مهم این است که بدانیم در کدام رشته ورزشی علاقه و مهارت دارد.

چطور باید استعدادها را در کودک پرورش داد؟

اول از همه نباید فراموش کرد که هر کودک علایق و مهارت های خاصی دارد و در صورت فرصت دادن می توان آن ها را پرورش داد. کودکانی هستند که از علایق و مهارت هایشان حمایت نمی شود. هیچ کودکی وجود ندارد که به هیچ چیز علاقه و مهارت نداشته باشد. بر اساس مدل هوش چندگانه، علایق و مهارت‌های کودکان بر اساس حوزه‌های هوشی غالب آنها متفاوت است. خانواده ها می توانند با شناسایی حوزه هوشی غالب کودک، از نظر علایق و مهارت از فرزندان خود حمایت کنند.

چطور باید استعدادها را در کودک پرورش داد؟

حوزه های مورد علاقه و مهارت ها را می توان با توجه به حوزه اطلاعاتی آشکار کرد. حوزه هوش غالب کودکان به ما سرنخ های مشخصی برای کشف علایق و مهارت های آنها می دهد. به همین دلیل، مشاهده خوب کودک در حین بازی، تشخیص ناحیه هوش را آسان می کند.

اینکه کودک چه اسباب بازی هایی را انتخاب می کند و چگونه از اسباب بازی ها در حین بازی استفاده می کند از نظر هوش تعیین کننده است. بازی؛ بیان احساسات، کلمات و افکار کودک است. بنابراین نحوه استفاده او از اسباب بازی ها بازتابی از هوش کودک است.

هر کودکی با ماشین یا عروسک بازی می کند. در حین بازی با ماشین، کودک ممکن است سعی کند آن را جدا کرده و دوباره سرهم کند. می تواند بگوید مکانیک بوده و درستش کرده است. کودک دیگری می تواند آن را به عنوان یک آمبولانس، ماشین آتش نشانی در نظر بگیرد و از آن برای کمک به دیگران استفاده کند. از آنجایی که علایق و زمینه های مهارتی کودکان متفاوت است، نحوه بازی آنها نیز متفاوت خواهد بود حتی اگر اسباب بازی هایی که با آنها بازی می کنند یکسان باشد.

یک کودک می تواند عروسک خود را یک بیمار بداند و او را به عنوان پزشک خود شفا دهد. کودک دیگری می تواند برای عروسک خود لباس طراحی و تزیین کند. از سوی دیگر برخی از کودکان از برخورد با لگوها و پازل ها بیشتر لذت می برند. کودک دیگری به بازی هایی روی می آورد که به مهارت دستی نیاز دارد یا از اسباب بازی های خود برای ساختن ریتم های مختلف استفاده می کند.

نقش والدین در پرورش استعداد کودک

برای والدین علاقه و آگاهی نسبت به کشف توانایی ها و پرورش استعداد فرزندانشان روز به روز در حال افزایش است. اکنون والدین بسیار هوشیارتر هستند و می دانند که تحصیلات آکادمیک به تنهایی برای موفقیت کافی نیست.

در گذشته والدین برای کشف علایق و پرورش استعداد، فرزندان خود را به ورزش یا هنر سوق می دادند. اکنون، حوزه هایی که می توان کودکان را هدایت کرد بسیار گسترده تر شده، البته که تنوع در هنر و ورزش یک مزیت است؛ اما زمینه های جدیدی در شکوفا کردن استعداد کودکان به وجود آمده است. مانند کدنویسی، روباتیک.

نقش والدین در پرورش استعداد کودک

برای خانواده ها، رشد سالم و همه جانبه فرزندان بسیار مهم است. در گذشته مادران بیشتر اوقات خود را در خانه با فرزندان خود می گذراندند و بچه ها با همسالان خود در محله بزرگ می شدند. حالا فرهنگ محله از بین رفته و خانواده های پرجمعیت تبدیل به خانواده های کوچک و کم جمعیت شده اند.

به عنوان مثال؛ امروزه، دانش آموزان بعد از مدرسه وقت خود را در آپارتمان ها، جلوی تلویزیون، تبلت و تلفن می گذرانند. فضای جدید زندگی مدرن برای دانش آموزان و کودکانی که نیاز به دویدن، پریدن، توسعه تخیل و کاوش دارند، چندان مناسب نیست. خانواده ها نگران این موضوع هستند. این مسئله باعث تلاش هر چه بیشتر آنها در جهت شکوفایی استعداد دانش آموزان و کودکان خود می شود.

برای کشف علایق و پرورش استعداد باید تجربیات متنوعی به کودک ارائه شود. با این حال، هر خانواده ای نمی تواند بودجه ای برای تامین این تنوع داشته باشد. امروزه اگرچه علاقه به این مناطق در حال افزایش است، اما هزینه ی مراکز کشف استعداد کودکان نیز بسیار زیاد است.

شما به عنوان والدین می توانید علایق و مهارت های فرزندان خود را در بازی با کودک کشف کنید. هنگام بازی با کودکان یا تماشای بازی های آنها، می توانید چیزهای زیادی در مورد دنیای درونی، علایق و مهارت های آنها بیاموزید. در واقع نکاتی که در تعیین میدان هوش باید به آن توجه کنید در انجام بازی های مشترک نیز معتبر است. در حین بازی با هم، بدون دخالت در بازی شرکت کنید. توجه داشته باشید که او چه اسباب بازی هایی را انتخاب می کند، چه نوع بازی هایی را با اسباب بازی ها تنظیم می کند. مشاهده کنید که چگونه شما را در بازی گنجانده است و به شما نقش و مسئولیت می دهد. در حین تماشای فرزندتان، سعی کنید پاسخ سوالات زیر را بیابید:

شکوفایی استعدادها به کمک مشاور کودک

گاهی اوقات خانواده ها فرزندان خود را به سمتی هدایت می کنند که می خواستند در کودکی تجربه کنند. این یک جهت گیری صحیح برای کودک نیست. چرا که باعث می شود که آنها احساس نارضایتی و تحمیل را تجربه کنند. یا ممکن است در هنگام راهنمایی فرزندان خود بی طرفانه برخورد کنند. غافل از اینکه کودک برای دستیابی به بهترین ها نیاز به راهنمایی عینی خواهد داشت. نکته مهم ترجیحات شما نیست، بلکه ارزیابی علایق و مهارت های اوست.

شکوفایی استعدادها به کمک مشاور کودک

ما به عنوان مجموعه کلینیک روان شناسی و مرکز مشاوره بینش نوین، مدیریت استعدادهای استراتژیک و مشاوره شغلی را ارائه می دهیم. با این روش زمینه‌های مورد علاقه و مهارت‌های کودکان مشخص شده و از آنها حمایت می‌شود تا از همان سال‌های کودکی موفق به هدایت شغلی خود شوند. برای اطلاعات دقیق می توانید با ما تماس بگیرید. همچنین می توانید مطالب ما را در کانال آپارات و سایت دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *