کلینیک مشاوره و روانشناسی بینش نوین

ساعت کاری مرکز: شنبه تا پنج شنبه، 10 تا 21

کلینیک روانشناسی و مشاوره بینش نوین

ساعت کاری مرکز:

شنبه تا پنج شنبه : 10 – 21

آیا استعدادهای شغلی مترادف با مهارت های فنی هستند که می توانید آنها را توسعه دهید؟ یا چیزی هستند که شما با آن متولد شده اید؟ آیا می‌توان لیستی از استعدادهای یک شخص تهیه کرد یا این واژه غیرقابل تعریف است؟

چگونه استعداد شغلی خود را کشف کنیم؟

به طور کلی؛ می توان از کلمه استعداد شغلی برای توصیف برخی از فرآیندهای اصلی منابع انسانی (استعداد اکتساب و مدیریت استعداد) استفاده کرد.

استعداد شغلی چیست؟

در ابتدا با تعریف استعداد آشنا شوید. استعداد اغلب به عنوان یک توانایی طبیعی تعریف می شود که فردی با آن متولد می شود (به عنوان مثال، آواز خواندن، نقاشی یا طراحی، توانایی های ورزشی و …).

وقتی استعداد به صورت جمع توسط بخش های منابع انسانی و استخدام کنندگان مورد استفاده قرار می گیرد، معمولاً به جویندگان کار یا جمعیتی از کارمندان با استعداد شغلی اشاره دارد.

استعدادیابی شغلی

استعداد شغلی از این جهت مهم است که یافتن و استخدام افراد مناسب یک عنصر حیاتی در طرح کسب و کار سازمان است و به طور مستقیم بر موفقیت آتی شرکت تأثیر می گذارد. بدون کارکنان مناسب، یک کسب و کار احتمالاً با بهره وری ضعیف، تصمیم گیری بد و کارکنان بی انگیزه دست و پنجه نرم می کند. وجود این عوامل باعث می شود که یک کسب و کار در بازار رقابتی پایدار بماند. بنابراین، استعدادیابی و استعداد شغلی بیشتر در مورد ایجاد یک برنامه استراتژیک بلند مدت برای فرصت های شغلی آینده است.

در این میان، استعدادیابی شغلی به فرآیندی اطلاق می شود که کارفرمایان برای جذب، ردیابی و مصاحبه با نامزدهای شغلی و استخدام و آموزش کارکنان جدید استفاده می کنند. معمولاً تابعی از بخش منابع انسانی (HR) است.

چگونه استعداد خود را کشف کنیم؟

سخت ترین سوال برای پاسخ دادن این است که چگونه استعدادهای خود را شناسایی کنیم؟

چگونه استعداد خود را کشف کنیم؟

راه های مختلفی وجود دارد که می توانید برای کشف استعداد درونی خود از آنها استفاده کنید. برخی از آنها را مرور می کنیم:

1. آزمون استعداد یابی شغلی را انجام دهید.

اگر می خواهید در مورد توانایی های خود در زندگی بدانید، در آزمون های آنلاین تست استعدادیابی شغلی شرکت کنید. تست استعداد شغلی به شما در کشف استعداد درونی کمک می کند. همچنین این امکان را می دهد تا نحوه عملکرد خود را در جنبه های مختلف زندگی درک کنید.

2. آنچه را که به شما احساس قوی بودن می دهد پیدا کنید.

هویت استعداد به معنای یافتن چیزی است که شما را قوی تر می کند. وقتی می گوییم قوی تر، باید در زندگی هدفمند باشید تا رشد و رضایت را تجربه کنید. این چیزی است که تمام این زندگی در مورد آن است.

باید اطمینان حاصل کنید استعدادهایی را دنبال می کنید که در آن مهارت دارید. این همان چیزی است که باعث می شود برنامه خود را بر اساس نقاط قوت خود تعریف کنید.

3. پول خود را بیشتر در کجا خرج می‌کنید.

یکی از بهترین راه‌ها برای شناسایی استعدادها، بررسی این است که پول خود را در کجا خرج می‌کنید. این به شما امکان می دهد تعیین کنید که حداکثر پول شما کجا خرج می شود. اگر به طور منظم پول خرج می کنید تا از برنامه ورزشی خود پیروی کنید، شاید در آن مهارت دارید و این همان استعداد شماست.

4. از دوستان خود بپرسید که بهترین و بدترین خصوصیات شما چیست.

خانواده یا دوستانتان برای مدت طولانی با شما بوده اند و کسانی هستند که بدون شک به وضوح می دانند که علایق و سلایق شما چیست. مهمتر از آن، آنها می توانند به شما بگویند در چه چیزی خوب هستید. چیزهایی که بدون زحمت به سراغ شما می آیند و دیگران را سرگرم می کنند، استعدادهای شما هستند.

5. از خانواده خود بپرسید که در کودکی چه چیزی را دوست داشتید.

شاید در به خاطر سپردن چنین چیزهایی مشکل داشته باشید، اما آنها مطمئناً به یاد خواهند آورد. اینها افرادی در زندگی شما هستند که شما را برای مدت طولانی می شناسند. به طور حتم عاداتی وجود داشته است که ما در آن خوب بودیم.

از خانواده خود بپرسید که در کودکی چه چیزی را دوست داشتید

6. هر آنچه که در ذهنتان می گذرد روی کاغذ بنویسید.

دفترچه یادداشت خود را بردارید و اجازه دهید افکارتان بی هدف روی کاغذ پیاده شوند. هر روز چیزی در این دفتر بنویسید و آن را به فعالیت روتین خود تبدیل کنید. وقتی به افکارتان اجازه می دهید آزادانه جریان پیدا کنند، شما را به سمت چیزهایی که دوست دارید هدایت می کنند.

۷- کشف استعداد شغلی با مشاهده دیگران.

زمانی که نمی توانید ذهنیت خود را عمیقاً بررسی کنید، خودتان را مجبور به انجام این کار نکنید. کمی استراحت کنید و دیگران را مشاهده کنید. مواقعی وجود دارد که استعداد دیگران به ما الهام می بخشد.

8. مجموعه کتاب/موسیقی/فیلم خود را بررسی کنید.

ما در جامعه ای مدرن زندگی می کنیم که همه جا پر از محتوای صوتی و تصویری است. اگر کتاب، موسیقی یا فیلم جمع آوری می کنید، زمان خوبی برای بررسی این اسناد است. دسته بندی رسانه هایی که به آن علاقه دارید نشان دهنده تمایل واضح شما به حوزه ی مورد نظر است.

9. به خاطر بیاورید که برای چه چیزی از شما تشکر شده است.

سعی کنید چیزهای مختلفی را که در گذشته به خاطر آنها از شما تشکر شده است، بیابید. این چه حسی را به شما می دهد؟ وقتی به طور مرتب برای چیزی از شما تشکر می شود، در آن مهارت دارید، که می تواند استعداد پنهان شما باشد.

10. آماده تغییر باشید.

هنگامی که نحوه شناسایی استعدادها را پیدا کردید، آماده تغییر باشید. ممکن است مجبور شوید پس از کشف استعداد خود تصمیمات مهمی بگیرید که زندگی را تغییر دهد.

آماده تغییر باشید

11. استعدادهای خود را انتخاب کنید.

ممکن است در طی آزمون استعداد یابی شغلی مشخص شود که شما چند استعداد دارید. در چنین مواقعی باید از بین مواردی که در آنها مهارت دارید انتخاب کنید. تصمیم بگیرید که چه استعدادی بر قلب و روح شما تأثیر می گذارد. چیزی که شما را خوشحال و راضی می کند، چیزی است که باید در فهرست نهایی باشد.

12. موقعیت خود را ارتقا دهید.

کشف استعداد شما به این معنا نیست که داستان کشف استعداد درونی شما به پایان رسیده است. این مستلزم آن است که دائماً دانش خود را ارتقا دهید و برای توسعه ی توانایی های خود آموزش ببینید.

13. رسیدن به کمال.

کمال؛ تکامل مداوم و ارتقاء دانش است. انتظارات خود را با شخصیت و موقعیتی که در آن هستید، وفق دهید. بی عیب بودن یعنی بهتر شدن نسبت به کسی که دیروز بودید.

تست استعداد شغلی

تست کشف استعداد شغلی معمولاً به عنوان آزمون های عملکرد شناخته می شود و توانایی، استعداد و میزان موفقیت عملکرد یک فرد را در زمینه خاص اندازه گیری می کند.

تست استعداد شغلی

آزمون های استعدادیابی شغلی راهی برای ارزیابی توانایی های فرد از طریق انواع فرمت های مختلف آزمون است. تست کشف استعداد شغلی توانایی شما را در انجام وظایف و واکنش به موقعیت‌های کاری مورد ارزیابی قرار می دهد.

آزمون استعدادیابی شغلی همچنین شخصیت و علایق شما را با مشاغل دنیای واقعی مطابقت می دهد. این بر اساس دو نظریه تثبیت شده است که به طور قطع نشان داده شده است که بر تناسب شغلی و رضایت تأثیر می گذارد: نظریه روانشناس جان هالند در مورد ارزیابی علاقه شغلی، و مدل شخصیت پنج بزرگ.

 

در پایان توصیه می‌کنیم برای کشف استعداد شغلی حتما استعدادیابی کودک و نوجوان را در سنین پایین در نظر بگیرید و از یک مرکز مشاوره معتبر کمک بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *