کلینیک مشاوره و روانشناسی بینش نوین

ساعت کاری مرکز: شنبه تا پنج شنبه، 10 تا 21

کلینیک روانشناسی و مشاوره بینش نوین

ساعت کاری مرکز:

شنبه تا پنج شنبه : 10 – 21

چرا استعدادیابی کودک و نوجوان اهمیت دارد؟

در تعریف عام استعدادیابی کودک و نوجوان به مفهموم راه هایی است برای پیش بینی تواناییهایی طبیعی که به صورت ظاهری در کودک و نوجوان دیده نمی شود. گاها این سنجش و پایش و ارزیابی توسط تست های نرم افزاری، مداد کاغذی، مهارت های عملی و بازی و براساس ویژگی های جسمانی و روانی و اجتماعی

همچنین تواناهایی تکنیکی می باشد. در پکیج استعدادیابی کودک و نوجوان تمامی زوایای شناختی، عاطفی، هنری، ورزشی، و حتی رغبت سنج شغلی و مشاوره تحصیلی قرار داده شده است. استعدادیابی کودک و نوجوان یکی از مهم ترین بخش های زندگی می باشد که والدین باید دقت و توجه زیادی به آن داشته باشند. چرا که در استعدادیابی کودک و نوجوان تمامی زوایای زندگی کنونی و زیر ساختهای زندگی آینده آنان شناخته و برنامه ریزی می شود.

 

ضرورت و اهمیت استعدادیابی کودک و نوجوان شامل موارد زیر است:

 

ضرورت استعداد یابی کودکان و نوجوانان چیست؟

 

سن مناسب در پکیج استعدادیابی کودک و نوجوان چقدر است؟

براساس تحقیقات علمی سن 2 سالگی سن آموزش نقاشی، 3 سالگی آموختن زبان دوم، 4 سالگی ورزش و 5 سالگی آموزش موسیقی است. بنابراین براساس توانایی های زیادی که از بدو تولد در کودک دیده می شود از سن 2 سالگی می توان او را در پکیج استعدادیابی کودک و نوجوان قرار داد.

یکی از تاثیرات مهم پکیج استعدادیابی کودک و نوجوان:

بزرگ ترین هدفی که پکیج استعدادیابی کودک و نوجوان دنبال می کند این است که با توجه به اینکه هر فرد در زمینه ای استعداد بیشتری از خود بروز می دهد می تواند با هزینه و صرف وقت کمتر از سنین پائین تر راه اصلی را طی کند.

ابعادی که در پکیج استعدادیابی کودک و نوجوان سنجش می‌شوند:

هنگامی که کودک و نوجوان با پکیج استعدادیابی کودک و نوجوان آشنا می شوند و در این مسیر قدم می‌گذارند با حیطه های عاطفی، شناختی، آسیب شناسی رفتاری، ورزشی، هنری، شغلی، هوش، خلاقیت، مهارت های حسی، مهارت های حرکتی، عملکرد مثبت و منفی خود، هوش درون فردی و هوش طبیعت گرایی رو به رو می شوند و استعدادیابی کودک و نوجوان بر عزت نفس و اعتماد به نفس آنها مستیقما تاثیر می گذارند.

سود و زیان پکیج استعدادیابی کودک و نوجوان: 

آنچه واضح و مبرهن این است که در پکیج استعدادیابی کودک و نوجوان والدین بیشتر با بازی برد برد روبه رو می شوند اما از آن جایی که برخی از والدین دوست دارند لباس آرزو دیرینه ی خود را به تن فرزندان بپوشانند هنگامی که در مراحل استعدادیابی کودک و نوجوان با نقاط ضعف فرزندشان رو به رو می شوند وارد فاز انکار می شوند و دوست دارند که در پکیج استعدادیابی کودک و نوجوان فقط نقاط قوت قرار داده شوند.

پکیج استعدادیابی کودک و نوجوان برای این موضوع هم راهکار هایی را در نظر گرفته:

با استفاده از تیم زبده و اساتیدی که در حوزه استعدادیابی کودک و نوجوان فعالیت دارند با چند جلسه مشاوره روش های بیشماری را پیش روی والدین قرار می دهد تا آن ها با هدف هایی که در ذهن خود دارند نزدیک کنند.

 

نمونه های موفقی که در کودکی امکان استعدادیابی نداشتند:

والدین انیشتین نگران هوش او بودند، چرا که در یادگیری تکلم کند عمل می کرد

یک سال پس از اینکه آلبرت به دنیا آمد، پدر، مادر و عمویش با هدف تأسیس یک شرکت مهندسی، به مونیخ نقل مکان کردند؛ یعنی جایی که انیشتین جوان بخش عمده ی تحصیلات ابتدایی خود را در آن گذراند. دبیرستان محل تحصیل وی بعد ها پیش از آنکه در سال 2010 با مدرسه ی دیگری ادغام شود به نام او نامگذاری شد

آلبرت انیشتین در آغاز نوجوانی اش به موسیقی علاقمند شد

او یادگیری ویولون را از 5 سالگی آغاز کرد، اما تا 13 سالگی که سونات های موتزارت برای ویولون را شنید لذتی از آن نبرد. پس از آن، نابغه ی جوان علاقه ی زیادی به این ساز پیدا کرد و در سال های جوانی تا باقی عمرش به نواختن آن ادامه داد. او بعدها به یکی از دوستان خود گفته بود: «موسیقی موتزارت آنقدر خالص و زیبا است که من آن را بازتابی از زیبایی ذاتی هستی می دانم».

او اولین مقاله ی علمی خود را در نوجوانی نوشت

قرار بود او هم به کسب و کار خانوادگی شان بپردازد اما با ورشکستگی آن، خانواده ی اینشتین به شمال ایتالیا نقل مکان کردند. در آنجا بود که اینشتین نوجوان مقاله ای نوشت که امروزه به عنوان اولین مقاله ی علمی او شناخته می شود. این مقاله به بررسی ماهیت اتر می پرداخت؛ فرضیه ای که هدفش توصیف چگونگی حرکت نور در فضا بود و انیشتین بعدها آن را رد کرد. آلبرت انیشتین تا پایان عمر خود بیش از 300 مقاله ی علمی منتشر کرد.

انیشتین در سن 21 سالگی مدرک تدریس فیزیک خود را دریافت کرد

او در سال 1900 با مدرک تدریس فیزیک از دانشگاه پلی تکنیک زوریخ در سوئیس فارغ التحصیل شد. این دانشمند جوان در دروس فیزیک نظری، استعداد قابل توجهی از خود نشان داد اما نمرات ریاضی اش در آن حد خوب نبود. بعد ها که سنش بالاتر رفت درباره ی این موضوع گفت: «برای منِ دانشجو مشخص نبود که دانش پیچیده ی قواعد بنیادین فیزیک، تا این حد با متد های پیچیده ریاضیات گره خورده است».

 

چه کمک های دیگری در پکیج استعدادیابی کودک و نوجوان ارائه می شود:

 

یک داستان کوتاه در مورد استعدادیابی کودک و نوجوان:

جانسون اوکانر اولین شخصی بود که متوجه شد  افرادی که در شرکت جنرال موتورز کار می کنند بسیار خسته و ناخوشایند سرکار حاضر می شوند او با یک تغییر کوچک به این سوال پاسخ داد؛ عدم رضایت از کار، عدم استعداد در کار مربوطه است سپس هرکس را با کشف استعداد در جای مختلف شرکت قرارداد و به نتیجه دلخواه رسید.

استعدادیابی اشتباه در پکیج های استعدادیابی کودک و نوجوان:

اما در پکیج استعدادیابی کودک و نوجوان ما همه ی ابعاد را موردسنجش قرار می دهیم.

چه نوع گواهینامه در نهایت در پکیج استعدادیابی کودک و نوجوان به والدین داده می شود:

پس از اینکه تمام مراحل در استعدادیابی کودک و نوجوان سپری شد در نهایت تیم و اساتید در جلسه ای با حضور متخصص مشاور یک پرونده سلامت روانی استعدادایابی کودک و نوجوان در اختیار والدین قرار می دهند که بر طبق این پرونده استعدادیابی کودک و نوجوان در طی سال فقط 2 یا 3 بار می توانند برای تغییرات حاصل شده مراجعه کنند و نیازی به هیچ نوع دیگری از استعدادیابی در جاهای مختلف ندارند.

نویسنده: دکتر نازلی چلویی

صحبت های مورد نیاز برای والدین درباره پکیج استعدادیابی کودک و نوجوان

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *