کلینیک مشاوره و روانشناسی بینش نوین

ساعت کاری مرکز: شنبه تا پنج شنبه، 10 تا 21

کلینیک روانشناسی و مشاوره بینش نوین

ساعت کاری مرکز:

شنبه تا پنج شنبه : 10 – 21

تست استعدادیابی اوکانر

این روزها کلیدواژه‌های تست استعدادیابی آنلاین یا بهترین تست استعدادیابی جزو جستجوهای محبوب گوگل است. همه ما دارای استعدادهای منحصر به فردی در زمینه‌های مختلف هستیم که ما را در انجام برخی امور توانمند می‌سازد. اگر در انتخاب شغل به این استعدادها توجه کنیم و شغلی متناسب با توانمندی‌هایمان انتخاب کنیم، علاوه بر پیشرفت خودمان، سود زیادی عاید سازمانی که در آن مشغول به فعالیت هستیم خواهد شد. تست استعدادیابی اوکانر یکی از آزمون‌هایی است که استعداد افراد را برای یافتن بهترین زمینه شغلی می‌سنجد و در استعدادیابی کودک و نوجوان هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه این مقاله این تست را به طور کامل شرح خواهیم داد.

تاریخچه تست استعدادیابی اوکانر

در سال 1922 مدیرعامل شرکت جنرال الکتریک برای افزایش بازدهی کارکنان خود تصمیم گرفت یک پروژه تحقیقاتی بنام مهندسی انسانی را در شرکت اجرا کند. طی این پروژه قرار شد هر شخصی بر اساس استعدادها و توانمندی‌های خود مشغول به کار شود. اجرای پروژه مهندسی انسانی در شرکت جنرال الکتریک به جانسون اوکانر سپرده شد.

اوکانر که کار خود را در زمینه استعدادیابی از سال 1922 در جنرال الکتریک شروع کرده بود رفته رفته یک موسسه تحقیقاتی بزرگ تاسیس کرده که هنوز هم که 40 سال از فوت موسس خود می‌گذرد در زمینه تست استعدادیابی فعالیت می‌کند.

تست استعدادیابی اوکانر چطور انجام می‌شود

جانسون اوکانر در شروع تحقیقاتش در شرکت جنرال الکتریک معتقد بود هر انسان دارای هشت استعداد جداگانه است. رفته رفته با انجام تحقیقات بیشتر مشخص شد که این تعداد بیشتر بوده و به 14 می‌رسد.

تست استعدادیابی جان اوکانر 12 آیتم دارد. یعنی استعدادهای افراد طبق این تست در 12 شاخه مختلف بررسی می‌شود. این 12 شاخه عبارتند از:

دانستن این نکته ضروری است که تست استعدادیابی اوکانر مانند تست استعدادیابی آنلاین رایگان نبوده و برای هرکدام از شاخه‌ها باید به طور جداگانه آزمون بدهید و پس از تحلیل نتایج استعدادهای شما در شاخه‌های مختلف مشخص می‌شود.

در ادامه به بررسی هر کدام از شاخه‌های این تست استعدادیابی می‌پردازیم.

 

بیشتر بخوانید:

استعدادیابی برای کودکان و نوجوانان لازم است؟

 

تست استعدادیابی اوکانر: کار با دست

بسیاری از شغل‌هایی که در اطرافمان سراغ داریم نیازمند انجام کارهای بسیار ظریف و دقیق با انگشتان دست است. نمونه‌ای از این مشاغل عبارتند از موسیقی، طب سوزنی، بافندگی، جراحی دندان‌پزشکی، تزریق، تعمیر ساعت و غیره.

در این آزمون تخته‌ای سوراخ‌دار به فرد داده می‌شود که باید هر سوراخ را با سه پین پر کند. هرچه تعداد سوراخ‌های پر شده بیشتر باشد نمره فرد بالاتر است.

تست استعدادیابی اوکانر: تجسم سازه

شاید در اطرافتان افرادی را دیده باشید که علاقه خاصی به جدا کردن قطعات یک سازه و پیوند دوباره آن‌ها دارند و یا دوست دارند بفهمند هر چیزی چگونه کار می‌کند و علاقه دارند چیز‌های جدیدی طراحی کنند. بی شک این افراد در آزمون تجسم سازه اوکانر نمره بالایی می‌گیرند. این آزمون شامل حل پازل سه بعدی و کاغذ تاشو بوده و افراد موفق در این تست در رشته‌های مهندسی مانند طراحی، معماری، نقشه‌برداری و غیره موفق هستند.

تست استعدادیابی اوکانر-تجسم سازه

تست استعدادیابی اوکانر: شنیداری

سومین بخش در تست استعدادیابی اوکانر مربوط به توانایی تشخیص صدا، موسیقی، گام و ریتم است. افرادی که توانایی تشخیص صدای بالایی دارند در موسیقی، یادگیری زبان جدید، درک احساسات افراد و حتی رقص موفق عمل می‌کنند. این تست شامل سه بخش تونال، تشخیص گام و ریتم است و معمولا نوازندگان در هر سه بخش نمرات بالایی را کسب می‌کنند.

تست استعدادیابی اوکانر: ایده‌پردازی

افراد ایده‌پرداز کسانی هستند که برای همه شرایطی ایده‌های نو، کاربردی و خلاقانه دارند. این افراد معمولا از کار کردن بر روی پروژه‌ها و کارهای جدید و ناشناخته لذت می‌برند.

افراد دارای استعداد ایده‌پردازی معمولا  شغل‌هایی مانند نویسندگی، تبلیغات و وکالت را برمی‌گزینند.

تست استعدادیابی اوکانر: تشخیص رنگ

توانایی تشخیص رنگ به فرد کمک می‌کند بتواند رنگ‌های زیادی را از یک طیف رنگی از هم تفکیک کند. در این آزمون رنگ‌های زیادی از یک طیف برای تشخیص در اختیار فرد قرار می‌گیرد.

طراحان لباس، خلبانان، آرایشگران و نقاشان بهتر است در این تست استعدادیابی اوکانر نمره بالایی بگیرند.

 

بیشتر بخوانید:

کشف استعداد در کودکان ؛ از کجا شروع کنیم؟

 

تست استعدادیابی اوکانر: تحلیل

کسانی که در آزمون تحلیل نمرات بالایی می‌گیرند معمولا به دنبال تحلیل و کشف راه‌حل مسائل بوده و سعی می‌کنند این راه‌حل‌ها به صورت سازماندهی شده و طبقه‌بندی شده باشد.

این افراد معمولا در شغل‌های برنامه‌نویسی، حسابداری، تدریس و غیره موفق عمل می‌کنند.

تست استعدادیابی اوکانر: کار با اعداد

کسانی که استعداد عددی بالایی دارند معمولا حداقل در یکی از سه بخش زیر نمره بالایی کسب می‌کنند:

معمولا افرادی که دارای استعداد عددی هستند در امور مالی، حسابداری، ریاضیات، اقتصاد و بانکداری موفق هستند.

تست استعدادیابی اوکانر: سیلوگرام

استعداد سیلوگرام به افراد کمک می‌کند بتوانند یک زبان جدید یاد بگیرند.

افراد موفق در خلاصه نویسی، ریاضیات، زبان‌های خارجه و سخنران‌ها معمولا نمره بالایی در بخش سیلوگرام تست استعدادیابی اوکانر کسب می‌کنند.

تست استعدادیابی اوکانر: حافظه طراحی

اگر پس از دیدن یک فضا بتوانید تمام ویژگی‌های آن را با تمامی جزئیات به خاطر بسپارید شما استعداد حافظه طراحی بالایی دارید.

در تست استعدادیابی شغلی کسانی که استعداد حافظه طراحی بالایی دارند، برای مشاغلی مانند مهندسی طراحی و مجسمه سازی مناسب هستند.

تست استعدادیابی اوکانر- حافظه طراحی

تست استعدادیابی اوکانر: استقرایی

استعداد دهم تست استعدادیابی اوکانر استعداد استقرایی است. در این تست تعدادی تصویر ناهمگون و بی ربط در اختیار فرد قرار می‌دهند و از او می‌خواهند شباهت‌های این تصاویر را بیان کند.

برای پزشکان، کارگزاران بورس، منتقدان سینما و مشاوران این یک استعداد ضروری است.

تست استعدادیابی اوکانر: آینده‌نگری

داشتن استعداد آینده‌نگری باعث داشتن اهداف بلند مدت در فرد می‌گردد به طوری که می‌تواند از خوشی‌ها و لذت‌های کوتاه‌ مدت چشم‌پوشی کرده و تلاش خود را برای رسیدن به اهداف بزرگ و شیرین به کار بندد.

تست استعدادیابی اوکانر: خواندن سریع

آخرین استعداد از مجموعه تست استعدادیابی اوکانر، توانایی خواندن سریع است. این توانایی به خواندن و پردازش سریع تصویر، متن، اعداد، ارقام و نمودارها اطلاق می‌شود.

تحلیل نتیجه تست اوکانر

همه افراد دارای استعداد هستند؛ اما اگر توانایی یک ماهی را در بالا رفتن از درخت بسنجید آن ماهی برای همه عمر فکر می‌کند بی دست و پاست.

تحلیل نتیجه تست اوکانر

حتما این جمله معروف از انیشتین را شنیده‌اید. طبق این جمله می‌توان گفت هر فردی توانایی‌های منحصر به فردی دارد که با افراد دیگر متفاوت است.

ممکن است شما فردی باشید که نمره استعداد تحلیل بالایی ندارید؛ اما استعداد استقرایی خوبی دارید که می‌توانید در شغل خود از آن بهره ببرید.

بنابراین پایین بودن برخی استعدادها در افراد به معنی ناتوانی آن‌ها در یافتن شغل و ساختن آینده نیست. بلکه قطعا با انجام تست استعدادیابی اوکانر پی به توانمندی‌های خود برده می‌تواند شغلی متناسب با استعدادهای خود بیابد.

 

بیشتر بخوانید:

استعدادهای انسان؛ آیا همه کودکان استعداد دارند؟

 

کلام آخر

هر انسان به طور متوسط 8 الی 14 استعداد و توانایی منحصر به فرد دارد که می‌تواند به کمک این استعدادها شغلی را برگزیند و در آن پیشرفت کند.

انجام تست استعدادیابی جوانان یکی از راه‌حل‌هایی است که می‌توان برای انتخاب شغل مناسب برای آینده استفاده کرد. یکی از این تست‌ها، تست استعدادیابی اوکانر است که سعی کردیم در این مقاله به طور کامل آن را شرح دهیم و مشاغل مناسب برای هر استعداد را معرفی کنیم. این تست در مرکز مشاوره معتبر تحت نظر کارشناسان مجرب انجام می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *