کلینیک مشاوره و روانشناسی بینش نوین

ساعت کاری مرکز: شنبه تا پنج شنبه، 10 تا 21

کلینیک روانشناسی و مشاوره بینش نوین

ساعت کاری مرکز:

شنبه تا پنج شنبه : 10 – 21

همه آنچه که باید قبل از ازدواج در نظر بگیرید

آگاهی های قبل از ازدواج

هرچقدر اطلاعاتتان در مورد آموزش پیش از ازدواج بیشتر باشد، آگاهانه‌تر به سمت آن می‌روید و طبیعتا تصمیمات بهتری نیز در مورد آن موضوع می‌گیرید. ازدواج نیز از این قاعده مستثنی نیست و شما زمانی می‌توانید یک ازدواج موفق داشته باشید که از همان ابتدای آشنایی سعی کنید به تمامی توصیه‌های قبل از ازدواج و آموزش های قبل از ازدواج توجه کنید و نکات و آگاهی های قبل ازدواج را در نظر گرفته و به مهارت های پیش از ازدواج توجه کنید. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا آگاهی های قبل از ازدواج را برایتان بگوییم.

آگاهی های قبل ازدواج شامل چیست؟

مهارت های قبل از ازدواج، پیش‌زمینه آغاز یک زندگی مشترک است. زندگی زناشویی همواره با پیج وخم‌های زیادی رو‌به‌رو است. هیچکس در زندگی به خاطر جدایی و طلاق ازدواج نمی‌کند، همه برای داشتن یک زندگی آرام و ازدواج موفق، تصمیم به ازدواج می‌گیرند در نتیجه لازمه زندگی یک ازدواج موفق، مهارت‌هایی هستند که زن و مرد باید آن‌ها را یاد بگیرند. یادگیری این مهارت‌ها باعث آرامش و خوشبختی در زندگی می‌شود. همانطور که می‌دانید تصمیم ازدواج یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین تصمیمات در زندگی هر شخصی محسوب می‌شود، اما این تصمیم حساس زمانی باید گرفته شود که ابتدا به خودشناسی رسیده باشیم و هدف از ازدواج را برای خودمان تعیین کرده باشیم و سپس مهارت های لازم برای ازدواج را یاد گرفته باشیم.

افراد زمانی ازدواج می‌کنند که از لحاظ بلوغ روانی و اجتماعی به کمال رسیده باشند؛ در نتیجه در این زمان انسان‌ها قدرت تصمیم‌گیری دارند اما یادگیری مهارت های قبل از ازدواج نیز برای داشتن ازدواجی موفق لازم است. انسان‌ها قبل از ازدواج شرایط تصمیم گیری و انتخاب فرد مورد نظر را دارند.این قدرت تصمیم‌گیری قبل از ازدواج می‌تواند ما را از تشکیل یک خانواده نابسامان و ناموفق در امان نگه دارد.

لازم به ذکر است این قدرت تصمیم‌گیری پس از ازدواج محدود می‌شود و فقط به کمک آن می‌توان مشکل‌ها و نابه‌سامانی‌های کوچک را حل کرد. شما برای داشتن یک ازدواج موفق، لازم است این مهارت‌ها را یادگرفته و در زندگی مشترک خود از آن‌ها بهره بگیرید. بنابراین نباید آموزش پیش از ازدواج را سرسری بگیرید. طبیعی است که هرچه دختر و پسر با آگاهی بیشتری وارد رابطه زناشویی خود شوند، مدیریت بهتری در حل بحران‌ها و مشکلات خود دارند. لازمه آگاهی‌های قبل از ازدواج شناخت کامل خود و درک تفاوت‌های میان زن و مرد است. به همین دلیل، یادگیری آموزش های قبل از ازدواج چه برای دختر و پسران مجرد و چه برای متاهلین امری ضروری است.

آگاهی‌های قبل از ازدواج که برای آغاز و حفظ یک زندگی مشترک لازم و ضروری است شامل موارد زیر است:

آگاهی‌های قبل از ازدواج

آمادگی‌های روانشناختی قبل از ازدواج

منظور از «آمادگی‌های روانشناختی قبل از ازدواج» كسب حد نصابی از رشد شناختی، عاطفی و رفتاری است كه صلاحیت و توانمندی فرد برای شروع زندگی مشترك را مشخص می‌سازد؛ حداقل‌هایی كه به مرور زمان و متناسب با مراحل بعدی زندگی (پذیرش نقش‌ها و موقعیت‌های جدید) رشد می‌كنند و كامل می‌شوند.

 بهره‌مندی از بهداشت و سلامت روانی

یکی از آگاهی های قبل از ازدواج بهره مندی از بهداشت و سلامت روانی است ،از آنجا كه حالات جسم و روح در یكدیگر اثرگذار هستند، اختلال و ناهنجاری هر یك می‌تواند در دیگری نیز اثرگذار باشد. بنابراین

جوانی كه در آستانه سن ازدواج قرار دارد، باید با ارتقاء بینش و كسب مهارت‌های رفتاری در پیشگیری از بروز چنین موانعی جدیت داشته باشد و از سوی دیگر، فردی كه از اختلالاتی چون افسردگی، اضطراب، استرس، وسواس و … رنج می‌برد باید بداند كه این موارد می‌تواند در زندگی آینده او و نحوه تعامل با همسر و فرزندان آثار نامطلوبی را داشته باشد و ضروری است تا حد امكان در كاهش و درمان این اختلالات بكوشد.

شناخت شخصی

یکی دیگر از آگاهی‌های قبل از ازدواج شناخت فردی است که باید در دوره آموزش قبل از ازدواج آن را یاد بگیرید. فردی كه می‌خواهد ازدواج كند باید تعریفی از خود داشته و هویت یافته باشد. جوانی كه هنوز به روشنی نمی‌داند كیست؟ از چه ظرفیت‌ها وتوانمندی‌هایی برخوردار است و چه علایقی دارد؟ آیا می‌تواند با ازدواج و ورود به مرحله جدید زندگی، از عهده مسئولیت‌ها و نقش‌های خود به خوبی برآید؟

شناخت غریزه جنسی

یکی دیگر از آگاهی های قبل از ازدواج، شناخت غریزه جنسی است و از آنجا كه انگیزه جنسی مهم‌ترین عامل در سوق دادن انسان به سمت ازدواج است، شناخت دقیق این غریزه و آگاهی از نحوه عمل و كاركرد آن، جوانان را در مدیریت و كنترل این غریزه كمك خواهد كرد. آموزش مهارت های جنسی در آموزش پیش از ازدواج، بسیار اهمیت دارد زیرا می تواند از طلاق عاطفی زوجین جلوگیری کند. 

آگاهی از تفاوت‌های زن و مرد

شناخت خصوصیات جنس متفاوت یکی دیگر آگاهی های قبل از ازدواج است که بسیار حائز اهمیت است؛ شناختی كه به منظور انتخاب فرد برای زندگی مشترك صورت می‌پذیرد و آگاهی از این ویژگی‌ها و تفاوت‌ها برای كسی كه در صدد ازدواج برآمده لازم است تا بتواند در مواجهه و تعامل با همسر خود رفتار مناسب داشته باشد. به طور مثال از جمله تفاوت‌های عمده بین زن و مرد، عاطفی‌تر بودن زنان نسبت به مردان است كه عدم آگاهی و مدیریت صحیح آن می‌تواند دردسرساز باشد.

شناخت نقش‌ها و مسئولیت‌ها

برخی از مردها و یا زن‌ها هستند كه آگاهی بسیار كم و ناچیزی نسبت به وظایف و مسئولیت‌های خویش دارند. در واقع از مهم‌ترین آمادگی‌های لازم قبل از ازدواج و برای آغاز زندگی مشترك، مسئولیت شناسی و مسئولیت پذیری است. با شروع زندگی مشترك زن و مرد عنوان و جایگاه جدیدی پیدا می‌كنند و باید نسبت به یكدیگر حقوق و تكالیفی را پذیرا باشند و بهترین زمان آموختن این حقوق و تكالیف همان سنین آستانه ازدواج است. برای آگاهی های قبل از ازدواج و شناخت این نقش‌ها و مسئولیت‌ها لازم است به مشاوره ازدواج مراجعه کنید.

چه مهارت‌ها‌یی را باید بیاموز‌ید؟

صاحب نظران معتقدند کسب مهارت‌ها از جمله آمادگی‌های لازم برای ازدواج است که به دست آوردن بخش مهمی از آن (مانند مهارت‌های ارتباطی، عاطفی و رفتاری) پیش از ازدواج کاملاً ضروری است. گرچه کسب برخی مهارت‌ها مثل مهارت ارتباطی، عاطفی، مدیریتی، مهارت حل اختلاف و تعارض و… پیش از ازدواج لازم است، اما ناگفته نماند که تحقق کامل این مهارت‌ها با مرور زمان وکسب تجربیات در خلال زندگی میسر می‌گردد، اما در عین حال باید توجه داشت که حد نصابی از این موارد قبل از آغاز زندگی مشترک باید در فرد حاصل شود.

مهارت های لازم قبل از ازدواج

مهارت ابراز صمیمیت

یکی از مهارت های قبل از ازدواج، مهارت ابراز صمیمیت است. یعنی توانایی ابراز محبت و صمیمی بودن که یکی از نشانه‌های رشد و بلوغ عاطفی جوان است، باید قبل از ازدواج حاصل شده باشد و جوان آماده ازدواج، باید به اهمیت این موضوع واقف باشد که یکی از مهم‌ترین سرمایه‌های او برای زندگی موفق، رسیدن به همین رشد و توانمندی است. چه بسا دختر و پسرهایی که از امکانات مالی و مادی فراوانی برخوردار هستند، اما از آنجا که بستر تربیتی خانواده و نوع رفتار پدر و مادر، محبت کردن و عشق ورزیدن را به آن‌ها یاد نداده است، بعد از مدت کوتاهی چون قادر به تحمل طرف مقابل خود نیستند و نمی‌توانند پاسخگوی نیازهای عاطفی او باشند، به راحتی پیوندشان به جدایی و زندگی مشترک‌شان به شکست منتهی می‌گردد.

مهارت ارتباطی

آموختن مهارت‌های ارتباطی جدید و مؤثر در رسیدن به هماهنگی، رضایت و آرامش یکی دیگر آگاهی های قبل ازدواج است، در واقع بخشی از مهارت‌های ارتباطی در خوب گوش دادن، خوب حرف زدن و خوب تجزیه و تحلیل کردن صحبت‌های دیگران نهفته است.

مهارتهای حل اختلاف

بروز اختلاف و تفاوت بین افراد، امری کاملاً عادی و طبیعی است، اما مهم‌تر از آن این است که افراد باید نسبت به حل این اختلافات اشراف داشته و بتوانند اختلاف یا سوءتفاهمات خود با دیگران را به گونه‌ای منطقی و مسالمت آمیزحل کنند. گوش دادن فعال به سخنان همسر، سعی در درک و پذیرش احساسات او و استفاده از راهکارهای کاهش ناراحتی‌ها (شوخی و مزاح، عوض کردن موضوع بحث، قدم زدن و تفریح و…) می‌تواند در حل اختلاف مؤثر بوده و یکی از آگاهی های قبل از ازدواج است که باید دختر و پسران آماده ازدواج در به کار بردن این روش ها توانمند باشند. در صورتی که نتوانید این مهارت را به دست بیاورید، بعد از ازدواج قطعا به مشاوره طلاق نیاز پیدا خواهید کرد زیرا از دست تعارضات، کلافه خواهید شد.

مهارت تصمیمگیری و اراده

تصمیم‌گیری و به دنبال آن داشتن اراده‌ای مصمم، یکی دیگر از آگاهی های قبل از ازدواج است که نیاز به مهارت دارد. انسان‌ها به شکل‌های مختلفی تصمیم‌گیری می‌کنند؛ برخی در تصمیم‌گیری کاملاً مستقل عمل می‌کنند و هیچ گونه مشورت و همفکری با دیگران ندارند و برخی دیگر تصمیم‌گیری شان مطیعانه است و از خود هیچ اراده و عزمی ندارند.

مهارت قدرت انتخاب

از جمله مهم‌ترین عوامل داشتن یک ازدواج موفق، انتخاب شریک زندگی مناسب است در نتیجه داشتن مهارت تصمیم‌گیری به انتخاب عاقلانه برای شریک زندگی کمک می‌کند. می‌توان گفت از تصمیم های مهم و تاثیر گذار در آینده فرد انتخاب شریک زندگی است.

خودآگاهی 

یکی دیگر از آگاهی های قبل ازدواج و مهارت های پیش از ازدواج، خودآگاهی است که قبل از ازدواج و هر تصمیم دیگری در زندگی ابتدا باید از خواسته‌ها، نیاز‌ها و ویژگی‌های خود آگاه باشید و همچنین پس از ارزیابی و اولویت بندی آن‌ها، تصمیم بگیرید. شناخت ویژگی‌های خود به این دلیل مهم است که همه انسان‌ها باید بدانند چه هدفی دارند و براساس آن برنامه‌ریزی کنند و تصمیم بگیرند.

مهارت حل اختلاف 

اختلاف در بین تمامی افراد پیش می‌آید، این مدیریت کردن اختلاف یکی آگاهی های قبل از ازدواج است که از اهمیت بسیاری برخوردار است. مهارت حل اختلاف از جمله مهم‌ترین آموزش های قبل از ازدواج است که افراد باید یاد بگیرند زیرا بین مرد و زن ممکن است تفاوت‌ها، ناهماهنگی‌ها و اختلاف بوجود بیاید در نتیجه زوجین باید بتوانند با آرامش و منطقی سوء تفاهمات و مشکلات را حل کنند. جهت آگاهی های قبل از ازدواج و یادگیری و آموزش این مهارت‌ها بهتر است به مشاوره قبل از ازدواج مراجعه کنید.

مهارت حل اختلاف

جهت بالا بردن آگاهی قبل از ازدواج باید یکسری سوالات دختر و پسر از یکدیگر بپرسند که به یک سری از آن‌ها اشاره می‌شود:

سوالات قبل از ازدواج:

جهت آگاهی های قبل از ازدواج و شناخت طرف مقابل در وهله اول تمامی این سوالات را از خود بپرسید و بعد از ارزیابی خودتان به گونه‌ای ملایم و دوستانه سوالاتتان را از فرد مقابل بپرسید. با بررسی جواب سوالات و کمک گرفتن از مشاوره با آگاهی بیشتری برای انتخاب درست اقدام کنید.

  • سوالات مهم پیش از ازدواج در زمینه مسکن و مسائل اقتصادی
  • سوالات مهم پیش از ازدواج در زمینه شغل و مسائل کاری
  • سوالات مهم پیش از ازدواج در زمینه فرهنگی و مذهبی
  • سوالات مهم پیش از ازدواج در زمینه سیاسی
  • سوالات مهم پیش از ازدواج در زمینه مسائل جنسیتی
  • سوالات مهم پیش از ازدواج در زمینه پیشرفت در زندگی
  • سوالات مهم پیش از ازدواج در زمینه نیاز عاطفی
  • سوالات مهم پیش از ازدواج در زمینه نیاز جنسی

همین حالا انجام دهید: تست روانشناسی ازدواج

سوالات قبل از ازدواج
قول هایی که قبل از ازدواج نباید بدهید

قول هایی که قبل از ازدواج نباید بدهید

قول‌ها و وعده‌هایی که دختر و پسر پیش از ازدواج به یکدیگر می‌دهند باید به واقعیت نزدیک باشد چون اگر برپایه و اساس درستی بیان نشود، بنیان زندگی را متزلزل می‌کند.

جملات مانند «هر چی تو بگی من انجام می‌دهم»، «بدون تو هیچ تصمیمی نمی‌گیرم» و «هیچ وقت تنهات نمیزارم» جملاتی کلی هستند و در عمل، در مسیر اصلی زندگی اتفاق نمی‌افتد. بنابراین بسیار مهم است به قوانین و مرز تصمیم‌گیری‌ها آگاه باشیم و برمبنای آن‌ها قول و وعده‌هایمان را تنظیم کنیم به همین دلیل هیچ‌گاه اتفاق نمی‌افتد که فردی به طور کامل خواسته‌های دیگری را انجام دهد. بنابراین پذیرفتن این قول موجب بروز درگیری‌ها و مشکلات زیادی در زندگی مشترک می‌شود.

دختر و پسر بعد از آگاهی های لازم قبل از ازدواج یک سری قول‌ها می‌توانند با توجه به شرایط به هم بدهند که شامل موارد زیر است: 

  • به‌ هم قول بدهیم باهم سازش داشته باشیم.
    • به هم قول می‌دهیم که در موارد کوچک و بی‌اهمیت و در موارد بزرگ و اثرگذار باهم سازش کنیم.
    • به عقیده هم احترام بگذاریم و منصفانه برخوردکنیم. شاید لازم باشد گاهی غرورمان را کنار بگذاریم و از حق خود بگذریم.
    • به هم قول بدهیم مشوق هم باشیم.
    • اینکه هرکدام از ما در کارمان ارتقا پیدا کنیم یا به یکی از اهداف کاری‌مان برسیم برایمان بسیار مهم است اما باید برای هرکدام از پیروزی‌های همسرمان نیز شاد شویم و به همان شکل به وجد بیاییم. این کار هم حمایت ما از همسرمان را القا می‌کند و هم او را دلگرم می‌کند که ما از موفقیت وی شاد شده‌ایم و او همواره می‌تواند روی کمک ما حساب کند.
    • به هم قول بدهیم مراقب سلامت یکدیگر و خودمان باشیم.
    • اگر تنها زندگی می‌کنیم مشکلی نیست اما زمانی که وارد پیمان مقدس زناشویی می‌شویم به همان میزان که باید مراقب سلامتی همسرمان باشیم باید از خودمان نیز محافظت کنیم. چون همسر ما نیز مایل است ما را در بهترین وضعیت سلامت و آراستگی ببیند و لذت ببرد. منصفانه نیست که از خودمان مراقبت نکنیم و به بهداشت و سلامت خود اهمیت ندهیم.

ارتباط موثر با طرف مقابل برقرار کنید

منظور از ارتباط موثر در واقع مدیریت کردن همین مشکلات است. اینکه بتوانیم احساس خود را به طرز صحیحی به طرف مقابل ابراز کنیم و یا مثلا مشکلات خود با دیگران را به شیوه برد – برد حل کنیم.

ارتباط موثر با همسر کلید موفقیت زندگی مشترک می باشد زیرا رابطه ی بین زوجین، یک رابطه‌ی احساسی و هیجانی می‌باشد و به مهارت‌های ارتباطی کلامی و غیرکلامی زوجین وابسته است.

از نظر روانشناسان، اکثر زن و شوهرها نمی‌دانند که علت اصلی طلاق، ارتباط نادرست و ناسالم با یکدیگر می‌باشد و به این مولفه‌ی مهم اهمیت چندانی نمی‌دهند.

 یکی از آگاهی های قبل از ازدواج آن است که نحوه ارتباط صحیح با همسر را یاد بگیرید. یادگرفتن این موضوع کمک زیادی در بهبود روابط زناشویی شما خواهد داشت. هرگز گمان نکنید که همسرتان می‌داند شما درباره چه موضوعی صحبت می‌کنید. ازاین‌رو همیشه شفاف‌سازی کنید. همیشه یاد بگیرید و خود را مجبور کنید که صحبت کنید و با یکدیگر ارتباط برقرارکنید. این از بهترین دانستنی‌های قبل از ازدواج است.

یکی دیگراز آگاهی های قبل ازدواج، آگاهی داشتن از اصول ارتباط موثر است.

چه‌ معیارهای برای انتخاب همسر دارید؟

معیارهای انتخاب همسر مناسب و ازدواج یکی از سخت‌ترین و مهم‌ترین اتفاقات زندگی افراد است. ازدواج موفق به مهارت های پیش از ازدواج نیاز دارد تا شما بتوانید بهترین انتخاب ممکن را انجام دهید. اما در این راه سوالات زیادی برای افراد به وجود می‌آید. با چه کسی ازدواج کنم؟ از چه چیزهای قبل از ازدواج نباید غافل شدوچه معیارهای برای انتخاب همسرداشته باشم؟

  • فاصله سنی 

اختلاف سنی ۳ تا ۷ سال تفاوت نسبتاً مناسبی است، اگرچه این فاصله حکم محض نیست. اگر همه معیارهای دیگر مورد تأیید بود و تناسب داشت، هم سن بودن یا حتی یکی دوسال بزرگ‌تر بودن نمی‌تواند مشکل ایجاد کند. ولی در موارد همسن و بزرگتر بودن باید احتیاط بیشتری صورت گیرد. در کل سن ازدواج ملاکی برای تأیید دیگر ملاک‌های ازدواج قرار می‌گیرد.

  • وضعیت ظاهری 

در گام اول، دختر و پسر باید از نظر ظاهری هم دیگر را بپسندند. وضعیت چهره و ویژگی‌های ظاهری طرف مقابل باید مورد تایید شما قرار گیرد. زیرا شما قرار است با چنین فردی برای مدت طولانی زندگی کنید و اگر ظاهر او مورد پسند شما نباشد در آینده به مشکل خواهید خورد.

  • اخلاق و رفتار 

ویژگی‌های اخلاقی از مهم‌ترین معیارها برای انتخاب همسر مناسب است، چرا که ریشه بسیاری از اختلافات عدم تفاهم در خلق و خود زوجین می‌باشد. فرد مقابل شما باید دارای اخلاق نیکو و ویژگی‌هایی مانند صداقت (از مهم‌ترین معیارها)، لجباز نبودن، پرخاشگر نبودن، خوش‌رویی، وفاداری، ادب، سخاوت و… باشد.

علاوه بر این رفتارهای همسر آینده اهمیت بسیار زیادی دارد و نوع روابط زوجین را شکل می‌دهد. قبل از ازدواج رفتارهای شخص مورد نظر را به دقت مورد بررسی و ارزیابی قرار دهید. برای مثال صداقت داشتن در رفتار و عمل موضوع مهمی است که باید به آن توجه داشته‌باشید. بسیاری از افراد به امید تغییر رفتار همسر بعد از ازدواج، از اشتباهات او چشم‌پوشی می‌کنند. به یاد داشته‌باشید که افراد به سختی تغییر می‌کنند و نباید به امید تغییر وارد زندگی مشترک شوید. در صورت بروز مشکل، باید به مشاوره خانواده مراجعه کنید. 

چه‌ معیارهای برای انتخاب همسر دارید

آنچه یک دختر باید قبل از ازدواج بداند

آموزش قبل از ازدواج برای دختران و پسران، اهمیت یکسانی دارد. اما آموزش های قبل از ازدواج برای دختران به آن ها کمک می کند تا مورد سواستفاده قرار نگیرند و به قولی، گلیم خودشان را از آب، بیرون بکشند. دختران حساس تر و عاظفی تر از پسران هستند و باید این تفاوت را بپذیرند. اما نباید همین موضوع باعث شود که انتخابی احساسی کنند و به دام بیفتند. ازدواج یک مسیر برای زندگی بهتر است و نباید با نادیده گرفتن آموزش قبل از ازدواج آن را خراب کرد. در صورتی که به توصیه های مشاوران و متخصصان گوش ندهید، احتمال انتخاب اشتباه، بالا می رود. برای بررسی این تناسب های مختلف، می توانید تست روانشناسی ازدواج را انجام دهید.

بیشتر بخوانید: رابطه جنسی قبل از ازدواج داشته باشیم یا نه؟

 1. تناسب عقایدی 

فردی که با او قصد ازدواج دارید، باید از لحاظ اعتقادی و مذهبی در تناسب باشید و یا بتوانید به عقاید یکدیگر احترام بگذارید. پذیرش عقاید فرد مقابل بسیار حائز اهمیت است تا بتوانید بدون مشکلی، استقلال خود را حفظ کنید. مطمئن شوید که هر دو طرف ازدواج، آموزش پیش از ازدواج را دیده باشند. کسب مهارت های قبل از ازدواج برای هر دو طرف لازم است. 

2. تناسب فرهنگی و اجتماعی 

توجه به جایگاه اجتماعی و فرهنگی طرف مقابل، یک ویژگی بسیار مهم برای داشتن یک ازدواج موفق است. تفاوت بیش از اندازه بین طبقات اجتماعی خانواده‌ها منجر به بروز مشکل زیادی می‌شود. از طرف دیگر فرهنگ به صورت تعیین بایدها و نبایدهایی در رفتار ما نقش بسیار زیادی دارد و تفاوت فرهنگی موجب بروز شکاف‌های عظیمی در رابطه دو فرد می‌شود.

3. تناسب تحصیلی 

اگر چه تحصیلات و مدرک تحصیلی، تعیین کننده صرف شخصیت افراد نیست، ولی باید پذیرفت، تناسب تحصیلی می‌تواند تأثیر مهمی در زندگی مشترک بگذارد. امروزه دو طرف باید در آموزش قبل از ازدواج یاد بگیرند که به خواسته های همدیگر مانند حق تحصیل و کار، احترام بگذارند. 

4. تناسب اقتصادی 

پول و وضعیت مالی افراد در ازدواج بسیار مهم است و بسیاری از افراد در آرزوی ازدواج با پول‌دارترین افراد هستند. اما اختلاف زیاد در سطح اقتصادی می‌تواند بسیار مشکل آفرین باشد و حتی در نهایت منجر به ایجاد حس حقارت در فرد با وضعیت اقتصادی پایین‌تر شود. بهتر است شرایط اقتصادی هر دو طرف در حد نزدیک به هم باشد. در آموزش پیش از ازدواج به شما یاد داده می شود که حتی با شرایط اقتصادی بد هم برای خود، راه حلی پیدا کنید. 

5. سلامت جسمانی 

قبل از ازدواج باید از میزان سلامتی طرف مقابل خود اطمینان حاصل کنید. اگر او دارای مشکل جسمانی خاصی هست، در مورد آن بیماری و مشکلاتی که ایجاد می‌کنید، تحقیق کنید تا با آگاهی کامل دست به انتخاب بزنید. اهمیت ظاهر در ازدواج هم نکته دیگری است که باید به آن توجه داشته باشید. 

6. اهمیت سلامت روانی 

بهداشت روانی از مهم‌ترین معیارهای انتخاب همسر است که با تحقیق از اطرافیان و مراجعه به مشاوره قبل از ازدواج قابل شناسایی است.

معیار‌های اصلی ذکر شده، نکاتی برای راهنمایی و آگاهی شما هستند و گاهی در شرایط خاص می‌توان ازاین معیارها نیز چشم پوشی کرد. مسئله‌ای که مهم است انتخاب آگاهانه و عقلانی شما و به دور از احساس است، با این معیارها افراد نامناسب برای ازدواج را بهتر خواهید شناخت.

این را هم در نظر بگیرید که تمایلات روحی و روانی جنسی شما هم باید با هم تناسب داشته باشد. مشاوره جنسی در این زمینه می تواند به شما کمک کند.

_تناسب عقایدی (H3) فردی که با او قصد ازدواج دارید، باید از لحاظ اعتقادی و مذهبی در تناسب باشید و یا بتوانید به عقاید یکدیگر احترام بگذارید. پذیرش عقاید فرد مقابل بسیار حائز اهمیت است تا بتوانید بدون مشکلی، استقلال خود را حفظ کنید. _تناسب فرهنگی و اجتماعی (H3) توجه به جایگاه اجتماعی و فرهنگی طرف مقابل، یک ویژگی بسیار مهم برای داشتن یک ازدواج موفق است. تفاوت بیش از اندازه بین طبقات اجتماعی خانواده‌ها منجر به بروز مشکل زیادی می‌شود. از طرف دیگر فرهنگ به صورت تعیین بایدها و نبایدهایی در رفتار ما نقش بسیار زیادی دارد و تفاوت فرهنگی موجب بروز شکاف‌های عظیمی در رابطه دو فرد می‌شود. _تناسب تحصیلی (H3) اگر چه تحصیلات و مدرک تحصیلی، تعیین کننده صرف شخصیت افراد نیست، ولی باید پذیرفت، تناسب تحصیلی می‌تواند تأثیر مهمی در زندگی مشترک بگذارد. _تناسب اقتصادی (H3) پول و وضعیت مالی افراد در ازدواج بسیار مهم است و بسیاری از افراد در آرزوی ازدواج با پول‌دارترین افراد هستند. اما اختلاف زیاد در سطح اقتصادی می‌تواند بسیار مشکل آفرین باشد و حتی در نهایت منجر به ایجاد حس حقارت در فرد با وضعیت اقتصادی پایین‌تر شود. بهتر است شرایط اقتصادی هر دو طرف در حد نزدیک به هم باشد. _سلامت جسمانی (H3) قبل از ازدواج باید از میزان سلامتی طرف مقابل خود اطمینان حاصل کنید. اگر او دارای مشکل جسمانی خاصی هست، در مورد آن بیماری و مشکلاتی که ایجاد می‌کنید، تحقیق کنید تا با آگاهی کامل دست به انتخاب بزنید. _ اهمیت سلامت روانی (H3) بهداشت روانی از مهم‌ترین معیارهای انتخاب همسر است که با تحقیق از اطرافیان و مراجعه به مشاوره قبل از ازدواج قابل شناسایی است. معیار‌های اصلی ذکر شده، نکاتی برای راهنمایی و آگاهی شما هستند و گاهی در شرایط خاص می‌توان ازاین معیارها نیز چشم پوشی کرد. مسئله‌ای که مهم است انتخاب آگاهانه و عقلانی شما و به دور از احساس است، با این معیارها افراد نامناسب برای ازدواج را بهتر خواهید شناخت.

سخن پایانی

همان‌طور که در ابتدا نیز گفته شد ازدواج از مهم ترین تصمیم‌ها در زندگی همه افراد است چرا که افراد در این دوره شریکی همیشگی و بسیار نزدیک برای خود انتخاب می‌کنند. باتوجه به اهمیت و نقش ازدواج وباتوجه به مطالب گفته شده برای ما سوال‌های زیادی پیش می‌آید؛ مثلا: «برای ازدواج چه کار بایدکرد؟، از چه چیزهایی برای ازدواج نباید غافل شد؟، دانستنی های مهم قبل از ازدواج چیست؟».

ما به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما به مشاوره پیش از ازدواج مراجعه کنید؛ به این دلیل که مشاوریاروانشناس اغلب مواردی را بررسی و مطرح می‌کند که در زندگی مشترک نقش ویژه‌ای دارند. یکی از بهترین روش‌هایی که روانشناسان به‌کار می‌گیرند بهره‌گیری از برخی تست‌های شخصیتی که دارای اعتبار و پایایی هستند می‌باشد که تا حدی زیادی اختلالات شخصیتی و روانی طرفین را مشخص می‌کنند. مرکز مشاوره بینش نوین با گردآوری کادری مجرب و متخصص این امکان را مهیا کرده تا با کمک و راهنمایی مشاوران انتخاب درست‌تری بگیرید و با کمک مشاور به سوال‌های ذهن خود پاسخ دهید. متخصصان بینش نوین در خدمت شما هستند تا در زمینه حل مسائل و مشکلات یاری‌تان کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *