کلینیک مشاوره و روانشناسی بینش نوین

ساعت کاری مرکز: شنبه تا پنج شنبه، 10 تا 21

کلینیک روانشناسی و مشاوره بینش نوین

ساعت کاری مرکز:

شنبه تا پنج شنبه : 10 – 21

اگر بخواهیم زندگی این روزهایمان را با زندگی چندین سال قبل مقایسه کنیم حضور تکنولوژی کاملا احساس می‌شود. البته تکنولوژي رفاه بیشتری برای ما ایجاد کرده است اما چیزی که واقعیت دارد این است که این تکنولوژی و تغییرات زندگی باعث افزایش استرس و اضطراب در زندگی ما شده است. استرس می‌تواند ارگان‌‌های داخلی بدن ما را ضعیف کند و باعث کاهش سطح ایمنی بدن ما شود. کاهش سطح ایمنی بدن ما هم منجر به این می‌شود که در برابر ویروس‌ها و باکتری‌ها زودتر مریض می‌شویم و دیرتر هم بهبود می‌یابیم. یکی از راه‌‌های درمان اضطراب و استرس ورزش کردن است که هم باعث افزایش نشاط می‌شود و هم سطح استرس را پایین می‌آورد. با مرکز مشاوره بینش نوین، همراه باشید.

علائم استرس زیاد و اضطراب شدید را در اینجا ببینید.

شنا و تاثیر آن در آرامش

عقل سالم در بدن سالم؛ راه درمان اضطراب و استرس چیست؟

یکی از ضرب‌المثل‌های قدیمی که همه ما از دوران کودکی از زبان پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌هایمان شنیده‌ایم این است که عقل سالم در بدن سالم است. این جمله شاید کمی عجیب به نظر بیاید یا باعث ناراحتی کسانی‌که مشکلات جسمی دارند شود اما باید گفت که اساس و شالوده این جمله تاکید به ورزش کردن است. این موضوع نباید باعث ناراحتی افرادی با مشکلات جسمانی شود و بهترین درمان اضطراب و استرس محسوب می‌شود.

به طور کلی با هر وضعیت جسمانی وقتی ما شروع به ورزش کردن می‌کنیم جریان خون در بدن ما بهتر انجام می‌شود. این موضوع باعث می‌شود تا اکسیژن به تمام سلول‌های بدن برسد. دست‌ها و پاها که در سیستم گردش خون جزو انتهایی‌ترین اندام‌ها هستند گرم می‌شوند و تمام این موارد باعث افزایش سطح انرژی و ایجاد حال خوب می‌شود.

اهمیت مشاوره در خانواده تنها برای مشکلات بزرگ و حل نشدنی نیست. باید برای کوچکترین مشکلات و موانع مانند استرس های محیطی و ذهنی، به مشاور و روانشناس مراجعه کرد. 

تاثیر ورزش برای کاهش استرس

وقتی شما اضطراب و استرس دارید دچار مشکلات جسمی مانند زودرنجی، دل ‌درد، معده ‌درد، کمر درد و حتی مشکلات گوارشی مانند یبوست می‌شوید. استرس و اضطراب می تواند خواب راحت شبانه را از شما بگیرد. نقش اضطراب در بهم ریختن وضعیت سلامتی آن‌قدر زیاد است که پزشکان برای کاهش سطح استرس اقدام به تجویز قرص‌های آرام‌بخش می‌کنند. اما به هر حال این داروها شیمیایی هستند و اثراتی روی کلیه و کبد ما باقی می‌گذراند. بهترین کار برای برطرف کردن استرس این است که به جای قرص درمان اضطراب و استرس به انجام تمرینات روحی مانند مدیتیشن بپردازید.

باید سعی کنید روحتان را آرام کنید و به جسمتان هم توجه کنید. انجام حرکات ورزشی ساده که در منزل می‌توانید انجام دهید برای شروع بهترین گزینه است. وقتی در حال ورزش هستید مغزتان به انجام این حرکات تمرکز می‌کند و نمی‌تواند دائما از این شاخه به آن شاخه بپرد. همین اقدام ساده می‌تواند سطح استرس بدنتان را به میزان زیادی کاهش دهد. در حقیقت ورزش می‌تواند در نقش یک داروی ضد اضطراب طبیعی عمل کند و شما را از مصرف آرام‌بخش‌های شیمیایی بی‌نیاز کند. 

بهترین ورزش ها برای کاهش استرس و اضطراب

برای اینکه بتوانید سطح اضطراب بدنتان را پایین بیاورید باید به بدنتان توجه کنید. وقتی سطح استرس در بدن بالا می‌رود هورمونی توسط مغز ترشح می‌شود که کورتیزول نام دارد. البته افزایش مقدار کمی کورتیزول در بدن نه تنها بد نیست بلکه بسیار هم مفید است. اما مقدار زیاد آن می‌تواند در تصمیم‌گیری و زندگی روزمره ما اختلال ایجاد کند. ورزش‌های زیادی برای کنترل و مدیریت سطح استرس وجود دارد که بسته به علاقه شخصی می‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. نکته مهم این است که به انجام این حرکات ورزشی تعهد داشته باشید تا نتیجه آن را ببینید.

بهترین دارو برای درمان اضطراب و استرس، رقص است

دویدن و نقش آن در کاهش اضطراب

یکی از راه‌های ساده و بدون هزینه برای کاهش اضطراب راه رفتن و دویدن است. برای این کار شما فقط باید یک کفش مناسب بپوشید و در مسیری مناسب و هموار شروع به پیاده‌روی و دویدن کنید. بعد از گذشت مدت کوتاهی خواهید دید که چطور سطح انرژي بدنتان تغییر کرده است. جریان خون را در رگ‌های خود احساس می‌کنید و صدای ضربان قلب خود را خواهید شنید. باور کنید که بهترین درمان اضطراب و استرس برای شما همین است.

درمان اضطراب و استرس با بدنسازی

روش های درمان اضطراب و استرس زیاد است و یکی از آن‌ها حضور در جمع‌های ورزشی است. اگر به کار با دستگاه‌های ورزشی علاقه‌ دارید یکی از گزینه‌های مناسب برای شما بدنسازی است. بدنسازی در باشگاه و زیر نظر مربی انجام می‌شود و مطابق با برنامه‌های مشخصی در روز به ورزش مشغول می‌شوید. بدنسازی هم نقش بسیار مفیدی در سلامتی شما ایفا می‌‌کند و برای رسیدن به اندام مناسب هم بسیار مفید است. علاوه بر آن با توجه به محیط شاد باشگاه و معاشرت با سایر افراد نقش بسیار مثبتی در روحیه شما می‌گذارد و از سطح استرس شما می‌کاهد.

تاثیر ورزش برای کاهش استرس

برای درمان اضطراب و استرس، یوگا کنید

اگر نمی‌دانید که برای درمان اضطراب و استرس چه باید کرد به شما پیشنهاد می‌کنیم تا ورزش یوگا را امتحان کنید. تمرکز این ورزش بر انجام حرکات کششی استوار است و بر روی بهبود عملکرد چاکراه‌‌ها فعالیت می‌کند. به همین دلیل گزینه بسیار خوبی برای درمان مشکلات ناشی از اضطراب است. یوگا همچنین می تواند باعث غلبه بر ترس و اضطراب شدید شود و به کاهش استرس های درونی شما، کمک کند.

بهترین دارو برای درمان اضطراب و استرس، رقص است

اگر بخواهیم به بهترین دارو برای درمان اضطراب و استرس اشاره کنیم باید بگوییم، رقص بهترین گزینه است. زیرا در رقص تمام بدن شما در حرکت است و گوش دادن به موزیک‌های شاد هم از بهترین روش‌های درمان اضطراب و افسردگی است. در رقص علاوه بر داشتن فعالیت فیزیکی نشاط و بهبود شرایط روحی را هم تجربه خواهید کرد. رقص انواع مختلفی دارد و شما می‌توانید هر رقصی که علاقه دارید را یاد بگیرید.

قبل از اینکه بیماری شما و استرس های کوچک به حملات عصبی و حمله پانیک تبدیل شوند، باید جلوی آن را بگیرید. روش هایی مانند رقص و ورزش، می تواند جلوی استرس های شما را بگیرد و با آن مبارزه کنید. 

با پیاده روی روزانه، داروهای درمان اضطراب و استرس را کنار بگذارید

یکی از بهترین ورزش‌های دنیا پیاده‌روی است. به پیاده‌روی به عنوان یک معجزه شفابخش نگاه کنید. این ورزش هیچ هزینه‌ای برای شما ندارد. اما در عوض دستاوردهای بسیار مهمی را برای شما به ارمغان می‌اورد و باعث بهبود وضع سلامتی و کاهش وزن می‌شود. همچنین تنفس در هوای پاک و زیر نور آفتاب قدم زدن بسیار آرامش بخش است.

برای کسانی که به استرس تحصیلی دچار هستند، پیاده روی از خانه تا مدرسه و دانشگاه می تواند گزینه خوبی باشد. در مطلب «از مشاور تحصیلی چه بپرسیم» درباره نکات کلیدی برای مشاوره تحصیلی صحبت کردیم اما خواندن هیچ مطلبی نمی تواند جای مشاور و راهنمای تحصیلی را در کاهش استرس های درسی و جلوگیری از افت تحصیلی، بگیرد. بنابراین، اگر استرس و اضطراب ناشی از درس های عقب مانده و فهم درسی دارید، به مشاوره مراجعه کنید. 

عقل سالم در بدن سالم؛ راه درمان اضطراب و استرس چیست؟

برای پیاده‌روی از کفش‌های مخصوص پیاده‌روی استفاده کنید و سعی کنید حداقل نیم ساعت هر روز این ورزش مفید را انجام دهید. به این شکل شما از سطح زمین انرژي می‌گیرید و روحیه شما تغییر می‌کند. این کار باعث بهبود عملکرد دستگاه گوارش می‌شود و با افزایش بسیار ملایم ضربان قلب باعث بهبود جریان خون‌رسانی در سطح بدن می‌شود. ریه‌ها فعالیت بیشتری پیدا می‌کنند و باعث می‌شود به مرور زمان افزایش حجم پیدا کنند. چون تمام این فعالیت‌ها به آرامی انجام می‌شود به بدن فشار نمی‌آید.

شنا و تاثیر آن در آرامش

آب همیشه یکی از بهترین و آرامش بخش‌ترین عناصر موجود در طبیعت است و به همین دلیل است که شنیدن صدای آب تا این اندازه آرامش بخش است. شنا یکی از ورزش‌هایی است که به شما اجازه می‌دهد در معرض این عنصر ارزشمند و آرامش بخش قرار بگیرید. با شنا علاوه بر بهبود وضعیت جسمی به آرامش بسیار زیادی هم خواهید رسید.

جمع بندی

باید بدانید که ورزش به عنوان قرص درمان اضطراب و استرس عمل می‌کند و تاثیر بسیار مفیدی بر سلامت جسم و روح شما می‌گذارد. برای اینکه از عوارض مصرف داروهای شیمیایی به دور بمانید و بتوانید میزان استرس بدنتان را کنترل کنید باید ورزش کنید. ورزش را به بخش جدانشدنی از زندگی خود تبدیل کنید. به ورزش مانند غذا خوردن نگاه کنید و از عادت بد تنبلی دوری کنید.

دستاوردهای ورزش در زندگی شما آن‌قدر زیاد خواهد بود که اگر به آن‌ها آگاه شوید بدون کوچکترین تعللی ورزش کردن را شروع خواهید کرد. پزشکان معتقد هستند که یکی از راه های درمان اضطراب و استرس ورزش کردن است. پس شما هم می‌توانید از این نعمت خدادادی استفاده کنید و به بهبود آرامش خودتان کمک کنید.

درمان استرس و اضطراب ناشی از فشارهای محیطی و ذهنی، همیشه با ورزش ممکن نیست. گاهی نیاز است تا به مشاوره خانواده برای درمان این استرس ها، مراجعه کنید. هنگامی که در تمامی فعالیت های روزانه خود، حضور استرس و اضطراب را احساس کنید، عملاً زندگی کردن برای شما دشوار می شود. شما نمی توانید در این لحظات، به درستی تصمیم بگیرید و از زندگی تان لذت ببرید. بنابراین، صحبت کردن با یک مشاور خبره و کارکشته یا روانشناس خانواده، می تواند در درمان استرس های ذهنی، مفید و موثر باشد. 

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *