کلینیک مشاوره و روانشناسی بینش نوین

ساعت کاری مرکز: شنبه تا پنج شنبه، 10 تا 21

کلینیک روانشناسی و مشاوره بینش نوین

ساعت کاری مرکز:

شنبه تا پنج شنبه : 10 – 21

از مشاور تحصیلی چه بپرسیم و چه نپرسیم؟ بایدها و نبایدهای سوالات مشاوره تحصیلی چیست؟ سوال از مشاور تحصیلی چه فایده ای دارد؟ چه سوالاتی از مشاور تحصیلی بپرسیم؟ چطور باید با مشاوران تحصیلی برخورد کنیم و کدام مشکلات را به او بازگو کنیم؟ پیدا کردن درمانگر مناسب که دانش و تجربه کافی را از دوره طرحواره درمانی برای مشاوره محصلان کسب کرده باشد، برای شما می تواند دشوار به نظر برسد اما باید و نباید‌های سوالاتی که باید از مشاور بپرسید هم توانایی و مهارت ویژه‌ای را نیاز دارد تا بتوانید از جلسه مشاوره خود بهترین جواب را بگیرید.

باید و نباید های سوالاتی که از مشاور میپرسید

مشاور تحصیلی شما منبع شماره یک شما برای برنامه ریزی و درخواست برای دانشگاه و یا انتخاب رشته‌ای است که بعدها برای اشتغال شما اهمیت زیادی دارد. چه سوالاتی که باید از مشاور کنکور پرسید؟ چگونه می توانید از زمان خود با آنها نهایت استفاده را ببرید؟ کنترل روند جلسه را در دست بگیرید. در ادامه این مقاله سعی داریم تا باید و نباید های سوالاتی که از مشاور بپرسید را مطرح کرده و رایج ترین سوالات دانش آموزان و دانشجویان را بررسی کنیم.

رایج ترین سوالات دانش آموزان و دانشجویان 

مشاوران تحصیلی به عنوان راهنما عمل می کنند و به شما در انتخاب رشته کمک می کنند. با کمک مشاوره تحصیلی و طرح پرسش‌های مناسب از مشاور به اهداف تحصیلی خود دست می یابید و از اشتباهات پرهزینه خودداری می کنید؛ مانند وقت گذاشتن روی درس‌هایی که در مدرک شما به حساب نمی آیند و می تواند زمان شما را در مدرسه تلف کنند.

سوال از مشاور تحصیلی به شما کمک می کند تا نقاط ضعف خود را از بین ببرید و در مسیر کنکورتان بی نقص جلو بروید. 

مشاوران تحصیلی و آموزشی حاضر در مرکز مشاوره همچنین می‌توانند به شما کمک کنند فرصت‌های جدیدی را برای کشف استعداد و توانایی‌های شما ایجاد کنند که بدون کمک یک فرد آشنا نمی‌توانید پیدا کنید. به عنوان یک دبیرستانی که در شرف انتخاب رشته است، دانشجوی جدید، دانشجوی انتقالی یا ارشد در حال فارغ التحصیلی، باید با مشاور خود همکاری نزدیک داشته باشید تا اطمینان حاصل کنید که این فرصت‌ها به حداکثر می رسانید و از دام‌های رایج در مسیر تحصیلی و آینده شغلی خود اجتناب می کنید. در ادامه 10 سوال رایج سوالات متداول بچه های کنکوری که از مشاوران تحصیلی خود می پرسند، به همراه جواب‌ آنها را گلچین کرده‌ایم:

رایج ترین سوالات دانش آموزان و دانشجویان

1. آیا درس هر روز همان روز باید خوانده شود؟

از لحاظ علمی بهترین راه برای حفظ و ثبات یک درس در ذهن دانش آموز، این است که درس هر روز را همان روز بخواند و دوره کند. این کار باعث می شود تا زمان کمتری برای مرور و تثبیت درس در ذهن نیاز باشد به نسبت این که چند روز بعد بخواهد آن را مطالعه کند و نکاتی را که فراموش کرده‌ را با تلاش و صرف زمان زیاد بخاطرآورد. 

2. آیا تفریح تأثیر منفی بر درس خواندن دارد؟

یکی از سوالات مشاوره تحصیلی مهم این است که تفریح هم مانند هر چیز دیگری برای ذهن و بدن نیاز است اما رعایت تعادل بین درس و تفریح نکته مهمی است که توسط دانش آموزان و دانشجویان باهوش همیشه رعایت می شود. تفریح زیادی که باعث درد جسمانی و یا خستگی چشم شما شود به درس شما لطمه زیادی وارد می کند چراکه باید وقت و زمان را صرف این کنید که خستگیتان در برود و همچنین قسمتی از ذهن شما را مشغول نگه می دارد که برای به خاطر سپردن مطالب چندان جالب نیست.

3. اگر برنامه درسی که خود یا مشاوره تحصیلیتان برای شما برنامه ریزی کرده است، به واسطه درس یا استاد دیگر به هم بریزد تکلیف چیست؟

در بین سوالاتی که باید از مشاور کنکور پرسید، حتما شیوه چیدن برنامه درسی را داشته باشید. هر زمان که احساس کرده‌اید برای گذاشتن وقت بین دو درس یا معلم بر سر دو راهی قرار گرفته‌اید بهترین کار این است که طبق بودجه بندی دروس پیش بروید. ابتدا لیستی تهیه کنید از دروس و ضرایب آن و یا درجه اهمیت و اولویت آن با توجه به رشته تحصیلیتان، به خصوص در رابطه با کنکور. این لیست باعث می شود تا مسیر مشخصی در پیش بگیرید و با توجه به آن شاید مجبور باشید برنامه ریزی تحصیلیتان را از نو برنامه ریزی کنید.

4. دروسی که اهمیت بیشتری دارند را بیشتر بخوانیم یا دروسی که در آنها ضعیف هستیم؟

اگر نمی دانید که چه سوالاتی از مشاور تحصیلی بپرسیم، باید سوالاتتان را از مهم ترین دروس شروع کنید. خواندن هر دو درس مهم است اما رعایت اولویت از آن مهم‌تر! بنابراین توصیه ما به شما این است که ابتدا در اولویت خود دروس مهمی که ضرایب بالاتری دارند را بخوانید و بعد از آن به دروسی که در آنها ضعیف هستید سر بزنید. می توانید تایم خود را به بازه‌های 90 دقیقه‌ای تقسیم کنید و به ازای هر 2 پارت 90 دقیقه‌ای که دروس مهمتان را مطالعه می کنید، یک پارت 90 دقیقه‌ای را به دروسی که در آنها ضعیف هستید اختصاص دهید.

5. راه جلوگیری از فراموشی دروسی که خوانده‌ایم چیست؟

بهترین و راحت‌ترین راه تکرار است و تکرار! مرور دروس به ویژه در بازه‌های کوتاه مدت بهترین کاری است که می توانید انجام دهید. مدت زمانی که برای مرور یک درس یا مبحث باید در نظر بگیرید بستگی به این دارد که درس عمومی باشد یا اختصاصی. اگر عمومی است ، هر 2یا 3 روز یکبار و اگر اختصاصی است بازه‌های زمانی کوتاه‌تر مثلا یک روز در میانبرای مرور کافی است.

البته بسیاری از اختلالات یادگیری، می تواند ریشه در اتفاقات روحی و روانی کودک و نوجوان داشته باشد. در این صورت باید مشاوره کودک و نوجوان را هم در نظر داشته باشید تا در کنار مشاور تحصیلی، کار درمان را شروع کند. 

6. کدام را در مطالعه رعایت کنیم؟ کمیت یا کیفیت؟

جواب هر دو است! در دروس اختصاصی بیشتر دروس مفهومی است و باید با کیفیت بالا خوانده شود و بعد از آن با مرور به آنها ثبات بخشید اما در بحث دروس عمومی کمیت مطالعه و مرور زیاد دروس است که اهمیت دارد.

7. آیا یک بار خواندن یک درس کافی است؟

یکی از بزرگترین مشکلات دانش آموزان و دانشجویان کمبود وقت آنها است و به خصوص اگر کنکوری باشند این تنگی زمان فشار بیشتری به آنها وارد می کنند و گاهی حتی باعث می شود که محصل دروسی را حذف کند. در بین سوالات مشاوره ای کنکور از مشاور بخوانید تا به شما راهنمایی لازم را برای نحوه و دفعات خواندن دروس بکند. اما با تمام این تفاسیر باید بگوییم یک بار خواند هیچ چیزی کافی نیت حتی دروس عمومی و دروسی که ساده هستند. بنابراین بهتر است یا درستان را چند بار بخوانید تا ملکه ذهنتان شود و یا اصلا به سراغ آن نروید.

آیا یک بار خواندن یک درس کافی است؟

8. برای مطالعه خانه بهتر است یا کتابخانه؟

هر دو مزایا و معایبی دارند، خانه مکان راحتی است و می توانید با انتخاب آن فضای مطالعه‌تان را از مدرسه متفاوت کنید، اما خانه همان جایی است که در آن تلویزیون، سر و صدای خانواده، خواب و… به سراغ شما می آید. فضای کتابخانه می تواند برای شما سکوت و یک جو مطالعه ایجاد کند وتمرکز شما را بالاتر ببرد اما به هر حال مکانی عمومی است و ممکن است سر و صدای سایرین باعث شود تمرکزتان را از دست بدهید. در صورتی که محیط خانه شما مشکل دارد و دعوا والدین، تنبیه بدنی، سر و صدای دیگران، عدم درک توسط خانواده و… شما را آزار می دهد، می توانید به جای خانه به درس خواندن در کتابخانه روی بیاورید. هرچند برای رفع این مشکلات هم بهتر است به سراغ مشاوره خانواده بروید. 

9. مطالعه تنهایی بهتر است یا گروهی؟

در بین سوال های مشاوره ای کنکور، همیشه دانش آموزان می پرسند که چطور باید دروس مختلف را بخوانند. برای دروس اختصاصی مثل ریاضی و فیزیک و… که حل مسئله دارد و مفهومی است، بهتر است از دوست یا همکلاسی خود کمک بگیرید و با او برای تفهیم درس مباحثه کنید اما دروس عمومی همانطور که گفتیم نیاز به کمیت بالا و مرور دارد بنابراین بهتر است به تنهایی درس بخوانید تا تمرکز بالاتری داشته باشید.

10. آیا کلاس‌های غیر درسی باید حذف شوند؟

همه چیز بستگی به برنامه تحصیلی و هدفی است که در نظر گرفته‌اید. اینکه چه زمانی از روز را صرف درس و مطالعه کنید و چه زمانی را به تفریح یا برنامه‌های فوق‎العاده کاملا به سبک زندگی و درس خواندتان دارد.

در اولین جلسه مشاوره چه بپرسیم؟

یک سوال مهم این است که از مشاور کنکور چه بپرسیم و چه نپرسیم. اولین روز جلسه مشاوره تحصیلی شماست احتمالا برای شما دنیایی کاملا متفاوت به نظر می رسد. شما در حال ورود به زمانی از زندگی خود هستید که با استقلال بیشتر و انتخاب‌های زندگی بیشتری همراه است. اما نباید بترسید! خوشبختانه، مدرسه شما افراد و ابزارهایی را که برای پیشرفت در این مرحله بعدی از زندگی خود نیاز دارید، در اختیار شما قرار داده است و مهم ترین آنها مشاور تحصیلی است.

ممکن است از خودتان بپرسید در اولین جلسه مشاوره چه بگوییم؟ بیایید با چند سوال کلی که ممکن است بخواهید در مورد شیوه درس خواندتان بپرسید شروع کنیم. سوالاتی مثل:

  1. چگونه باید برای برنامه درسی خود، برنامه ریزی کنم؟
  2. من در یک درس خاص ضعیف هستم، چطور می توانم آن را تقویت کنم؟
  3. من خیلی خوب درس می خوانم اما در آزمون‌ها به خوبی نتیجه نمی گیرم. مشکل کجاست؟
  4. چه فضا و ممحیطی برای درس خواندن من مناسب است؟
  5. چه ساعت از روز مناسب درس خواندن است؟

بیشتر بخوانید: تست روانشناسی مناسب محصلان و ویژه دانش آموزان و دانشجویان برای برنامه ریزی تحصیلی

در اولین جلسه مشاوره چه بپرسیم

جواب یک سری سوالاتی که باید از مشاور کنکور چه بپرسیم، برای پیشبرد اهدافتان بسیار واجب است. سوالاتی مربوط به مدیریت زمان و استرس مانند سوال‌های زیر:

  1. قبل از تعطیلات نوروز باید بیشتر مطالعه کنیم و یا بعد از آن؟
  2. زمان کمی برایم باقی مانده و بین دو درس باید انتخاب کنیم، چاره چیست؟
  3. هنگام آزمون‌های آزمایشی یا امتحانات به شدت استرس می گیرم، چه راهکاری برایم می شناسید؟
  4. در طول روز چند ساعت را باید به مطالعه کردن اختصاص بدهم؟
  5. چگونه زمانم را بین درس خواندن و یا تست زنی تقسیم کنم؟
  6. روش مطالعه PQRST چگونه است؟

اگر راجع به برنامه ریزی و هدایت تحصیلی هم سوالی دارید حتما آن را در جلسه مشاوره مطرح کنید. ین سوالات می توانند این موارد باشند:

  1. آیا باید جلسات مشاوره را ادامه دهیم؟
  2. آیا نیاز به یک پشتیبان تحصیلی دارم؟
  3. برنامه ریزی درسی را باید چند وقت یک باز بازنگری کنم؟
  4. اگر از برنامه آزمون عقب افتادم چه کار کنم؟
  5. چگونه خودم را مجور کنم تا به برنامه ریزی درسیم برسم و آن را کامل انجام دهم؟
  6. ساعت مطالعه نفرات برتر کنکور چقدر است؟

یک سری سوالات هم هستند که مناسب با تجربه‎های کنکور است. سوالاتی مثل:

  1. با برنامه ریزی فعلی که دارم آیا شرکت در کلاس x برایم واجب است؟
  2. شرکت در کارگاه‌های یک روزه و جمع بندی را برای من مناسب می دانید؟
  3. بهتر است چند آزمون آزمایشی شرکت کنم؟
  4. آیا رتبه و ترازی آزمون سنجش مانند کنکور است؟
  5. با توجه به تاثیر معدل در کنکور، آیا باید برای مدسه هم زمان بیشتری صرف کنم؟

در آخر

سوالات مشاوره ای کنکور باید توسط دانش آموز یا والدین او پرسیده شود. مهم است که بتوانید برای همه سوال های مشاوره ای پاسخ مناسب پیدا کنید. همه دانش آموزان و دانشجویان به خصوص محصلان کنکوری، برای اینکه بتوانند فرصت‌های موجود برای آینده‌ی خود را بسازند و مسیر تحصیلی و در نهایت شغلی مناسبی داشته باشند باید بدانید که از مشاور تحصیلی کنکور چه بپرسیم و با کمک گرفتن از یک مشاوره تحصیلی و مرکز مشاوره باتجربه این مسیر را با موفقیت بپیمایید.

25 پاسخ

  1. سلام من خیلی خوب درس می خوانم ولی نتیجه ای نمی گیرم باید چیکار کنم؟

    1. با سلام لطفا برای مشاوره تحصیلی با مرکز تماس حاصل نمایید
      02122915385
      02122915386

  2. سلام من امسال کلاس دهم میرم و متاسفانه برای انتخاب رشته با مشکل مواجه شدم . معدل نهم من ۱۹.۹۰شده . هدفم در آینده شرکت در کنکور سراسری هنر هست . الان رشته نظری را انتخاب کنم یا یکی از رشته های هنرستان مثل گرافیک رو انتخاب کنم؟ علاقه و استعدادم در همه زمینه های هنری بخصوص طراحی و نقاشی هست . کدام رشته را انتخاب کنم؟

      1. سلام
        من سال دهمم و رفتم تجربی و میبینم چه استرسی داره
        اگه واقعا به هنر علاقه مندی برو هنر
        و اگه مسئله آینده و در آمدشه خب وقتی علاقه داشته باشی تو میتونی از راه هنر هم در آمد داشته باشی خیلی ها هم هنر رو دوست داشتن اما نرفتن میدونی اینجوری اصلا نمیتونی به هدفت برسی
        پس برو دنبال رویات
        امیدوارم هرچی برات مناسبه بری🙂🤍

    1. سلام
      من سال دهمم و رفتم تجربی و میبینم چه استرسی داره
      اگه واقعا به هنر علاقه مندی برو هنر
      و اگه مسئله آینده و در آمدشه خب وقتی علاقه داشته باشی تو میتونی از راه هنر هم در آمد داشته باشی خیلی ها هم هنر رو دوست داشتن اما نرفتن میدونی اینجوری اصلا نمیتونی به هدفت برسی
      پس برو دنبال رویات
      امیدوارم هرچی برات مناسبه بری🙂🤍

  3. درود و احترام ، پایه نهم هستم ، در انگلیسی برگه امتحان نهایی 7 گرفتم و نمره سالیانه خرداد هم 23 هست و در ریاضی برگه امتحان نهایی 3 گرفتم و نمره سالیانه خرداد 24 هست ، آیا در هر 2 درس ریاضی و انگلیسی میتونم از تک ماده استفاده کنم تا درر شهریور 1402 امتحان مجدد ندم؟؟

  4. سلام من معدلم هفتم و هشتمم بابای 19/30بود یعنی ۱۹/۷۰ اینا بعد پایه نهم ترم اول 19/29بود ترم دوم هم ک هنوز شروع نشده
    من میتونم رشته تجربی بردارم یا نه؟!

  5. سلام من معدلم هفتم و هشتمم بابای 19/30بود یعنی ۱۹/۷۰ اینا بعد پایه ترم اول 19/29بود ترم دوم هم ک هنوز شروع نشده
    من میتونم رشته تجربی بردارم یا نه؟!

    1. سلام وقت بخیر

      ممکنه بعد از قبولی دانشگاه به سربازی بریم و بعد ادامه تحصیل بدیم؟

  6. چجوری میشه از کنکور تجربی کامپیوتر خوند؟!چ ترازی لازمه تا دانشگاهی خوبی قبول شد در کامپیوتر؟!

      1. برنامه امتحانات نهایی دی ۱۴۰۲ دانش آموزان و داوطلبان آزاد و بزرگسال پایه های دوازدهم، هر سال چند ماه قبل از برگزاری توسط مرکز سنجش آموزش و پرورش اعلام می شود.

        زمان امتحانات نهایی دی ماه 1402 هنوز مشخص نشده است و پیش بینی می شود، در آبان ماه تاریخ برگزاری این امتحانات مشخص شود، می توانید تا ان زمان از برنامه سال گذشته دیدن کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *