کلینیک مشاوره و روانشناسی بینش نوین

ساعت کاری مرکز: شنبه تا پنج شنبه، 10 تا 21

کلینیک روانشناسی و مشاوره بینش نوین

ساعت کاری مرکز:

شنبه تا پنج شنبه : 10 – 21

ترس یکی از قوی ترین احساسات ما انسان ها است. این احساس قوی تاثیر بسیار قوی بر روی ذهن و بدن ما دارد. وقتی در شرایط اضطراری هستیم، ترس می ‌تواند سیگنال ‌های پاسخ قوی ایجاد کند، برای مثال اگر در آتش گرفتار شویم یا مورد حمله قرار بگیریم. اما چگونگی غلبه بر ترس و اضطراب بسیار مهم است و این راهنما نکاتی را در مورد چگونگی غلبه بر ترس و اضطراب به شما ارائه می دهد. با مرکز مشاوره بینش نوین، همراه باشید.

 چگونه بر ترس غلبه کنیم؟

ترس و اضطراب و غلبه بر آن

شما می دانید ترس از چیزی چگونه است، چه طوفان رعد و برق باشد، چه مراجعه به دندانپزشک، مواجه با یک غریبه در خانه شما، یا از دست دادن کسی که برایتان عزیز است. ترس یک واکنش طبیعی است که به بدن ما هشدار می دهد که مراقب باشد. اضطراب نوعی ترس است که به جای ترس از چیزی که در حال حاضر است، بیشتر با نگرانی و آینده سروکار دارد. وقتی ترس و اضطراب به الگویی در زندگی ما تبدیل می شود، تبدیل به یک مشکل می شود و قطعا غلبه بر ترس سخت خواهد شد.

اگر لوله فاضلاب شما در سینک آشپزخانه مشکل دارد، آیا آن را نادیده می گیرید؟ البته که نه. شما با یک لوله کش تماس می گیرید یا سعی می کنید خودتان آن را تعمیر کنید. وقتی ترس به ثبات جسمی و روانی شما آسیب می رساند و متوجه می شوید که از چیزهایی که ممکن است ترس بیشتری ایجاد کند اجتناب می کنید، آن را نادیده نگیرید. وقتی اضطراب به یک چیز ناتوان کننده تبدیل می شود که شما را خفه و بیمار می کند، سعی نکنید آن را کنار بزنید و در عوض از یک متخصص مثل درمانگر یا مشاوره کمک بگیرید.

حتی در مورد زندگی زناشویی و داشتن فرزند هم همینطور است. در صورتی از ازدواج می ترسید و از داشتن یک رابطه جدی می ترسید، باید به مشاوره پیش از ازدواج مراجعه کنید تا قدم به قدم در انتخابتان شما را همراهی کند. برای داشتن فرزند هم همینطور است. بسیاری از افراد از داشتن فرزند می ترسند و به دلیل همین ترس، لذت پدر شدن یا مادر شدن را از خود دریغ می کنند. در صورتی که متخصصانی مانند مشاوره کودک وجود دارند تا به شما برای تربیت بهتر فرزند و کمک به رشد و نمو او، کمک کنند. بنابراین نباید ترس را نادیده گرفت، بلکه باید همه جانبه در مقابل آن ایستاد و مقاومت کرد. 

اما برای غلبه بر ترس چه کنیم؟ البته که تکنیک هایی برای غلبه بر ترس وجود دارد که می توانید آنها را به کار بگیرید. 6 مرحله زیر ممکن است بلیط شما برای رهایی از اختلالات ترس و اضطراب در زندگی شما باشد.

6 تکنیک غلبه بر ترس که نمی دانید

6 تکنیکی که در ادامه به شما توضیح می دهیم، راهکاری برای غلبه بر ترس و مواجهه با احساس اضطراب و کاهش ترس است.

مرحله 1: درباره ترس خود بیشتر بدانید

اولین قدم از راه های غلبه بر ترس و کاهش علائم استرس و اضطراب زیاد می ‌تواند سخت‌ترین مرحله باشد، اما کاملاً ضروری است. شما نمی توانید بر ترسی که در مناطق غبارآلود ناخودآگاه شما پنهان مانده است غلبه کنید. شما باید با آن روبرو شوید. وقتی صورت خود را به سمت یک شخص برگردانید، آن شخص را می بینید و می فهمید که چگونه رفتار می کند. وقتی به سمت ترس خود می روید، چیزهایی در مورد ترس خود مشاهده می کنید که قبلاً نمی دانستید. این آگاهی به شما کمک می کند بر آن غلبه کنید.

برای کمک به خود در مواجهه با ترس ها و اضطراب های خود، سعی کنید در یک دوره دو یا سه هفته ای یک دفتر خاطرات داشته باشید. هر الگویی را که متوجه می شوید ثبت کنید. آیا علائم اضطراب را بیشتر در صبح یا عصر تجربه می کنید؟ وقتی ترس هایتان به وجود می آیند تمایل دارید چه کار کنید؟ هر چیزی که مهم به نظر می رسد را یادداشت کنید. انتقال الگوها و علائم ترس به نوشتار می تواند به رفع آنها کمک کند. آنها دیگر آنقدر بزرگ و غیرقابل عبور نیستند. مهمتر از همه، یادگیری همه چیز در مورد ترس به شما ایده ای برای مقابله با آن می دهد.

مرحله 2: از تخیل خود در راه های مثبت استفاده کنید

تخیل چیز شگفت انگیزی است. این به شما قدرت، خلاقیت و توانایی تفکر خارج از چارچوب را می دهد. متأسفانه، یک تخیل فعال زمانی می تواند ابزار مضری باشد که باعث شود به چیزهای منفی فکر کنید. تخیل شما می تواند ترس شما را بزرگتر کند و وضعیت شما را بسیار بدتر از آنچه هست به نظر برساند. به جای اینکه اجازه دهید تخیل شما را به دالان های تاریک ترس هدایت کند، عمداً از آن برای غلبه بر ترس استفاده کنید.

این موضوع در داوطلبان کنکوری بیشتر دیده می شود. آن ها می توانند با راهکارهایی که در مطلب «13 تکنیک عملی برای کاهش استرس کنکور و اضطراب کنکوری ها» گفتیم، استرس و ترس خود را کاهش دهند و به موفقیت برسند. 

از تخیل خود در راه های مثبت استفاده کنید

چشمان خود را ببندید و خود را در موقعیتی تصور کنید که به طور معمول باعث ترس می شود. به عنوان مثال، اگر می ترسید در یک ساختمان شلوغ گم شوید، خود را در یک فرودگاه شلوغ تصور کنید. حالا تصور کنید که با آرامش اوضاع را مدیریت می کنید.

مرحله 3: از مغز خود به روشی متفاوت از حالت معمول استفاده کنید

ترس و اضطراب شما از قسمت خاصی از مغز شما سرچشمه می گیرد و به احساسات اجازه می دهد بر تفکر منطقی غلبه کند. هنگامی که احساس کردید علائم ترس شما ظاهر می شود، سعی کنید از قسمت دیگری از مغز خود استفاده کنید. به عنوان مثال به میزان ترس خود نمره دهید، آیا به ترس خود نمره 7 می دهید؟ خیلی خوب. می توانید روی کاهش آن به 4 یا 3 کار کنید.

از مغز خود به روشی متفاوت از حالت معمول استفاده کنید

مرحله 4: روی تنفس خود تمرکز کنید

نفس کشیدن مهمتر از آن چیزی است که فکر می کنید. معمولاً اضطراب با نفس های کوتاه شروع می شود. نفس های کوتاه باعث تعدادی واکنش های منفی در بدن شما می شود که به سرعت تبدیل به یک حمله اضطرابی می شود. کلید غلبه بر اضطراب این است که تنفس خود را کنترل کنید.

خوشبختانه، تنفس عمیق پیچیده نیست. هنگامی که متوجه شدید که در حال ترسیدن هستید، توقف کنید و روی تنفس خود تمرکز کنید این یکی از راه های غلبه بر ترس است. نفس عمیق بکشید و سپس به آرامی آن را بیرون دهید. اطمینان حاصل کنید که بازدم شما طولانی تر از دم شما باشد. این فقط یک ترفند روانشناختی نیست؛ تنفس عمیق بدن شما را مجبور می کند تا از نظر فیزیکی خود را آرام کند.

مرحله 5: ذهن آگاهی را تمرین کنید

شما در مورد تمرکز حواس شنیده اید، اما تمرکز حواس دقیقا چیست؟ ذهن آگاهی یک فعالیت فکری منفعل است که به شما امکان می دهد از ترس خود بیشتر آگاه شوید و یکی از راهکارهای غلبه بر ترس است. همانطور که در مرحله 1 آموختید، آگاهی به شما کمک می کند بر ترس و اضطراب خود غلبه کنید.

این نکات تمرکز حواس را در برخی از زمان های کمتر شدید ترس و اضطراب خود تمرین کنید. هنگامی که علائم ترس خود را تشخیص دادید، بنشینید و به آنچه برای شما اتفاق می افتد فکر کنید. می توانید هیچ کاری در موردش انجام ندهید و فقط بنشینید و ادامه ی لحظه ی خود را پیگیری کنید. منفعل بودن، خودآگاهی شما را افزایش می دهد و از انجام کارهای معمولی که هنگام تجربه ترس انجام می دهید، باز می دارد.

تست های روانشناسی مقابله با ترس، ترس های قبل از ازدواج و ترس های درونی را در بینش نوین انجام دهید. 

مرحله 6: از طبیعت به عنوان درمانگر خود استفاده کنید

صحبت کردن با یک درمانگر یا مشاور راهی عالی برای مقابله با ترس و اضطراب است. با این حال، همیشه نمی توانید در مطب درمانگر خود باشید. سعی کنید به جای آن بیرون بروید! زیبایی طبیعی که در پارک‌ها، طبیعت یا هر جایی که چیزی سبز در حال رشد است، به کاهش علائم ترس و اضطراب کمک می‌کند.

از طبیعت به عنوان درمانگر خود استفاده کنید

طبیعت افراد را آرام می کند، سطح استرس را کاهش می دهد و حالات روحی را از مضطرب به آرامش تغییر می دهد. به علاوه، فعالیت بدنی پیاده روی یا آهسته دویدن در خارج از منزل، ما را ملزم می کند که از مغز خود به گونه ای متفاوت استفاده کنیم، که می تواند باعث تغییر از افکار ترسناک غیرمنطقی به تفکر شفاف تر شود که می تواند به غلبه بر ترس کمک کند.

سخن آخر

غلبه بر ترس، ممکن و قابل دسترس است. نباید اجازه دهید که ترس هایتان جلوی پیشرفت یا حتی زندگی کردن راحت شما را بگیرد. می‌توانید از خدمات مشاوره خانواده برای جلوگیری از ترس بیشتر یا مقابله کردن با ترس استفاده کنید. ترس شما می تواند روی دیگر افراد خانواده مانند شریک زندگی شما هم تاثیر بگذارد. بنابراین بهتر است هر چه زودتر آن را مدیریت کنید، برای جلوگیری از سردی در رابطه زناشویی خود می‌توانید به مشاوره جنسی مراجعه کنید و از اتفاقات بعدی دوری کنید. 

25 پاسخ

  1. من قراره ک هفته بعد با چند تا از دوستام برم اتاق فرار ولی من خیلی میترسم اونا هم هب اصرار میکنن که بیام واقعا نمیدونم چطوری ترسمو بریزم میشه لطفا یکی کمکم کنه..

  2. من یه فیلم ترسناک دیدم خیلی ترسناک بود هنوز یادم نرفته و بهم ترس وارد میکنی گاهی اوقات از ترس چشمام سیاهی میره چیکار کنم همه ی تکنیک هایی که گفتید اثر نکرد مخصوصا تکنیک دوم تون منو بدتر کرد چیکار کنم

    1. اگه منظورت اینه که مثلا فیلم حلقه ۱ رو دیدی برو حلقه ۲ رو ببین ترست میریزه

    2. سلام این اتفاق برای من من هم افتاده تنها کاری که نیاز هس بکنید زمانی که قراره بترسید یا ممکنه بترسید میتونید خودتون رو سرگرم چیز های بکنید که مزتون رو درگیر میکنه که حتی نمیتونید به اون ترس فک کنید من که خودم رو با دیدن انیمیشن های خیلی شاد سرگرم میکنم با اینکه سنم زیاده فرقی لبته به سن نداره امیدوارم بتونید ترستون رو رفع کنید

    3. سلام این اتفاق برای من من هم افتاده تنها کاری که نیاز هس بکنید زمانی که قراره بترسید یا ممکنه بترسید میتونید خودتون رو سرگرم چیز های بکنید که مزتون رو درگیر میکنه که حتی نمیتونید به اون ترس فک کنید من که خودم رو با دیدن انیمیشن های خیلی شاد سرگرم میکنم با اینکه سنم زیاده فرقی لبته به سن نداره امیدوارم بتونید ترستون رو رفع کنید

    4. دوباره فیلم رو نگاه کن چون دیگه برات عادی میشه و می فهمی اونقدراهم ترسناک نبوده

  3. سلام ، من با وجود اینکه زمانی مربی هنرهای رزمی بودم ، ولی حالا هم هر وقت کسی به من پرخاشگری میکند یا میخواهد دعوا کند ، ترس سراسر وجودم را گرفته و تمام توانایی و قدرتم را از بین می برد بطوریکه خود را بسیار ضعیف حس میکنم ، با وجود اینکه توانایی علمی و تکنیکی غلبه بر حریف را دارم اما نمی توانم عملی کنم ، این مشکل را از زمان نوجوانی دارم و الان 48 سالم هست

    1. سلام من مثل شما هستم تا کسی باهام بد رفتاری میکنه استرس میگیرم و ترس منو میگیره با اینکه میتونم طرفو بهش غلبه کنم ، ولی چند بار تو موقعیت بدی قرار گرفتم عقب نشینی نکردم کم نیوردم همش کلامی بوده حتی به نفعم تموم شد ولی با این حال هر اتفاقی شبیه اون بیفته ترس و استرس وجودمو میگیره فکر کنم همه اینا برمیگرده به دوران کودکی که بهمون سخت گذشته راه حلی هم براش نیست ، فقط باید تو اون موقعیت بد مقاومت کرد حتی با ترس چاره یی نیس

    2. سلام عزیز …منم دقیقآ مثل شماهستم … ازنوجوانی گرفته که الآن ۴۷ سالمه …موندم چی کارکنم …به کجا وچگونه مراجعه کنم … راهنمایی هم ندارم

      1. باسلام با مرکز مشاوره بریا تعیین وقت و راهنمایی هماهنگ بفرمائید 22915385-6

      2. سلام دوست عزیز هر زمان که همچنین اتفاقی افتاد عزیزم شما با کمال رفیق بودن با اون فردی که میخواد با شما دعوا کنه .
        مثلا وی به شما فحاشی یا زدی کرد یا میخوست بکنه شما حالت طبیعی به خود بگیرید و عین این با مخاطب رفتار کنید که انگار شما اون فرد رو از صمیم قلب دوس دارید و بهش میتونید بگید عزیزی یا مرسی یا بهش بگید این کار از شما بعیده عزیز دلم و هیچی نگفتن هم خیلی تاثیر خوبی داره (اگه بلد نیستید صمیمی صحبت کنید میتونید هیچی نگید)
        چیز هایی رو از روی دوست داشتن بگید و هیچ کاری به دعوا نداشته باشید و خودتون رو کنترل کنید و این رو در نظر داشته باشید که تمام کسانی که با شما همچنین رفتاری میکنن آن ها هم انسانن و به دلیل خیلی نامردی ها و اتفاقات بد که سرشون اومده همچنین آدمی شدن و باید با درکشون کرد و مثل بچه خودمون باهاشون رفتار کرد و این رو بدونید کسانیکه باهاتون میخوان دعوا کنن یا بی اعصابن خیل آدمای عاطفین و تنها چیزی که بهش نیاز دارن عشق محبته شاید ازش متنفر باشید ولی این کار میتونه نتیجه باحالی بهت بده و تازه میفهمی عه همون کسی که فک میکردیم سنگ دل ترین آدمه دنیاس بزرگ ترین قلب هارو داره

    3. داداش ایول درست حرف منو زدی نمیدونم این یعنی چی زمانی که تو میتونی به راحتی با دو کلمه یا حتی یه چک طرفو بدرقه کنی ولی اگه اول اون شروع میکنه به حرف زدن ترس تمام بدنتو فرا میگیره واقعا عجیبه

      1. عزیزم اگه نمیتونی حرف عاشقانه بزنی میتونی با خودت توی آینه دعوا کنی و به خودت حرف های عاشقانه بزنی خودتو آروم کنی مثلا حرف های همون ادمی که باهات دعوا کرد رو به خودت بزنی و میتونی حتی به خودت چک بزنی که فضا واقعی تر بشه و من این رو فقط به خاطر درمانت میگم اگه فک میکنی من یه فرد بدون احساس هستم کاملا در شتباهی و درمانت در این کاره اگه خودتو دوس داری و میخوای ترست بریزه این کارو بکن این کار برای استرس های با تخته رفتن تو کلاس و جلوی مردم بودن هم هست یعنی اول با خودت صحبت میکنی بعد با خانواده بعد با مردم

  4. با سلام من دیروز چهارم تاریخ ۵/۴/۱۴۰۲ یک پیر زنی دیدم که چند سال پیش هم تو عابر بانک دیدمش اما خیلی میترسم و اظطراب دارم چند سال پیش هم اینجوری براش حالم بد شد و خوب شدم خوشبختانه اما الان بهش فکر میکنم گریه ام میگیره حالم بد میشه میگم خدایا دوباره میبینمش تو ظهنم میگم خوب آزاری بهت نرسانده یا نمیکشتت تو چرا اینجوری باید بکنی به خودت کم فایدس خدا بکنه خوب بشم خیلی خوبه واقعا شماهم پیگیری کنید جوابمو بدین. مرسیبا سلام من دیروز چهارم تاریخ ۵/۴/۱۴۰۲ یک پیر زنی دیدم که چند سال پیش هم تو عابر بانک دیدمش اما خیلی میترسم و اظطراب دارم چند سال پیش هم اینجوری براش حالم بد شد و خوب شدم خوشبختانه اما الان بهش فکر میکنم گریه ام میگیره حالم بد میشه میگم خدایا دوباره میبینمش تو ظهنم میگم خوب آزاری بهت نرسانده یا نمیکشتت تو چرا اینجوری باید بکنی به خودت کم فایدس خدا بکنه خوب بشم خیلی خوبه واقعا شماهم پیگیری کنید جوابمو بدید ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *