کلینیک مشاوره و روانشناسی بینش نوین

ساعت کاری مرکز: شنبه تا پنج شنبه، 10 تا 21

کلینیک روانشناسی و مشاوره بینش نوین

ساعت کاری مرکز:

شنبه تا پنج شنبه : 10 – 21

تنبیه بدنی کودکان یک مشکل عمده بهداشت عمومی و روانی در کشور ما است. تقریباً 65% از بزرگسالان هنوز تنبیه بدنی را تأیید می کنند، علیرغم شواهد قانع کننده مبنی بر اینکه این تنبیه مؤثر نیست، اوضاع را بدتر می کند و جایگزین های مؤثری وجود دارد. اما راه های جایگزین برای تنبیه بدنی کودک چیست؟ چطور باید جلوی پرخاشگری کودک را گرفت؟ با مرکز مشاوره بینش نوین، همراه باشید.

پیامدها و آسیب های تنبیه بدنی کودک

تنبیه بدنی کودک شامل استفاده از نیروی بدنی به قصد ایجاد درد یا ناراحتی بدنی در کودک به منظور اصلاح یا تنبیه رفتار کودک است. این گونه رفتارهای تهاجمی شامل کتک زدن، ضربه زدن، نیشگون گرفتن، دست و پا زدن، شلاق زدن، سیلی زدن و غیره به کودکان و نوجوانان و خردسالان است. در ادامه این مطلب می خواهیم در مورد این معضل صحبت کرده و پیامدها و آسیب های تنبیه بدنی در کودک را بررسی کنیم.

تنبیه بدنی کودک، مثبت یا منفی؟

کتک زدن اصطلاحی است برای ضربه یا آسیب زدن و اگر این عمل در مورد یک کودک یا خردسال و یا حتی نوجوان صورت بگیرد جزئی از خشونت خانگی یا خشونت در مدرسه محسوب می شود. مطالعات نشان می دهد که کودکانی که مورد ضرب و شتم قرار می گیرند، خود را با متجاوز می شناسند و احتمال بیشتری دارد که خودشان به این زنجیره خشونت بپیوندند و آن را در قبال دیگران مثل هم بازی ها یا هم کلاسی های خود به کار گیرند و به قلدرهای مدرسه یا سوء استفاده کنندگان از فرزندان و همسرانشان آینده شان تبدیل شوند. آنها تمایل دارند یاد بگیرند که از رفتار خشونت آمیز به عنوان راهی برای مقابله با اختلافات استفاده کنند. اما عوارض تنبیه بدنی کودک چیست و اصولاً چه پیامدهایی دارد؟ در ادامه خواهیم خواند.

بیشتر بخوانید: شیوه صحیح تربیت فرزند از نظر روانشناسی

تنبیه بدنی کودک، مثبت یا منفی؟

عوارض تنبیه بدنی کودک و پیامد های آن

آنچه پشت درهای بسته در خانه اتفاق می ‌افتد و روابط سنتی قدرت در خانواده ‌های ایرانی بیانگر این موضوع است که کودکان اغلب تنبیه بدنی را گزارش نمی‌ کنند. از آنجایی که موضوع آثار تنبیه بدنی کودک پیچیده است، نتیجه گیری با قاطعیت که تنبیه بدنی باعث پیامدهای منفی برای کودکان شده است دشوار است. با وجود این مسائل، شواهد از رویکرد ها و روش ‌های مختلف تحقیقاتی به طور مداوم تنبیه بدنی را با آسیب به کودکان مرتبط می ‌سازد. شواهد خوب نشان می ‌دهند که تنبیه بدنی رفتار نافرمانی یا پرخاشگرانه کودک را برخلاف تصور اشتباه عموم والدین، کاهش نمی‌ دهد و رفتار مثبت بلندمدت را در کودکان ترویج نمی ‌کند. در مورد استفاده از تنبیه بدنی در مدارس می توان این نتیجه را دید که این تنبیه اثرات منفی بر عملکرد تحصیلی کودکان دارد (مشاوره تحصیلی بگیرید) و منجر به مسائل رفتاری (مانند رفتار خشونت آمیز و پرخاشگری کودکان) می شود.

تنبیه بدنی کودک را با خطرات آسیب به رشد شناختی، رفتاری، اجتماعی و عاطفی کودکان می توان مرتبط دانست. همچنین لازم به ذکر است که تنبیه بدنی می ‌تواند خطر آزار فیزیکی را به همراه داشته باشد. ایجاد آسیب فیزیکی نیز به نوبه خود می تواند پیامد های منفی مشابهی برای کودکان داشته باشد:

عوارض تنبیه بدنی کودک و پیامد های آن

بیشتر کودکانی که تجربه خشونت خانگی و تنبیه بدنی چه در خانه و چه در مدرسه دارند، عموماً در طول روز با استرس و اضطراب دست و پنجه نرم می کنند. این استرس که ناشی از نتیجه تنبیه بدنی است، برای کودکان می تواند بر رشد مغز آنها تأثیر منفی بگذارد. علاوه بر این، انضباط بدنی می تواند به سرعت و ناخواسته به آزار و تنبیه بدنی کودک تبدیل شود.

اثرات نامطلوب تنبیه بدنی از دوران کودکی ممکن است تا بزرگسالی ادامه یابد. تنبیه بدنی خشن (زمین زدن، هل دادن و کتک زدن) با اضطراب، افسردگی، سوء مصرف مواد و رفتار های ضد اجتماعی در بزرگسالی مرتبط است. به علاوه مطالعات دیگر ارتباط بین تنبیه بدنی در دوران کودکی و خشونت کودک در بزرگسالی با شریک زندگی اش را نشان داده اند.

این کودکان گاهی خود به یک قلدر و پرخاشگر تبدیل می شوند و این رفتار را در زندگی آینده خود با همسر و کودکان آتی خود نشان می دهند. به طور کلی می توان اینگونه نتیجه گرفت که تنبیه بدنی یک عمل منسوخ شده با پیامد های نامطلوب در دراز مدت برای سلامت، رفتار و رفاه عاطفی کودک است و بهتر است برای چاره کار و استفاده از راه کارهای مناسب برای جبران تنبیه بدنی کودک به سراغ روانشناس و مشاوره کودک و خانواده رفت.

روش های جایگزین کتک زدن و تنبیه بدنی کودکان

برنامه‌ ها و جایگزین‌ های مختلفی وجود دارد که به والدین درک بیشتری از رشد فرزندانشان می ‌دهد و راهبرد هایی ارائه می ‌دهد که می‌تواند منجر به رفتار خشونت‌آمیز کمتر در کودکان و بزرگسالان شود و ناامیدی و درماندگی والدین را کاهش دهد که اغلب منجر به تنبیه بدنی کودک می ‌شود.

بیشتر بخوانید: آموزش برخورد و تربیت نوجوانان دختر و پسر

روش های جایگزین کتک زدن و تنبیه بدنی کودکان

یکی از مفید ترین راه ها برای رسیدن به رشد سالم کودک، ترویج کلمات به جای عمل برای کاهش اثر تنبیه بدنی کودک است. بنابراین به جای کتک زدن یا تنبیه بدنی فرزندتان می توانید راه های سالم دیگری را جایگزین کنید. کودکان طلاق (مشاوره طلاق)، بیشتر در معرض تنبیه های بدنی و فیزیکی قرار دارند. این فرآیند را می توان با موارد زیر انجام داد:

اگر تنبیه بدنی کودک به یک رویه ثابت برای والدین او تبدیل شود، نه تنها اثر مثبتی در تربیت فرزند ندارد، بلکه می تواند باعث بروز ناهنجاری های مختلف در کودک هم شود. در این گونه از مواقع توصیه می شود تا والدین هم به مشاوره خانواده مراجعه کنند تا اوضاع و احوال روحی آن ها مورد بررسی و تحلیل قرار بگیرد.  

 

سخن آخر

سعی کنید الگوی خوبی برای کودک باشید. کودک بالقوه می خواهد مانند والدین خود باشد. بچه ها با والدین خود همذات پنداری می کنند و وقتی ببینند والدینشان این کار را می کنند، احساسات و اعمالشان را در قالب کلمات بیان می کنند. اینکه والدین یا مراقبان کودک چه کسانی هستند و چگونه رفتار می کنند، تأثیر عمیقی بر رشد فرزندانشان خواهد داشت. فراموش نکنید که فرزند شما از شما پیروی خواهد کرد.

5 پاسخ

  1. کاش نهادهای قانونگذار برای محافظت از کودکان قوانینی را وصع کنند متاسفانه من شاهد افرادی هستم که با وجود آنکه میخواهند خوراک یا پوشش به روزی داشته باشند ولی در تربیت کودک خودنادان ترین و خودخواه ترین هستند وکودک خود را داغ میکنند

    1. کاش نهادهای قانونگذار برای محافظت از کودکان قوانینی را وصع کنند متاسفانه من شاهد افرادی هستم که با وجود آنکه میخواهند خوراک یا پوشش به روزی داشته باشند ولی در تربیت کودک خودنادان ترین و خودخواه ترین هستند وکودک خود را داغ میکنند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *