کلینیک مشاوره و روانشناسی بینش نوین

ساعت کاری مرکز: شنبه تا پنج شنبه، 10 تا 21

کلینیک روانشناسی و مشاوره بینش نوین

ساعت کاری مرکز:

شنبه تا پنج شنبه : 10 – 21

ممکن است این روزها احساس نکنید که تأثیر زیادی روی تربیت نوجوانان خود دارید، اما رفتار نوجوانان با استحکام پیوند آنها با والدینشان ارتباط زیادی دارد. روابط خوب بین نوجوانان و والدین آنها، با موفقیت در مدرسه و شادی عمومی که توسط نوجوان و همچنین اطرافیان او ارزیابی می‌شود، همبستگی مثبت دارد. در مقابل، روابط ضعیف یا متعارض والدین/نوجوان با فعالیت جنسی اولیه، استعمال مواد مخدر و الکل، مشارکت نوجوان در خشونت (به عنوان مجرم یا قربانی) و فکر خودکشی مرتبط است. بنابراین مهم است که به تربیت نوجوان دختر و تربیت نوجوان پسر به یک اندازه بها دهید.

 آموزش برخورد و تربیت نوجوانان دختر و پسر

اصول تربیت نوجوانان و جوانان

برای نوجوانان مناسب است که بخواهند با بزرگتر شدن زمان بیشتری را نسبت به والدین خود با همسالان خود بگذرانند، اما کودکانی که در خانواده خود به خوبی تربیت شده اند به تلاش های والدین برای حفظ ارتباط پاسخ می‌دهند.

ممکن است امروزه در صدر لیست نوجوانان خود نباشید، اما این را بدیهی تلقی نکنید که فرزندتان اکنون شما را از خود دور می‌کند. این نشانه یک رابطه آسیب دیده است. در ادامه این محتوا اصول و نکات مهم تربیت نوجوان و برخورد با او آورده شده است:

اصول تربیت نوجوانان و جوانان

نکات مهم تربیت نوجوان

در طول سال های نوجوانی برای والدین بسیار مهم است که قطب عاطفی و اخلاقی فرزندان خود باقی بمانند. بچه ها شروع به آزمایش روابط صمیمانه در خارج از خانواده می‌کنند. این بدان معناست که یک نوجوان 14 ساله که بیشتر به بیرون تمرکز می‌کند احتمالاً به دنبال چیزی است که در خانه به دست نمی‌آورد. بنابراین:

نوجوانان خواهان امنیت این هستند که بدانند والدینشان آنها را درک می‌کنند، از آنها قدردانی می‌کنند و بدون توجه به هر اتفاقی آنها را دوست دارند. در غیر اینصورت لجبازی در دوران نوجوانی دیده می‌شود. سعی کنید صمیمیت خود را به گونه ای قابل قبول هدایت کنید که از نقش شما به عنوان والدین برای گفتن این که فرزندتان چه کاری انجام دهد استفاده نکنید.

یک روال هفتگی منظم برای انجام کاری خاص با نوجوان خود ایجاد کنید، حتی اگر این کار فقط برای خرید بستنی یا پیاده روی با هم باشد.

از این که بپرسید بچه هایتان کجا می‌روند، با چه کسی خواهند بود و چه خواهند کرد، نترسید. دوستان و والدین فرزندان خود را بشناسید تا با فعالیت های آنها آشنا شوید.

طبق تحقیقات بزرگترین منطقه خطرناک برای مصرف مواد مخدر و رابطه جنسی، شب نیست. روزهای هفته بین 3 تا 6 بعد از ظهر است. اگر فرزندتان با دوستانتان است، مطمئن شوید که نظارت بزرگسالان وجود دارد، نه فقط یک خواهر یا برادر بزرگتر.

نوجوان شما می‌خواهد بهترین خود باشد. وظیفه ما به عنوان والدین این است که در تربیت نوجوان خود در انجام این کار حمایت کنیم. اما انتظار نداشته باشید که فرزندتان به اهدافی که شما برای او تصمیم می‌گیرید دست یابد. از احساسات و اکتشافات نوجوان خود حمایت کنید تا صدای منحصر به فرد خود را پیدا کند.

نکات مهم تربیت نوجوان

وعده های غذایی فرصتی عالی برای صحبت در مورد رویدادهای روز، استراحت، تقویت و پیوند است. آنها همچنین بهترین فرصت شما هستند تا با زندگی و چالش های نوجوان خود در ارتباط باشید و مشکلات را پیدا کنید.

جلسات خانوادگی که به طور منظم در زمان مورد توافق دوجانبه برگزار می‌شود، یک انجمن برای بحث در مورد پیروزی ها، نارضایتی ها، اختلافات خواهر و برادر، برنامه ها، هر موضوعی که یکی از اعضای خانواده مورد توجه قرار می‌گیرد، فراهم می‌کند. نقش های مهمی مانند منشی ضبط یا مجری قوانین را به آنها محول کنید.

ردیابی کارهایی که نوجوانان به شکل آنلاین انجام می‌دهند برای والدین دشوار است. زیرا آنها معمولاً بیشتر از ما درباره رایانه می‌دانند. اما تحقیقات نشان می‌دهد اگر رایانه در یک فضای مشترک قرار داشته باشد، نوجوان کمتر وسوسه می‌شود تا زمانی را صرف کارهایی کند که شما آنها را نمی‌پسندید.

این برای فرزند شما درست نیست که احساس کند شما او را به سمت استقلال سوق می‌دهید. این فقط منجر به وابستگی بیش از حد او به گروه همسالان برای تأیید اعتبار می‌شود.

اگر تنبیه بدنی کودک در برنامه تربیتی شما جایی ندارد، تقریباً مطمئناً به شما نزدیک خواهد بود. چون نمی‌خواهد اعتماد بین شما را خدشه دار کند، به شما دروغ نمی‌گوید و معمولاً محدودیت های شما را زیر پا نمی‌گذارد. اما در این بین گاهی نوجوانان دچار بحران هویت می‌شوند.

به فرزندتان آموزش دهید که برخی اشتباهات قابل جبران هستند

بحران هویت نوجوانی چیست؟

در مراحل رشد روانی-اجتماعی و تربیت نوجوان، ظهور یک بحران هویت در طول سال های نوجوانی رخ می‌دهد که در آن افراد با احساس هویت در مقابل سردرگمی نقش دست و پنجه نرم می‌کنند.

بحران هویت، که معیاری برای اختلال شخصیت مرزی است، زمانی رخ می‌دهد که «در مورد چندین موضوع مرتبط با هویت، عدم اطمینان وجود داشته باشد.» این می‌تواند شامل عدم اطمینان در مورد تصویر خود، هویت جنسیتی و نبود تربیت جنسی، ارزش‌ها و اهداف بلندمدت باشد.

شکاف بین نسلی چیست؟

شکاف نسلی به شکافی اشاره دارد که باورها و رفتارهای متعلق به اعضای دو نسل متفاوت را از هم جدا می‌کند. به طور خاص، شکاف نسلی را می‌توان برای توصیف تفاوت در افکار، اعمال و سلایق نشان داده شده توسط اعضای نسل های جوان در مقابل نسل های قدیمی‌تر مورد استفاده قرار داد.

شکاف بین نسلی چیست

راه های محافظت از نوجوان در برابر آسیب های اجتماعی

محافظت از فرزندانتان در برابر دنیای پر خطر آسان نیست. اما برای تربیت نوجوان لازم است و شما می‌توانید آن را انجام دهید. این شامل ابتکار و استراتژی خواهد بود. در اینجا 10 راه برای تربیت نوجوان و محافظت از او آورده شده است:

چگونه با منزوی شدن نوجوان مقابله کنیم؟

روانشناس دکتر جان تاونسند توضیح می‌دهد که نوجوانان به زمان و مکان معینی نیاز دارند تا از والدین یا مراقبان خود فاصله بگیرند. نه کاملاً دور، بلکه به اندازه کافی برای شکل دادن به عقاید، هویت و ارزش های خود. بنابراین، مهم است که بدانیم کناره گیری نوجوان شما از شما بخشی طبیعی از رشد عاطفی اوست. حال، وقتی نوجوان از خانواده کناره گیری می‌کند، والدین چگونه می‌توانند واکنش نشان دهند؟

راه های خلاقانه ای برای ارتباط با نوجوان خود بیابید. سعی کنید نقطه مشترکی پیدا کنید، مانند صحبت کردن در مورد چیزی که هر دو به آن علاقه دارید.

اطمینان حاصل کنید که با نوجوان خود تعاملات مثبتی دارید، به جای اینکه فقط از او بخواهید تکالیف خود را انجام دهد یا بخوابد.

آنچه را که واقعاً در خانواده شما غیرقابل مذاکره است، بررسی کنید. مثلا، آیا واقعاً لازم است که اتاق خواب نوجوان شما مرتب بماند؟

چگونه با منزوی شدن نوجوان مقابله کنیم

اعتیاد به فضای مجازی در نوجوانان

تحقیقات نشان می‌دهد که استفاده زیاد از رسانه‌های اجتماعی می‌تواند یک عامل خطر برای اضطراب و افسردگی در نوجوانان باشد. اعتیاد به اینترنت در نوجوانان می‌تواند باعث افت سلامت جسمانی، مهارت های اجتماعی و مشکلات روانی شود. صرف زمان طولانی بر روی لپ‌تاپ، تبلت یا گوشی‌های هوشمند در طول زمان می‌تواند تاثیرات عمده‌ای بر ذهن و بدن داشته باشد که نباید دست کم گرفت.

آموزش برخورد با نوجوان

اگر سوالی در مورد نحوه تربیت نوجوان خود دارید از متخصصان مشاوره تربیت نوجوان و مشاوره کودک کمک بگیرید. در اینجا نکاتی وجود دارد که دانستن آنها برای برخورد با نوجوان ضرورت دارد:

زمانی که با نوجوان خود صحبت می‌کنید، حفظ آرامش و تمرکز مهم است.

مطمئن شوید که کانال های ارتباطی را با نوجوان خود باز نگه دارید.

درست مانند کودکان نوپا و خردسالان، نوجوانان نیز به مرزها نیاز دارند.

نوجوانان بسیار تلاش می‌کنند تا هویت خود را بیابند و بسازند.

درست مانند کودکان نوپا، نوجوانان از هر وسیله ای برای رسیدن به آنچه می‌خواهند استفاده می‌کنند. پس تسلیم رفتار بد شوید.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید با متخصصان مرکز مشاوره بینش نوین، در ارتباط باشید. صحبت کردن و مشاوره گرفتن از مشاور کودک و نوجوان و متخصص روانشناسی نوجوان می تواند به شما در این مورد کمک کند. برای اینکه تربیت اصولی را دنبال کنید و متوجه پرخاشگری ها و سرکشی دوران نوجوانی نشوید، مشاور، بهترین فرد برای صحبت و همفکری است. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *