کلینیک مشاوره و روانشناسی بینش نوین

ساعت کاری مرکز: شنبه تا پنج شنبه، 10 تا 21

کلینیک روانشناسی و مشاوره بینش نوین

ساعت کاری مرکز:

شنبه تا پنج شنبه : 10 – 21

تعریف پرخاشگری از دیدگاه روانشناسان

دنیس سوخودولسکی، دکترای روانشناس بالینی در دانشکده پزشکی دانشگاه ییل در تعریف پرخاشگری کودکان می‌گوید: برای یک کودک کوچکتر از 4 سال غیرعادی نیست که 9 بار در یک هفته قهر کند. با نشان دادن رفتارهایی مانند گریه، لگد زدن، پا زدن، ضربه زدن و هل دادن که 5 تا 10 دقیقه هم ممکن است طول بکشد. این قبیل رفتارها در کودکان سنین مهدکودک بیشتر دیده می‌شود. برای کودکانی که کج خلقی‌شان با بزرگ‌تر شدن ادامه می‌یابد و باعث ایجاد مشکلاتی با همسالان، خانواده یا مدرسه می‌شود، ممکن است نیاز به مداخله حرفه‌ای و استفاده از پروتکل‌های درمان پرخاشگری کودکان در مدرسه باشد. به گفته سوخودولسکی، مسائل خشم شایع ترین دلیل ارجاع کودکان برای درمان سلامت روان است.

 مشاوره پرخاشگری کودک

کودکان پرخاشگر چگونه هستند؟

برای ارزیابی وسعت و عمق خشم یا پرخاشگری کودک نیاز است که یک متخصص به رفتارهای کودک در بستر زندگی کودک توجه کند. این کار از طریق دریافت نظرات از والدین و معلمان، بررسی سوابق تحصیلی، پزشکی و رفتاری و انجام مصاحبه انفرادی با کودک و والدین انجام می‌شود. در راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی یا DSM-V که مرجع تشخیص‌های مربوط به مشکلات روانی محسوب می‌شود. انواع پرخاشگری کودکان به چند دسته کلی تقسیم می‌شود:

علت پرخاشگری کودکان چیست؟

علت پرخاشگری کودکان چیست؟

پرخاشگری در کودکان می‌تواند نشانه بسیاری از مشکلات زمینه‌ای مختلف باشد. در واقع این مشکل یک امر چند وجهی است و بنابراین در اصل درمان پرخاشگری ابتدا باید بفهمیم که چه چیزی باعث آن می‌شود. با این حال می‌توان علل پرخاشگری را به چند گروه تقسیم کرد:

 

مشاوره پرخاشگری کودکان

رویکردهای متفاوتی در درمان و مشاوره کودک پرخاشگر و عصبی وجود دارد که می‌توان از آنها استفاده کرد. با این حال توجه داشته باشید که همه این رویکردها باید تحت نظر روانشناس این حوزه انجام شود.

مشاوره پرخاشگری کودکان

تکنیک‌های مدیریت والدین به والدین کمک می‌کند تا با آموزش روش‌های جایگزین برای مقابله با رفتار نادرست، پرخاش‌ها را محدود کنند. تمرکز بر استفاده از تشویق برای کارهایی که کودک درست انجام می‌دهد، درست ترین کار به جای تنبیه بدنی کودک برای کارهای اشتباه است. PMT بر تعامل مثبت در خانواده ها به عنوان پاداش تاکید می‌کند. ما به خانواده‌ها کمک می‌کنیم از گذراندن وقت با هم لذت ببرند. در واقع این بزرگترین انگیزه کودک برای کاهش طغیان‌های عصبانیت است.

برخی از کودکان نیز برای کمک به مدیریت سایر شرایط سلامت روان (مانند ADHD، اضطراب یا افسردگی) دارو مصرف می‌کنند. اما علاوه بر داروی پرخاشگری کودکان، درمان شناختی رفتاری و تکنیک های مدیریت والدین (که دارای 65 درصد موفقیت در کاهش دفعات و شدت طغیان هستند) درمان‌های اولیه هستند.

 

بیشتر بخوانید: مشاوره برای کودکان OCD

 

نقش والدین در درمان کودک پرخاشگر

همانطور که در قسمت قبل ذکر شد، نیاز است که والدین در پروسه درمان کودکان پرخاشگر حضور فعالی داشته باشند. این حضور فعال به وسیله رفتارهای مختلفی می‌تواند انجام شود که در اینجا به آنها اشاره می‌کنیم.

نقش والدین در درمان کودک پرخاشگر

با این حال، همیشه مراجعه به یک مرکز مشاوره را در ذهن خود داشته باشید تا از کمک‌های کارشناسی و حرفه‌ای استفاده کنید و کمترین آسیب‌ها را هم از کودکتان دور کنید.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *