کلینیک مشاوره و روانشناسی بینش نوین

ساعت کاری مرکز: شنبه تا پنج شنبه، 10 تا 21

کلینیک روانشناسی و مشاوره بینش نوین

ساعت کاری مرکز:

شنبه تا پنج شنبه : 10 – 21

اختلال فتیش یعنی تحریک‌شدن با بخش‌هایی از بدن و یا اشیایی که به صورت معمول تحریک‌کننده به حساب نمی‌آیند. فوت فتیش نیز به صورت ساده، داشتن علاقه جنسی به پا تعریف می‌شود. البته اختلال فتیش شامل بخش‌هایی دیگر از بدن مثل موها و اشیایی مثل لباس‌ و کفش نیز می‌شود. اما از نظر علمی فوت فتیش چیست؟ در این مطلب از بلاگ مرکز مشاوره بینش نوین، به بررسی علل گرایش جنسی به پا می پردازیم. 

فتیش چیست؟

قبل از اینکه بدونیم فوت فتیش یعنی چه؟ و چه معنایی می دهد به توضیح مختصری در مورد فتیش می‌پردازیم. فتیش به تمایل یا جذبه‌ای اشاره دارد که فرد به شکل غیرمعمول یا غیرمتداول نسبت به یک شی، موضوع، قسمتی از بدن یا عنصر خاص دارد. این تمایلات می‌توانند در زمینه‌های مختلفی از جمله جنسیت، روانشناسی، فرهنگ و هنر ظاهر شوند.

به عنوان مثال، فتیش پوشاک، فتیش پا، فتیش مو، فتیش اسباب‌بازی و غیره از انواع مختلف فتیش‌ها محسوب می‌شوند. افرادی که اینگونه تمایلات را تجربه می‌کنند، ممکن است تحت تأثیر شیوه‌های خاصی از تحریک یا تماشا قرار بگیرند و این تمایلات می‌توانند برای آن‌ها منبع رضایت یا لذت باشند. اگرچه بسیاری از فتیش‌ها به چشم افراد عادی ناشناخته یا غیرقابل درک ممکنند، اما با رعایت روانشناسی هر فرد و با احترام به تنوع انسانی، این تمایلات می‌توانند جزء پدیده‌های طبیعی و گاهاً نادیده گرفته‌شده در جامعه محسوب شوند. 

گرایش جنسی به پا یا اختلال فوت فتیش چیست؟

شاید برای شما هم جالب باشه بدونید اصلا فوت فتیش (Foot Fetish) یعنی چی؟! اختلال فوت فتیش یک زیر مجموعه از اختلال‌های پارافیلیک است. پارافیلی یک علاقه غیر معمول، شدید و دائمی به فعالیت‌ها یا اشیایی است که به صورت معمول غیرجنسی محسوب می‌شوند. پارافیلی نیز زمانی که سبب ایجاد ضرر، نقص و یا آسیب در افراد شود تبدیل به اختلال خواهد شد.

گرایش جنسی به پا یا اختلال فوت فتیش چیست؟

آیا فوت فتیش بیماری است؟

همانطور که گفته شد، فیتیش پا گونه‌ای از پارافیلیا است. البته بسیاری از افرادی که علاقه‌های فتیش‌گونه دارند یا تحت تاثیر پارافیلیا هستند، پریشانی خاصی را تجربه نکرده و به خود و دیگران آسیبی نمی‌زنند و به همین جهت گفته نمی‌شود که این افراد دارای بیماری روانی هستند. بنابراین فوت فتیش(Foot Fetish) تنها زمانی که سبب پریشانی، زیان و یا آسیب به خود و دیگران شود به عنوان یک بیماری روانی محسوب خواهد شد.

افراد با اختلال فتیش ممکن است تحریک‌شدن با شئ یا یک اندام مشخص را به شریک جنسی یا همسر خود ترجیح دهند. در اینگونه از مواقع باید نزد زوج درمانگر رفت و برای جلسات زوج درمانی ثبت نام کرد. در این صورت فرد در زمان نزدیکی با همسر خود، برای تحریک شدن، نیاز به لمس و توجه به آن شی یا اندام خواهد داشت‌ و در غیر این صورت حتی ممکن است دچار ناتوانی جنسی شود. برای مثال افراد مبتلا به فوت فیتیش در زمان رابطه جنسی با همسر خود برای تحریک‌شدن نیاز به تمرکز روی پای شریک خود د‌ارند.

بنابراین به صورت کلی افراد دارای اختلال فتیش یا بدون وجود یک شئ خاص یا بدون در اولویت قرار دادن یک اندام خاص در طول آمیزش جنسی یا تحریک نمی‌شوند و یا این که تا حد زیادی برای تحریک‌شدن به آن‌ها نیاز خواهند داشت. شاید بدیهی باشد که این افراد در زندگی دچار اضطراب شده و در رابطه با همسر خود به مشکل بر بخورند. به همین دلیل به این گونه افراد پیشنهاد می‌شود که در مشاوره پیش از ازدواج یا در مشاوره خانواده در بعد از ازدواج در رابطه با مشکلات خود صحبت کنند.

نشانه‌های فوت فیتیش چیست؟

تشخیص فوت فتیش معمولا زمانی انجام می‌شود که خود فرد علائم فتیش پا را به یک روانپزشک، روان‌شناس یا روان‌درمانگر گزارش بدهد. در این صورت است که فرد با کمک شریک خود و یک متخصص سلامت روان خواهد توانست درمان را در پیش بگیرد. اما نشانه های فوت فتیش چیست؟

از اصلی‌ترین نشانه های فتیش پا استفاده دائمی از یک سری اشیا غیر زنده یا وابستگی به یک سری از بخش‌های غیر سکسی بدن برای رسیدن به لذت جنسی می‌شود. این لذت جنسی می‌تواند از طریق لمس، حس بویایی و یا تنها مشاهده‌کردن به فرد منتقل شود. این افراد با گذشت زمان ممکن است به موارد دیگری هم علاقه جنسی پیدا کنند.

نشانه دیگر این است که این نیاز‌ها سبب ایجاد ناتوانی‌های جدی در حوزه‌های اجتماعی، شغلی و.. شوند. یک فرد با اختلال فتیش ممکن است به خاطر تمایلات جنسی غیر معمول احساس شرم و پریشانی نیز بکند.

افراد بزرگسالی که از نظر جنسی فعال هستند، ممکن است در طول زندگی به صورت موردی دچار یک نوع فتیش بشوند، اما چون این نوع تمایل‌ها همراه با پریشانی ذهنی نیستند به عنوان اختلال محسوب نمی‌شوند.

در ادامه به یک سری آمار در رابطه با اختلال‌های فتیش اشاره می‌کنیم:

اختلال های اینچنینی را می توان از طریق مشاوره پیش از ازدواج متوجه شد و پیگیری کرد. 

انواع فوت فتیش

تا این جا دانستیم که فوت فیتیش چیست و چگونه تشخیص داده می‌شود. اما آیا اختلال فوت فتیش خود نیز دارای انواع و دسته‌بندی خاصی است؟ جواب مثبت است. به صورت کلی فتیش‌ها به دو گروه تقسیم می‌شوند. در گروه اول، افراد بیشتر به اندازه، شکل و ظاهر هدف توجه می‌کنند. گروه دوم افراد نیز بر روی بافت یا حسی که از لمس شئ یا اندام مشخص احساس می‌شود، تمرکز می‌کنند. در افراد مختلف این دسته‌بندی متفاوت است و ممکن است هر فرد مبتلا تمایل خاصی به هر یک از این دو گروه یا ترکیبی از هر دو داشته باشد.

انواع فوت فتیش

تمایل به تحقیر و سلطه جنسی در فوت فتیش

از آن‌جایی که پاها پایین‌ترین بخش از بدن هستند، افراد سلطه‌جو از توجه‌شدن به پاهایشان لذت می‌برند. در این حالت حس برتری فرد و تحقیر طرف مقابل به حداکثر خود می‌رسد و به صورت کلی برای فرد سلطه‌جو لذت‌بخش است.

علت فوت فتیش چیست

اختلال‌های فتیش در دوران بلوغ شکل می‌گیرند. بعضی بر این باورند که علت فوت فیتیش یا اختلال‌های مشابه این است که اولین تجربه‌های تحریک جنسی فرد در ارتباط با یک شی یا یک بخش از بدن بوده است. با این حال شواهد جامعی در رابطه با علت فتیش پا یا عوامل ایجاد کننده آن وجود ندارند.

اثرات اختلال فوت فیتیش بر روی فرد و رابطه با همسر چیست

همانطور که گفته شد، افرادی که دچار اختلال فتیش می‌شوند، برای مثال افرادی که نشانه های فیتیش پا را دارند، به علت ترس از قضاوت در روابط جنسی با همسر خود دچار مشکل می‌شوند و احساس رضایت جنسی آن ها کاهش پیدا می‌کند. این مشکلات می‌توانند در نهایت منجر به دشواری در ارتباط با شریک زندگی و در نتیجه جدایی شوند (دریافت مشاوره طلاق). افرادی هم که شریک زندگی یا شریک جنسی این افراد هستند ممکن است احساس ناکافی بودن کنند و به این نتیجه برسند که از نظر جنسی جذابیت‌های لازم را ندارند.

اثرات اختلال فوت فتیش بر روی فرد و رابطه با همسر

مشخص است که از آنجایی که رابطه جنسی از اجزای اصلی هر ازدواجی است، عدم توانایی دو طرف در برقراری رابطه جنسی می‌تواند به صورت کلی رابطه دو طرف را دچار مشکل کند. به همین دلیل است که در مواردی این اختلال‌ها وخیم‌تر و یا منجربه به ناتوانی جنسی می‌شوند، زوج‌ها به مشاوره خانواده مراجعه کرده و شروع به پیگیری درمان می‌کنند. اما این روش‌های درمان فوت فتیش چیست؟

آیا امکان رابطه جنسی با وجود اختلال فوت فتیش وجود دارد؟

اشخاصی که به فیتیش پا و یا تمایل زیادی به ارتباط جنسی با پاها دارند. به شکل‌های مختلفی لذت میبرند:

این افراد در واقع به عنوان پرستاران پا می‌توانند تلقی شوند و ممکن است به اندازه استمنای جنسی دیگران، به تمایلاتشان رسیدگی کنند. از این رو، ممکن است علاقه‌مند به استفاده از کفش، جوراب یا حتی بستن پاها به منظور تحریک جنسی باشند.

اگر همسر شما دارای اختلال فیتیش پا باشد ممکن است این رفتارها برای رابطه شما آسیب زننده باشد. بهتر است برای رفع آن به متخصصین خانواده و سکس تراپی مراجعه کنید و یا به صورت آنلاین و تلفنی کاملا محرمانه صورت گیرد.

 

درمان اختلال فتیش

پس از دریافت مشاوره‌های لازم، سکس‌درمانی با یک درمانگر متخصص در حوزه پارافیلیا بهترین درمان برای افرادی است که تشخیص فیتیش پا در آن‌ها انجام شده است.

یک متخصص ممکن است درمان ذهنی رفتاری (CBT) را بکار بگیرد تا رفتاری‌های فتیش‌گونه را شناسایی کرده و تغییر دهد. نشان داده شده است که روش‌های CBT در کنار دارودرمانی می‌توانند در درمان فوت فتیش و یا اختلال‌های مشابه موثر واقع شوند. در ادامه به مواردی می‌پردازیم که مشخص می‌کنند روند درمانی فتیش پا چیست و اختلال‌های مشابه با آن چگونه درمان می‌شوند.

حال آنکه می دانید فوت فتیش چیست و راه‌های درمان آن کدام است؟! در مواجهه با فتیش پا هم باید مهارت نه گفتن را بلد باشید یا یاد بگیرید. لزوما نباید برای ایجاد رضایت جنسی در طرف مقابل، به تمامی خواسته ها و امیال او تن داد. بنابراین مهم است که شما بتوانید در مواجهه با درخواست فوت فتیش، نه بگویید و از آن عبور کنید. البته در نظر داشته باشید که نادیده گرفتن تمایلات جنسی ممکن است راه خیانت را در زندگی زناشویی باز کند (دریافت مشاوره خیانت همسر) اما بهترین گزینه این است که در صورت حاد بودن موضوع، با یک زوج درمانگر یا سکس تراپیست، صحبت کنید. 

12 پاسخ

  1. سلام فوت فتیش هستم و همجنسگرام چطوری راه درمان پیدا کنم متاسفانه بنده یک گی هستم

    1. علاقه به جوراب ساق کوتاه دارم و کسی که جوراب ساق کوتاه داره رو میبینم دوست دارم برم به دست و پاش بیوفتم اینم حسابه ؟

  2. فوت فتیش دارم دست خودم نیست علاقه شدیدی به پا دارم خودمم دوس ندارم اونجوری باشم ولی فقط اونجوری ارضا میشم راه حلی داره؟

      1. سلام، آیا علاقه و دیدن جوراب نازک و شیشه ای جز فوت فتیش محسوب میشود؟

  3. سلام پسرم فوت فیتیش داره و همیشه میره پای یه دختر رو میلیسه چکارش کنیم جلو شو هم نمیتونیم بگیرم لطفا راه حل بدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *