کلینیک مشاوره و روانشناسی بینش نوین

ساعت کاری مرکز: شنبه تا پنج شنبه، 10 تا 21

کلینیک روانشناسی و مشاوره بینش نوین

ساعت کاری مرکز:

شنبه تا پنج شنبه : 10 – 21

دوره طرحواره درمانی

مدل و دوره طرحواره درمانی که توسط جفری یانگ ایجاد شده است، بر کشف و تغییر تجربیات اولیه و بازتاب آنها در بزرگسالی تمرکز دارد. پزشکان و محققین طرحواره درمانی در سال 2006 در سوئد گرد هم آمدند و انجمن بین المللی طرحواره درمانی (ISST) را تحت ریاست افتخاری جی یانگ تأسیس کردند. توسعه مدل دوره طرحواره درمانی و انتشار تحقیقات طرحواره محور و همچنین استانداردسازی بین المللی برنامه های گواهی دوره طرحواره درمانی با ابتکار این انجمن آغاز شد.

دوره جامع مقدماتی طرحواره درمانی

چرا کلینیک تخصصی روانشناسی بینش نوین

کلینیک تخصصی روان شناسی و مشاوره بینش نوین در حوزه های مختلف زندگی فردی و اجتماعی از اضطراب فردی، سکس تراپی تا رشد شغلی

مشاوره تلفنی

امکان رزرو نوبت و مشاوره تلفنی و آنلاین

مشاوره حضوری

رزرو نوبت تلفنی و انجام مشاوره حضوری در کلینیک

19 سال سابقه

شروع کار از سال 1383 شمسی در تهران

طرح واره چیست؟

به طور کلی ما با یک مفهوم (یک طرح انتزاعی و کلی در ذهن) سر و کار داریم. از بدو تولد با هر موقعیت، رویداد، شی، شخص و… مواجه می شویم. تصوری از آن در ذهن ما شکل می گیرد. می‌توانیم این تصور را که در یک فرآیند شکل می‌گیرد و (حتی) تغییر می‌کند، طرحواره بنامیم.

طرحواره درمانی چیست؟

طرحواره درمانی؛ نگرش ما را نسبت به زندگی تعیین می کنند، ما مداخله می کنیم و به رویدادها و افراد مطابق با طرحواره های خودمان واکنش نشان می دهیم. هدف از طرحواره درمانی این است که طرحواره های موجود خود را مرور کنیم و طرحواره هایمان را برای زمان فعلی مناسب کنیم. به این ترتیب می توانیم در مواجهه با مشکلات فردی رقابتی تر و قوی تر شویم.

تعریف طرحواره درمانی به زبان ساده

طرحواره درمانی یک روش روان درمانی است از درون رویکرد شناخت درمانی ایجاد شده است. طرحواره درمانی برای درمان مشکلات روانشناختی که به سختی قابل تغییر هستند با منشاء کودکی و نوجوانی طراحی شده است. این روش درمانی رویکردی یکپارچه دارد که تکنیک های شناختی-رفتاری، تجربه محور و بین فردی را ترکیب می کند. طرحواره درمانی یک روش روان درمانی است که عمدتاً برای درمان اختلالات شخصیت توسعه یافته است.

طرحواره درمانگر کیست؟

در طرحواره درمانی، شما با یک درمانگر کار خواهید کرد تا طرحواره های خود را که گاهی اوقات طرحواره های ناسازگار اولیه نامیده می شوند، کشف و درک کنید.
طرحواره درمانگر به شما آموزش می دهد که چگونه از برآورده شدن نیازهای عاطفی خود به روشی سالم که باعث ناراحتی نمی شود اطمینان حاصل کنید.

انواع طرحواره درمانی

زمانی که نیازهای اولیه افراد برآورده نشود، باعث شکل گیری حوزه های طرحواره ناسازگار می شود. نمی توان این نواحی طرحواره را با خطوط تیز از یکدیگر جدا کرد. با این حال، می توان با تعمیم طرحواره ها را به فیلدها و عناوین تقسیم کرد. جفری یانگ، که در مورد طرحواره ها تحقیق می کند، حوزه های طرحواره را به 5 تقسیم کرد و طرحواره ها را زیر 18 عنوان گردآوری کرد. فیلدها و عناوین به شرح زیر است؛

حوزه جدایی و طرد

افراد دارای این طرحواره ها عموماً در خانواده هایی بزرگ شده اند که محبت نشان داده نمی شود یا اصلاً نشان داده نمی شود و احساس اعتماد در آنها کم است. طرح ها در این زمینه به شرح زیر است:

طرح واره رها کردن

ایده اصلی طرح واره رها شدن این است که فرد توسط شخصی که دوستش دارد رها می شود. بنابراین به افرادی که با آنها هستند، یعنی عزیزانشان اعتماد ندارند.

طرحواره محرومیت عاطفی

در طرحواره محرومیت عاطفی، افراد فکر می کنند که نیازهایشان مانند مورد محبت و مراقبت از سوی عزیزانشان برآورده نمی شود.

طرحواره شک گرایی

افراد دارای طرحواره شک فکر می کنند که با نزدیک شدن به افراد با سوء ظن، هر لحظه ممکن است از آنها آسیب ببینند.

طرحواره نقص/شرم

افرادی که دارای طرحواره نقص هستند فکر می کنند ناقص هستند. این نقص می تواند جسمی و عاطفی و شخصی باشد مانند خودخواهی و حسادت.

طرحواره انزوای اجتماعی

افراد دارای طرحواره انزوای اجتماعی احساس می کنند که جزئی از جامعه نیستند و از محیط اجتماعی و افراد اطراف خود دور هستند.

آزادی آسیب دیده

در حوزه آزادی مختل، افراد در موقعیت هایی مانند مبارزه با مشکلات، کنار آمدن با مسائل به تنهایی و تنها بودن ناموفق هستند. طرحواره ها در زمینه آزادی مختل شده به شرح زیر است:

طرحواره وابستگی

افراد دارای طرحواره اعتیاد در انجام کارها به تنهایی مشکل دارند، نمی توانند زندگی خود را حفظ کنند.

طرحواره چسبندگی

افراد دارای طرحواره دلبستگی احساس وابستگی شدید و بیش از حد به یک یا چند نفر می کنند. آنها هر قدمی را با فکر کردن به شخص(هایی) که به آنها دلبستگی دارند برمی دارند.

طرحواره شکست

افراد دارای طرحواره شکست معتقدند که در هر کاری شکست خورده اند و این شکست ادامه خواهد داشت.

طرحواره ماندگاری

افراد با طرحواره فناپذیری فکر می کنند هر لحظه اتفاق بدی برایشان می افتد.

منطقه آسیب دیده/ضعیف مرزها

این افراد در انجام مسئولیت های خود، تکمیل کاری که شروع کرده اند، تعیین مرزهای شخصی و همکاری با دیگران مشکل دارند. مرزهای منطقه آسیب دیده/ضعیف به شرح زیر است:

طرح خودکنترلی ناکافی

افرادی که دارای طرح خودکنترلی ناکافی هستند، از تعیین اهداف شخصی و انجام کارهای لازم برای رسیدن به این اهداف خودداری می کنند.

طرحواره عدالت/شکوه

افراد دائماً خود را در عرش و فرش می بینند. آنها نمی توانند با افراد مقابل خود همدلی کنند.

دامنه جهت گیری دیگران

افراد تلاش زیادی می‌کنند تا نیازها و خواسته‌های افراد مقابل را برآورده کنند و از آنها تأیید بگیرند، حتی اگر نیازهای خودشان برآورده نشود.

طرحواره ها در زمینه دیگران محوری به شرح زیر است:

طرحواره تسلیم بودن

افراد دارای طرحواره مطیع احساس می کنند که مجبورند کنترل زندگی خود را به دیگران واگذار کنند.

طرح واره تایید جویانه

افرادی که طرح واره تایید جویانه دارند تاکید بیش از حد بر آنچه که دیگران در مورد آنها فکر می کنند دارند.

طرحواره ایثار

افراد دارای طرحواره ایثار بیش از حد به نیازهای دیگران اهمیت می دهند و برای برآوردن این نیازها بیش از حد تلاش می کنند.

حوزه حساسیت و سرکوب

در حوزه حساسیت و سرکوب، نیاز به بازی در کودکی افراد برآورده نمی شده و فرد دائما تحت کنترل بوده است. طرح های افزایش حساسیت و سرکوب به شرح زیر است:

طرحواره سرکوب احساسات/مسئولیت بیش از حد

افرادی که دارای طرحواره سرکوب احساسات/مسئولیت بیش از حد هستند، حتی رفتارها و تکانه های طبیعی خود را که کنترل آنها دشوار است، سرکوب می کنند.

طرحواره بدبینی/ناتوانی در تحمل اشتباه

افراد دارای طرحواره بدبینانه تمایل دارند به جای جنبه های مثبت، بر جنبه های منفی زندگی تمرکز کنند و فکر می کنند که همه چیز به اشتباه پیش خواهد رفت.

استانداردهای بالا/طرح انتقاد افراطی

افرادی که طرحواره استانداردهای بالایی دارند، هدفشان دستیابی به برتری در هر کاری است، اما هرگز نمی توانند به کمال ذکر شده دست یابند.

طرح تنبیه

این افراد نمی توانند اشتباهات انجام شده را تحمل کنند. فرقی نمی کند که اشتباه کننده خودش باشد یا دیگران، مرتکبان باید مجازات شوند.

بهترین طرحواره درمانگر ایران

قبل از اینکه مشخص کنیم بهترین طرحواره درمانگر ایران کیست بهتر است بدانیم که نتایج حاصل از این طرحواره هستند که اهمیت و قدرت طرحواره درمانگر را مشخص می کنند. به مرکز مشاوره بینش نوین مراجعه کنید. این مرکز با بیش از 30 سال فعالیت در حوزه های روانشناختی بهتربن ها را گرد هم آورده است تا در این موضوع در کنار شما باشد. همچنین دوره آموزشی طرحواره درمانی در مرکز بینش نوین برگزار می شود. آموزش طرحواره در کارگاه طرحواره درمانی جزو دوره های بسیار حرفه ای در مرکز مشاوره بینش نوین است. برای ثبت نام در دوره طرحواره درمانی با ما در مرکز مشاوره بینش نوین تماس بگیرید.

تست طرحواره درمانی چیست؟

این مدل تست با تکیه بر بینش‌های نوآورانه شناخت درمانی، نه تنها بر تشخیص، بلکه بر پیام‌های مخربی که افراد در اوایل زندگی درونی دریافت می‌کنند و چگونگی تغییر آن‌ها تمرکز دارد.

روش طرحواره درمانی چگونه است؟

متخصصانی که با طرحواره درمانی کار می کنند سعی می کنند تعیین کنند که کدام نیازها و طرحواره های برآورده نشده دوران کودکی پشت مشکلات کنونی افرادی است که برای درمان استفاده می کنند. هدف آن‌ها این است که بفهمند فرد چگونه می‌خواهد با این طرح‌واره کنار بیاید.

پروتکل طرحواره درمانی

افرادی که در دوره طرحواره درمانی هستند و صلاحیت اجرا در دوره طرحواره درمانی را دارند، به عنوان «درمانگر» و افرادی که برای خدمات روان درمانی درخواست می کنند به عنوان «مشتری» تعریف می شوند.

روشهای ارزیابی/آموزش و درمان

روش های ارزیابی و درمان باید به گونه ای باشد که در کوتاه مدت و بلندمدت به نفع مراجعه کننده باشد، ضرری نداشته باشد و بیشترین سود را به همراه داشته باشد.

رضایت/اجازه درمان

جلب رضایت مددجو در مورد روش درمانی و تکنیک های مورد استفاده و دادن حق تصمیم به مددجو تعهدی است که همواره باید در درمان انجام شود.

صلاحیت و شایستگی آموزش و پرورش

روان‌درمانگران باید در دوره‌های آموزشی مستمر دوره طرحواره درمانی، کنگره‌ها و رویدادهای علمی شرکت کرده تا در طول زندگی حرفه‌ای خود پیشرفت کنند.

ارتباطات حرفه ای

درمانگر باید تصمیم بگیرد که در یک ساختار محترمانه، تعاونی و حمایتی نسبت به سایر همکاران کار کند.

امنیت

اطلاعاتی که درمانگر از مراجعه کننده به دست می آورد باید صرفاً به منظور درک مراجع و کمک به او مورد استفاده قرار گیرد.

تحقیقات و مطالعات علمی

اگر قرار است با مراجعه کننده به طور کامل در محدوده یک تحقیق مصاحبه شود، باید به او توضیح داد که درمان نیست و بر این اساس باید رضایت نامه گرفته شود.

دوره طرحواره درمانی مرکز بینش نوین

دوره طرحواره درمانی مرکز مشاوره بینش نوین، بر اساس نوین‌ترین پروتکل‌ها و طبق استانداردهای کارگاهی و آموزشی برگزار می‌شود. از ویژگی‌های دوره طرحواره درمانی بینش نوین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

دوره جامع مقدماتی طرحواره درمانی

سومین دوره توانمند سازی مقدماتی طرحواره درمانی بر اساس نوین ترین پروتکل انجمن isst

  • اعطای گواهینامه معتبر و رسمی قابل ترجمه
  • مدرس دوره : الهام آرام نیا
  • دکتری مشاوره از دانشگاه تهران
  • دانش آموخته مستقیم دکتر جفری یانگ و پاول کاسیانیک
  • دارای مدرک بین المللی طرحواره درمانی از انجمن بین المللی  isst
  • به صورت آنلاین در پلتفرم zoom
  • پرداخت به صورت اقساطی
  • شروع تابستان ۱۴۰۲
دوره جامع مقدماتی طرحواره درمانی

دوره توانمند سازی پیشرفته طرحواره درمانی بر اساس نوین ترین پروتکل انجمن isst

  • دوره پیشرفته طرحواره درمانی
  • اعطای گواهینامه معتبر و رسمی قابل ترجمه
  • مدرس دوره : الهام آرام نیا
  • دکتری مشاوره از دانشگاه تهران
  • دانش آموخته مستقیم دکتر جفری یانگ و پاول کاسیانیک
  • دارای مدرک بین المللی طرحواره درمانی از انجمن بین المللی  isst
  • به صورت آنلاین در پلتفرم zoom
  • پرداخت به صورت اقساطی
  • شروع مرداد ۱۴۰۲

☎️جهت اطلاعات بیشتر با شماره های زیر تماس بگیرید و یا در واتساپ پیام دهید اطلاعات دوره رو ارسال شود

کانال تلگرام

کانال واتساپ

پیج اینستاگرام

کانال بله

ثبت نام دوره

نام و نام خانوادگی

رزرو نوبت مشاوره حضوری و تلفنی

مشاوره تلفنی از ساعت 10 صبح تا 9 شب

مشاوره حضوری

اگر مشاوره حضوری به شما بهتر کمک می کندبا کارشناسان ما با شماره تلفن های بالا برای رزرو نوبت در ارتباط باشید یا اطلاعات خود را در فرم زیر وارد نمایید تا در اسرع وقت با شما تماس حاصل نماییم.