کلینیک مشاوره و روانشناسی بینش نوین

ساعت کاری مرکز: شنبه تا پنج شنبه، 10 تا 21

کلینیک روانشناسی و مشاوره بینش نوین

ساعت کاری مرکز:

شنبه تا پنج شنبه : 10 – 21

اختلال شخصیت ضد اجتماعی

 اختلال شخصیت ضد اجتماعی به‌عنوان یکی از اختلالات روان شناخته شده است.

به این دلیل که افراد مبتلا به این بیماری در بعضی شرایط علائم بیماری بقدری شدید می­شود که امکان دارد شخص بیمار به خود و یا اطرافیان آسیب بزند.

بروز رفتارهای پرخاشگرانه و  بدون فکر از چنین بیمارانی اصلاً بعید نیست.

بسیاری از افرادی که مبتلا به چنین اختلالی هستند عادت به مصرف مواد مخدر دارند و تمایل زیادی به مصرف الکل نشان می­دهند، با این حال هنگام درمان لازم است یک روانشناس ترک اعتیاد هم در کنار این افراد باشد.  

بر اساس آمارهای اعلام شده درصد ابتلای مردان به این نوع اختلال بیشتر از زنان است.

این افراد در ظاهر، امکان دارد رفتاری کاملاً طبیعی  و عادی و حتی خونگرم و محبت‌آمیز داشته باشند اما طی تعاملات بیشتر متوجه اختلال در جنبه‌های مختلف زندگی آن‌ها شویم.

این افراد اصلاً تمایلی به اطاعت از قانون ندارند و بر طبق موازین اجتماعی رفتار نمی­کنند.

اختلال شخصیت ضد‌-اجتماعی

قانون‌شکنی و پرخاشگری از علائم بارز این بیماری است.

 

سن شروع برای بروز این اختلال در 15 سالگی و دوره نوجوانی ذکر شده است و به‌طور عمده در خانواده­هایی با فقر و مشکلات مالی امکان وجود این اختلال بیشتر است.

از نظر اجتماعی این افراد اصلاً توانایی ابراز همدلی ندارند و رفتارشان حاکی از یک فرد ناسازگار و پرخاشگر خواهد بود در نتیجه به‌مرور زمان افراد دیگر به‌زودی متوجه این علائم خواهند شد.

از طرفی مهارت بالایی در جلب اعتماد و فریفتن افراد دارند و یا حتی از طرق مختلف می­توانند بر اساس نیازهایشان از اطرافیان سوءاستفاده کنند.

از این جهت که این اختلال ممکن است برای دیگران آسیب‌رسان باشد بسیار مهم است جدی گرفته شود.

افرادی که دچار این اختلال هستند بدون شک از اختلالات دیگری همچون اضطراب و افسردگی نیز رنج می­برند که بسیار لازم است به‌محض متوجه شدن چنین علائمی در خود با مراجعه به دکتر روانشناس هرچه سریع‌تر برای درمان اقدام نمایند.