کلینیک مشاوره و روانشناسی بینش نوین

ساعت کاری مرکز: شنبه تا پنج شنبه، 10 تا 21

کلینیک روانشناسی و مشاوره بینش نوین

ساعت کاری مرکز:

شنبه تا پنج شنبه : 10 – 21

افراد زیادی رابطه مادر و دختر را به روش های مختلف توصیف کرده اند و علم روانشناسی نیز این رابطه را مهم تلقی کرده و همواره به دنبال بهتر کردن و عمیق تر کردن این رابطه است. با این حال، گاهی اوقات، شرایطی پیش می آید که این رابطه زیبا متزلزل می شود. این هم مادر و هم دختر و هم بنیان خانواده را تحت تاثیر قرار می دهد. در چنین شرایطی، رسیدگی به مسائل و بهبود روابط مادر و دختر ضروری است. این مطلب رابطه بین مادر و دختر را مورد بحث قرار می دهد و نکاتی در مورد راه های بهبود آن ارائه می دهد. با مرکز مشاوره بینش نوین، همراه باشد. 

 

رابطه مادر و دختر و راه های بهبود آن

گنج مادر، دخترش است و آفتاب دختر، مادر اوست. فرقی ندارد در چه کشور و فرهنگی زندگی کنید، رابطه مادر و دختر همیشه رابطه ای مهم است. مادر یک الگو، بهترین دوست و ستون قدرت برای دخترش است و برای مادر، دخترش دنیای اوست. به محض اینکه دختری به دنیا می آید، مادرش با او پیوند قوی برقرار می کند. با بزرگ شدن دختر، رابطه آنها تغییر می کند، اما احساسات یکسان باقی می مانند. اهمیت مشاوره در خانواده زمانی مشخص می شود که مشکلات زیادی بین مادر و دختر به وجود بیاید که حل نشدنی به نظر برسد. اما به کمک مشاور خانواده می توان، تمامی این مشکلات را حل کرد. 

رابطه مادر و دختر در خانواده

ارتباطات انسانی می تواند پیچیده باشد و گاهی اوقات اتفاقاتی رخ می دهد که افراد را از هم دور می کند. زندگی می تواند حتی مهم ترین پیوند ها را تحت فشار قرار دهد و رابطه مادر و دختر نیز از این قاعده مستثنی نیست.

گاهی اوقات، اختلافات بین یک مادر و یک دختر آشتی ناپذیر است. در مواقع دیگر، خود کار، صبر و تلاش عمدی ممکن است به بهبود و تقویت رابطه شکسته مادر و دختر و خودتان کمک کند. اما چرا رابطه مادر و دختر اینقدر مهم است؟

اهمیت رابطه مادر و دختر

طبق مطالعات و تحقیقات علم روانشناسی و گفته های روانشناس خانواده، رابطه مادر و دختر قوی ‌تر از سایر روابط والدین و فرزندان است و این رابطه ای است که به یک زن کمک می کند تا هر رابطه دیگری را در زندگی ایجاد کند. از این رو، این یک رابطه ارزشمند برای هر زنی است.

همچنین، یکی از این روابط است که ماهیت خود را تغییر می دهد. با گذشت سالها، برخی از چالش های دشوار از راه می رسند. این معمولاً به دلیل شکاف نسلی است برای مثال زمانی که مادران سعی می کنند با ایجاد پارامتر های خاصی از دختران خود محافظت کنند و دخترانشان در مقابل آنها عصیان می کنند. پس جای تعجب نیست که مردم می گویند “مثل مادر، مانند دختر”!

از آنجایی که هر رابطه مادر و دختری منحصر به فرد است، رابطه مشترک این دو با یکدیگر نیز متفاوت خواهد بود. برخی از روابط مادر و دختر می توانند از همان ابتدا پیوندی پیچیده داشته باشند، در حالی که برخی از آنها می توانند با شروع رشد دختر مسیر دشواری را طی کنند. هر یک از الگو های ناکارآمد بین مادر و دختر می تواند این پیوند ویژه را خراب کند. بنابراین در این زمان است که اهمیت رابطه مادر و دختر در اسلام خودش را نشان می دهد. اما چاره کار کجاست؟ چه راه هایی برای بهبود رابطه مادر و دختر وجود دارد؟

رفتار مادر با دختر خردسال

مادران و دخترانشان حتی قبل از تولد با هم در ارتباط هستند. تمام آن ماه ‌هایی که با هم سپری شده‌اند، آغاز یک رابطه گاهی چالش ‌برانگیز و در عین حال پربار است. مادران نقش مهمی در سلامت روان کودک خود دارند زیرا مایحتاج اولیه (مانند غذا، آب، سرپناه و خواب) را تامین می ‌کنند و با دختر خردسال خود پیوندی مطمئن ایجاد می ‌کنند. دلبستگی نوعی پیوند عاطفی است که بین نوزاد و مراقب ایجاد می شود و کودکانی که وابستگی های سالمی با مراقبان خود دارند، احتمال بیشتری دارد که در آینده روابط پایدارتری برقرار کنند.

رفتار مادر با دختر خردسال

رفتار مادر با دختر نوجوان

سال های نوجوانی هم برای مادران و هم برای دخترانشان می تواند سخت باشد. تربیت فرزند نوجوان با وجود فعل و انفعلات درونی فرزند، محیط بیرونی، دوستان، اقوام، نیازها، رابطه ها و عوامل بیرونی و محیطی، سخت و دشوار است. مغز نوجوان هجوم هورمون های تستوسترون و استروژن را تجربه می کند که نواحی پردازش عاطفی را دچار چالش می کند. این فرآیند شیمیایی در مغز دختر نوجوان شما ممکن است او را مستعد مشاجره، عبوس شدن، غمگینی، عصبانیت یا تمایل به دوری از خانواده کند.

همچنین برای دختران نوجوان معمول است که به هویت خود و اینکه به چه چیزی تعلق دارند پی ببرند. این فرآیند انرژی و تمرکز زیادی را از آنها می گیرد و می تواند گاهی اوقات آنها را تحریک پذیر نشان دهد. قابل درک است که این نشانه ها می تواند زمان سختی برای رابطه مادر و دختر باشد. اما راهبرد های زیادی برای مقابله با این دوران وجود دارد تا اطمینان حاصل شود که یک رابطه سالم و شاد تا بزرگسالی برای هر دو زن ادامه خواهد داشت.

رفتار مادر با دختر جوان

رابطه یک دختر جوان با مادرش آموزنده ترین و قدرتمندترین رابطه در طول زندگی اوست، حتی اگر این رابطه در طول زمان تغییر کند. اغلب برای مادران سخت است که حتی زمانی که دخترانشان به طور کامل با خانواده های خودشان بزرگ شده اند، درک کنند که چقدر ممکن است با والدینشان تفاوت داشته باشند. در واقع دختران می خواهند استقلال خود را ایجاد کنند در حالی که هنوز ارتباط خود را با مادرشان حفظ کنند.

رفتار مادر با دختر جوان

بهترین توصیه ها برای بهبود دوستی مادر و دختر

رابطه بین مادر و دختر خاص است، اما می تواند در طول سال ها چالش برانگیز شود. مشاوره خانواده، همیشه با مسائل دختر و مادر، درگیر است. مشاوران خانواده می توانند بهترین کمک و راهنما برای شمایی باشد که به دنبال نزدیک شدن به مادر یا دختر خود هستید. به هر حال، هر دو تغییرات زیادی را تجربه می کند. اگر شما یک مادر هستید، در ادامه این مطلب راه های بهبود دوستی مادر و دختر را برایتان گلچین کرده ایم:

1. قبل از مشاجره خود را جای آنها بگذارید

اغلب دختران احساس می‌کنند که بیش از حد مورد انتقاد مادرانشان قرار می‌گیرد، که وقتی می‌خواهند مستقل باشند نسبت به آنها بی‌انصافی می‌شود. از سوی دیگر، مادران احساس می کنند که دخترانشان از گوش دادن به توصیه ها یا دستورات آنها امتناع می ورزند.

برای بررسی و آزمون رابطه خود با مادر یا دخترتان می توانید تست های روانشناسی بینش نوین را انجام بدهید. 

بهترین توصیه ها برای بهبود دوستی مادر و دختر

قبل از مشاجره، احساس دخترتان را در نظر بگیرید و سعی کنید به یاد بیاورید که دوران نوجوانی خودتان چگونه بوده است. همچنین می توانید احساستان را برای دخترتان توضیح دهید و به آنها کمک کنید دیدگاه شما را درک کنند.

2. انتظارات واقع بینانه داشته باشید و با آنها ارتباط برقرار کنید

یکی از وظایف مشاوره خانواده این است که به شما کمک کند تا قوانین و انتظارات واقع بینانه از دخترتان ایجاد کنید و مرتباً با آنها ارتباط برقرار کنید. از دخترتان دعوت کنید تا توضیحی یا دلیلی برای قوانین ارائه دهد. برای قوانینی که غیرقابل مذاکره هستند، یک گزینه انعطاف پذیری اضافه کنید. برای مثال، ممکن است موافق باشید که بیرون ماندن از ساعت 10 شب به بعد ممنوع است، اما گذراندن وقت با دوستانش در طول روز خوب است.

3. در مورد نیازهای خود شفاف باشید

اغلب زمانی که یک یا هر دو نیاز شما برآورده نمی شود، تعارض ایجاد می شود. آنچه را که از رابطه خود با دخترتان نیاز دارید بررسی کنید و سپس آن را آشکارا با او در میان بگذارید. به عنوان مثال، ممکن است احساس کنید که به شما گوش داده نمی شود، یا قوانین شما مورد احترام قرار نمی گیرند. بیان این‌ها به دخترتان می‌تواند چیزی شبیه به این باشد: «ممنون می‌شوم اگر به من و دیدگاه من توجه کنید».

4. از آنها در مورد نیازهایشان بپرسید

ارتباط نادرست زمانی اتفاق می افتد که ندانیم شخص دیگری به چه چیزی نیاز دارد. قبل از اینکه تصمیم بگیرید مشکل را حل کنید از او در مورد نیازهایش بپرسید. اگر دخترتان با مشکلی پیش شما آمد، می‌توانید بپرسید: “آیا به دنبال این هستید که من فقط گوش کنم یا سعی کنم مشکل را با شما برطرف کنم؟”. بخش بزرگی از این فرآیند یادگیری گوش دادن به صحبت های فرزندتان با همدلی و درک است. در جلسه مشاوره خانواده همیشه به شما گفته می شود که گوش بدهید و بخواهید. این کار کمک می کند تا کمترین تعارضات بین طرفین به وجود بیاید. مطرح کردن کوچکترین تعارضات، می تواند به جلوگیری از بزرگترین مشکلات و موانع رابطه، منجر شود. 

یک پاسخ

  1. وقت بخیر من وفا هستم یک دختر ۳۲ ساله دارم که از بچگی علاقه به استقلال داشت و نمیگذاشت خیلی در کارهایش دخالت کنم الان هم وقتی صبح بدنبال کارش میرود تا ساعت ۹ یا ۱۰ شب هیچ پیامی نمیدهد ولی من بعاز این ساعت تکس میدهم خوبی؟ کجایی؟ میگو خوبم ولی نمیخواهد بدانم کجاست چون فکر میکنه میخواهم کنترلش کنم یعنی منو به چشم یک هم اتاقی میبینه که لازم نیست بعضی چیزها را با من در جریان بذاره و من از این بابت خیلی ناراحت میشوم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *