کلینیک مشاوره و روانشناسی بینش نوین

ساعت کاری مرکز: شنبه تا پنج شنبه، 10 تا 21

کلینیک روانشناسی و مشاوره بینش نوین

ساعت کاری مرکز:

شنبه تا پنج شنبه : 10 – 21

خوب یا بد، هر بزرگسالی دوران کودکی خود را سپری کرده است. اما برخی تجربیات و اتفاقات در کوردکی می توانند باعث آسیب شوند. رویدادهای زیادی وجود دارد که می تواند باعث آسیب های دوران کودکی در بزرگسالان شود، که عموماً ناشی از سوء استفاده، بی توجهی یا بدرفتاری است. در این مطلب می خواهیم به اثرات رایج آسیب های دوران کودکی در بزرگسالان، عقده های دوران کودکی، انواع اسیب های اجتماعی کودکان و همچنین راه های درمان آسیب های دوران کودکی و انواع آن ها بپردازیم.

نقش آسیب های دوران کودکی در دوران بزرگسالی

رفتار والدین چه تاثیری روی روان کودک می‌گذارد؟

والدین همیشه بهترین چیز را برای فرزندانشان می خواهند. در این فرآیند، دانسته یا ندانسته، برخی از اعمالی که ممکن است دوست داشتنی و مفید به نظر برسند؛ برای سلامت روان کودک مناسب نیست. برخی از این اقدامات پیامدهای جدی بر سلامت روان کودک شما دارند. این به نوبه خود می تواند رشد اجتماعی و فردی آنها را مختل کند. برای مثل یک خانواده ناسالم نقش اساسی در ایجاد آسیب های دوران کودکی و حتی بدتر شدن ترومای کودکی دارند. اما خانواده سالم و ناسالم چیست؟ بزرگسالانی که کودکی بدی را پشت سر گذاشته باشند، احتمال بزهکار شدن آن ها بیشتر است. حتی مشکلات روحی و جنسی در کودکی، می تواند از بزرگسال، یک فرد خیانتکار بسازد. برای حل این مشکلات، باید به زوج درمانگر، سکس تراپیست و مشاوره خیانت همسر مراجعه کنید. 

خانواده سالم و ناسالم چیست؟

یک خانواده باید مانند یک پناهگاه باشد، مانند مکانی که در آن احساس دوست داشتن و امنیت کنید. برای برخی از افراد خوش شانس، این احساس درست است، اما برای برخی، خانه و خانواده همه چیز است جز یک پناهگاه… . اینگونه از خانواده ها، بیش از دیگران به مشاوره خانواده و روانشناسی خانواده نیاز دارند.

از آنجایی که بیشتر وقت خود را با خانواده خود می گذرانید، زندگی روزمره شما عادی به نظر می رسد و به همین دلیل است که گاهی اوقات ممکن است در یک خانواده ناسالم و سمی زندگی کنید، بدون اینکه حتی خودتان آن را بدانید.

برای خانواده های ناسالم، درمان آسیب های دوران کودکی بسیار دشوارتر و سخت تر (جتی گاهی ناممکن) است. 

خانواده سالم و ناسالم چیست

در یک خانواده سالم، می توانید نیازها و نظرات خود را بیان کنید. از گفتن آنچه در ذهنتان است ترسی ندارید و از شنیدن صحبت های اعضای خانواده خود خوشحال می شوید. اگر چیزی شما را آزار می دهد، می دانید که آنها همیشه در کنار شما هستند تا در هر کاری که نیاز دارید به شما کمک کنند.

اما اگر خانواده شما ناسالم است، ممکن است اوضاع کمی متفاوت باشد. نظرات و احساسات شما ممکن است بی اعتبار شوند و حتی نمی توانید به صحبت کردن با خانواده در مورد مشکلات خود فکر کنید. به سادگی شما را نادیده می گیرند و از آنجایی که بارها و بارها تکرار می شود، یاد می گیرید که آنها را نیز نادیده بگیرید، زیرا اصلاً ارتباط برقرار نکردن بسیار بهتر از سرخوردگی به دلیل داشتن احساسات است.

انواع آسیب های دوران کودکی

رویدادهای آسیب زا برای کودکان واکنش های مختلفی ایجاد می کند و برای برخی می تواند منجر به اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) شود. با این حال، انواع آسیب های دوران کودکی چیست؟ انواع اسیب های اجتماعی کودکان را در ادامه مطلب ببینید: 

انواع آسیب های کودکی باعث شکل گرفتن شخصیت شما در بزرگسالی می شود. بسیاری از مشکلات امروز شما، ریشه در آسیب های کودکی دارد. بنابراین باید درمان آسیب های دوران کودکی را جدی تلقی کنید. 

انواع آسیب های دوران کودکی

پیدا کردن آسیب ها در کودکی

علائم تروما در کودکان و عقده های دوران کودکی می تواند بسیار متفاوت باشد. با این حال، مهم است که والدین و مراقبان، کودکان را به دقت زیر نظر داشته باشند تا ببینند آیا آنها متوجه تغییراتی در رفتار آنها می شوند که احتمالاً برای کودک آسیب زا باشد یا خیر. علائم بالقوه آسیب کودکی که والدین یا مراقبان کودک ممکن است متوجه شوند شامل موارد زیر است:

برای آشنایی بیشتر با نحوه درمان مشکلات روحی کودک و فرزند، خواندن مطالب زیر را از دست ندهید:

چگونه می توان بر آسیب های کودکی غلبه کرد؟

پیدا کردن اثرات ترومای دوران کودکی و عقده های دوران کودکی می تواند در بزرگسالی بسیار آزاردهنده باشد. با این حال، افرادی که در کودکی مشکلاتی را تجربه کرده‌اند، نباید ناامید شوند. مهم نیست در گذشته چه اتفاقی افتاده است، مهم این است که خورشید همیشه دوباره طلوع می کند و فرصتی برای بهبودی، رشد و بهبودی وجود دارد. در ادامه با راه های درمان آسیب های کودکی بیشتر آشنا می شویم.

چگونه می توان بر آسیب های دوران کودکی غلبه کرد؟

راه های درمان آسیب های کودکی

برای درمان و رفع اختلالات دوران کودکی، می توانید از راهکارهای زیر استفاده کنید:

اگر چه زمانی که در بزرگسالی در حال غلبه بر آسیب های دوران کودکی و اختلالات دوران کودکی هستید، ممکن است مراقبت از خود تا حدودی بی اهمیت به نظر برسد. آسیب های دوران کودکی می تواند باعث شود که افراد به طور ناخودآگاه خود را بی ارزش بدانند، اما عقده های دوران کودکی می تواند اثری بدی روی شما و رفتارهایتان بگذارد. بنابراین آنها بیشتر از بدن خود، عادات غذایی و غیره غافل می شوند. عادات سالم، مانند ورزش، خواب خوب و تغذیه سالم، همگی می توانند در ایجاد حس سالم از خود و گذر از آسیب ها اثرگذار باشند.

گذشته شما، آینده شما را دیکته نمی کند. بنابراین در برخورد با اختلالات دوران کودکی به آینده بیندیشید. ما در کودکی اغلب توسط قوانین و محدودیت‌هایی که توسط والدین و دیگر شخصیت‌های اطراف تعیین می‌شود، محدود می‌شویم. تروما همچنین می تواند به ما این احساس را بدهد که مسئول زندگی یا مسیر آنها نیستیم. اما به عنوان یک بزرگسال، شما این آزادی را دارید که مسیر خود را به سوی آینده ای که با اهداف شخصی، اخلاقیات و جاه طلبی شما ساخته شده است؛ تعیین کنید.

این غیر معمول نیست که سعی کنید آسیب وارد شده در دوران کودکی خود را درک کنید. با این حال، مطلقاً هیچ چیز نمی تواند آسیبی مثل آسیب سو استفاده جنسی یا کودک آزاری را توجیه کند، بنابراین خود را برای منطقی کردن آن تحت فشار قرار ندهید. در عوض، بر روی درمان با مشاوره جنسی تمرکز کنید.

اکنون که بالغ شده اید، می توانید رفتار سمی و توهین آمیز را تشخیص دهید، بنابراین می توانید از گذشته خود به عنوان یک تجربه یادگیری استفاده کنید و مجبور نیستید راه کسانی را که شما را بزرگ کرده اند دنبال کنید. هر چقدر هم که عجیب به نظر برسد، ترومای دوران کودکی در بزرگسالان می تواند با عهد به اینکه هرگز آسیبی را که متحمل شده اید به دیگران وارد نکنید، مفید واقع شود.

در بسیاری از موارد، مشاوره کودک و درمانگران می توانند به عنوان بهترین متحدان بزرگسالانی که از آسیب های دوران کودکی عبور می کنند، عمل کنند. این عمدتاً به این دلیل است که متخصصان بهداشت روان آموزش دیده مجهز هستند تا به افراد کمک کنند تا این تجربیات را پشت سر بگذارند و از آنها بهبود ببخشند. علاوه بر این، غلبه بر آسیب های دوران کودکی در بزرگسالی بسته به فرد متفاوت خواهد بود، و می تواند سخت باشد، اما در نهایت ارزش آن را دارد.

ممکن است این عقده های دوران کودکی و آسیب هایی که در سنین پایین دیده اید، به بروز رفتارهای ناشیانه در قبال زن یا شوهر خود بدل شود. اگر فکر می کنید که محیط زندگی شما ناسالم بوده و نیاز دارید تا قبل از ازدواج، با مشاور حرف بزنید، حتما به شرکت در مشاوره پیش از ازدواج، فکر کنید و آن را جدی بگیرید. اگر تا زمانی که فردی مشکل دار هستید خود را درمان نکنید، بعدا به همسری بد یا پدر یا مادری بدتر تبدیل خواهید شد. 

در آخر

با بزرگ شدن کودکان، اتفاقات بدی در زندگی رخ می دهد. اختلالات دوران کودکی امری طبیعی است که تقریبا همه آدم ها نوعی از آن را تجربه می کنند. عقده های دوران کودکی خود را در رفتار بزرگسالی نشان می دهد. برخی از آنها آشکار هستند، مانند یک بلای طبیعی، آزار فیزیکی یا مرگ والدین. برخی از آنها نیز شاید قابل چشم پوشی باشد مانند دعوای کودکان در مدرسه یا آسیب دعوای والدین. یادگیری چگونگی درک، پردازش و کنار آمدن با مشکلات، بخشی طبیعی از روند رشد کودک است. اما گاهی بچه ها در این مشکلات گیر می کنند که منجر به آسیب های دوران کودکی شده و در نهایت ممکن است احساس ترس و از دست دادن شدیدی را در کودک ایجاد کند و باعث شود احساس کند که هیچ ایمنی یا کنترلی بر زندگی خود ندارد. برای برخی از کودکان، این احساسات به حدی شدید می شود که مانع از رشد مداوم جسمی، عاطفی، اجتماعی یا فکری آنها می شود و این مشکلات را به خود تا بزرگسالی همراه می کند.

در این گونه از مواقع باید از متخصصات و مشاوران کودک و خانواده کمک بگیرید. در مرکز مشاوره بینش نوین، به شما کمک می کنیم تا آسیب های دوران کودکی را به حداقل برسانید و حتی آن ها را رفع کنید. حتی اگر به عنوان والد، نگران آسیب های رفتاری و پرخاشگری کودکتان هستید، می توانید قبل از بروز آسیب، به مشاوره رجوع کنید. به یاد داشته باشید که مشکلات روحی و روانی، یکروزه رخ نمی دهند و یک روزه هم برطرف نمی شوند. بنابراین باید از همین حالا برای درمان آن ها اقدام کرد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *