کلینیک مشاوره و روانشناسی بینش نوین

ساعت کاری مرکز: شنبه تا پنج شنبه، 10 تا 21

کلینیک روانشناسی و مشاوره بینش نوین

ساعت کاری مرکز:

شنبه تا پنج شنبه : 10 – 21

مشاوره کودکان از چه سنی می‌تواند شروع شود؟ آیا مشاوره کودکان ۲ تا ۶ سال امری ضروری است؟ همه این‌ها سوالاتی است که ممکن است برای والدین پیش بیاید. تصمیم گیری در مورد کودک درمانی همیشه برای والدین آسان نیست و معمولا هیچ کس نمی‌خواهد فرزندش نیاز به درمان داشته باشد، اما در ادامه این مطلب سری به دنیای روانشناسی کودکان ۲ تا ۶ سال کرده و لزوم آن را بررسی می‌کنیم:

مشاوره کودکان ۲ تا ۶ سال شامل چه مواردی است؟

روانشناسی کودکان ۲ تا ۶ سال

این موضوع که والدین و سرپرستان کودک نیاز به آگاهی، به ویژه در مورد موضوعات حساس یا مسائل مربوط به رشد مناسب فرزند خویش دارند، بسیار مهم است. بسیاری از مردم روانشناسی کودک را برای موضوعات بزرگی مانند سوء استفاده، افسردگی و انواع اختلالات و آسیب‌ها مناسب می‌دانند، اما واقعیت این است که کودک درمانی یا روانشناسی کودکان ۲ تا ۶ سال می‌تواند به همان اندازه بر رشد مثبت و نقاط قوت کودک تمرکز داشته باشد.

کودک درمانی (که مشاوره کودک نیز نام دارد) مشابه درمان و مشاوره برای بزرگسالان است: فضای امن و همدلی را برای کودک ایجاد کرده و در عین حال ابزارها و تکنیک‌هایی را برای ایجاد تغییر در افکار، احساسات و رفتارهای کودک 2 تا 6 ساله فراهم می‌کند. تفاوت بزرگ بین درمان و مشاوره بزرگسالان و روانشناسی کودک، تاکید بر این است که کودکان متوجه شوند چه اتفاقی در حال رخ دادن است و تنها نیستند.

یکی از قوانین جلسات مشاوره کودک 2 تا 6 سال این است که هرچه کودک شما سن کمتری داشته باشد، حضور یکی یا هر دو والد در اتاق جلسه بیشتر می‌شود. این نوع درمان همیشه شامل والد و کودک در کنار هم است و به والدین کمک می‌کند تا راه‌های جدیدی را برای آرام کردن کودک خود و مقابله با رفتارهای سخت وی بیاموزند.

فراموش نکنید که هنگام تصمیم گیری در مورد آمادگی فرزندتان برای درمان، سن تنها چیزی نیست که باید در نظر بگیرید. طبق روانشناسی کودکان 2 تا 6 سال، هر کودکی منحصر به فرد است و با ویژگی‌ها و شرایط خاص خود رشد می‌کند و برای مثال روانشناسی کودک 2 ساله با روانشناسی کودک 3 ساله متفاوت است. بنابراین هیچ پاسخ و یا درمان یکسانی برای همه وجود ندارد. هنگامی که تصمیم گرفتید تا فرزندتان را به جلسات مشاوره کودک ببرید حتما پیش از آن تحقیق کرده و مرکز مشاوره و درمانگر مناسبی را انتخاب کنید چراکه همانطور که مشاوره برای کودک دلبندتان می‌تواند مفید باشد همانطور هم با عدم آگاهی و علم می‌تواند اثرات زیانباری برای کودک و روان او ایجاد کند.

کودک ۲ ساله

2 تا 3 سالگی، سال بسیار هیجان انگیزی برای کودک و والدین اوست. کودکان نوپا در این سن متوجه می‌شوند که افرادی مستقل از والدین و مراقبان خود هستند.

این بدان معناست که آنها مجبور می شوند تا خودشان را ابراز کنند، علایق و چیزهایی که ناخوشایند آنها است را به اشتراک بگذارند و تا جایی که می توانند مستقل عمل کنند! کودکان نوپا طبق برنامه رشدشان، در حال توسعه مهارت‌های زبانی هستند که به آنها کمک می‌کند تا ایده‌ها، خواسته ها و نیازهای خود را بیان کنند.

کودک ۲ ساله

به عنوان والدین این کودکان، وظیفه شما این است که به فرزند نوپای خود کمک کنید تا به راحتی احساسات شدیدی که در حال تجربه است، عبور کند. تربیت کودک 2 ساله سخت و رفتار با کودک 2 ساله ممکن است سخت‌تر هم باشد چراکه آن‌ها برای اولین بار شروع به تجربه احساساتی مانند غرور، شرم، گناه و خجالت می‌کنند، بنابراین قطعا کمک از یک مشاوره کودک 2 ساله راه را برای شما و فرزند دلبندتان آسان‌تر می‌کند.

کودک ۳ ساله

کودکان 3 ساله بیشتر شبیه به نوجوانان هستند! احساسات آنها ممکن است لحظه به لحظه به شدت نوسان کند. برای مثال ممکن است هنگام گرفتن بستنی خوشحال شوند و بعد از چکیدن آن روی دستانشان ناامید شده و بنای گریه سر دهند. بنابراین در رفتار با کودک 3 ساله‌تان باید بسیار هشیار باشد.

کودک ۳ ساله

اگر احساس کند زبان او را متوجه نمی‌شوید احساس نا امیدی می‌کند، همان لحظه که به شما می‌گوید “نه” احتمالا منظورش “بله” است، نمی‌تواند چیزی را جایگزین چیز دیگری کند و به شدت احساس وابستگی می‌کند، از کلمات برای جلب توجه شما یا درخواست کمک استفاده می‌کند، هنگامی که ناامید می‌شود یا می‌ترسد، به شیوه ای اطمینان بخش با خود صحبت می‌کند. به یاد داشته باشید که فرزند شما با یک تغییر بزرگ در زندگی خود مواجه است باید  آن را مدیریت کند؛ بنابراین در حین عبور از این پروسه بیش از هر چیز نیاز به حمایت، همدلی و صبر بیشتری از جانب شما و یا حتی کمک یک مشاوره کودک 3 ساله دارد.

کودک ۴ ساله

دوره سنی 4 تا 5 سال از اهمیت خاصی برخوردار است و لازم است والدین با یک مشاوره کودک 4 ساله و روانشناس حوزه کودک در ارتباط باشند. آگاهی از تغییرات رشدی کودک و چگونگی رفتار با کودک 4 ساله به شما کمک می‌کند تا نیازهای اولیه و اساسی کودکان را بشناسید و در تربیت فرزند خود بتوانید این نیازها را مد نظر قرار دهید. یکی از مهم‌ترین جنبه‌های رشدی در کودکان 4 تا 5 سال، رشد شناختی و زبانی است.

در این دوره دست یابی به ظرفیت‌های زبانی پیچیده‌تر به کودک در پردازش بهتر تفکر کمک می‌کند و در نهایت رشد زبان به رشــد شناختی کودک می‌انجامد. از دیگر ویژگی‌های روانشناسی کودک 4 ساله می‌توان به توجه و دقت بالا، توانایی شمارش، مهارت ارتباطات کلامی و بازی‌ها و فعالیت‌های بدنی اشاره کرد. ابراز هیجان بالا و اجتماعی‌تر شدن در این سن قابل توجه است و تمایل بیشتری به همکاری با سایر افراد پیدا می‌کند؛ بنابراین در برنامه ریزی برای کودک 4 ساله در نظر داشته باشید که با دادن اجازه همکاری در کارهای کوچک، او را در جهت رشد اجتماعی سوق می‌دهید.

کودک ۶ ساله

یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌هایی که روانشناسی کودک ۶ ساله با روانشناسی سنین پایین‌تر دارد، تغییر قابل توجه کودک در مهارت‌های شناختی و اجتماعی کودک است. تغییرات اساسی طرز فکر و بروز احساسات در کودک ۶ ساله بیشتر از طریق مشاهده دنیای اطراف او رخ میدهد. همزمان با این مشاهده‌گری، تجربه کردن، زبان و استفاده بیشتر کودک از منطقش به کمک او میاید تا بتواند با محیط اطراف خود ارتباط بیشتری برقرار کند.

کودک ۶ ساله

یکی دیگر از نشانه‌هایی که کودکان در این سنین از خود بروز میدهند، از دست دادن بیشتر قوه تخیلشان است که البته نشان از رشد منطق کودک در این برهه زمانی دارد. همانطور که گفتیم کودک در سن ۶ سالگی رشد مهارت‌های شناختی‌‌اش را تجربه میکند اما چون قدرت قضاوت درستی ندارد همه چیز را سیاه و سفید و یا به اصطلاح صفر و صد می‌بیند.

اصول تربیت کودک ۶ ساله از اهمیت بالایی برخوردار است چراکه کودک آماده رفتن به مدرسه میشود و این به معنی تجربه یک محیط جدید برای او است، محیط آموزشی مدرسه و ترکیب آن با محیط دوستانه با دیگر همسالانشان می‌تواند برای کودک استرس‌زا و پر از شگفتی باشد. نقش پدر و مادر در تربیت و پرورش کودک ۶ ساله بسیار پررنگ است، والدین باید به کودکان خود اخلاق، رفتار مناسب در اجتماع، همدلی و همیاری با دوستان همسن و سال، آداب و رسوم و فرهنگ جامعه را آموزش دهند. همچنین فراموش نکنید که اکثر کودکان پیش دبستانی ترس از مدرسه دارند بنابراین باید با کمک گرفتن از یک مشاوره کودک 6 ساله، او را تشویق کنید تا به اجتماع برود و با تقویت اعتماد به نفس در فرزندتان او را در مدرسه و جمع دوستانش کمک کنید.

پرورش خلاقیت کودکان ۲ تا ۶ ساله

اگرچه کودکان به داشتن خلاقیت بالا مشهور هستند اما پرورش خلاقیت در کودکان به ویژه کودکان ۲ تا ۶ ساله ضروریست. بهتر است به فرزندتان زمان بدهید تا بتواند خلاقیت خود را شکوفا کند، گاهی کمبود امکانات نتیجه بهتری دارد؛ بنابراین ابزار و امکانات کمتری در اختیار کودکتان قرار دهید تا برای استفاده بیشتر از آن‌ها نیاز به ابداع ترفند شود و اینگونه خلاقیت به خرج دهد.

پرورش خلاقیت کودکان ۲ تا ۶ ساله

 وسایل و اسباب‌بازی‌های متنوع در اختیار او قرار دهید، بازی‌های فکری مخصوص کودکان که در بازار به تازگی طرفدار پیدا کرده‌اند برای پرورش خلاقیت کودک بسیار مناسب هستند. برای مثال می‌توانید برای پرورش خلاقیت کودک ۴ ساله، او را برای گردش به موزه، کتابخانه و مکان‌هایی ببرید که قوه عقل و خلاقیت و استعداد او را به چالش بکشد، داستان‌ها و کتاب‌های با محتوای گوناگون برای کودک بخوانید و از کودکی باعث شوید تا فکر کند و خودش را به چالش بکشد.

یکی از روش‌های اصولی، شرکت در جلسات استعدادیابی کودکان است. ممکن است این کلاس‌ها و جلسات مشاوره استعدادیابی کودکان هزینه اضافی برای شما داشته باشند اما فراموش نکنید که کودکان در سن ۲ تا ۶ سال در سنین حساس رشد خود هستند و مانند بذری می‌مانند که بدون آب و نور رشد خوبی نخواهند داشت و با آگاهی هر چه بیشتر و کمک گرفتن از مشاوره کودک ۲ تا ۶ سال، به رشد خلاقیت و استعداد و در نهایت سلامت روان او کمک به سزایی کنید.

خلاقیت و قوه تفکر کودک ۲ تا ۶ ساله بدون تجربه، مشاهده و تمرین؛ تقویت نمی‌شود. به کودک محیطی امن و امکانات و ابزاری بدهید که در رشد خلاقیت و استعداد او نقش سازنده‌ داشته باشند و در کنار آن‌ها شما هم کودک را تشویق و او را همراهی کنید تا در این راه  استعدادهای نهفته خود را شکوفا کند.

تربیت و پرورش کودکان ۲ تا ۶ ساله برای هر پدر و مادری چالش بزرگی است، روانشناسی کودکان ۲ تا ۶ ساله هم از این قاعده مستثنا نیست، چراکه کودکان در این سنین در سن حساس رشد خود هستند. به همین دلیل با کمک گرفتن از مشاوره کودکان ۲ تا ۶ ساله می‌توان از رشد مناسب کودکان و شکل‌گیری هرچه بهتر مهارت‌های شناختی، رفتاری و احساسی و همچنین پرورش خلاقیت آن‌ها اطمینان پیدا کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *