کلینیک مشاوره و روانشناسی بینش نوین

ساعت کاری مرکز: شنبه تا پنج شنبه، 10 تا 21

کلینیک روانشناسی و مشاوره بینش نوین

ساعت کاری مرکز:

شنبه تا پنج شنبه : 10 – 21

سواستفاده جنسی از کودکان یک فعالیت جنسی ناخواسته، با استفاده از زور، تهدید یا سوء استفاده از کودکان است. گاهی خشونت جنسی در کودکان و سواستفاده جنسی از کودکان توسط غریبه ها و پدوفیل ها انجام می شود. اما بیشتر افرادی که از کودکان سوء استفاده جنسی می کنند دوستان، شریک زندگی، اعضای خانواده و افراد نزدیک به کودک هستند. با مرکز مشاوره بینش نوین، همراه باشید.

حدود 93% از کودکانی که قربانی آزار جنسی می شوند، آزارگر خود را می شناسند. کمتر از 10% از کودکان مورد آزار جنسی توسط یک غریبه قرار می گیرند و از هر چهار دختر یک نفر و از هر شش پسر یک نفر قبل از 18 سالگی مورد آزار جنسی قرار می گیرند.

راه های پیشگیری از سواستفاده جنسی از کودکان

سواستفاده جنسی از کودکان و کودک آزاری

جلب اعتماد قربانی توسط آزارگران، دسترسی بیشتر به کودک و در نتیجه سواستفاده جنسی از کودکان را برای آنها فراهم می کند. رفتارهای آزارگر برای جلب اعتماد کودک ممکن است شامل موارد زیر باشد:

سواستفاده جنسی از کودکان و کودک آزاری

پیامدهای روانی سواستفاده جنسی از کودکان

سواستفاده جنسی از کودکان می تواند تأثیرات مادام العمر بر بازماندگان داشته باشد. به ویژه زمانی که از کودک حمایت نشود. می تواند منجر به تشدید علائم اختلال استرس پس از سانحه، افکار خودکشی، سوء مصرف مواد مخدر، احتمال بارداری نوجوانان و مشکلات مزمن سلامتی شود. در این بین ابتلا به افسردگی، روده تحریک پذیر، درد مزمن، استفاده از مواد مخدر، شیوع آزار جسمی یا خشونت جنسی در کودکان به میزان 70% گزارش شده است.

 

بیشتر بخوانید: همه آن چیزهایی که والدین کودک قربانی تجاوز باید بدانند

 

نمونه هایی از علائم جسمی هشدار دهنده کودک آزاری عبارتند از:

نمونه هایی از علائم روانی هشدار دهنده کودک آزاری عبارتند از:

نمونه هایی از علائم رفتاری هشدار دهنده کودک آزاری عبارتند از:

نمونه هایی از علائم جسمی هشدار دهنده کودک آزاری

علائم هشدار دهنده کودک آزاری

کودکان اغلب در مورد آزار جنسی صحبت نمی کنند. زیرا فکر می کنند این تقصیر آنهاست یا توسط آزارگر متقاعد شده اند که این یک “راز بزرگ و خاص” است.

کودکان همچنین ممکن است توسط آزارگرشان رشوه دریافت کنند و یا تهدید شوند. کودکی که مورد آزار جنسی قرار می گیرد ممکن است از آزارگر خود مراقبت کند و نگران باشد که او را دچار مشکل کند. حتی کودک همسری هم می تواند به نوعی تجاوز به کودک تلقی شود. 

در اینجا برخی از علائم هشدار دهنده سواستفاده جنسی از کودکان را بیان می کنیم:

کودک ممکن است پرخاشگر و گوشه گیر شود یا مدام در کنار شما باشد. مشکل خواب پیدا کند. کابوس های منظم ببیند یا شروع به خیس کردن تخت کند.

کودک ممکن است از فرد خاصی بدش بیاید یا به نظر برسد می ترسد و سعی می کند از گذراندن وقت با او اجتناب کند.

کودکانی که مورد آزار قرار گرفته اند ممکن است به شیوه های نامناسب جنسی رفتار کنند یا از زبان صریح جنسی استفاده کنند.

ممکن است کودک دچار مشکلات سلامتی شود، از جمله درد در ناحیه تناسلی و مقعد یا عفونت های مقاربتی، یا ممکن است باردار شود.

کودک آزار دیده ممکن است در تمرکز و یادگیری مشکل داشته باشد و نمرات او شروع به کاهش کند. برای حل این موضوع می توانید با مرکز مشاوره تحصیلی در ارتباط باشید. 

کودکان همچنین ممکن است نکات و سرنخ‌هایی مبنی بر اینکه برایشان آزار و اذیت اتفاق می‌افتد (بدون اینکه آشکارا بیان کنند) ارائه دهند.

کودکان تجربه‌ تجاوز جنسی خود را چگونه بیان می کنند؟

بسیاری از کودکانی که آزار جنسی را تجربه کرده‌اند، تغییرات رفتاری و عاطفی نشان می‌دهند، اما در بیشتر اوقات در مورد آزار جنسی صحبت نمی کنند. اگاه باشید. گاهی در کودکان بسیار کوچک ممکن است علائم دیگری از استرس، افزایش رفتار پرخاشگرانه یا گوشه گیر، عصبانیت یا کابوس را مشاهده کنید. کودک ممکن است رفتار جنسی نامناسب سنی مانند تلاش برای درگیر کردن کودک دیگری در تماس دهانی- تناسلی یا مقاربت شبیه سازی شده داشته باشد. کودک ممکن است در مورد بدن خود به عنوان “آسیب دیده” یا “کثیف” صحبت کند.

تحقیقات بارها نشان داده است که کسانی که آسیب های متعددی را متحمل شده اند و حمایت کمی از والدین دریافت کرده اند ممکن است دچار اختلال استرس پس از سانحه، افسردگی و اضطراب شوند. متأسفانه، هنگامی که کودکان سوء استفاده جنسی را فاش نمی کنند و یا مشاوره موثر دریافت نمی کنند، ممکن است در آینده با مشکلاتی روبرو شوند. بنابراین به عنوان والدین هوشیار باشید و به علائم تغییر رفتار در کودک توجه کنید. اگر کودک قصد صحبت کردن با شما را ندارد، حتما از یک مشاور کودک حرفه ای برای کمک به کودک بهره ببرید.

کودکان تجربه‌ تجاوز جنسی خود را چگونه بیان می کنند؟

تربیت جنسی کودکان را از چه سنی آغاز کنیم؟

در دوران مدرن با توجه به موارد فزاینده سواستفاده جنسی از کودکان، آموزش جنسی به کودکان که به عنوان تربیت جنسی شناخته می‌شود، برای والدین ضروری شده است.

آکادمی اطفال آمریکا اشاره می کند که کودکان از همان دوران کودکی شروع به آگاهی از بدن خود می کنند، از جمله لمس اندام تناسلی خود در صورت برهنه بودن، که محصول کنجکاوی است و نه برای فعالیت های جنسی. بنابراین، هنگامی که چنین کودکانی در مورد چنین موضوعاتی سؤال می پرسند، به والدین توصیه می شود که بدون گفتن زیاد به آنها پاسخ سازنده دهند.

آموزش جنسی شامل آموزش در مورد تمایلات جنسی انسان، از جمله روابط صمیمانه، آناتومی جنسی انسان، تولید مثل جنسی، عفونت های مقاربتی، فعالیت جنسی، رضایت، گرایش جنسی، پرهیز، پیشگیری از بارداری و حقوق و مسئولیت های باروری است. با این حال، والدین باید نکات خاصی را در نظر داشته باشند.

دکتر الیزابت اوینوسی، مشاور متخصص غدد اطفال آمریکایی می گوید: دو تا سه سالگی زمان ایده آلی برای آموزش جنسی است. با توجه به این موضوع که سنی است که بچه ها شروع به بیرون رفتن می کنند. از قبیل رفتن به مهدکودک،  شهربازی، اردوهای تفریحی، طبیعت و… .

والدین باید نام تمام اعضای بدنشان و آنچه مناسب نیست را به کودکان بیاموزند. همچنین والدین به شکل دوره ای به کودکان بگویند کجا نباید کسی آنها را لمس کند و اگر چنین شد به آنها گزارش دهند.

اوینوسی می‌گوید: بچه‌های دختر یا پسر، وقتی به هشت سالگی رسیدند، والدین باید در مورد جنسیت با آنها صحبت کنند (اگر نمی توانید با مشاوره جنسی در  ارتباط باشید و از آن ها کمک بگیرید) و نیازی به استفاده از نام مستعار یا تصاویر و عکس های گرافیکی نیست. هیچ قانون سخت و سریعی در مورد چگونگی انجام آن وجود ندارد. همچنین کودکی که والدینش در سنین پایین به او نگفته‌اند که همجنس‌گرایی بد است، ممکن است نداند لمس شدن در مکان‌های خاصی توسط فردی همجنس اشتباه است، پس والدین باید هم در مورد جنس مخالف و هم در مورد جنس موافق با کودکان صحبت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *