کلینیک مشاوره و روانشناسی بینش نوین

ساعت کاری مرکز: شنبه تا پنج شنبه، 10 تا 21

کلینیک روانشناسی و مشاوره بینش نوین

ساعت کاری مرکز:

شنبه تا پنج شنبه : 10 – 21

خیانت زناشویی یک بی وفایی فیزیکی یا احساسی در یک شراکت است و اغلب منجر به آسیب های عاطفی عمیق می شود. شفای خیانت زناشویی مستلزم آن است که هر دو شریک با نگاهی صادقانه به آنچه منجر به خیانت شده است بپردازند و با بخش‌هایی از رابطه که رضایت‌بخش نبوده مقابله کنند. زمانی که هر دو طرف متعهد به ترمیم رابطه باشند، اعتماد و صمیمیت می تواند بازسازی شود.

خیانت زناشویی و علت های آن را بهتر بشناسید

تعریف خیانت

خیانت نقض توافق قبلی بین شرکا در مورد انحصار جنسی و/یا عاطفی آنهاست. آنچه هر فرد خیانت می‌داند ممکن است متفاوت باشد (به عنوان مثال، یکی از طرفین ممکن است تماشای پورنوگرافی یا دیدن سایر محرک‌های وابسته به عشق شهوانی را به عنوان خیانت در نظر بگیرد، یا یکی از طرفین ممکن است خیانت را فقط جنسی بداند در حالی که دیگری معتقد است یک رابطه عاطفی به همان اندازه تخلف محسوب می شود). در نظر داشته باشید که خیانت زناشویی با توهم خیانت فرق دارد و نباید این دو مفهوم را با هم یکی کرد.

انواع خیانت زناشویی

هنگامی که خیانت زناشویی رخ می دهد، معمولاً در یک دسته بندی خاص قرار می گیرد. در اینجا هفت نوع خیانت زناشویی وجود دارد:

ارتباط فیزیکی یا جنسی خارج از رابطه. ممکن است یک جزء عاطفی بین شرکا وجود داشته باشد یا نباشد.

وابستگی و رابطه عاطفی یا صمیمیت با شخص دیگر. روابط عاطفی می تواند به اندازه یک رابطه جسمی به یک رابطه آسیب برساند.

رسانه‌های اجتماعی شرکت در پیام‌های آنلاین، چت‌ها، انجمن‌ها یا گروه‌هایی با محتوای جنسی را آسان‌تر کرده‌اند. خیانت سایبری همچنین شامل مشاهده محرک های وابسته به عشق شهوانی، مانند خیانت از طریق اعتیاد به پورنوگرافی است.

یک وسواس یا علاقه خارج از رابطه می تواند منجر به چیزی شود که به عنوان یک رابطه شی شناخته می شود. این وضعیتی است که یکی از طرفین بیشتر روی چیزی مانند کار یا تلفن خود تمرکز می کند که باعث حواس پرتی از رابطه و خیانت زناشویی می شود.

پول می تواند به محل اختلاف بسیاری از روابط تبدیل شود. اگر تا حد خیانت مالی پیش برود، یکی از شرکا ممکن است در مورد اینکه چقدر پول به دست می‌آورد، چگونه پول به دست می‌آورد، چقدر بدهی دارند و چگونه پول خرج می‌کنند یا به آنها قرض می‌دهند، فریبکاری کند. شخص حتی ممکن است پولی را در پول نقد یا سایر حساب های بانکی که شریکش از آن اطلاعی ندارد، پنهان کرده باشد.

اصطلاحی برای اعمالی که شریک زندگی را آزار می دهد، مانند معاشقه که از مرز عبور می کند، اما قصد منحرف شدن در خارج از رابطه وجود ندارد.

زمانی که خیانت زناشویی شامل بیش از یک نوع باشد. بسیاری از خیانت ها شامل عناصری از صمیمیت جنسی و عاطفی هستند. یک رابطه سایبری نیز ممکن است نوعی خیانت عاطفی در نظر گرفته شود.

انواع خیانت زناشویی

علل خیانت زناشویی

علل خیانت زناشویی متنوع و پیچیده است. فقدان رضایت رابطه یا جنسی یکی از عوامل برجسته است. برقراری روابط شامل تعامل متقابل محبت و اعتبار، و همچنین ارتباط صادقانه است. اگر این ویژگی ها و سایر ویژگی ها مانند ایمنی، ثبات رابطه، و صمیمیت عاطفی/فیزیکی کاهش یابد، ممکن است رابطه مستعد خیانت شود.

عوامل موثر بر خیانت زناشویی می تواند شامل موارد زیر باشد:

آیا برخی افراد بیشتر در معرض خیانت هستند؟

عوامل خاصی خطر خیانت زناشویی را افزایش می دهند، از جمله جمعیت شناسی عصبی مانند سطوح بالاتر تحصیلات و مرد بودن و وجدان کاری پایین نیز برای پیش بینی خیانت در بین زوج هایی که قرار ملاقات دارند، مشخص شده است.

داشتن نگرش سهل‌آمیزتر نسبت به خیانت یا بزرگ شدن در محیطی که خیانت را عادی می‌کند نیز ممکن است یک رابطه را در معرض خطر بیشتری قرار دهد. در نهایت، کیفیت و سطح رضایت از رابطه شما با شریک زندگی تان احتمالاً نقش بسیار زیادی در میزان در خطر بودن رابطه شما خواهد داشت.

تاثیر خیانت زناشویی بر یک رابطه

شریک آسیب دیده ممکن است با واکنش های احساسی شدید روبرو شود. برخی ممکن است علائم اضطراب یا افسردگی از جمله افکار خودکشی را تجربه کنند. برای برخی، استرس آنقدر شدید است که به اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) شباهت دارد (که گاهی اوقات به عنوان اختلال استرس پس از سانحه خیانت شناخته می شود).

عوارض رایج خیانت زناشویی عبارتند از:

جلوگیری از خیانت زناشویی

هنگامی که صحبت از جلوگیری از خیانت به میان می آید، مهم است که با شریک زندگی خود در مورد مرزهای وفاداری خود و آنچه به عنوان خیانت در نظر می گیرید صحبت کنید. برقراری ارتباط زودهنگام در مورد خواسته ها و انتظارات رابطه می تواند به جلوگیری از مشکلات بزرگتر در مسیر کمک کند. این نوع موضوعات در مشاوره پیش از ازدواج مطرح می شود.

جلوگیری از خیانت زناشویی

بهبودی از خیانت زناشویی

بخش مهمی برای بهبودی از خیانت زناشویی، بخشش است. از طریق پشیمانی و عذرخواهی شریک متخلف، شریکی که آسیب دیده است می تواند خشم و رنجش خود را رها کند. شریک متخلف اغلب به سرعت تقاضای بخشش می کند، اما این روندی است که نباید عجله کرد. بخشش زمان می برد و فشار دادن شریک آسیب دیده برای بخشیدن زودهنگام می تواند به رابطه آسیب بیشتری وارد کند. در این رابطه دیگر مشاور قبل از ازدواج، چاره ساز نیست. هنگامی که خیانت بعد از ازدواج و عقد رسمی انجام می شود، دیگر باید به سراغ مشاوره خانواده رفت. یکی از وطایف مشاوره خانواده، بررسی راهکارهای بهبود روابط زوجین است و می تواند در زمینه خیانت هم به شما کمک کند. 

3 نوع درمان مورد استفاده برای درمان خیانت زناشویی

بیشتر اشکال درمان خیانت شامل جلسات با هر دو طرف است، اما ممکن است در طول درمان زمان هایی وجود داشته باشد که از جلسات فردی استفاده شود. در اینجا راهکارهایی برای درمان خیانت زناشویی ارائه شده است.

در پروتکل درمان خیانت زناشویی سه روشی که یک درمانگر ممکن است استفاده کند عبارتند از:

1. درمان متمرکز بر هیجان (EFT)

EFT نوعی روان درمانی است که بر ایجاد دلبستگی در روابط متمرکز است. به عبارت دیگر، EFT برای بهبود پیوند بین شرکا استفاده می شود. از دیدگاه EFT، خیانت می تواند پیوند دلبستگی را از بین ببرد و باعث ناامن شدن رابطه شود.

EFT به آسیب دلبستگی ناشی از خیانت می پردازد و در جهت ترمیم پیوند بین شرکا عمل می کند. یک درمانگر EFT به شما کمک می کند تا احساسات خود را درک و الگوهای سالم تری اتخاذ کنید.

2. روش گاتمن

یک مدل مبتنی بر شواهد است که به زوج‌ها کمک می‌کند تا تعارض را حل کنند و معنا پیدا کنند.

در مرحله «تاوان»، شریک متخلف باید پشیمان باشد و مسئولیت را بدون اینکه حالت تدافعی داشته باشد بپذیرد. در مرحله «آتتون»، زن و شوهر یاد می گیرند که تعارض را مدیریت کنند و دوباره به یکدیگر متعهد شوند. در مرحله “اتصال”، زوجین ارتباط و صمیمیت فیزیکی را بازسازی می کنند.

3. رویکرد یکپارچه

با استفاده از درمان و رویکرد یکپارچه (ترکیبی از درمان‌های روان پویشی، شناختی رفتاری و انسانی)، زوج‌ها می‌توانند پس از خیانت زناشویی 3 مرحله بهبودی را طی کنند. در اینجا 3 ​​مرحله از رویکرد یکپارچه وجود دارد:

اگر هدف شما بازسازی رابطه است، درمان می تواند تفاوت بزرگی در احساس شما ایجاد کند. ممکن است چالش برانگیز باشد، اما غیرممکن نیست که قوی تر ظاهر شوید. برای دریافت کمک بیشتر می توانید با مرکز مشاوره بینش نوین در تماس باشید تا مشاوران و زوج درمان های ما راهنمای شما باشند. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *