کلینیک مشاوره و روانشناسی بینش نوین

ساعت کاری مرکز: شنبه تا پنج شنبه، 10 تا 21

کلینیک روانشناسی و مشاوره بینش نوین

ساعت کاری مرکز:

شنبه تا پنج شنبه : 10 – 21

تحقیقات نشان می‌دهد که روزانه بالغ بر ۶۸ میلیون جستجو در اینترنت برای پورنوگرافی انجام می‌شود. جالب است که بدانید این یک چهارم کل جستجوهای اینترنتی روزانه را به خود اختصاص می‌دهد و برای مثال حداقل 200,000 نفر در امریکا اعتیاد به پورن دارند. اگرچه پورنوگرافی ممکن است همیشه مشکل‌ساز نباشد، ولی وابستگی زیاد و به عبارتی اعتیاد به پورنوگرافی می‌تواند عوارض جانبی متعددی را به همراه داشته باشد. در جلسه مشاوره پیش از ازدواج، شخصیت های زوجین مورد بررسی قرار می گیرد و اگر مشکلی از بابت انجرافات جنسی وجود داشته باشد، مشخص می شود. 

 

اعتیاد به پورنوگرافی

اعتیاد به پورنوگرافی چیست؟

اعتیاد به پورن یا اعتیاد به پورنوگرافی به طور رسمی به عنوان یک تشخیص به رسمیت شناخته نشده است. با این حال، اجبار به تماشای فیلم‌های پورن شبیه دیگر اعتیادهای مربوط به فرآیندهای رفتاری است. این اعتیاد در کودکان و نوجوان هم دیده می شود که برای درمان آن باید به مشاوره کودک و نوجوان مراجعه کرد. 

پورن بسیار قابل دسترس است و به بیشتر محتواهای پورن به صورت رایگان می‌توان دسترسی داشت. این عوامل می‌توانند موانع جدی برای افرادی باشند که مایل هستند تماشای چنین محتواهایی را کاهش دهند یا به طور کامل آن را کنار بگذارند. تماشای فیلم‌های پورن باعث نمی‌شود کسی معتاد قلمداد شود، ولی با این حال ممکن است با مشکلات ذیل دست و پنجه نرم کنید:

چه چیزی باعث اعتیاد به پورن و پورنوگرافی می‌شود؟

صرفاً فقط یک دلیل ریشه‌ای برای رفتار اعتیادآور وجود ندارد. در مقابل، کارشناسان به طور کلی اجماع دارند که عوامل مختلفی ممکن است در اعتیاد به پورنوگرافی نقش داشته باشند. اکثر افراد در ابتدا به همان صورتی که ممکن است مصرف مواد مخدر را تجربه کنند، پورن را تجربه می‌کنند. آن‌ها کنجکاو هستند و این حس خوبی دارد. با این حال با گذشت زمان ممکن است آن‌ها برای ارضای نیازهای جنسی خود به پورن تکیه کنند. درست مانند مواد مخدر که خلق و خو را تغییر می‌دهد، آن‌ها باید بیشتر فیلم پورن تماشا کنند تا خواسته‌های خود را برآورده کنند.

چه چیزی باعث اعتیاد به پورن و پورنوگرافی می‌شود؟

اعتیاد به پورنوگرافی همچنین می‌تواند ناشی از دیگر مشکلات سلامت روان باشد. برای درمان هرکدام از مشکلات و بیماری های زیر می توانید به مشاوره خانواده مراجعه کنید. مشکلات سلامت روان ناشی از دیدن پورنوگرافی، شامل موارد زیر است:

افراد ممکن است برای فرار از پریشانی روانی خود به اعتیاد به پورنوگرافی روی بیاورند. در این موارد، پورن، به عنوان راه فرار عمل می‌کند. این راهی برای تسکین علائم ناراحتی‌آور آن‌ها است. متعاقباً بروز مشکل در روابط ممکن است باعث اعتیاد به پورنوگرافی شود. بعضی افراد وقتی از فعالیت جنسی خود احساس نارضایتی می‌کنند، به پورن روی می‌آورند. آن‌ها به جای رویارویی مستقیم با مسائل، تخیلات جنسی خود را به عنوان راهی برای فرار می‌بینند.

نهایتاً اینکه اعتیاد به پورن و پورنوگرافی می‌تواند ناشی از هنجارهای فرهنگی ناسالم یا سفت و سخت باشد. برخی از فرهنگ‌ها انتظارات خاصی در مورد نحوه نگاه، عمل و رفتار افراد در حین رابطه جنسی دارند. بعضی افراد ممکن است به دنبال محتوای پورن باشند که متناسب با آن تصویر خاص باشد.

عوارض اعتیاد به پورنوگرافی

اعتیاد به پورنوگرافی به طرق مختلف روی افراد تأثیر می‌گذارد. کسانی که با این قضیه دست و پنجه نرم می‌کنند ممکن است با عواقب عاطفی، مالی، فیزیکی و جسمی و حتی قانونی مواجه شوند. همچنین این اعتیاد می تواند میزان رضایت جنسی را تا حد زیادی کاهش دهد.

عوارض اعتیاد به پورنوگرافی

عادی‌سازی

پورن می‌تواند بسیار خشونت‌آمیز باشد و افرادی که مبتلا به اعتیاد به پورنوگرافی می‌توانند با عادی‌سازی به خود بقبولانند که این نوع رابطه جنسی عادی است و مشکلی ندارد. در نتیجه، افراد ممکن است برای برقراری رابطه جنسی با شریک زندگی خود به اجبار و زورگویی متوسل شوند. طرفین مقابل نیز ممکن است گمان کنند که این همان کاری است که باید انجام دهند و نقش مطیع را به خود بگیرند.

افزایش احتمال انحراف و وابستگی

اعتیاد به پورن از منظر عادت و وابستگی شبیه اعتیادهای دیگر است. برای مثال فردی که از مواد افیونی استفاده می‌کند، ممکن است ابتدا چند بار در هفته مصرف اکسی‌کانتین تجویزشده توسط پزشک را آغاز کند، ولی دو سال بعد روزانه چند گرم هروئین به بازوی خود تزریق کند. اعتیاد به پورن نیز می‌تواند از الگوی مشابهی تبعیت کند. برای مثال ممکن است شخصی با تماشای ویدئوی رابطه جنسی یک زوج شروع کند، اما در نهایت از این نوع پورن خسته شود. چنین ویدئویی دیگر نیازهای جنسی او را ارضاء نمی‌کند. در نتیجه ممکن است برای احساس برانگیختگی به محتوای انحرافی روی بیاورد.

افزایش نرخ افسردگی

کسانی که روزانه به تماشای فیلم‌های پورن می‌پردازند، نسبت به افرادی که ۳ تا ۵ بار در هفته یا کمتر پورن می‌بینند، به احتمال بیشتری دچار افسردگی شدید می‌شوند. البته این اطلاعات به اصطلاح هم‌بسته هستند، به این معنی که غیر ممکن است بتوانیم بگوییم آیا یکی از شرایط باعث بروز دیگری می‌شود یا خیر. در عوض، به نظر می‌رسد که این دو موضوع در هم تنیده شده‌اند. افراد افسرده ممکن است بیشتر به دنبال فیلم‌های پورن باشند. با وجود این، اعتیاد به پورن ممکن است احساس افسردگی را تشدید کند.

احساس نارضایتی از رابطه

اعتیاد به پورنوگرافی می‌تواند ازدواج و رابطه را از بین ببرد. در واقع تا ۴۰% از معتادان به سکس نهایتاً همسر خود را از دست می‌دهند. تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که بیش از حد درگیر سکس سایبری یا اعتیاد به پورنوگرافی می‌شوند، تا حد زیادی علاقه به رابطه جنسی را از دست می‌دهند. متعاقباً حدود یک سوم از همسران آن‌ها نیز علاقه خود را از دست می‌دهند. ادامه چنین روندی باعث تداوم احساس نارضایتی می‌شود. با گذشت زمان همسر فرد ممکن است کاملاً بی‌تفاوت شده یا حتی به طور کامل علاقه خود را به داشتن رابطه جنسی از دست بدهد.

اعتیاد به پورنوگرافی و افزایش نرخ خیانت

تقریباً در ۴۰% روابط و ۲۵% ازدواج‌ها شاهد حداقل یک بار اتفاق افتادن خیانت زناشویی هستیم. جالب است که بدانید طبق تحقیقات اعتیاد به پورن و پورنوگرافی می‌تواند احتمال خیانت را تا ۳۰۰% افزایش دهد. خیانت معمولاً به خاطر نارضایتی از رابطه اتفاق می‌افتد. یکی از طرفین یا هر دو احساس می‌کنند که نیازهایشان برآورده نمی‌شود. بعضی زوج‌ها این مسئله را قبل از آنکه اتفاق بیفتد حل می‌کنند. ولی متأسفانه خیلی‌ها این کار را نمی‌کنند. همچنین دیدن فیلم های هرزنگاری می تواند توهم خیانت را در زوجین افزایش دهد و به هر چیز کوچکی، شک و تردید کنید. 

جدایی و طلاق

اعتیاد به پورن یکی از عوامل مهمی است که به افزایش نرخ جدایی و طلاق نسبت داده می‌شود. تقریباً ۷۰% از موارد طلاق شامل ملاقات یکی از زوجین با شخصی جدید در فضای مجازی است. در بیش از نیمی از این موارد نشان داده شده که یکی از طرفین درگیر علاقه مفرط به پورنوگرافی بوده است. بسیاری نیز زمان زیادی را در چت روم‌های آنلاین صرف سکس سایبری می‌کنند. برای مشاوره طلاق، باید به مراکز معتبر و نزد پزشک متخصص بروید. 

سخن آخر

اعتیاد به پورنوگرافی صرفاً وقت و انرژی اضافه از افراد نمی‌گیرد، بلکه می‌تواند منجر به مشکلات روانی و ارتباطی شدید شود. این مسئله می‌تواند در دراز مدت تقریباً تمام جوانب مختلف زندگی یک فرد را تحت تأثیر قرار دهد. بسیاری از افرادی که گرفتار این مشکل هستند می‌خواهند آن را ترک کنند، ولی باید بدانند که فقط حرف کافی نیست و بایستی عمل را هم سرلوحه قرار دهند. برای درمان این اعتیاد می توانید به مرکز مشاوره بینش نوین مراجعه کنید و مشکلاتتان را با بهترین روان درمانان و زوج درمانگرهای کشور، در میان بگذارید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *