کلینیک مشاوره و روانشناسی بینش نوین

ساعت کاری مرکز: شنبه تا پنج شنبه، 10 تا 21

کلینیک روانشناسی و مشاوره بینش نوین

ساعت کاری مرکز:

شنبه تا پنج شنبه : 10 – 21

تداوم یک زندگی زناشویی به تعامل و رفتار درست طرفین با هم بستگی دارد. برای داشتن یک زندگی آرام و بدون از دغدغه، زن و شوهر باید اخلاق همدیگر را بشناسند و بر عیب‌های همدیگر پوششی باشند. اما با این اوصاف باز هم در برخی موارد عمر یک زندگی زناشویی بسیار کوتاه است و به طلاق منجر می‌شود. در این بین اگر کودکی وجود نداشته باشد، پروسه طلاق‌گرفتن محدودیتی ندارد اما با وجود یک فرزند شرایط تغییر می‌کند. زمانی که فرزندی دارید و می‌خواهید از همسر خود جدا شوید، باید به سن مناسب طلاق برای کودکان دقت کنید.

بهترین و بدترین سن طلاق برای کودکان

بسیاری از والدینی که نمی‌توانند زندگی زناشویی مشترک را با هم ادامه دهند و یک یا دو فرزند هم دارند، به دنبال این هستند که بفهمد بهترین و بدترین سن طلاق برای کودکان چه موقعی است. بر اساس نظریات و دانسته های متخصصان کودک، طلاق در هر سنی می تواند نتایج متفاوتی برای کودک داشته باشد به همین دلیل مشاوره کودک برای فرزندان طلاق، از نان شب واجب تر است و باید تحت نظر مشاور کودک باشند. در ادامه این مطلب به بررسی سن مناسب طلاق برای کودکان و همچنین چگونگی آماده‌کردن کودکان برای طلاق می‌پردازیم.

چگونه کودکان را برای طلاق آماده کنیم؟

گاهی شما و همسرتان تمام تلاشتان را می‌کنید تا زندگی خود را حفظ کنید، اما نه صبر و مدارا و نه مشاوره به شما کمکی نمی‌کند و باید از هم جدا شوید. طلاق توافقی، طلاق عاطفی، جدا کردن زندگی بدون طلاق و… ندارد؛ هر زمانی که کودک خلای پدر و مادر را در کنار خود احساس کند، یعنی باید او را برای جدایی آماده کرد. وظایف مشاوره خانواده تا حدی در ارتباط با کودک و والدین می گنجد اما برای آرام کردن کودک و آماده کردن او، تنها مشاور خانواده کارساز نخواهد بود. در این بین توجه به فرزندان بسیار مهم است و نباید از آن سرسری رد شوید. طلاق تاثیرات بدی بر روحیه کودک شما خواهد گذاشت اگر با او درست رفتار نکنید. علاوه بر در نظرگرفتن سن مناسب طلاق برای کودکان، باید از طریق جلسات مشاوره آن‌ها را برای طلاق و زندگی جدید آماده کنید. آگاه‌کردن فرزند از پروسه طلاق و جداشدن والدین، کار بسیار سخت و حساسی است و باید آن را با دقت و مراقبت کامل انجام دهید.

در جریان طلاق، برای آگاه‌کردن فرزندتان بهتر است از یک مشاور کمک بگیرید و مطابق با توصیه‌های او عمل کنید. همچنین یک زمان مناسب برای در جریان قراردادن فرزندتان انتخاب کنید، برای مثال تعطیلات عید، ایام مدرسه و یا هنگام مسافرت بدترین زمان‌هایی هستند که می‌توانید کودکتان را برای طلاق آماده کنید. هنگامی که می‌خواهید کودک را از طلاق خود با خبر کنید، باید هر دوی شما در خانه حضور داشته باشید و سعی کنید در آرامش کامل به سوالات احتمالی او پاسخ دهید. در نتیجه با در نظرگرفتن بهترین زمان و سن مناسب طلاق برای کودکان می‌توانید تا حدودی از عوارض طلاق در کودک بکاهید.

نحوه برخورد با کودکان طلاق

علاوه بر سن مناسب طلاق برای کودکان، نحوه برخورد با کودکان طلاق بسیار مهم است. در حین مشاوره طلاق و جدایی والدین، چه بخواهید و چه نخواهید آسیب‌ها و مشکلاتی برای کودک نیز پیش می‌آید، مثلا ممکن است کودک بیشتر از قبل احساس ترس و اضطراب داشته باشد. به این ترتیب برخورد درست با کودک طلاق، عوارض طلاق در کودک را کاهش می‌دهد.

چگونه کودکان را برای طلاق آماده کنیم؟

برای مثال به جای محبت بی‌جا و اضافه، سعی کنید به توانایی‌ها و نیازهای کودک بیشتر از قبل توجه کنید. همچنین در ملاقات‌هایی که کودک با والد دیگرش دارد، سعی کنید با همسر سابق خود رفتار خوبی داشته باشید و بعد از آن درباره آن ملاقات کودک را سوال‌پیچ نکنید. علاوه بر این به هیچ‌وجه از ارتباط کودک با پدر یا مادرش، جلوگیری نکنید و او را در ارتباطاتش آزاد بگذارید و اجازه بدهید خودش تصمیم نهایی را بگیرد.

تاثیر طلاق در کودکان زیر 18 ماه

عوارض طلاق بر کودکان در هر سنی که باشند مطرح است و نمی‌توان گفت کودکان بیشتر از نوجوانان در معرض آسیب‌های طلاق هستند. کودک در سال‌های اول زندگی به والدین خود و به خصوص مادر، وابستگی زیادی دارد و اگر در سن زیر 18 ماه والدین بخواهند از هم طلاق بگیرند باید به تاثیراتی که طلاق بر فرزندشان خواهد گذاشت توجه کنند. در نتیجه با توجه به سن مناسب طلاق برای کودکان، در کودکانی که زیر 18 ماه سن دارند بسیار مراقب رفتار خود باشید. برای مثال تا 18 ماهگی سعی کنید برنامه مراقبتی کودک ثابت باشد و تنها یک نفر مسئول مراقبت از کودک باشد، با این کار کودک بیشتر احساس اعتماد کرده و بی‌قراری نمی‌کند.

همچنین سعی کنید برنامه‌های مراقبت و تفریح کودک را با همسر سابق خود تنظیم کنید تا کاملا مشابه با هم باشد. البته به این نکته هم توجه داشته باشید که نباید بیش از حد به کودک محبت کرد و به همه خواسته‌های او تن داد.

تاثیر طلاق در کودکان زیر 18 ماه

تاثیر طلاق در کودکان زیر 5 سال

بسیاری از والدین به هنگام طلاق به دنبال سن مناسب طلاق برای کودکان هستند و فکر می‌کنند طلاق در سنین پایین‌تر آسیب‌های کمتری به کودک وارد می‌کند. اما سنین زیر 5 سال نیز سنین حساسی هستند که در آن‌ها کودک توانایی بیشتری در یادگیری داشته و در حال تقویت مهارت‌های شناختی، زبانی و ارتباطی خود است. در نتیجه باید دقت کنید اگر فرزندی در این سن دارید و می‌خواهید از همسرتان جدا شوید، درگیری کلامی بین شما و همسرتان نباید به کودک منتقل شود. از طرفی باید هر دو طرف نقش پررنگی در رشد کودک داشته باشید و در برنامه‌های مراقبتی و آموزشی او تغییری ایجاد نکنید. برای مثال رابطه خود را با کودک حفظ کنید و برای تقویت حس اعتماد به‌نفس او تلاش کنید. اگر به این نکات دقت نکنید، طلاق در این سن می‌تواند عوارض مختلف روحی و روانی نظیر ترس، تاخیر رشد، افسردگی و یا رفتارهای پرخاشگرانه در کودک ایجاد کند.

تاثیرات طلاق بر کودکان مدرسه ای

طلاق و جدایی علاوه بر فشار زیادی که بر طرفین دارد، می‌تواند فشار روانی بسیار بالایی بر فرزندان آن‌ها نیز وارد کند. حتی کودکان طلاق بیش از والدین خود در این جریان آسیب می‌بینند، زیرا مشکلات آن‌ها محدود به خانه و خانواده نمی‌شود و مشکلات زیاد دیگری را در مدرسه تجربه خواهند کرد. درباره سن مناسب طلاق برای کودکان و تاثیری که طلاق بر کودکان مدرسه‌ای می‌گذارد شرایط کاملا متفاوت است. برخی از کودکان ممکن است در این جریان کاملا منعطف باشند و توانایی مقابله با شرایط جدید را داشته باشند اما برخی دیگر نیز ممکن است با طلاق و جدایی والدین خود کنار نیایند و دچار مشکلات مختلفی در مدرسه نظیر افت تحصیلی شوند.

طلاق و جدایی والدین روی کودکان مدرسه‌ای تاثیر زیادی می‌گذارد، کودکان در خانه فشار روانی زیادی را تحمل می‌کنند و نمی‌توانند به خوبی روی درس خود متمرکز شوند. در نتیجه بسیاری از کودکان طلاق در مدرسه دچار افت تحصیلی در مقاطع مختلف ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان می‌شوند. برای جلوگیری از مشکلات تحصیلی کودکان، بهتر است از کمک مشاور طلاق بهره بگیرید. مشاور طلاق به شما کمک می‌کند تا با کودک مدرسه‌ای خود در حین طلاق طوری رفتار کنید که برای او مشکلی پیش نیاید.

همچنین سعی کنید در زمان طلاق علاوه بر در نظرگرفتن سن مناسب طلاق برای کودکان، بیش از قبل با مربیان و معلمان فرزندتان ارتباط داشته باشید و مربی او را در جریان مشکلات کودک قرار دهید. در این رابطه مربیان نیز باید درست رفتار کنند و از ترحم بی‌جا بپرهیزند.

تاثیرات طلاق بر کودکان مدرسه ای

مسیر مشاوره با کودکان طلاق

مشکلات والدین تاثیرات بسیار بدی روی کودکان می‌گذارد و کودکان در حین طلاق والدین بیشترین ضربه را می‌خورند. متاسفانه برخی از والدین هستند که در هنگام طلاق و جدایی توجهی به کودک خود نمی‌کنند و او را در مقابل فشارهای روانی و موقعیت‌های استرس‌زا قرار می‌دهند. اما در مقابل امروزه بسیاری از والدین وقتی برای جدایی تصمیم می‌گیرند، ابتدا سن مناسب طلاق برای کودکان را در نظر گرفته و سپس از مشاوره کمک می‌گیرند تا کمترین مشکلی برای کودکشان ایجاد شود.

هیچ‌گاه نباید کودک را وارد دعواهای پدر و مادر کرد، و نباید والدین محبت خود را از کودک دریغ کنند. کمک‌گرفتن از مرکز مشاوره کودک و توصیه‌های مشاور باعث می‌شود تا هنگام جدایی والدین کودک دچار کمترین آسیب و تنش‌های روانی شود. مشاور از طریق صحبت‌کردن با کودک و کمک‌گرفتن از تکنیک‌های روانشناسی متوجه ترس‌های کودک می‌شود و به شما در رفع‌کردن این ترس‌ها کمک می‌کند.

جمع‌بندی

وقتی به هر دلیلی قادر به ادامه زندگی مشترک نیستید، باید به این نکته توجه کنید که بدترین سن طلاق برای کودکان چه سنی است. طلاق می‌تواند عوارض روحی و روانی مختلفی برای کودکان در سنین مختلف داشته باشد، برای مثال تاثیر طلاق بر کودک 3 ساله هیچ تفاوتی با تاثیر طلاق در نوجوان ندارد و در هر دو سن کودک لطمه زیادی می‌بیند. در این مطلب به بررسی سن مناسب طلاق برای کودکان و عوارض و تاثیرات طلاق بر کودکان در سنین مختلف پرداختیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *