کلینیک مشاوره و روانشناسی بینش نوین

ساعت کاری مرکز: شنبه تا پنج شنبه، 10 تا 21

کلینیک روانشناسی و مشاوره بینش نوین

ساعت کاری مرکز:

شنبه تا پنج شنبه : 10 – 21

یک رابطه سالم، به آرامش و شادی هر دو طرف می‌افزاید و به حفظ ارتباط و افزایش احترام کمک می‌کند. برای اینکه یک رابطه سالم داشته باشید به چیزی بیش از علایق مشترک و احساسات قوی نسبت به یکدیگر نیاز دارید. در یک رابطه عاطفی سالم، باید بتوانید یکدیگر را کاملا درک کرده و به نیازهای طرف مقابل اهمیت دهید و در عین حال به خودتان نیز توجه کنید. در همین راستا، در این مقاله به موضوعاتی چون مهمترین ویژگی های یک رابطه سالم، عواملی که به یک رابطه سالم آسیب می‌زنند و نقش مشاور در ایجاد رابطه سالم می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

ویژگی های یک رابطه سالم

نشانه ها و ویژگی‌ های یک رابطه سالم

داشتن یک رابطه سالم باعث افزایش شادی، بهبود سلامت و کاهش استرس می‌شود. رابطه سالم، رابطه ای است که نهایتا منجر به جدایی و مشاوره طلاق نشود. مطالعات نشان می‌دهد افرادی که روابط سالم دارند بیشتر شاد هستند و استرس کمتری دارند. اما ویژگی های یک رابطه سالم از نظر مشاور خانواده چیست؟ چگونه بفهمیم که در یک رابطه سالم قرار داریم؟ یک رابطه سالم ویژگی‌های زیر را دارد:

1- احترام متقابل

روابط سالم بر اساس احترام متقابل ساخته می‌شوند. دکتر اشیلیان اوتس توضیح می‌دهد: “شریک زندگی شما برای باورهای شما و شخصیت شما ارزش قائل است.” آنها از کار، رویاهای شما و از خود شما حمایت می‌کنند. مرزهای فیزیکی و احساسی شما حفظ می‌شود. به عنوان مثال، اگر آمادگی لازم برای صحبت و تصمیم‌گیری درباره چیزی را نداشته باشید شریک زندگی شما به شما فضا و زمان کافی برای فکر کردن را می‌دهد.

2- امنیت

زوج‌هایی که در یک رابطه عاطفی سالم هستند در کنار یکدیگر احساس امنیت می‌کنند. دکتر اشیلیان اوتس توضیح می‌دهد: «شما ترس و یا خطری را احساس نمی‌کنید و نیازی ندارید از خود (فیزیکی، عاطفی و حتی مالی) در برابر شریک زندگی محافظت کنید». هنگامی که در یک رابطه سالم هستید، سلامتی و آرامش شما برای شریک زندگیتان مهم است.

3- برقراری ارتباطی راحت و صادقانه

برقراری ارتباطی راحت و صادقانه از مهمترین ویژگی های یک رابطه سالم است. صحبت کردن با همسرتان باید راحت باشد و بتوانید افکار و احساسات خود را راحت به اشتراک بگذارید. دکتر اشیلیان اوتس می‌گوید: «در یک رابطه سالم، می‌توانید با شریک زندگی خود بدون ترس از عصبانیت صحبت کنید. هر فرد می‌تواند درباره مشکلات خود صحبت کرده و احساس کند که حرفای او شنیده شده و به آن‌ها احترام گذاشته می‌شود.

بیشتر بخوانید: سکس تراپی چیست؟ مواردی که به سکس تراپی نیاز دارند

حمایت از یکدیگر

4- سازش

اختلاف نظر حتی در روابط سالم وجود دارد؛ بنابراین سازش بسیار مهم است. هنگامی که زوج‌ها مصالحه می‌کنند، هر یک از افراد پای میز مذاکره می‌نشینند، احساسات و نظرات طرف مقابل را در نظر می‌گیرند و با هم بر سر یک تصمیم توافق می‌کنند. اینطور نیست که یک نفر تسلیم خواسته دیگری شود. « شاید هر دو طرف اندکی از خواسته و نظر خود کوتاه بیایند اما تصمیم‌ نهایی را با هم می‌گیرند». اوتس می‌گوید: “اگر یک نفر همیشه تسلیم شود تا دیگری را خوشحال کند رابطه ناسالم است.” در رابطه های ناسالم، کنترل خشم و عصبانیت وجود ندارد و زوجین همیشه در حال دعوا و نزاع با یکدیگر هستند. اهمیت مشاوره در خانواده در اینگونه از مواقع خودش را بیشتر نشان می دهد. 

5- برابری

هنگامی که در یک رابطه عاطفی، برابری وجود دارد، هر یک از طرفین به احساسات و نظرات طرف مقابل احترام می‌گذارد. نیازهای شریک زندگی شما بر روابط شما اولویت ندارد و آنها قدرت یا کنترلی بر شما ندارند. اوتس می‌گوید: «وقتی یک نفر تمام تلاش خود را می‌کند و دیگری هیچ تلاشی برای رابطه نمی‌کند یا کمترین تلاش را می‌کند، آن‌وقت رابطه عاطفی سالم وجود ندارد و حقوق یکدیگر رعایت نمی‌شود. “وقتی هر یک از زوجین تمام تلاش خود را می‌کنند تا برای طرف مقابل عشق و آرامش را فراهم کنند، یک رابطه خوب و سالم شکل می‌گیرد.”

6- استقلال

زوج‌های سالم هر دقیقه را با یکدیگر نمی‌گذرانند و زندگی‌های خارج از رابطه خود را حفظ می‌کنند. دکتر اشیلیان اوتس می‌گوید: برای مثال، شریک زندگی شما باید از دیدن خانواده و دوستانتان و داشتن سرگرمی‌های جداگانه از شما حمایت کند.

7- حمایت از یکدیگر

یکی دیگر از ویژگی های یک رابطه سالم حمایت از یکدیگر است. زندگی سخت است و همیشه زندگی باب میل ما پیش نمی‌رود؛ بنابراین داشتن پشتیبانی قابل اعتماد مهم است. اوتس می‌گوید: «داشتن شریکی که هنگام نیاز، حرف‌های شما را بشنود و با شما همدردی کند و دلسوز باشد بسیار مهم است».

8- حریم خصوصی

در یک رابطه عاطفی نیز حریم خصوصی شما باید حفظ شود. برای مثال، مجبور نیستید تلفن، ایمیل یا رمز عبور خود را با شریک خود به اشتراک بگذارید تا او را خوشحال کنید. اوتس می‌گوید: «شریکی که می‌خواهد به گوشی شما دسترسی داشته و پیام‌های شما را چک کند، نشان‌دهنده این است که به فضا و حریم خصوصی شما احترام نمی‌گذارد». برای جلوگیری از تردید و شک در خانواده، بهتر است زوج درمانی و جلسات مشاوره جنسی را شروغ کنید تا مشاور، واسطه ای برای رفع تردیدهای شما باشد.

عوامل خراب شدن یک رابطه سالم

عوامل خراب شدن یک رابطه سالم

صرف داشتن ویژگی های یک رابطه سالم کافی نیست. گاهی اوقات با گذشت زمان رابطه به دلایل مختلفی خراب می‌شود. در ادامه به برخی از عواملی که به خراب شدن یک رابطه سالم منجر می‌شوند اشاره می‌کنیم.

1- عدم برقراری ارتباط با یکدیگر

گاهی اوقات افراد آنقدر درگیر زندگی، نقش‌ها، شغل و تربیت فرزند خود می‌شوند که فراموش می‌کنند در سطح عمیق‌تری با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. شاید درباره کارهای خانه یا کارهای روزمره ارتباط برقرار کنید، اما این کافی نیست و به رابطه سالم شما آسیب می‌زند.

2- توجه کردن به من تا ما

یک رابطه هرگز فقط مختص به یک نفر و من نیست. زمانی که بیش از حد خودخواه شوید و نتوانید جایی برای همراهی طرف مقابلتان پیدا کنید، او عقب می‌ماند. همچنین، اگر همیشه در حال برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری در مورد چیزهایی هستید،فقط خواسته‌های خود را در نظر می‌گیریدو به آنچه که طرف مقابل دوست دارد یا دوست ندارد اهمیتی نمی‌دهید، دیر یا زود در رابطه مشکل ایجاد می‌شود.

3- خیانت

با وجود سایت‌های دوستیابی و پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی مختلف، خیانت بسیار رایج شده است. ارسال پیامک، قرار ملاقات، درگیر شدن در یک رابطه مجازی یا واقعی، مشکلات رایجی هستند که این روزها بر روابط تأثیر می‌گذارند که گاهی اوقات اثرات آن غیرقابل جبران است. اگر می‌بینید که چیزهایی را از شریک زندگی خود پنهان می‌کنید یا جذب افراد دیگر می‌شوید، وقت آن رسیده است که به خود بیایید و بدانید که چه اشتباهی را دارید مرتکب می‌شوید. مشاوره خیانت همسر برای چنین موضوعاتی به کمک شما می آید.

4- رابطه جنسی کم یا خشونت جنسی

رابطه جنسی و صمیمیت، نقش بسیار مهمی در زندگی هر زوجی دارد. اگر متوجه شدید که رابطه جنسی کمی دارید یا رابطه جنسی یک کار طاقت‌فرسا به نظر می‌رسد باید درباره آن با یکدیگر صحبت کنید. در صورتی هم که رابطه جنسی شما با خشونت از سوی یکی از طرفین همراه باشد یا به زور به انجام فعالیت جنسی وادار شوید رابطه دچار مشکل شده و باید به دنبال چاره‌ای‌ برای آن باشید.

علاوه بر این موارد، مشکلات مالی و عدم حمایت یکدیگر در رسیدن به رویاها و وقت نگذاشتن برای یکدیگر و کنترل یکدیگر به خراب شدن یک رابطه سالم منجر می‌شود. قطعا در خانواده هایی که زن و شوهر رابطه سالم ندارند، رشد و تعالی طرفین و تربیت فرزند به درستی وجود ندارد. برای حل مشکلات اینچنینی، باید از مشاوره و روانشناس خانواده کمک گرفت. 

نشانه ها و ویژگی‌ های یک رابطه سالم

چطور یک رابطه سالم داشته باشیم؟

ایجاد یک رابطه سالم به تلاش نیاز دارد. برای ایجاد یک رابطه سالم بهتر است به ویژگی های یک رابطه سالم توجه کرده و آن‌ها را پرورش دهید و از عواملی که به رابطه شما آسیب می‌زنند بپرهیزید. افزون بر آن، همواره به نیازها و خواسته‌های یکدیگر توجه نموده، یکدیگر را درک کنید و زمان باکیفیتی را با هم سپری کنید.

علاوه بر این، به دنبال سرگرمی‌ها و لذت‌های جدید باشید، همواره به یکدیگر احترام بگذارید، احساسات خود را بیان کنید و از یکدیگر قدردانی کنید. از همه مهمتر، حریم شخصی یکدیگرا را حفظ کرده و گاهی اوقات به طرف مقابل فضایی برای خلوت و تنهایی با خودش بدهید.

تست های روانشناسی رابطه سالم و مخرب را از دست ندهید. 

نقش مشاوره در ایجاد رابطه سالم بین اعضای خانواده

نقش مشاوره در ایجاد رابطه سالم بین اعضای خانواده

در فرایند مشاوره، مشاور به بررسی مشکلات در روابط بین زوجین و خانواده می‌پردازد. تمرکز روی عواملی است که منجر به چالش‌هایی شده‌اند که باعث اختلاف، دعوا و حتی پایان دادن به زندگی می‌شوند.

گاهی اوقات، افراد در مراحل اولیه یک رابطه، به دنبال کسب اطلاعات بیشتر درباره الگوهای روابط عاطفی هستند یا می‌خواهند ویژگی های یک رابطه سالم را بدانند تا بعدها دچار مشکل نشوند.

مشاوران تلاش می‌کنند تا درک دقیق‌تری از اینکه چرا افراد به دنبال مشاوره هستند و اقداماتی که باید انجام دهند بدست آورند و به آن‌ها کمک می‌کنند رابطه بلندمدت و شخصی رضایت‌بخشی را ایجاد کنند.

در صورتی که رابطه دو نفره یا خانوادگی شما دچار مشکل شده است و به دنبال راه‌حل هستید و نمیدانید چه کار کنید شاید وقت آن است که به یک مرکز مشاوره مراجعه کنید.

یک پاسخ

  1. سلام و عرض ادب
    من دنبال یه چهارچوب درست و کارآمد بودم برای اینکه بدونم تو رابطه باید چه چیزهایی رو رعایت کنیم و به صورت قانون ازش استفاده کنیم و این مقاله بسیار به من کمک کرد.
    دقیق بخونیدش کمک کننده هست.
    بهترینا برای شما باشه و موفق باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *