کلینیک مشاوره و روانشناسی بینش نوین

ساعت کاری مرکز: شنبه تا پنج شنبه، 10 تا 21

کلینیک روانشناسی و مشاوره بینش نوین

ساعت کاری مرکز:

شنبه تا پنج شنبه : 10 – 21

فرار کودکان از خانه موردی است که هر ساله اتفاق می افتد. اگر نوجوانان شما فرار می کنند یا به طور مداوم از فرار برای به دست آوردن قدرت در خانواده استفاده می کنند، مشکل مزمن دارند. آنها ممکن است والدین خود را با گفتن این جمله تهدید کنند: “اگر مرا مجبور به این کار کنی، فرار می کنم.” برخی از والدین ممکن است درگیر چانه زنی و مذاکره بیش از حد با فرزندان خود بر سر موضوع فرار کودکان از خانه شوند در حالی که نباید این کار را انجام دهند. اما باید درک کنید که بچه هایی که تهدید به فرار می کنند از آن برای قدرت استفاده می کنند.

با مرکز مشاوره بینش نوین برای بررسی و ارائه راهکارهای جلوگیری از فرار کودکان از خانه، همراه باشید. 

علت فرار کودکان و نوجوان از خانه چیست؟

علت فرار کودکان از خانه

مرکز ملی ماموریت و کودکان تحت استثمار و National Runaway Safeline عواملی را شناسایی کرده اند که جوانان را در معرض افزایش خطر فرار قرار می دهد. این عوامل عبارتند از:

علت فرار کودکان از خانه

چرا کودکان و نوجوانان از خانه فرار می کنند؟

گزارشی که توسط شبکه کودکان گمشده و فرار کودکان از خانه منتشر شده است، 3 دلیل اصلی فرار نوجوانان از خانه را شناسایی می کند:

بسیاری از کودکان به دلیل سوء مصرف مواد مخدر و الکل فرار می کنند. وقتی کودکان و نوجوانان درگیر سوء مصرف مواد می شوند، ممکن است خانه را ترک کنند. آنها می خواهند آزادانه تر و آشکارتر از مواد استفاده کنند، بنابراین فرار می کنند.

احساس شکست نیز می‌تواند باعث فرار کودکان از خانه شود. برخی از کودکان فرار می کنند؛ زیرا زندگی به تنهایی آسان تر از زندگی در یک خانه با وضعیت بحرانی است.

خطرات موجود برای کودکان فراری

بدانید که وقتی نوجوانان فرار می کنند چه اتفاقی می افتد و فرار کودکان از خانه باعث ایجاد چه مسائلی در ادامه زندگی آنها می شود: 

خطرات موجود برای کودکان فراری

هنگام فرار کودکان از خانه چه باید کرد؟

کارشناسان در مورد فرار کودکان و نوجوانان از خانه موارد زیر را توصیه می کنند:

  1. بعد از فرار کودکان از خانه، خانه خود را جستجو کنید و مطمئن شوید که نوجوان شما در جایی پنهان نشده است.
  2. با متوجه شدن از فرار کودکان از خانه، فورا با پلیس تماس بگیرید. برخلاف تصور رایج، لازم نیست 24 ساعت منتظر بمانید تا نوجوان خود را به عنوان مفقود گزارش کنید.
  3. از بازرسان بخواهید که فرزند شما را در پرونده افراد گمشده مرکز ملی اطلاعات جرم و جنایت قرار دهند. برای افراد زیر سن قانونی، هیچ دوره انتظاری برای قرار گرفتن در این لیست وجود ندارد.
  4. با هر دوست، والدین یا همسایه ای که فکر می کنید تماس بگیرید و از آنها کمک بخواهید.
  5. اگر نوجوان شما تلفن دارد و در برنامه موبابل شماست، می‌توانید گزارش تماس‌ها را بررسی کنید و در برخی موارد حتی با استفاده از برنامه GPS تلفن، مکان او را مشخص کنید.
  6. در اتاق آنها اطلاعاتی را جستجو کنید که ممکن است به شما در یافتن آنها بعد از فرار کودکان از خانه کمک کند.
  7. می‌توانید با اقداماتی مانند ساختن و توزیع عکس‌ها و پوسترهای فرزندتان در سراسر جامعه محلی خود، فرزند خود را به عنوان گمشده ثبت کنید.

در اقدامات بعد از فرار هم می توانید مورد و مشکل را با مشاوره خانواده در میان بگذارید تا راهکار درست و نحوه برخورد با فرار کودکان را یاد بگیرید. 

هنگام فرار کودکان از خانه چه باید کرد؟

وقتی نوجوان شما به خانه می آید چه باید کرد؟

این لیست مفید، اقداماتی را ارائه می دهد که باید هنگام بازگشت فرزند فراری به خانه انجام دهید:

این احتمال وجود دارد که هر دوی شما به شدت احساساتی هستید و لحظه بازگشت فرزندتان ممکن است مفیدترین زمان برای حل این وضعیت نباشد.

هدف شما این است که به دلیل رفتار فرار کودکان از خانه برسید. در این مرحله، وظیفه اصلی شما گوش دادن است، نه سخنرانی، سرزنش یا تعیین عواقب.

ارتباط ضعیف دلیل اصلی فرار نوجوانان از خانه است. اگر هر دو آرام هستید، اکنون زمان آن است که قوانین، نتایج و انتظارات رفتاری نوجوان خود را مرور کنید.

اگر نوجوان شما چندین بار فرار کند، این به شما چیزی می گوید که استراتژی هایی که تا این لحظه استفاده کرده اید کارساز نبوده اند. این بدان معناست که زمان آن رسیده است که به ریشه واقعی مشکل برسیم. بهترین راه برای انجام این کار، کمک گرفتن از یک متخصص سلامت روان است که در مسائل مربوط به فرار کودکان از خانه متخصص است.

نکته اصلی در اینجا این است که کودکی که چندین بار فرار می کند خود را در معرض خطر فیزیکی و روحی قرار می دهد. نام بردن و سرزنش مولد نیست. یافتن و درمان علت اصلی آن چیزی است که اهمیت دارد. در این مواقع:

1. سعی کنید آنها را آرام کنید

سعی کنید کودک خود را به مدت 5 دقیقه آرام کنید. می‌توانید بگویید: «چرا همین‌جا در اتاق نشیمن نمی‌نشینی و استراحت نمی کنی؟ 5 دقیقه دیگر برمی گردم.» از او بخواهید همانجا در اتاق نشیمن یا آشپزخانه بماند. این ایده خوبی نیست که او را به اتاق خوابش بفرستید. این به این دلیل است که اگر او به آنجا برود از پنجره بیرون خواهد رفت.

2. بپرسید “چه خبر است؟”؛ نه “حالت چطوره؟”

برای جلوگیر از فرار کودکان از خانه، وقتی با فرزندتان صحبت می کنید، از او بپرسید چه خبر است. همه بچه‌ها می‌خواهند در مورد احساسشان بحث کنند. بنابراین به جای این که بگویید “چرا اینقدر ناراحتی؟” سعی کنید بپرسید: «چه خبر است؟ چه چیزی دیدی که باعث شد فرار کنی؟»

3. از زبان متقاعد کننده استفاده کنید

یک سوال واقعاً خوب برای پرسیدن از فرزندتان این است: “پس چه چیز بدی در این مورد وجود دارد که نمی توانید با آن کنار بیایید؟” بعد از اینکه او به شما گفت، می توانید بگویید: «شما قبلاً با چنین مسائلی برخورد کرده اید. بچه های هم سن شما همیشه با این کار سر و کار دارند” به این نوع استدلال «گفتار متقاعدکننده» می گویند. شما به عنوان والدین تسلیم نمی‌شوید، اما سعی می‌کنید فرزندتان را متقاعد کنید که حالش خوب است.

آیا علائم هشدار دهنده فرار کودکان از خانه وجود دارد؟

متأسفانه، هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که نشان دهنده فرار کودکان از خانه باشد. اما اگر متوجه رفتارهای مخفیانه، احتکار پول و چیزهای باارزش در اطراف خانه شدید ، چشم خود را نبندید؛ به حدس و قلب خود اعتماد کرده و موضوع را پیگیری کنید.

جمع بندی

بسیاری از مشکلات بین خانواده ها را می توان با مشاوره خانواده حل کرد. مشاور خانواده به شما کمک می کند تا قبل از فرار کودکان از خانه به فکر برقراری ارتباط درست و منطقی با او بیفتید و مشکلاتتان را با او حل کنید. برای کودکان زیر 15 سال هم می توان از مشاوره کودک به منظور یافتن افکار منفی و تعارضات بین کودک و والدین کمک گرفت. شما باید قبل از اینکه هر اتفاق ناگواری منجر به جدایی کامل والدین و فرزندان شود، به فکر حل و رفع آن باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *