کلینیک مشاوره و روانشناسی بینش نوین

ساعت کاری مرکز: شنبه تا پنج شنبه، 10 تا 21

کلینیک روانشناسی و مشاوره بینش نوین

ساعت کاری مرکز:

شنبه تا پنج شنبه : 10 – 21

آزار جنسی در کودکان نوعی کودک آزاری است که شامل انجام فعالیت جنسی با کودکان است. کودکان در هیچ شرایطی نمی توانند به هیچ شکلی از فعالیت جنسی رضایت دهند. هنگامی که یک مجرم با کودکی به این شکل برخورد می‌کند، مرتکب جنایتی می شود که می تواند سال ها اثرات ماندگاری بر قربانی داشته باشد. این راهنما برای والدین کودکان قربانی تجاوز است که تمام اطلاعات لازم را به آن‌ها بدهد. 

همه آن چیزهایی که والدین کودک قربانی تجاوز باید بدانند

آزار جنسی کودک نیازی به تماس فیزیکی بین مرتکب و کودک ندارد. برخی از اشکال سو استفاده جنسی از کودکان عبارتند از (اما محدود به موارد زیر نیست):

آموزش های جنسی برای کودک

یکی از اقدامات پیشگیرانه تجاوز جنسی به کودکان، تربیت جنسی کودکان است. برخی از این آموزش‌ها عبارتند از:

  1. اسامی دقیق اعضای خصوصی بدن را به کودکان آموزش دهید
  2. توجه داشته باشید که بیشتر کودکان توسط کسی که می شناسند مورد آزار و اذیت قرار می گیرند. به آنها آموزش دهید که حریم خود را با تمامی افراد حتی افراد نزدیک حفظ کنند
  3. به کودکان در مورد ایمنی بدن و تفاوت بین آنها آموزش دهید
  4. اجازه دهید کودکان بدانند که حق تصمیم گیری دارند. به آنها یاد بدهید که حتی در لمس‌های غیرجنسی مثل در آغوش گرفتن هم به راحتی به دیگران نه بگویند
  5. مطمئن شوید که کودکان می دانند که بزرگسالان و کودکان بزرگتر هرگز برای قسمت های خصوصی بدنشان (مثلاً حمام کردن) به کمک نیاز ندارند

آزارجنسی در کودکان چگونه است؟

این آموزش‌ها به کودکان کمک می‌کند بتوانند در زمان‌هایی که تنها هستند مراقبت بیشتری از خود و حریم شخصی‌شان داشته باشند. همچنین در صورت وقوع حادثه‌ای ناگوار نیز راحت‌تر آن را بیان کرده و از وقوع مجدد آن جلوگیری خواهند کرد.

مهم است که والدین آموزش جنسی به کودکان را در هر سنی متناسب با رشد جسمی و عقلی کودک به او منتقل کنند. این آموزش‌ها باید مداوم باشد تا در هر سنی کودک و نوجوان را از خطرات تجاوز و آزار جنسی دور نگه دارند.

آثار و عواقب تجاوز جنسی در کودک

تجاوز جنسی در کودکان و نوجوانان می تواند عواقب گسترده و جدی‌ای داشته باشد. برای برخی از کودکان قربانی تجاوز، این اثرات در طول زندگی بزرگسالی باقی می ماند. سوء استفاده جنسی از کودکان می تواند بر سلامت روانی و جسمی، روابط خانوادگی و صمیمی، تحصیلات و شغل آینده آنها تأثیر بگذارد. قربانیان و بازماندگان تجاوز جنسی ممکن است 2 تا 4 برابر بیشتر از افراد دیگر در طول زندگی خود قربانی آزار جنسی، فیزیکی یا عاطفی شوند. اینگونه از آسیب ها را تنها با کمک مشاور کودک می توان درمان کرد. آسیب های تجاوز جنسی در کودکان به چند دسته کلی تقسیم می‌شود:

یکی از عمیق‌ترین اثرات سوء استفاده جنسی از کودکان، تأثیر مخربی است که می‌تواند بر توانایی ایجاد و حفظ روابط نزدیک و محبت‌آمیز بگذارد. برای کودکان قربانی تجاوز ممکن است صحبت کردن با خانواده و دوستان در مورد سوء استفاده جنسی دشوار باشد و از کمک و حمایت دیگران جلوگیری کند. همچنین کودکان قربانی اگر به درستی درمان نشوند، در آینده توانایی کمتری برای برقراری روابط سالم با دیگران خواهند داشت.

آموزش های جنسی برای کودک

پس از اتفاق افتادن آزار جنسی، کودکان می توانند طیفی از احساسات، از جمله ترس، غم، خشم، گناه، سرزنش خود و سردرگمی را تجربه کنند. اغلب نمی‌توانند درباره آنچه اتفاق افتاده صحبت کنند و این امر احساسات منفی حاصل از حادثه را عمیق‌تر و آسیب‌ها را پایدارتر می‌کند.

تحقیقات نشان می دهد که قربانیان و بازماندگان سوء استفاده جنسی ممکن است از سلامت جسمانی ضعیف تری نسبت به افرادی که مورد آزار قرار نگرفته اند، برخوردار باشند. همچنین کودکان ممکن است در هنگام آزار جنسی صدمات فیزیکی ببینند.کودکان همچنین می توانند در اثر سوء استفاده به بیماری های مقاربتی مبتلا شوند.

همچنین اثرات درازمدت سو استفاده جنسی از کودکان وجود دارد که شامل طیف وسیعی از بیماری ها و ناتوانی ها می شود. فشار خون بالا، خستگی مزمن، سوءتغذیه، تحرک، و مشکلات مربوط به سیستم تولید مثل و زایمان، همگی با سوء استفاده جنسی از کودکان مرتبط هستند.

تحقیقات نشان می‌دهد که کودکان قربانی تجاوز به طرق مختلف به سوء استفاده جنسی پاسخ می دهند. برخی از کودکان و نوجوانان مسیر شغلی و تحصیلی‌ای را انتخاب می‌کنند که یک استراتژی مقابله‌ای در راستای فرار از اثرات تجاوز است. برخی دیگر از کودکان و نوجوانان در اثر تجاوز جنسی دچار افت تحصیلی در مدرسه شده و چشم‌انداز تحصیلی‌شان آسیب می‌بیند. این امر می‌تواند در ادامه زندگی بر مسیر شغلی این کودکان نیز تاثیری منفی بگذارد.

نقش پدر و مادر در درمان روحی و جسمی کودک قربانی تجاوز

پدر و مادر کودکانی که مورد تجاوز یا آزار جنسی قرار گرفته‌اند، مهم‌ترین نقش را در بهبودی این کودکان بازی می‌کنند. با این حال ممکن است به عنوان والدین کودک یا نوجوانی که مورد آزار یا تجاوز جنسی قرار گرفته است، احساس سردرگمی داشته باشید. اینکه چطور و از چه راهی باید به فرزند خود کمک کنید یا چه اقدامات درمانی تجاوز جنسی در این راستا انجام دهید. مهم است که بدانید همه کودکان قربانی تجاوز به احساس امنیت و دوست داشته شدن نیاز دارند و حمایت همه جانبه والدین می‌تواند در مسیر بهبودی آنان تاثیر به سزایی داشته باشد.

آثار و عواقب تجاوز جنسی در کودک

هنگام حمایت از کودکی که مورد تجاوز جنسی قرار گرفته است، ضروری است که کودک احساس کند که به او اعتماد دارید. چند توصیه برای والدین کودکان قربانی تجاوز وجود دارد که در اینجا ذکر می‌کنیم:

چگونه کودک قربانی را به حرف زدن دعوت کنیم؟

در کودکان قربانی تجاوز صحبت کردن درباره حادثه‌ رخ داده معمولا با تاخیر اتفاق می‌افتد و امری رایج است. این را نباید تقصیر کودک یا والدین او بدانیم. گاهی اوقات کودکان می گویند که نمی خواستند والدین خود را آزاد دهند یا ناراحت کنند زیرا آنها دوست دارند. واکنش های همراه با استرس ممکن است باعث شود کودکان از صحبت کردن و بیان واقعه اجتناب کنند و ترس بر آنها غلبه کند.

کودکان معمولا پس از رخ دادن تجاوز جنسی خود را سرزنش می‌کنند و از تنبیه والدین می‌ترسند. بنابراین مهم است که والدین این دسته از کودکان رفتاری ملایم و دوستانه با فرزندشان داشته باشند و کاری کنند که کودک بتواند از احساس شرم و خجالت ناشی از حادثه دور شود. ممکن است مدت زمانی لازم باشد تا کودک بتواند بر ترس و شرم خود غلبه کرده و درباره حادثه‌ای که برایش اتفاق افتاده حرف بزند. مهم است که والدین کودک بر رفتار و احساسات خود در این مدت کنترل داشته و با رفتارهای تکانه‌ای باعث سکوت بیشتر کودک نشوند.

کمک گرفتن از مشاورین و متخصصین مرکز مشاوره نیز می‌تواند به والدین کمک کند که راه‌حل‌های مناسبی انتخاب کنند و اقدامات درمانی لازم را برای کودک خود انجام دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *