کلینیک مشاوره و روانشناسی بینش نوین

ساعت کاری مرکز: شنبه تا پنج شنبه، 10 تا 21

کلینیک روانشناسی و مشاوره بینش نوین

ساعت کاری مرکز:

شنبه تا پنج شنبه : 10 – 21

قبل از همه، بهتر است به این سوال که مشاوره قبل از ازدواج چیست پاسخ دهیم. مشاوره قبل ازدواج؛ نوعی مشاوره درمانی است که با تجزیه و تحلیل تأثیر رفتار فرد یا افراد در ازدواج بر سایر افراد و روابط، به ترمیم و بهبود رابطه کمک می کند.

در جلسه مشاوره ازدواج چه می‌گذرد؟

مشاوره ازدواج نه تنها برای مشکلات قابل تشخیص فوری قبل از ازدواج مانند: مدیریت خشم، مشکلات جنسی، سوءمصرف الکل و مواد و مشکلات مالی سودمند است، بلکه برای زوج هایی که در روابط زناشویی مشکل ارتباطی دارند و به همین دلیل دائماً درگیرند یا بدون تعارض از یکدیگر دور می شوند نیز کاربردی است.

هدف مشاوره ازدواج چیست؟

هدف اصلی مشاوره قبل از ازدواج؛ این است که دو نفر را به درستی از مفهوم متاهل بودن آگاه کنیم، زوج ها را از نظر روانی برای ازدواج آماده کرده و در مواقع لزوم به آنها کمک کنیم تا برخی مهارت های فردی و زوجی را پرورش دهند.

ازدواج درمانی برای حل مشکلات و تعارضاتی که زوجین تجربه می کنند انجام می شود. علاوه بر این، به زوج ها مهارت هایی برای سالم سازی روابطشان آموزش داده می شود و هدف آن این است که بعد از درمان بتوانند ارتباط بهتری برقرار کنند و در حل مشکلاتی که ممکن است در روابط خود با آنها مواجه شوند، مؤثرتر باشند.

متد‌های مشاوره ازدواج

متد‌های مشاوره ازدواج

مشاوران فعال در یک مرکز مشاوره انواع مختلف درمان آموزش دیده اند و تست مشاوره قبل ازدواج را بر اساس نیازهای شما تنظیم می کنند. اما سه رویکرد رایج و شناخته شده برای مشاوره و تست روانشناسی ازدواج، وجود دارد که به شرح زیر می باشد:

آشنایی با پروتکل مشاوره ازدواج

مشاوره قبل از ازدواج مستلزم مشارکت شما و شریک زندگیتان است، بنابراین هر دوی شما باید آن را امتحان کنید. اگر شریک زندگی تان بی میل است، توضیح دهید که چرا برای شما مهم است و امید دارید چه چیزی از آن به دست آورید.

آشنایی با پروتکل مشاوره ازدواج

شما باید جلسات مشاوره خود را در زمان و مکانی برنامه ریزی کنید که هم شما و هم همسرتان بتوانید در آن شرکت کنید. مشاوره قبل ازدواج، فضایی خنثی را برای شما و شریک زندگیتان فراهم می کند تا در مورد جنبه های مهم ازدواج خود بحث و برنامه ریزی کنید.

علاوه بر این، مشاوره قبل از ازدواج شما را با ابزارهایی مجهز می کند که می تواند به شما و شریک زندگیتان کمک کند تا بهتر با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و تعارضات را به طور سازنده حل کنید.

سوالات مهم در جلسه مشاوره ازدواج

در اولین جلسه مشاوره ازدواج سوال هایی که برای ازدواج باید پرسید توسط درمانگر پرسیده می شود. پس برای این شرایط آماده باشید. پس از جلسه، درمانگر شما همچنین ممکن است از شما و همسرتان بخواهد که قرار ملاقات جداگانه ای داشته باشید.

اولین سؤالات اساسی در طول پروتکل مشاوره پیش از ازدواج، برای درک ماهیت رابطه شما و استفاده از آن به عنوان یک راهنمای درمانی پرسیده می شود. سوالات جلسه اول آشنایی که در تعریف کلی با آنها مواجه خواهید شد به شرح زیر است:

برخی از سوالاتی نیز برای دریافت اطلاعات دقیق در مورد شما و همسرتان مطرح می شود. این سوالات بیشتر در مورد دوران کودکی و تاریخچه شخصی شما خواهد بود:

گاهی ممکن است سوالات شخصی نیز مطرح شود. درمانگر شما ممکن است این سوالات را در مصاحبه های فردی بپرسد، نه زمانی که همسرتان با شماست:

درمانگر همچنین ممکن است برای شناسایی مشکلات حال حاضر سؤالاتی بپرسد:

باید به خاطر داشته باشید که تمام این سوالات توسط درمانگر شما برای درک بهتر شما و شریک زندگیتان، رابطه و تعارضات بین شما پرسیده می شود.

تست‌های ضروری برای مشاوره ازدواج

تست‌های ضروری برای مشاوره ازدواج

مشاوره قبل از ازدواج فرصتی را برای آزمون و بحث در مورد چندین جنبه مهم ازدواج فراهم می کند. در اینجا برخی از ضروری ترین مواردی که در تست و مشاوره قبل از ازدواج مطرح می شود را با هم مرور می کنیم:

امور مالی:

پول یک موضوع بحث برانگیز برای زوج ها است. تصمیم گیری در مورد نحوه مدیریت مالی از قبل می تواند به جلوگیری از مشکلات بعدی کمک کند.

باورها، ارزش‌ها و مذهب:

به اشتراک گذاشتن عقاید و احساسات مذهبی با شریک زندگی‌تان می‌تواند به تقویت درک و احترام کمک کند.

نقش‌ها در ازدواج:

مهم است که درباره نقش‌هایی که از خود و شریک زندگی‌تان انتظار دارید بحث شود.

فعالیت‌ها و زمان صرف شده با هم:

شما و شریک زندگی‌تان باید در مورد چگونگی برنامه‌ریزی برای گذراندن وقت با هم صحبت کنید.

بچه‌ها:

زوج‌ها گاهی اوقات پس از ازدواج متوجه می‌شوند که در مورد بچه‌دار شدن یا عدم تمایلشان با هم موافق نیستند. تصمیم گیری در مورد اینکه آیا می خواهید بچه داشته باشید یا نه و چگونه می خواهید آنها را بزرگ کنید مهم است.

روابط خانوادگی:

تست های قبل از ازدواج می تواند به شما این فرصت را بدهد که در مورد روابط خود با خانواده خود و شریک زندگیتان صادق باشید.

هدف این تست ها، بهبود کیفیت دوستی بین زوجین، افزایش صمیمیت و تجهیز شما به مهارت‌های حل مسئله است که می‌تواند به شما در ایجاد یک رابطه قوی‌تر کمک کند.

فرایند مشاوره ازدواج چگونه پیش می‌رود؟

جلسه اول ازدواج درمانی ممکن است بسته به رویکرد درمانگر شما متفاوت باشد. برخی از درمانگران ازدواج شروع درمان را با ملاقات جداگانه با زوجین مناسب می دانند. با این حال، برخی از درمانگران نیز ممکن است بخواهند با زوج ها ملاقات کنند. درمانگر، در جلسه مشاوره ازدواج چند سوال اساسی را مطرح می کند. او سعی می کند اطلاعات اولیه در مورد زمان شروع رابطه شما، قبل از ازدواج، تصمیم ازدواج و اتفاقاتی که پس از ازدواج رخ داده است، به دست آورد.

فرایند مشاوره ازدواج چگونه پیش می‌رود؟

در مرحله بعد، درمانگر شما می خواهد بداند که چرا شما می خواهید ازدواج درمانی کنید. نحوه برقراری ارتباط، تعامل شما با یکدیگر را بدون هیچ قضاوتی به عنوان یک ناظر کنترل می کند و با این اطلاعات شروع به تسلط بر جزئیات رابطه شما می کند. درمانگر سوالات و مشکلات شما را گوش می دهد و تجزیه و تحلیل می کند.

در این صورت، درمانگر می‌تواند برای زوجین، طرح و برنامه درمانی مناسبی برای این موقعیت تنظیم کند تا پیش‌نیاز روابطی مانند ارتباط، اشتراک و حمایت را ایجاد کند.

مشاوره قبل از ازدواج چند جلسه است؟

در هر ازدواجی مشکلات ممکن است مشابه باشند، اما هر زوج متشکل از دو نفر با شخصیت های متفاوت است. همچنین هر فرد زمان متفاوتی برای پذیرش و حل مشکلات دارد. بنابراین به این سؤال که ازدواج درمانی چقدر طول می کشد، می توان به روش های مختلفی پاسخ داد. اما می توان گفت که به طور متوسط ​​جلسات ازدواج درمانی بین 3 تا 12 جلسه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *