کلینیک مشاوره و روانشناسی بینش نوین

ساعت کاری مرکز: شنبه تا پنج شنبه، 10 تا 21

کلینیک روانشناسی و مشاوره بینش نوین

ساعت کاری مرکز:

شنبه تا پنج شنبه : 10 – 21

مشاوره قبل از ازدواج شکلی از زوج‌درمانی است که می‌تواند به شما و همسرتان کمک کند تا برای ازدواج آماده شوید. مشاوره قبل از ازدواج همچنین شامل بحث در مورد جنبه‌های مهم ازدواج می‌شود، از جمله «برنامه‌ریزی مالی، نقش‌ها در ازدواج، فرآیندهای تصمیم‌گیری، روابط خانوادگی، برنامه‌ریزی جهت فرزندآوری و چگونگی تربیت فرزندان‌تان». در واقع مشاوران در این حوزه از پروتکل درمانی مشاوره پیش از ازدواج بهره برده و طبق مراحلی که در زیر می‌آید پروتکل مشاوره پیش از ازدواج تعیین می‌شود و این جلسات را پیش می‌برند.

مراحل مشاوره پیش از ازدواج چیست؟

در مراحل اولیه مشاوره قبل از ازدواج، ممکن است شما و همسرتان به دو صورت جداگانه و با هم مورد ارزیابی قرار بگیرید. در طول دوره مشاوره، هر دوی شما تشویق می شوید تا تجربیات و رویدادهای زندگی را به اشتراک بگذارید و در طی جلسات برخی پرسش‌نامه‌های مربوطه را پاسخ دهید. با تفسیر پرسش‌نامه پیش از ازدواج مشاور می تواند به روشن کردن انتظارات و انگیزه های شما در رابطه کمک کند.

ارزیابی شما و شریک زندگی شما

مشاوره قبل از ازدواج اغلب از شما و شریک زندگیتان می خواهد که پرسشنامه ای را جداگانه پر کنید تا مشخص شود که چه احساسی نسبت به یکدیگر دارید و چه انتظاراتی از رابطه خود دارید. این پرسشنامه‌ها می‌تواند به مشاور شما کمک کند تا نقاط قوت، ضعف، زمینه‌های سازگاری و زمینه‌ی مشکل احتمالی شما را شناسایی کند. مشاور شما همچنین پویایی بین شما و همسرتان را در طول جلسات مشاوره ارزیابی می‌کند و از خلال این ارزیابی‌ها برای هدایت دوره درمان استفاده می‌کند.

به اشتراک گذاری رویدادها و تجربیات زندگی

پروتکل مشاوره پیش از ازدواج و حتی مشاوره طلاق همچنین می‌تواند شامل «شناسایی و کاوش رویدادهای مهم زندگی دو طرف و تجربیات اولیه دوران کودکی آنان باشد که بر رابطه و نحوه ارتباط هر یک از طرفین با دیگری تأثیر می‌گذارد».

به عنوان مثال، زوجین پیش از ازدواج اغلب یکدیگر را به دلایلی انتخاب می‌کنند که کاملاً از آنها آگاه نیستند. تنها با پردازش بیشتر است که آنها می توانند بفهمند که چگونه جنبه‌های آشنای شریک زندگی آنها با مشکلات و گره‌های احتمالی در گذشته مرتبط است. به همین جهت بررسی و کاوش گذشته زوجین در شروع این جلسات از اهمیت به سزایی برخوردار است.

بحث در مورد مسائل مهم

مشاوره قبل از ازدواج فرصتی برای بحث در مورد چندین جنبه مهم ازدواج فراهم می‌کند، از جمله:

بحث در مورد مسائل مهم

پروتکل مشاوره پیش از ازدواج

همان طور که در ابتدای این مطلب ذکر کردیم، با اینکه روش‌های مشاوره پیش از ازدواج متفاوت است، همگی این روش‌ها از پروتکل‌هایی مشخص بهره برده و متخصصین این حوزه از پروتکل‌های ویژه مشاوره پیش از ازدواج برای هدایت زوجین استفاده می‌کنند. پروتکل مشاوره پیش از ازدواج مسیر کلی مشاوره، تعیین تعداد جلسات مورد نیاز برای مشاوره، تمرکز موضوعی هر یک از جلسات و روند پیش‌روی را مشخص می‌کند. در بیشتر پروتکل‌های مورد تایید مشاوره پیش از ازدواج جلسات ابتدایی مشاوره به بررسی روابط بین زوجین و ارتباط آنها سپری می‌شود. سپس، زوجین جلساتی با مشاور خود در راستای بررسی شخصیت هر یک از آنها داشته و در انتها تصمیم نهایی خود را خواهند گرفت.

تعداد جلسات مشاوره قبل از ازدواج

سوالی که برای بیشتر زوجین پیش می‌آید این است که مشاوره ازدواج چقدر باید طول بکشد. کوتاه ترین پاسخ این است که تعداد جلسات می‌تواند برای هر زوجی بسته به نیازها و شرایط‌شان متفاوت باشد.

گاهی اوقات، در طول مشاوره ازدواج، مشخص می‌شود که بخشی از مشکلی که بر روابط تأثیر می‌گذارد این است که یکی از طرفین یا هر دو ممکن است با مسائل جدی‌تری دست و پنجه نرم کنند. به عنوان مثال، افسردگی، اختلال استرس پس از سانحه یا سوء مصرف مواد می تواند تأثیر زیادی بر عملکرد زوج داشته باشد. در این شرایط اغلب نیاز به حمایت طولانی‌مدت برای رابطه (و همچنین درمان فردی برای شریکی که دارای مشکل است) وجود دارد.

هزینه مشاوره قبل از ازدواج

مراجعه به روانشناس و مشاور همواره با دغدغه پرداخت هزینه‌ها همراه است. گرچه این دغدغه بی جا نیست، اما افراد باید توجه داشته باشند که استفاده از جلسات مشاوره در هر موضوعی از بسیاری مشکلات احتمالی در آینده فرد جلوگیری می‌کند؛ مشکلاتی که ممکن است در صورت رخ دادن، هزینه‌های بسیار بالاتری به فرد تحمیل کند. مشاوره پیش از ازدواج نیز از این موضوع مستثنی نبوده و در واقع باید خاطرنشان کرد که این جلسات نوعی سرمایه‌گذاری در راستای داشتن یک زندگی پایدار و مستحکم است.

با این حال قابل ذکر است که تعیین دقیق میزان هزینه مشاوره پیش از ازدواج به سادگی امکان‌پذیر نیست. چرا که بسته به پکیج مشاوره پیش از ازدواجی که مورد نیاز شما باشد و با تعیین تعداد جلسات مورد نیاز و میزان تخصص مشاور شما می‌تواند متغیر باشد.

تست روانشناسی ازدواج هم می تواند گزینه رایگان برای گرفتن ایده های اولیه و تکمیلی باشد.

هزینه مشاوره قبل از ازدواج

سوالاتی که ممکن است پرسیده شود

در بیشتر پروتکل های مشاوره پیش از ازدواج معمولا با تعداد زیادی سوال از زوجین همراه است. که نیاز است به آنها پاسخ داده شود تا نتیجه بهتری در جلسات گرفته شود. برخی موضوعاتی که در این جلسات مورد سوال قرار می‌گیرند از این قرار است:

فراموش نکنید با مراجعه به یک مرکز مشاوره معتبر می‌توانید با خیال راحت مشاوره پیش از ازدواج انچام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *