کلینیک مشاوره و روانشناسی بینش نوین

ساعت کاری مرکز: شنبه تا پنج شنبه، 10 تا 21

کلینیک روانشناسی و مشاوره بینش نوین

ساعت کاری مرکز:

شنبه تا پنج شنبه : 10 – 21

روش مطالعه PQRST یک طرح گام به گام است که ثابت شده است که نمرات آزمون دانش آموزان را افزایش می دهد. ابتدا معنای لغوی این واژه را بررسی می کنیم:

“P”— PREVIEW

“پیش‌نمایش برای شناسایی ایده‌های اصلی هنگامی که برای اولین بار کتاب خود را دریافت می‌کنید”

درباره روش مطالعه PQRST چه می دانید؟

کتاب چگونه تنظیم شده است؟ ضمیمه، واژه نامه، منابع یا کتابشناسی و فهرست را پیدا کنید. وقتی یک فصل جدید را شروع می کنید موارد زیر را بخوانید:

“Q”— QUESTION

“برای هر فصل، عنوان یا عنوان فرعی در فصل سؤال ایجاد کنید”

سوالاتی مانند:

“R”— READ and REACT

“بخوانید و واکنش نشان دهید”

خواننده فعالی باشید. برای جلب توجه شما به ایده های اصلی یا کلمات کلیدی، از برگه های پشت چسبدار استفاه کنید. فقط حدود 10 درصد از متن باید برجسته شود.

“S”— STATE or SUMMARIZE

“کمک به ورود اطلاعات به حافظه بلند مدت”

بعد از هر پاراگراف یا بخش، به قبل نگاه کنید و آنچه را که خواندید به زبان خودتان بگویید. اگر نمی توانید، دوباره آن را با تمرکز بیشتر بخوانید. با صدای بلند خلاصه و یادداشت کنید. اگر هنوز نامشخص است، از یک معلم یا مربی کمک بگیرید.

“T” — TEST

“به سوالات آزمونی که ایجاد کرده اید پاسخ دهید”

تقویت حافظه فقط با مرور اتفاق نمی افتد. بازیابی اطلاعات نیاز به تمرین دارد.

 

روش مطالعه PQRST چگونه است؟

این روشی برای خواندن کتاب درسی است تا اطلاعاتی که می خوانید واقعاً وارد حافظه بلند مدت شما شود. در این روش شما پنج مرحله را دنبال می کنید. پیش نمایش، سوال، خواندن، خودخوانی و تست (PQRST). برای استفاده از این روش، بهتر است با مشاوره تحصيلی جلو بروید. ممکن است یک روش، برای فردی مناسب باشد اما همان روش برای شما مناسب نباشد. این مشاور تحصیلی و کنکور است که می تواند با در نظر گرفتن شخصیت و توان ذهنی و محیطی شما، بهترین زوش درس خواندن را پیشنهاد دهد. 

3 مرحله میانی برای هر بخش در یک فصل اعمال می شود در حالی که اولین و آخرین مرحله برای خود فصل اعمال می شود. ممکن است متوجه شوید که بسیاری از کتاب‌های درسی به گونه‌ای گردآوری شده‌اند که با استفاده از یک قسمت مقدماتی و سؤالات در پایان، این روش را آسان می‌کنند.

 

بیشتر بخوانید: باید و نباید های سوالاتی که از مشاور میپرسید

 

مراحل روش مطالعه PQRST

پیش نمایش: اول از همه، کل فصل را ببینید.  همه آن را مرور کنید تا بدانید قرار است چه چیزی را بخوانید. یکی از راه‌های انجام این کار خواندن مقدمه فصل، عناوین، مقدمه‌ بخش ها و بررسی شکل‌ها است. سپس خلاصه را در انتهای فصل بخوانید.

سوال: همانطور که هر بخش را می خوانید، از خود سوال کنید “من قرار است در این بخش چه چیزی یاد بگیرم”. این کمک می کند تا مغز شما با موضوع مورد بحث هماهنگ شود.

مراحل روش مطالعه pqrst

خواندن: بخش را بخوانید. این کار را با دقت انجام دهید، به معنی آن فکر کنید و آن را با چیزهای دیگری که در مورد این موضوع می دانید مرتبط کنید. برخی از کلمات کلیدی را زیر خط یا برجسته کنید. اگر می‌خواهید یادداشت برداری کنید، ابتدا کل بخش را بخوانید و سپس آن را خلاصه کنید.

خودخوانی: پس از پایان خواندن، دوباره به ایده های اصلی که یاد گرفتید فکر کنید. سعی کنید برخی از این اطلاعات را با صدای بلند بخوانید. متن را دوباره بررسی کنید و مواردی را که فراموش کرده اید و یاد نگرفته اید، یادداشت کنید. سپس به بخش بعدی بروید و دوباره سؤال کنید.

تست:  اکنون شما فصل را به پایان رسانده اید. خودتان را امتحان کنید و تمام مطالب را مرور کنید. اگر یادداشت برداری کردید، آنها را بخوانید. به ارتباط چیزهایی که یاد گرفتید و اینکه چگونه همه با هم تطابق دارند فکر کنید. خلاصه ی هر فصل را دوباره بخوانید.

تاثیر این روش در کیفیت و کمیت مطالعه کاملا مشخص است. تاثیر مشاوره بر پیشرفت تحصیلی با این روش، بیشتر خواهد بود. یعنی برنامه ای که از مشاور دریافت می کنید، با وجود این روش و راهکار، مفیدتر و موثرتر خواهد شد. 

 

روش PQRST چه کمکی به بهبود فهم درس می کند؟

 

روش PQRST چه کمکی به بهبود فهم درس می کند؟

محققان این روش را آزمایش کرده اند و دریافته اند که واقعا کار می کند. روش مطالعه PQRST مغز شما را آماده می کند و قبل از شروع آن را گرم می کند.

نیکمت‌الخیریه محقق روش مطالعه PQRST می گوید: پس از اجرای استراتژی PQRST (پیش‌نمایش، سؤال، خواندن، خلاصه کردن، تست) توانایی درک مطلب در مقایسه با آنچه که با استفاده از ترجمه و خواندن با صدای بلند، افزایش یافته است.

با در نظر گرفتن ساعت مطالعه نفرات برتر کنکور و نتیجه ای که از این روش مطالعه گرفته اند، می‌توان نتیجه گرفت که تکنیک PQRST (پیش‌نمایش، سؤال، خواندن، خلاصه کردن، آزمون) به طور مؤثر پیشرفت دانش‌آموزان را در مهارت خواندن مانند ایده اصلی، استنباط، مرجع، واژگان و جزئیات بیان شده بهبود می‌بخشد. همچنین این روش می تواند نقش موثری در کاهش استرس کنکور داشته باشد.

 

نکات کلیدی در انتخاب روش مطالعه

مرحله اول: اهداف و سؤال تحقیق را تعریف کنید

مهم است که مسیری را به سوی نتایج قطعی ترسیم کنید. قبل از تصمیم گیری در مورد چگونگی تحقیق، ضروری است که به وضوح درک کنید که می خواهید در مورد چه چیزی تحقیق کنید. متغیرهایی که برای دستیابی به پاسخ سؤال تحقیق باید مورد مطالعه قرار گیرند را بیابید و پایبند آنها باشید.

نکات کلیدی در انتخاب روش مطالعه

مرحله دوم: ارجاع به تحقیق مرتبط و روش شناسی موثر مورد استفاده

از آنجایی که روش های غیرقابل اندازه گیری برای انجام تحقیقات وجود دارد، ممکن است همه برای مطالعه شما در نظر گرفته نشوند. علاوه بر این، در صورتی که از رویکردی که توسط سایر محققین آگاه نباشید، تعیین بهترین روش تحقیق می تواند دشوار باشد. بنابراین مطالعه ادبیات مربوطه در حوزه پژوهشی خود و سپس ارزیابی روش شناسی آن بر اساس محدودیت ها ضروری است.

مرحله سوم: ساختار طرح و یافتن منابع برای انجام تحقیق

روش گردآوری داده ها ممکن است یکسان نباشد. برخی ممکن است وقت گیر باشند، برخی ممکن است در اینترنت پیدا شوند، برخی دیگر ممکن است نیاز به مطالعه میدانی داشته باشند. بنابراین، ضروری است که پس از فکر کردن به محدودیت های جمع آوری داده ها و اطلاعات، تصمیم خود را مبنای تحقیق قرار دهید.

مرحله چهارم: روش تحقیق را با جزئیات بنویسید و آن را مرور کنید

پس از انتخاب یک رویکرد خاص برای انجام تحقیقات خود، باید تمام فعالیت ها را یادداشت کنید. این باید شامل زمان تقریبی و منابعی باشد که در هر مرحله ممکن است طول بکشد. این به درک رویکردی که تحقیق شما اتخاذ می کند کمک و شما را برای موانع در راه رسیدن به نتایج قطعی آماده می کند.

خب؛ تا اینجای کار با روش مطالعه روش مطالعه PQRST آشنا شدید و ماهیت و روش های انجام آن را شناختید. در هر حال، شما می توانید با کمک یک مشاور تحصیلی خوب و باتجربه، این روش را برای خودتان پیاده کنید. در مرکز مشاوره بینش نوین، به شما برای انواع مقاطع تحصیلی مشاوره درسی داده می شود. در هر مرحله از تحصیل و برای هر هدف مشخص، نیاز به یک برنامه جامع و درست دارید. برای راهنمایی و مشاوره بیشتر، با شماره تلفن های 22253627 – 22253628 دپارتمان تحصیلی بینش نوین تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *