کلینیک مشاوره و روانشناسی بینش نوین

ساعت کاری مرکز: شنبه تا پنج شنبه، 10 تا 21

کلینیک روانشناسی و مشاوره بینش نوین

ساعت کاری مرکز:

شنبه تا پنج شنبه : 10 – 21

یکی از روش‌های درمانی در حوزه روانشناسی و خانواده درمانی، تکنیک‌های مشاوره قبل از ازدواج است. بسیاری از زوجین نسبت به مرحله پیش از ازدواج دید درستی ندارند و با عدم شناخت کامل از همسرشان قدم به ازدواجی می‌گذارند که آخر خوشی ندارد. يکي از مباحث عام جامعه امروز، تقويت پايه‌هاي زندگي زناشويي است. معمولاً اصول شناخت صحیح همسر و همچنین انتظارات طرفین برای ازدواج و شروع زندگی مشترک به درستی صورت نمی‌گیرد و منجر به طلاق و یا اثرات روانی جانبی می‌شود. مهم‌ترین مرحله زندگی مشترک آشنایی پیش از ازدواج است که اگر تحت نظر یک متخصص و مشاور ازدواج و با رعایت تکنیک‌های مشاوره قبل از ازدواج صورت پذیرد شانس بیشتری را برای یک ازدواج  پایدار و رضایت بخش ایجاد می‌کند.

تکنیک‌های مشاوره قبل از ازدواج

رویکردهای مشاوره پیش از ازدواج چیست؟

شاید پیشتر از این که خانواده‌ها خود برای ازدواج فرزندانشان اقدام می‌کردند و به اصطلاح ازدواج به شیوه سنتی داشتند، زوجین شانسی برای شناخت همسر آینده خود پیدا نمی‌کردند. اما امروزه که وارد سبک جدید از زندگی اجتماعی شده‌ایم و محدودیت‌ها به شدت کاهش پیدا کرده‌اند؛ دیگر بهانه‌ای برای عدم شناخت صحیح همسر آینده نمیماند. خوشبختانه دید عمومی و فرهنگ جامعه و نسل جوان بسیار پذیرای سبک جدید ازدواج است و آشنایی و سوالات قبل از ازدواج به یکی از نیازها و جدیت‌های اصلی برای هر دختر و پسری تبدیل شده است.

آنچه که برای هر دختر و پسری در مرحله پیش از ازدواج اهمیت دارد، در مرحله اول؛ شناخت دقیق فردی از خویش است به این معنی که ابتدا باید با نیازها، عواطف، الگوهای شخصیتی و به اصطلاح آرکیتایپ‌های خویش آشنا باشند تا بتوانند دید بهتری نسبت به اطرافیان و خواسته‌های خود از دیگران، به خصوص همسر آینده‌شان پیدا کنند. در مرحله بعدی بهتر است با کمک گرفتن از متخصص حوزه ازدواج مثل یک مشاور پیش از ازدواج خوب، و انجام تست مشاوره قبل از ازدواج نسبت به علایق و ملاک و معیارهای طرف مقابل خود آشنا شوند و شانس داشتن زندگی بهتری را برای خود رقم بزنند.

رویکردهای مشاوره پیش از ازدواج چیست؟

سوال اصلی که پیش میاید این است که آیا مشاوره قبل از ازدواج ضروری است؟ و یک مشاور ازدواج برای راهنمایی زوجین در مرحله آشنایی پیش از ازدواج باید چه مسائلی را در نظر بگیرد و چه رویکردی داشته باشد؟

مشاوره با رویکرد اختلاف در ویژگی‌های فردی

با شرکت در جلسه‌های مشاوره قبل از ازدواج و استفاده از تکنیک‌های مشاوره قبل از ازدواج، شما و همسرتان می‌توانید شناخت بهتری از یکدیگر پیدا کنید. فراموش نکنید که انسان‌ها با توجه به تجربیات زیسته، کودکی، شرایط خانوادگی و فرهنگی و بومی و صدها شاخص دیگر الگوهای شخصیتی متفاوتی دارند. اگر بخواهید به سرعت و بدون شناخت کامل فردی و شخصیتی و تنها بر مبنای علاقه خود تصمیم بگیرید بدون شک زندگی مشترک دلچسبی نخواهید داشت. با مراجعه به مرکز مشاوره ازدواج علاوه بر عشق و اشتیاقی که برای تشکیل رابطه دارید، از منطق هم استفاده کنید.

مشاوره با رویکرد اختلافات طبقاتی

یکی از مهمترین دلایل طلاق و جدایی زوجین اختلاف طبقاتی گزارش شده است. این موضوع بسیار مهم گاهی بر حسب علاقه وافر زوجین قبل از ازدواج به خوبی بررسی نمی‌شود و در خلال زندگی مشترک بارها به صورت مشکلات کوچک و بزرگ خودش را نشان میدهد. بنابراین بهتر است بار دیگر و از روش مشاوره ازدواج، به این مسئله به خوبی توجه شود.

مشاوره با رویکرد اختلاف تحصیلات

تحقیقات بسیاری گواه از این دارد که یکی از دلایل طلاق که متاسفانه از سوی جوانان در مراحل آشنایی قبل از ازدواج مورد توجه قرار نمی‌گیرد، اختلاف زوجین از نظر میزان تحصیلات است. زوجینی که اختلاف تحصیلات زیادی با یکدیگر دارند در طول زندگی مشترک به اختلاف می‌رسند.

مشاوره با رویکرد  اختلافات مذهبی

در کشورهای مذهبی که پایه اصلی جامعه را دین و سنت تشکیل میدهد مانند ایران، باید  توجه ویژه‌ای به اختلافات مذهبی خانواده‌های در شرف ازدواج داشت. البته که انتخاب مذهب و دین یک تصمیم شخصی محسوب می‌شود اما فراموش نکنید که وقتی پای ازدواج به میان می‌آید شما باید بسیاری از عقاید و باورهایتان را با خانواده سهیم شوید.

مشاوره با رویکرد اختلافات مذهبی

 اگر در مراحل قبل از ازدواج هستید و هنوز از اختلافات مذهبی و باورهای دینی خود با همسر آینده‌تان صحبت نکرده‌اید بهتر است در این رابطه تجدید نظر کرده و در این راستا از یک مشاوره خوب قبل از ازدواج کمک بگیرید.

مشاوره با رویکرد مسائل جنسی

مسائل جنسی بخش بزرگی از آینده ازدواج شما را شکل می‌دهد. زوجین باید علاوه بر شناخت همسر آینده خود در تمام مسائل جنسی، به رضایت نسبتاً کاملی در مورد مسائل جنسی نسبت به همدیگر برسند در غیر اینصورت ممکن است در رابطه مشترکشان دچار اختلافاتی شوند. به کمک جلسات مشاوره پیش از ازدواج میتوانید موشکافی‌هایی در باره این مسئله انجام دهید و به این واسطه متوجه شوید که چقدر در روابط جنسی و خواسته‌ها و ایده‌آل‌هایتان در این زمینه با شریک زندگیتان تفاهم دارید.

رویکردهای مشاوره ازدواج به همین موارد ختم نمی‌شود و در این سری جلسات موارد دیگری مثل روابط عاطفی، روابط اجتماعی، موارد ژنتیکی و غیره نیز بررسی خواهند شد.

 

بیشتر بخوانید:

مشاوره پیش از ازدواج چیست و چه پروتکلی دارد؟

 

در مشاوره پیش از ازدواج چه تکنیک‌هایی رایج است؟

روش‌های مشاوره قبل از ازدواج و درمان بسیار زیادی وجود دارد و مشاوران فعال در این زمینه از تکنیک‌های مختلفی استفاده می‌کنند تا شما را در این مرحله حساس و مهم کمک کنند. در ادامه با مهمترین تکنیک‌های پیش از ازدواج آشنا خواهیم شد.

این جلسات به‌ صورت انفرادی و یا زوجی (زوج درمانی) صورت می‌گیرد. گاهی اوقات از تست و آزمون‌های معتبر روانشناسی استفاده می‌شود که شانس موفقیت‌آمیز بودن ازدواج را بررسی کنند. سوالات مشاوره قبل از ازدواج در این آزمون‌ها به‌ منظور شناخت شخصیتی طرفین به کار می‌رود مثل درونگرا و یا برونگرا بودن و یا تست‌های ازدواج عمومی.

یکی دیگر از روش‌های محبوب مشاوران ازدواج، استفاده از روش گاتمن است، این تکنیک کمک می‌کند تا زمانیکه حس می‌کنید در یک چالش قرار گرفته‌اید، دعوا و مشاجره را حل کنید. روش دیگر به روایت درمانی مشهور است در این روش شما خود راوی مسائل و مشکلاتتان هستید و مشاور از این طریق به شما کمک میکند تا مشکل را از زوایای مختلف بررسی و در نهایت آن را با دیدی منطقی حل کنید.

در مشاوره پیش از ازدواج چه تکنیک‌هایی رایج است؟

یکی دیگر از تکنیک‌های مشاوره قبل از ازدواج، حل مسائل بر اساس تصویر ذهنی است. این روش مولفه‌های ناهشیار و ناخوآگاه که در انتخاب طرف مقابلتان تاثیرگذار است را به شما نشان می‌دهد. به طور خلاصه تکنیک تصویر ذهنی ریشه احساسات رفتارهای منفی را بررسی کرده تا علت اختلاف پیش آمده بین شما و فرد مقابلتان را پیدا کند.

سوالات مشاوره ازدواج چطور پرسیده می‌شود؟

معمولا سوالاتی که توسط مشاوران پیش از ازدواج از زوجین پرسیده می‌شود استانداردهایی دارد، روش‌های مشاوره قبل از ازدواج و محوریت کلی سوالات مشاوره قبل از ازدواج به شرح زیر است.

یک مشاور پیش از ازدواج خوب چه مشاوری است؟

رجوع به مشاور پیش از ازدواج یکی از بایدهای شروع زندگی مشترک شماست اما همانطور که این مسئله مفید است دیدار و مشورت با مشاوری که اصلح نباشد میتواند به شدت زیان آور باشد. بنابراین شاید قبل از اقدام به رفتن پیش مشاور ازدواج باید راجع به مشاور و روانشناس خود تحقیق کنید و صرفاً براساس هزینه مشاوره قبل از ازدواج تصمیم نگیرید. انتظاراتی که یک مشاور خوب پیش از ازدواج باید برای شما برآورده کند شامل راهنمایی درست و علمی شما در مسیر پیش رو، بهبود مهارت‌های حل تضاد شما، زمانبندی مناسب، عدم ایجاد ترس مخرب و بیش از حد از ازدواج و رعایت استانداردهای علم روانشناسی است.

یک مشاور پیش از ازدواج خوب چه مشاوری است؟

لازم به ذکر است که در این جلسات مشاور هیچگاه نباید به شما امر و نهی کند و برای شما نتیجه‌گیری کند بلکه وظیفه او آگاه کردن شما و همسر آینده‌تان است.

آیا مشاوره قبل از ازدواج آنلاین خوب است؟

این روزها به واسطه همه‌گیری بیماری کرونا تقریباً میتوان گفت همه چیز در مسیر مجازی شدن است و مشاوره آنلاین و استفاده از تکنیک‌های مشاوره قبل از ازدواج مجازی هم از این قاعده مستثنا نیست. مثل هر چیز دیگر مشاوره پیش از ازدواج آنلاین هم فواید و معایب خودش را دارد، بزرگترین فایده آن عدم ایجاد محدودیت‌های فیزیکی و جغرافیایی است و شما میتوانید از خبره‌ترین مشاوران در هر نقطه دنیا بهره‌مند شوید. همچنین این جلسات مجازی مشاوره به کنترل شما روی استرس و برون‌ریزی هم کمک شایانی می‌کند. از سوی دیگر عدم احساس نزدیکی به مشاور و درمانگر و یا مشکلات راه‌های ارتباطی با وی از جمله معایب مشاور آنلاین است.

 

بیشتر بخوانید:

هدف مشاوره ازدواج چیست؟

 

در آخر

توجه به آمار طلاق و جدایی در روابط امروزی هشداری برای کسانی است که می خواهند در آینده نزدیک زندگی مشترک تشکیل بدهند. مثل هرچیزی با رعایت اصول و روش مشاوره ازدواج و همچنین شناخت کافی از خود و همسر آینده‌تان می‌توانید شانس یک ازدواج بسیار موفق را برای خود و همسرتان بوجود آورید. همه اینها به شناخت قبل از ازدواج برمیگردد و در این راه کمک گرفتن از مشاور پیش از ازدواج خوب راه را برای شما تسهیل خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *