کلینیک مشاوره و روانشناسی بینش نوین

ساعت کاری مرکز: شنبه تا پنج شنبه، 10 تا 21

کلینیک روانشناسی و مشاوره بینش نوین

ساعت کاری مرکز:

شنبه تا پنج شنبه : 10 – 21

 مشاوره پیش از ازدواج چیست؟

مشاوره پیش از ازدواج حوزه‌ای از مشاوره برای کمک به زوج ها در آماده شدن برای ازدواجی پایدار و سالم است. مشاوره قبل از ازدواج نوعی از مشاوره زوجین است که به هر فردی کمک می‌کند تا افکار خود را در مورد موضوعات مختلفی که اغلب در ازدواج مطرح می‌شود در نظر گرفته و با طرف مقابل خود به اشتراک بگذارد. شاید این سوال برای افراد پیش بیاید که آیا مشاوره قبل از ازدواج ضروری است یا خیر؟

مشاوره پیش از ازدواج چیست و چه پروتکلی دارد؟

مطالعات نشان می‌دهد که شمار زیادی از جدایی‌ها به دلیل آماده نبودن زوجین برای ازدواج رخ داده است. بسیاری از آنها از تمایلات، توقعات و علایق خود به خوبی آگاه نبوده و به همین دلیل در روند زندگی مشترک و کنترل آن دچار تنش می‌شوند که در نهایت نیز در خیلی از موارد این تنش‌ها به طلاق منجر خواهد شد. همین امر، ضرورت و فایدۀ بهره‌مندی از یک مشاور پیش از ازدواج خوب را نشان می‌دهد. با شرکت در جلسات مشاوره قبل از ازدواج، افراد خود و همسر آینده خود را بهتر و عمیق‌تر شناخته و خواهند توانست محل اختلاف‌های احتمالی را تا حدودی تشخیص دهند. در نهایت افزایش آگاهی در زوجین باعث می‌شود بتوانند ازدواجی پایدار، سالم و شاد داشته باشند.

 

بیشتر بخوانید:

مراحل مشاوره پیش از ازدواج چیست؟

 

مشاوره قبل از ازدواج چه پروتکلی دارد؟

مانند تمامی روش‌ها و رویکردهای درمانی، مشاوران پیش از ازدواج نیز از پروتکل‌های ویژه‌ای در روند جلسات بهره می‌گیرند. پروتکل مشاوره ازدواج به تعیین تعداد جلسات مورد نیاز، تمرکز موضوعی جلسات و روند پیش بردن مشاوره گفته می‌شود. معمولا در بیشتر پروتکل‌های مورد تایید مشاوره پیش از ازدواج، جلسات اول به بررسی روابط بین فردی و ارتباط زوجین اختصاص داده می‌شود. در ادامه، جلساتی به صورت فردی و با هدف بررسی شخصیت هر یکی از زوجین برگزار شده و در انتها نیز جلساتی مشترک در باب تصمیم‌گیری نهایی دنبال می‌شود.

مشاوره قبل از ازدواج چه پروتکلی دارد؟

رویکردهای مشاوره پیش از ازدواج چیست؟

علاوه بر پروتکل‌های تعیین شده برای مشاوره قبل از ازدواج، مشاوران این حوزه از رویکردهای متفاوتی در مشاوره پیش از ازدواج استفاده می‌کنند.

روش گاتمن

روش گاتمن شامل انجام یک ارزیابی دقیق از شما و شریک زندگیتان و سپس استفاده از یک چارچوب درمانی برای رسیدگی به مشکلات احتمالی بین طرفین است. این شکل از درمان با هدف بهبود کیفیت رابطه بین شما و شریک زندگی‌تان، افزایش صمیمیت و تجهیز شما به مهارت‌های حل مسئله است که می‌تواند به شما در ایجاد یک رابطه قوی‌تر کمک کند.

زوج درمانی روان پویا

زوج‌درمانی روان‌پویشی مسائل اساسی را که چرخه‌های تعامل را تحریک می‌کنند، بررسی می‌کند. شناسایی و پرداختن به عواملی مانند امید به صمیمیت، عشق، و قدردانی و ترس از رها شدن و عدم تایید می تواند به شما و شریک زندگیتان کمک کند تا یکدیگر را بهتر درک کرده و بپذیرید.

درمان عاطفی متمرکز

درمان متمرکز بر عواطف و احساسات، نوعی درمان کوتاه مدت است که هدف آن بهبود وابستگی و پیوند بین زوجینی است که قصد ازدواج دارند. این نوع از رویکردهای مشاوره پیش از ازدواج منجر به ارتباط بهتر و قوی‌تر طرفین می شود.

درمان عاطفی متمرکز

زمان مشاوره پیش از ازدواج چه زمانی است؟

سوال مهمی که برای خیلی از افراد پیش می‌آید این است که از چه زمانی باید مشاوره قبل از ازدواج را شروع کنیم؟ خوشبختانه پاسخ ساده ای برای این سوال وجود دارد. در اسرع وقت. در واقع، به نفع شماست که قبل از تصمیم‌گیری در مورد پاسخ سوالاتی که در ذهن دارید، مشاوره قبل از ازدواج را شروع کنید. دلیل آن این است که مشاوره زودهنگام قبل از ازدواج، ارتباط بین زوجین را بهبود می‌بخشد. ارتباط خوب کلید یک رابطه سالم است، بنابراین ایجاد یک خط ارتباطی خوب از طریق مشاوره قبل از ازدواج در اسرع وقت، شما را برای یک ازدواج خوب و پایدار آماده خواهد کرد.

در کنار ایجاد یک خط ارتباطی سالم، مشاوره قبل از ازدواج به ایجاد برنامه ای برای ازدواج طولانی و سالم کمک می‌کند. یک مشاور خوب قبل از ازدواج به زوج‌ها کمک می‌کند تا اهدافی را در چندین زمینه تعیین کنند که اغلب می‌تواند باعث نابودی یک ازدواج سالم باشد. برخی از این زمینه ها شامل برنامه ریزی مالی، تعداد فرزندان مورد انتظار و اهداف فیزیکی است. تعیین اهداف و برنامه‌ریزی برای چگونگی دستیابی به این اهداف، قبل از گره زدن، به جلوگیری از دست اندازها در مسیر کمک می کند.

هزینه مشاوره پیش از ازدواج چقدر است؟

بیشتر افراد پیش از اقدام به انتخاب مرکز مشاوره و شرکت در این جلسات، میزان هزینه مشاوره قبل از ازدواج را جویا می‌شوند. باید توجه کرد که میزان سود و فایده‌ای که از انجام مشاوره پیش از ازدواج به شما می‌رسد، با هزینه‌ای که در این راه می‌کنید، قابل مقایسه نیست. در واقع مشاوره پیش از ازدواج نوعی سرمایه‌گذاری برای استحکام زندگی آینده شماست. با این حال باید ذکر کنیم که تعیین دقیق هزینه آن ساده نیست و به مسائل مختلفی بستگی دارد. تعداد جلسات تعیین شده برای مشاوره، میزان تخصص مشاور شما و همچنین انواع تست‌های احتمالی‌ای که در این جلسات استفاده می‌کنید، در تعیین هزینه نهایی آن تاثیری مستقیم دارد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *