کلینیک مشاوره و روانشناسی بینش نوین

ساعت کاری مرکز: شنبه تا پنج شنبه، 10 تا 21

کلینیک روانشناسی و مشاوره بینش نوین

ساعت کاری مرکز:

شنبه تا پنج شنبه : 10 – 21

در حالی که تحقیقات نشان می‌دهد ازدواج منجر به افزایش رضایت افراد از زندگی می‌شود، اما ایجاد این پیوند خالی از چالش‌ نیست. آمار اختلافات زناشویی و مشاوره طلاق نشان‌دهنده وجود چالش‌های فراوان این مسیر است که البته می‌توان با یاری گرفتن از مشاوران در مراحل مختلف، از بروز این اختلافات جلوگیری کرد.

 در جلسه مشاوره قبل از ازدواج چه سوالاتی می‌پرسند؟

یکی از رویکردهای ساده اما بسیار مفید در ساختن یک پیوند ازدواج پایدار، انجام مشاوره پیش از ازدواج است. گرچه مشاوره پیش از ازدواج دارای روش‌های مختلفی است، اما همه این روش‌ها حاوی مجموعه‌ای از سوالات است که در این مقاله به آنها خواهیم پرداخت. سوالات مشاوره پیش از ازدواج به شناخت زوجین از خود و از یکدیگر کمک کرده و در نتیجه، بهبود روابط و بالا بردن توانایی حل مشکلات در آینده را در پی خواهد داشت.

سوالات مشاوران قبل از ازدواج چیست؟

هر مشاوری با توجه به موقعیت زوجین ممکن است سوالات متفاوتی در جلسات مشاوره پیش از ازدواج از زوجین بپرسد. این سوالات معمولا گستره‌ای درباره برنامه کلی زندگی برا هر یک از زوجین، اهداف مالی آنها در زندگی و برخی سوالات دیگر است.

سوالات مشاوران قبل از ازدواج چیست؟

عناوین کلی این سوالات مشاوره پیش از ازدواج معمولا به این شرح است :

سوالات چالش برانگیز قبل از ازدواج

بسته به موقعیت و شخصیت افراد، هر سوالی می‌تواند در مشاوره پیش از ازدواج چالش برانگیز تلقی شود. با این حال چند سوال از میان سوالات مشاوره پیش از ازدواج می‌تواند بسیار چالش برانگیز باشد. ما اینجا به چند نمونه از این سوالات اشاره خواهیم کرد.

سوالات چالش برانگیز قبل از ازدواج

سوالات مشاوره قبل از ازدواج کدام‌ها هستند؟

همانطور که گفته شد، روش‌ها و تکنیک‌های مختلفی در اجرای مشاوره پیش از ازدواج در هر مرکز مشاوره وجود دارد. یکی از روش‌های رایج در اجرای این جلسات، استفاده از برخی تست‌های سنجش شخصیت و سلامت روانی است. برای مثال، برخی مشاورین از تست شخصیت شناسی نئو که به تست 240 سوالی قبل از ازدواج نیز شناخته می‌شود استفاده می‌کنند. این تست به مشاور کمک می‌کند میزان سلامت روانی و همچنین ابعاد شخصیتی زوجین را بهتر بشناسد و در ادامه بتواند با استفاده از پرسشنامه‌های پیش از ازدواج، به بهترین نتیجه دست پیدا کند.

25 سوال قبل از ازدواج، از دیگر سوالات شناخته شده و رایج در جلسات مشاوره پیش ازدواج است که 25 سوال را در چند محور مهم مطرح می‌کند. پاسخ به این سوالات به زوجین کمک خواهد کرد که بتوانند به کمک مشاور خود تصمیم عاقلانه و صحیحی در باب ازدواج آینده خود بگیرند.

در این قسمت به برخی از این 25 سوال قبل از ازدواج اشاره خواهیم کرد.

جواب سوالات آزمون قبل از ازدواج را چطور بدهیم؟

پاسخ به سوالات مشاوره پیش از ازدواج را بهتر است با همراهی طرف مقابل خود بدهید. ممکن است برخی از جلسات مشاوره پیش از ازدواج به تنهایی برگزار شود، اما مبنای آن بر حضور هر دو طرف به صورت همزمان است. در پاسخ به سوالات مشاوره پیش از ازدواج، صداقت داشته باشید. چرا که پاسخ به این سوالات، کیفیت زندگی آینده شما را تعیین خواهد کرد. از پاسخ‌های غلط یا در نظر گرفتن مصلحت در جواب دادن بپرهیزید و با شفافیت کامل به سوالات و پرسشنامه‌های مربوطه پاسخ دهید.

تفسیر پرسشنامه پیش از ازدواج

هدف از انجام پرسشنامه‌های قبل از ازدواج، دریافت ارزیابی عینی از مشکلات و مسائل احتمالی در رابطه شماست. این پرسشنامه‌ها برای این طراحی نشده‌اند که به شما بگویند آیا باید ازدواج کنید یا نه! بلکه برای کمک به درک و مقابله با تفاوت‌ها و انتظارات طرف مقابل و درک بهتر پیشینه‌های خانوداگی و شخصیتی متفاوت به کار می‌روند. تمامی اینها جزو مسائلی است که در صورت جدی گرفته نشدن، می‌تواند در طول ازدواج برای شما و رابطه‌تان مشکل ساز شود. مشکلاتی که می‌توان با انجام مشاوره‌های پیش از ازدواج تا حد معقولی از بروز آنها جلوگیری کرد.

تفسیر پرسشنامه پیش از ازدواج

 

پرسشنامه ازدواج می تواند هم برای مشاوره قبل از ازدواج و هم برای غنی سازی در حین ازدواج استفاده شود. این پرسشنامه‌ها معمولا به موضوعات ارتباط، مدیریت تعارض، ایجاد اجماع، خانواده زوجین، ویژگی های شخصیتی و موارد دیگر می پردازد.

تفسیر پرسشنامه‌های پیش از ازدواج بر عهده روانشناس شما بوده و بر مبنای نوع پرسشنامه‌ای که انجام می‌دهید مشخص می‌شود.

برای مثال تست 240 سوالی نئو که در بخش‌های قبلی نام بردیم، به تعیین 5 وجه شخصیتی هر یک از زوجین می‌پردازد.  بر اساس تفسیر این تست روانشناسی، مشاور خواهد توانست توصیه‌های لازم را به زوجین در جهت پیشبرد ازدواج و چگونگی برخورد در این مسیر به شما منتقل کند.

صرف نظر از اینکه کدام پرسشنامه و روش مشاوره پیش از ازدواج را انتخاب می کنید، به یاد داشته باشید که آماده شدن برای واقعیت های ازدواج به هر دوی شما بهترین شانس را برای موفقیت طولانی مدت می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *