کلینیک مشاوره و روانشناسی بینش نوین

ساعت کاری مرکز: شنبه تا پنج شنبه، 10 تا 21

کلینیک روانشناسی و مشاوره بینش نوین

ساعت کاری مرکز:

شنبه تا پنج شنبه : 10 – 21

آزمون شخصیت چند وجهی مینه سوتا (MMPI) یا آزمون مینه سوتا، یک آزمون شخصیت چند وجهی است که ویژگی های شخصیتی و آسیب شناسی روانی را ارزیابی می کند. قبل از ازدواج و داشتن رابطه زناشویی می توانید تست مینه سوتا را انجام دهید تا از شخصیت طرف مقابلتان آگاه شوید. در این مطلب از بلاگ مرکز مشاوره بینش نوین، تست شخصیت mmpi را بررسی می کنیم و انواع مقیاس های تست چند شخصیتی را می شناسید. برای دیدن تست شخصیت شناسی mmpi، ادامه مطلب را بخوانید. 

تست شخصیت چند وجهی MMPI

هدف اصلی آزمایش و تست شخصیت شناسی mmpi، شناسایی افرادی است که مشکوک به سلامت روان یا سایر مشکلات بالینی هستند. در ادامه با ساختار و چرایی ایجاد پرسشنامه چند وجهی مینه سوتا بیشتر آشنا می شویم و نحوه تفسیر آن و همچنین تاثیر آن در جلسات مشاوره ازدواج و… را بررسی می کنیم.

آزمون شخصیت چندوجهی مینه سوتا   (MMPI)

تست شخصیت mmpi در دهه 1930 برای کمک به متخصصان سلامت روان در ارزیابی افراد مبتلا به اختلالات روانی ایجاد شد و امروزه تست شخصیت mmpi به طور گسترده در محیط های بالینی و غیر بالینی، تحت نظر متخصصان سلامت روان در کلینیک های روانشناسی، بیمارستان ها، مراکز اصلاحی، و غربالگری های قبل از استخدام مورد استفاده قرار می گیرد.

تست شخصیت mmpi چندین بار برای بهبود دقت و اعتبار جواب های آزمون، تجدید نظر و به روز رسانی شده است. آزمون MMPI-2 یک فهرست خود گزارشی با 567 سوال درست و نادرست در مورد خودتان است. پاسخ های شما به متخصصان سلامت روان کمک می کند تا تشخیص دهند که آیا شما علائم بیماری روانی یا اختلال شخصیت را دارید یا خیر. تست چند شخصیتی تقریبا 60 تا 90 دقیقه طول می کشد تا تکمیل شود.

نسخه کوتاه‌تر تست روانشناسی چند شخصیتی، فرم بازسازی شده (ازمون mmpi-2 RF)، دارای 338 سوال است. محققان همچنین نسخه ای از این آزمون را برای نوجوانان 14 تا 18 ساله به نام ازمون mmpi-A-RF؛ طراحی کرده اند که دارای 241 سؤال است و می تواند در 25 تا 45 دقیقه تمام شود.

اگرچه آزمایش‌های کوتاه‌تر زمان‌بر کمتری دارند، بسیاری از پزشکان ارزیابی طولانی‌تری را انتخاب می‌کنند زیرا در طول سال‌ها راجع به آن ها تحقیقات و آزمایش های وسیعی صورت گرفته و بنابراین ارزش اعتباری بالاتری دارند.

در همین رابطه بخوانید: انواع آزمون های شخصیتی و هوش برای کودک و نوجوان

 

پرسشنامه شخصیت چند وجهی مینه سوتا شامل چه سوالاتی است؟

در پرسشنامه شخصیت چند وجهی مینه سوتا برخی از سوالات برای نشان دادن احساس شما در مورد شرکت در آزمون طراحی شده اند و سؤالات دیگر برای نشان دادن واقعی بودن یا کم یا بیش از حد بودن جواب های شما در تلاش برای تأثیرگذاری سوء روی نتایج این آزمون شخصیت چند وجهی است.

پرسشنامه شخصیت چند وجهی مینه سوتا شامل چه سوالاتی است؟

آیتم های آزمایشی در تست چند شخصیتی MMPI برای یافتن موقعیت شما در 10 مقیاس مختلف سلامت روان طراحی شده اند. هر مقیاس به یک الگوی روانی یا شرایط متفاوت مربوط می شود، اما همپوشانی زیادی بین مقیاس های پرسشنامه چند وجهی مینه سوتا وجود دارد. به طور کلی، نمرات بسیار بالا ممکن است نشان دهنده یک اختلال سلامت روان باشد.

در ادامه توضیح مختصری در مورد آنچه که هر مقیاس ارزیابی می کند آورده شده است:

مقیاس 1: هیپوکندریازیس

این مقیاس پرسشنامه چند وجهی مینه سوتا شامل 32 آیتم است و برای سنجش اینکه آیا نگرانی بیش از حد و غیر واقع بینانه راجع به سلامتی خود دارید، طراحی شده است. نمره بالا در این مقیاس از تست مینه سوتا می تواند به این معنی باشد که نگرانی در مورد سلامتی شما در زندگی شما اختلال ایجاد می کند و باعث ایجاد مشکلاتی در روابط شما می شود.

مقیاس 2: افسردگی

این مقیاس در آزمون شخصیتی چند وجهی مینه سوتا، میزان رضایت از زندگی را می سنجد. فردی با نمره بسیار بالا در مقیاس 2 تست مینه سوتا، ممکن است با افسردگی بالینی سر و کار داشته باشد یا افکار خودکشی مکرر داشته باشد.

مقیاس 3: هیستری

این مقیاس 60 سوالی تست شخصیت شناسی mmpi برای شناسایی افرادی که هیستری یا ری اکشن فیزیکی در موقعیت های استرس زا از خود نشان می دهند، طراحی شده است. کسانی که تحصیلات خوبی دارند و از طبقه اجتماعی بالایی برخوردار هستند، در این مقیاس از آزمون مینه سوتا، امتیاز بیشتری کسب می کنند.

مقیاس 4: انحراف روانی

این مقیاس در تست شخصیت شناسی mmpi که در ابتدا برای شناسایی افراد روان‌پریش ساخته شده بود، انحراف اجتماعی، عدم پذیرش اقتدار، و بی‌اخلاقی (بی توجهی به اخلاق) را اندازه‌گیری می‌کند. این مقیاس از آزمون مینه سوتا را می توان معیاری برای نافرمانی و رفتار ضد اجتماعی در نظر گرفت.

در صورتی که این مشکل را دارید با مشاوره خانواده در ارتباط باشید. 

مقیاس 5: مردانگی/ زنانگی

هدف اصلی این بخش از تست شخصیت چند وجهی مینه سوتا، استخراج اطلاعات در مورد تمایلات جنسی افراد بود. این مقیاس زمانی به آزمون اضافه شد که در آن دوره برخی از متخصصان بهداشت روان، همجنس گرایی را به عنوان یک اختلال در نظر می گرفتند. امروزه، از این مقیاس آزمون مینه سوتا برای ارزیابی میزان سازگاری شما با هنجارهای جنسیتی استفاده می شود.

 

در همین رابطه بخوانید: چگونه شخصیت برون گرا و درونگرا را تشخیص دهیم؟

 

مقیاس 6: پارانویا

این مقیاس در تست شخصیت شناسی mmpi ابتدا برای شناسایی افراد مبتلا به علائم پارانوئید مانند بدگمانی، احساس آزار و اذیت، خودپنداره های بزرگ، حساسیت بیش از حد، و نگرش های سفت و سخت ایجاد شد. کسانی که امتیاز بالایی در این مقیاس پرسشنامه شخصیتی چند وجهی مینه سوتا دارند معمولا علائم پارانوئید یا شکاک بودن دارند.

مقیاس 7: روان پریشی

این برچسب تشخیصی امروزه دیگر مورد استفاده قرار نمی گیرد و علائم توصیف شده در این مقیاس بیشتر منعکس کننده اضطراب، افسردگی و اختلال وسواس فکری- اجباری است. این مقیاس در ابتدا برای اندازه گیری شک های بیش از حد، وسواس ها و ترس های غیرمنطقی استفاده می شد.

مقیاس 8: اسکیزوفرنی

78 سوال پرسشنامه شخصیتی چند وجهی مینه سوتا در ابتدا برای شناسایی افراد مبتلا به اسکیزوفرنی ایجاد شد و منعکس کننده طیف گسترده ای از زمینه ها از جمله فرآیندهای فکری و ادراکات غیرواقعی، بیگانگی اجتماعی، روابط خانوادگی ضعیف، مشکل در تمرکز و کنترل تکانه، فقدان علایق عمیق، سوالات تخریبی ارزشی خود و هویت شخصی، و مشکلات جنسی است.

مقیاس 9: هیپومانیا

46 سوال این مقیاس در تست mmpi برای شناسایی ویژگی های هیپومانیا مانند خلق و خوی بالا، توهم، هذیان عظمت، تسریع در گفتار و فعالیت حرکتی، تحریک پذیری، فرار از افکار و دوره های کوتاه افسردگی طراحی شده است.

مقیاس 10: درونگرایی اجتماعی

این مقیاس در تست شخصیت mmpi دیرتر از 9 مقیاس دیگر ایجاد شد. 69 سوال این مقیاس برای ارزیابی خجالتی بودن و تمایل فرد به کناره گیری از تماس ها و مسئولیت های اجتماعی طراحی شده است.

 

در همین رابطه بخوانید: تست روانشناسی شخصیت mbti

 

نحوه تفسیر آزمون شخصیت شناسی چند وجهی

پس از انجام آزمون MMPI-2 و امتیازدهی، یک گزارش تفسیری توسط روانشناس ساخته می شود. نمرات در مقیاسی از 30 تا 120 به آنچه “نمرات T” یا نرمال نامیده می شود، تبدیل می شوند.

محدوده “نرمال” نمرات T از 50 تا 65 است. هر چیزی بالاتر از 65 و هر چیزی کمتر از 50 از نظر بالینی قابل توجه است و برای تفسیر توسط روانشناس مناسب است.

نحوه تفسیر آزمون شخصیت شناسی چند وجهی

در طول سال‌ها و طی مطالعات تحقیقاتی متعدد، مجموعه‌ای از پروفایل‌های بالینی استاندارد در آزمون شخصیت چند وجهی MMPI-2 پدیدار شده‌اند که متخصصان آن را «کد تایپ» می‌نامند. یک کدتایپ زمانی شکل می گیرد که دو مقیاس، نمرات T بسیار بالایی را نشان ‌دهند که یکی بالاتر از دیگری است. به عنوان مثال، یک کد 2-3 (به این معنی که هر دو مقیاس 2 و مقیاس 3 به طور قابل توجهی بالا هستند) و نشان دهنده افسردگی قابل توجه، کاهش سطح فعالیت و درماندگی است. علاوه بر این ممکن است فرد به مشکلات مزمن خود عادت کرده باشد و اغلب شکایات فیزیکی داشته باشد.

در حالت ایده‌آل، MMPI-2 به عنوان بخشی از یک مجموعه آزمایش‌های روان‌شناختی اجرا می‌شود، به طوری که آزمون شخصیت رایگان دیگر می‌تواند فرضیه‌هایی را که MMPI-2 پیشنهاد می‌کند، تأیید یا رد کند.

 

در همین رابطه بخوانید: روانشناسان از تست های قبل از ازدواج چه می‌گویند؟

 

چرا باید قبل از ازدواج تست MMPI را انجام دهیم؟

هدف از مشاوره قبل از ازدواج و به کاربردن تکنیک های آن مثل انجام انواع آزمون تیپ شخصیتی، بهبود روابط شما با شریک زندگی و کمک به شما در ایجاد پایه ای قوی برای ازدواج است. چنانکه مطالعه‌ای در سال 2012 نشان داد که زوج‌هایی که در مشاوره قبل از ازدواج شرکت می‌کنند سطوح بالاتری از رضایت را در رابطه خود گزارش می‌کنند.

انجام انواع آزمون خودشناسی که برای جلسات مشاوره پیش از ازدواج مناسب هستند، مثل تست MMPI؛ علاوه بر خود شناسی باعث می شوند، شخصیت همسر آینده خود را بشناسید و با آسیب ها و اختلالت روانی او در صورت وجود آنها آشنا شده و بتوانید آگاهانه تر انتخاب کنید. همچنین فضایی خنثی را برای شما و شریک زندگیتان فراهم می کند تا در مورد جنبه های مهم ازدواجتان بحث و برنامه ریزی کنید. انجام پرسشنامه شخصیتی چند وجهی مینه سوتا (mmpi) و کمک گرفتن از یک مشاور می تواند شما را در این بحث ها راهنمایی کند تا با دید بازتر و آگاهی بیشتری به ازدواج با شریک زندگی آینده تان فکر کنید.

سخن آخر

آزمون شخصیت چند وجهی MMPI یا تست mmpi پُراستفاده ترین و گسترده ترین ابزار ارزیابی روانشناختی است و می توانید آن را در مرکز مشاوره بینش نوین پشت سر بگذارید.. این آزمون به طور گسترده برای کمک به پزشکان و درمانگران برای غربالگری و تشخیص بیماری های روانی استفاده می شود. این آزمون از تعدادی سؤال تشکیل شده که با مقیاس های مختلف مطابق با شرایط خاص سلامت روان مطابقت دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *