کلینیک مشاوره و روانشناسی بینش نوین

ساعت کاری مرکز: شنبه تا پنج شنبه، 10 تا 21

کلینیک روانشناسی و مشاوره بینش نوین

ساعت کاری مرکز:

شنبه تا پنج شنبه : 10 – 21

اگر مدتی است با شریک زندگیتان آشنا شدید و یا حتی مشغول برنامه‌ریزی عروسی خود هستید، پیشنهاد می‌کنیم در میان شلوغی و هیجان «عاشق بودن»، زمان کوتاهی مکث کنید و از خود بپرسید که چقدر شما و شریک آینده زندگی‌تان سازگار هستید. ممکن است اکنون اتفاقات عالی باشد، اما آیا رابطه شما در ماه‌ها و سال‌های آینده ادامه خواهد داشت؟ چگونه می‌توانید طوفان‌هایی که دیر یا زود سر می‌رسند را مدیریت کنید؟ ممکن است پاسخ این سؤالات تا حد زیادی ناشناخته باشد، اما مطمئناً انجام تست های روانشناسی قبل ازدواج برای زوجین می‌تواند تضمین بیشتری برای سلامت آینده روابط شما به ارمغان بیاورد.

تست های روانشناسی قبل از ازدواج چیست و چرا اهمیت دارد؟ در این مطلب از مرکز مشاوره بینش نوین همراه ما باشید تا در خصوص تست روانشناسی پیش از ازدواج اطلاعات کاملی به دست بیاورید.

روانشناسی قبل از ازدواج به دنبال چیست؟

ازدواج یکی از مهم‌ترین رویدادهای زندگی هرشخص محسوب می‌شود، که بر روی بسیاری از جنبه‌های زندگی فرد تأثیر می‌گذارد. به دلیل اهمیت بالای این موضوع است که افراد سعی می‌کنند در انتخاب همسر آینده خود دقت زیادی داشته باشند و از روانشناس پیش از ازدواج برای سنجش موفقیت و تفاهم در ازدواج کمک بگیرند.

دقت و توجه به ویژگی‌های شخصیتی و رفتاری فرد مقابل می‌تواند بسیار مفید وکمک کننده باشد، اماکافی نیست. امروزه یکی از بهترین راه‌ها برای شناخت ویژگی‌های شخصیتی فرد مقابل، کمک گرفتن از روان‌شناسان قبل از ازدواج است. روانشناسان پیش از ازدواج، با استفاده از روش‌هایی مانند مصاحبه و آزمون به افراد کمک می‌کنند، شناخت بهتری بر روی همسر آینده خود داشته باشند.

اغلب جوانان پیش از شروع زندگی مشترک به دلیل نداشتن تجربه کافی بسیاری از مسائل مهم پیش روی خود را نمی‌بینند و نسبت به آن‌ها توجهی ندارند. علاوه بر این خیلی از آن‌ها وقت و هزینه زیادی را صرف خرید و آماده سازی مراسم عروسی خود می‌کنند. اما زمانی که صحبت از مشاوره پیش از ازدواج به میان می‌آید کمبود وقت را بهانه می‌کنند. این در حالی است که در اکثر مواقع زوجین بعد از ازدواج متوجه تفاوت‌ها و تضادهایی با یکدیگر در نوع رفتار، واکنش‌ها و سایر ویژگی‌ها شخصیتی می‌شوند.

روانشناسی قبل از ازدواج به دنبال چیست

روانشناسی قبل از ازدواج به افراد کمک می‌کند تا نقاط مشترک و متضاد هم را به طور کامل بشناسند و از مسائلی نظیر ویژگی‌های فرهنگی، اجتماعی، تحصیلی، قومی، مذهبی و اقتصادی یکدیگر مطلع گردند. پس به طورکلی می‌توانیم بگوییم که هدف روانشناسی پیش از ازدواج ارزیابی و تحلیل مهارت‌های زندگی زوجین، بررسی میزان آمادگی آن‌ها برای شروع زندگی مشترک و بررسی میزان همسان بودن آن‌هاست.

روانشناسی قبل از ازدواج

ازدواج موفق از نظر روانشناسی، ازدواجی است که با تحقیق و اصول پیش برود. روانشناسی ازدواج هم به شما کمک می کند تا فرد مناسب را برای خود پیدا کنید. شاید بگویید چگونه می‌توانم فرد مورد نظرم را پیداکنم. روانشناسان عقیده دارند که دختر و پسری که از نظر طبقه اجتماعی اختلاف سطح نداشته باشند، از نظر فرهنگی یا سطح تحصیل، وضعیت مالی، وضعیت اخلاقی، سن و شغل شرایط هماهنگی داشته باشند، زندگی خوب و شادی در انتظارشان است.

در مشاوره قبل از ازدواج چه موضوعاتی بررسی می‌شود؟

در جلسات روانشناسی قبل از ازدواج زوجین برای تصمیم‌گیری به ازدواج آماده می‌شوند. روانشناس با بررسی ویژگی‌های هر فرد به آن‌ها کمک می‌کند تا شناخت نسبی‌ نسبت به شخصیت هم داشته باشند.

در صورت بروز مشکل در هر کدام از موارد بالا، ممکن است بتوانید آن را با مشاوره خانواده درمان و رفع کنید. اما در غیر این صورت باید به جدایی و مشاوره طلاق، فکر کنید. 

چرا باید تست پیش از ازدواج انجام دهید؟

یکی از عوامل مهم و تعیین کننده برای داشتن یک ازدواج موفق، سطح کیفی روابط قبل از ازدواج می‌باشد. نوع برخورد و تعامل زوج‌ها پیش از ازدواج، می‌تواند سطح روابط در زندگی مشترک را بازتاب دهد. بر این اساس، داشتن روابط و تعاملات صمیمانه و تن دادن به ازدواج از روی میل باطنی و رضایت قبلی، به رشد و شکوفایی عشقی ماندگار و مستحکم منجر می‌گردد. بدون تعارف، رسیدن به شناخت مناسب، علی الخصوص در دوران پیش از ازدواج، علاوه بر درک بهتر طرفین از یکدیگر، سبب درک بهتر انتظارات و توقعات واقع‌بینانه و منطقی‌تری از زندگی خود و مسائل مرتبط به آن می‌گردد.

مقوله ازدواج، بستن پیوند زناشویی با وجود تمام تفاوت‌های فرهنگی، فکری و شخصیتی بر پایه تعهد، همدلی و عشق است. زندگی مشترک قدم گذاشتن در یک مسیر پر فراز و نشیب و پر پیچ و خم است که لازمه به سلامت عبور کردن از این مسیر، همدلی، همکاری زوج ها با یکدیگر می‌باشد. از طرف دیگر، هر ازدواجی چالش‌ها و سختی‌های مختص به خود را دارد که عشق و علاقه یک طرف رابطه صرفاً تضمین‌کننده قدم زدن در مسیر خوشبختی و برخورداری از یک زندگی ایده‌آل و رویایی نمی‌باشد. بر این اساس، یکی از فاکتورهای مناسب برای رسیدن به شناخت بیشتر، تست روانشناسی پیش از ازدواج است.

انجام تست های روانشناسی قبل ازدواج این امکان را به روان شناس متخصص می‌دهد تا به صورت تخصصی از نیمه‌های مخفی اشخاص و خصوصیت‌هایی درونی آن‌ها باخبر شوند برای سنجش و ارزیابی روابط و تعاملات، به ویژه برای رسیدن به شناخت بهتر و مطلوب‌تر از شخصیت طرف مقابل و ميزان شباهت‌ها و تفاوت‌های اشخاص، تست‌های روانشناسی قبل از ازدواج می‌تواند یک راهکار مناسب و مثمرثمر تلقی گردد.

تصورات اشتباه در مورد انجام تست پیش از ازدواج

خيلي از اشخاص این تصور نادرست را دارند که دادن تست های قبل از ازدواج بیهوده است و نسبت به آن گارد دارند و یا این که به دلیل هزینه انجام تست تمایلی به انجام آن ندارند. لازم است یادآوری کنیم که مجموع تمام هزینه‌هایی که برای مشاوره و روانشناسی ازدواج انجام می‌دهید با هیچ کدام از هزینه‌های عروسی قابل قیاس نیست و شما برای پایه‌های زندگی و انتخابتان آموزش‌هایی را می‌بینید که درطول زندگی شاید درهیچ جایی و یا در هیچ کتابی نخوانده باشید و بهتر است که با ناآگاهی رابطه را پیش نبرید و تصمیم نگیرید.

تست های روانشناسی قبل از ازدواج، دریچه دید و شناخت شما را نسبت به خودتان و طرف مقابلتان و سبک زندگی‌تان معلوم می‌کنند و در اکثر موارد، نتیجه‌های خيلي خوبی داشته است.

تصورات اشتباه در مورد انجام تست قبل ازدواج

انواع تست قبل از ازدواج

نگاهی به تست‌های روانشناسی قبل از ازدواج یا تست شخصیت شناسی MBTI

تست mbtI به طور کلی به عنوان یکی از تست روانشناسی پیش از ازدواج، برای مطلع شدن از ویژگی‌های شخصیتی و درونی طرفین ازدواج بسیار تاثیرگذار و مؤثر می‌باشد. بر این اساس، با استفاده از تست روانشناسی قبل از ازدواج MBTI می‌توان شخصیت خود یا دیگران را مورد شناخت بیشتر قرار داد. ذکر این نکته ضروری به نظر می‌رسد که افراد با آگاهی و اطلاع داشتن از اهداف، صفات ذاتی و شخصیتی، خواسته‌ها و علایق خود، قادر خواهند بود دست به انتخاب‌های بهتری به منظور برخورداری از یک زندگی ایده‌آل و خوب بزنند.

امروزه ابزارهای مختلفی برای سنجش ویژگی‌های فردی و شخصیتی افراد، به وسیله روانشناسان و محققان ابداع شده است. یکی از این ابزار مؤثر و کاربردی، تست روانشناسی قبل از ازدواج MBTI است. نتایج به دست آمده از این آزمون، به روانشناسان به منظور رسیدن به درک عمیق از ویژگی‌های شخصیتی افرادکمک شایانی می‌کند. شایان ذکر است که در مقوله ازدواج، زوجین از ویژگی‌های شخصیتی و فردی مختص به خود و متفاوت از یکدیگر برخوردارند. برای رسیدن به تفاهم و نقاط مشترک با وجود تفاوت‌های شخصیتی MBTI، از تست های روانشناسی قبل ازدواج مانند تست تیپ‌های شخصیتی از درجه اهمیت و ارزش بسیار بالایی برخوردار می‌باشد. آزمون تیپ شخصیتی MBTI، به عنوان یک تست قبل از ازدواج، به وسیله مایزر و بریگز، متاثر از نظریه‌های روانشناسی سوئیسی به نام گوستاو یونگ طراحی شده است. این آزمون شخصیت با طراحی شانزده تیپ شخصیتی در زمینه‌های گوناگونی مانند تحصیلی، عاطفی و شغلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. با پاسخ دادن به سوالات این نمونه تست روانشناسی قبل از ازدواج تحت نظر یک روانشناس و ارزیابی پاسخ‌های به دست آمده، ویژگی‌های شخصیتی و فردی طرفین ازدواج به خوبی مشخص می‌شود.

بررسی تست تفاهم، به عنوان تست های روانشناسی قبل ازدواج

از دیگر تست‌های روانشناسی قبل از ازدواج می‌توان به تست تفاهم قبل از ازدواج ،اشاره نمود. این مدل تست های قبل از ازدواج علاوه بر ارزیابی میزان سازگاری و تفاهم زوجین، سطح کیفی زندگی آنان درآینده را نیز نمایان می‌سازد. بسیاری از زوجین، خصوصا قبل از ازدواج به تفاوت‌های شخصیتی، سلیقه‌ای و فرهنگی طرف مقابل خود توجهی نشان نمی‌دهند. این تضادها و رفتارها با گذشت زمان، بستر مناسب برای شکل‌گیری تعارضات و اختلافات ریز و درشت را میان زوجین فراهم می‌آورد. تست تفاهم پیش از ازدواج، برای کسب آگاهی از زوایای پنهان شخصیتی طرفین، شناخت بیشتر و بهتر همدیگر و دست زدن به یک انتخاب مناسب، به طرفین کمک شایانی می‌کند. بدون شک، یکی از ارکان اصلی و کلیدی برای موفقیت در ازدواج، شناخت پیش از ازدواج محسوب می‌شود.

انواع تست‌ها چه چیزی را می سنجند؟

این تست روانشناسی قبل از ازدواج، زمینه مناسب برای شناخت لازم و کافی از ویژگی‌های شخصیتی و فردی طرفین و برای اطمینان حاصل کردن طرفین از انتخاب خود، می‌تواند مورد نظر واقع شود. این مدل تست پیش از ازدواج، برای تصمیم گیری در ازدواج، یک معیار تقریبی را در اختیار افراد برای شناخت بهتر همدیگر قرار می‌دهد. در این زمینه باید خاطر نشان نمود که معیارهای تست تفاهم قطعی و حتمی نبوده و به منظور جویا شدن از نتایج به دست آمده، می‌توان از وجود یک متخصص بهره برد. یک روانشناس متبحر، با در نظر گرفتن اطلاعات به دست آمده از تست روانشناسی قبل از ازدواج و همینطور مشاوره پیش از ازدواج، درصدد هدایت طرفین با حداقل تنش، به سمت دستیابی به یک زندگی مشترک ایده‌آل بر می‌آید. ناگفته نماند که فراگیری مهارت‌های زندگی سبب افزایش آمادگی زوجین برای وارد شدن به زندگی مشترک مناسب می‌شود.

یکی دیگر از تست‌های روانشناسی قبل از ازدواج، تست شخصیت شناسی هارتمن است. در این آزمون شخصیت شناسی، شخصیت افراد در چهار رنگ زرد به عنوان نماد لذت و تفریح، رنگ سفید به معنای صلح و آرامش، رنگ آبی نشانگر صمیمیت و رنگ قرمز در مفهوم قدرت، طبقه بندی می‌گردد. ناگفته نماند که کلید شخصیت هر فرد، ارزش‌های مورد پذیرش او می‌باشد. با استفاده از تست روانشناسی قبل از ازدواج هارتمن، می‌توان نسبت به ارزش‌های محوری شخصیت خود، اطلاعات لازم و کافی را به دست آورد. همچنین برای آزمون هارتمن ۴۵ سوال طراحی شده که با پاسخ دادن به آن‌ها، نتایج حاصله از این آزمون برای فرد مشخص می‌گردد.

 از دیگر انواع تست روانشناسی قبل از ازدواج می‌توان به آزمون سنجش صفات شخصیت 5 عامل (NEO) اشاره کرد. در این آزمون با پاسخگویی به ۶۰ سوال، می‌توان به برخی از ویژگی‌های فردی و شخصیتی وجود خود آگاهی یافت.

تست عشق استرنبرگ (STLS) ، تست بلوغ عاطفی (EMS)، تست تعارضات زناشویی (MT)، تست مقیاس سازگاری زوجین (MST) و تست روانشناسی کیفیت زندگی (SF)، از دیگر نمونه‌های تست های روانشناسی قبل از ازدواج به شمار می‌روند.

نتیجه تست‌های روانشناسی ازدواج چقدر مهم است؟

محققان پس از انجام تحقیقات گسترده برای بیش از چهار دهه با هزاران زوج، متوجه شدند که یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های یک رابطه موفق، کیفیت دوستی بین شرکا است و این مستلزم رسیدن به شناخت درست از دوست داشتن، دوست نداشتن، نیازها، خواسته ها، اعتقادات، ترس‌ها و رویاهای زندگی شریک زندگی شما است.

در واقع شناخت درست شما از شریک زندگیتان کلید حل بسیاری از مشکلات زناشویی است که می‌تواند از طریق تست قبل از ازدواج انجام شود. روانشناسان با انجام تست های قبل از ازدواج کیفیت رابطه زناشویی شما را می‌سنجند و بر اساس آن به شما کمک می‌کنند. در چنین مواردی، روانشناسان می‌توانند به زوجین در بهبود ارتباطات و یافتن راه‌های سالم برای عبور از درگیری‌ها کمک کنند.

همچین شما با انجام تست‌های مشاوره زناشویی و بررسی نتیجه‌ها به نقاط قوت و ضعف رابطه خود پی خواهید برد و همسر و شریک زندگی خود را بهتر خواهید شناخت. تست پیش از ازدواج باعث می‌شود نه تنها فرد خودش را بیشتر بشناسد بلکه از طرف مقابل هم شناخت‌های دقیق‌تری به‌دست آورد و تفاوت‌ها وشباهت‌هایشان مشخص شود.

نتیجه تست‌های روانشناسی ازدواج چقدر مهم است

نمونه‌ای از سوالات تست های روانشناسی قبل از ازدواج که زوج‌ها در این زمینه باید پاسخ دهند:

  1. ارتباط
  1. حل تعارض‌ها
  1. مسائل مالی
  1. روابط جنسی

خدمات مشاوره جنسی را از مرکز مشاوره بینش نوین، دریافت کنید. 

  1. کودکان
  1. مذهب
  1. خانواده و دوستان
  1. مسائل عاطفی

تست ازدواج

از نظر روانی خود را برای ازدواج آماده کنید

در تست قبل از ازدواج باید فرد بررسی شود که آیا از نطر روانی آمادگی برای ازدواج دارد و خود را آماده کرده است یا خیر؟ بسیاری از کسانی که به مشاوره خیانت همسر مراجعه می کنند، مشکلاتی نظیر شناخت یکدیگر و عد م آمادگی روانی برای ازدواج را دارند. 

  1. توانایی پذیرش علایق دیگری در زندگی خود رادارید

 وقتی شما با یک نفر وارد رابطه می‌شوید، قرار است با فردی که دنیای دیگری دارد، علایق و نیازها، خصوصیات شخصیتی و خلقی متفاوتی از شما دارد و به طور کلی با فردی که با شما متفاوت است زندگی کنید و سازگار شوید. افسانه‌ها و ضرب المثل‌های عامیانه را کنار بگذارید، این­که «من و تو باید ما شویم» یا «من و تو یک روح هستیم در دو بدن» به درد ارتباط عاطفی طولانی مدت نمی‌خورند، در واقع این عقاید نه تنها مفید نیستند بلکه می‌توانند به رابطه آسیب هم برسانند. وقتی طرفین رابطه «فردیت» خود را به نفع «رابطه» کنار بگذارند، نه تنها بهبودی در رابطه ایجاد نمی‌شود، بلکه پس از مدتی نارضایتی‌ از رابطه شروع می‌شود و اختلاف‌ها به شکل شدیدتری دیده می‌شوند. برای همین است که روان­شناسان توصیه می‌کنند؛ افرادی که «کاملاً شبیه» ما هستند، افرادی که «اصلاً شبیه» ما نیستند، گزینه‌های مناسبی برای ارتباط نیستند فردیت دیگری را به رسمیت می‌شناسند، علایق و نیازهای او را می‌پذیرند و آن‌ها را نادیده نمی‌گیرند. اشکال کاراز جایی آغاز می‌شود که شما توانایی کنار آمدن با تفاوت‌های طرف مقابل‌تان را ندارید و بنابراین سعی می‌کنید که او را شکل خودتان کنید، تغییر دهید و کنترل یا محدودش کنید. ارتباط عاطفی طولانی مدت، نیازمند «سازگاری» و «پذیرش» ویژگی‌های متفاوت دیگری است. شما قرار است مدتی طولانی با فردی که کاملاً متفاوت با شماست، زندگی کنید، پس به جای جنگ برای تغییر دیگری، پذیرش‌تان را بالا ببریید. 

  1. آمادگی مستقل شدن از خانواده را دارید

 برقراری ارتباط عاطفی نیاز دارد که شما در بسیاری از ابعاد زندگی‌تان از خانواده مستقل شده باشید. در واقع انرژی روانی شما باید به سمتی برود که کمتر از خانواده نیرو بگیرد. شاید بهتر باشد که منظورم را جور دیگری بیان کنم. شاید شما هم بارها شنیده‌اید که انسان‌ها غیر از این­که «بند ناف جسمانی» دارند، «بند ناف روانی» هم دارند. جنین تا زمانی که در رحم مادر است، نیاز به بند نافی دارد که تمام زندگی‌اش را از آن می‌گیرد و درست بعد از تولد، همان چیزی که تمام زندگی‌اش بود، قطع می‌شود تا بتواند خودش را با شرایط جدید سازگار کند و به گونه‌ای دیگر زندگی کند.

تا یک جایی از رشد، انسان‌ها نیاز به حمایت روانی خانواده نیز دارند، این همان «بند ناف روانی» است که ما برای رشد به آن نیازمندیم، حمایت همه جانبه، ولی درست مثل «بند ناف جسمانی»، از یک جایی به بعد باید «بند ناف روانی» را هم قطع کرد، چراکه برای رشد روانی، نیاز به استقلال از خانواده داریم. مخصوصاً برای برقراری ارتباط عاطفی، به نظر می‌رسد که برخی وابستگی‌ها به خانواده باید برطرف شده باشد، وابستگی‌های مالی، وابستگی‌های عاطفی و وابستگی‌های حمایتی. پس قبل از برقراری ارتباط عاطفی با دیگری، مطمئن شده باشید که از خانواده مستقل شده‌اید.

  1. دنبال «نیمه گمشده»تان نمی‌گردید 

 شما همین حالا، یک انسان کامل، با تمام ویژگی‌های انسانی هستید. کیستی انسانی شما این پتانسیل را دارد که شما را با همین ویژگی‌ها به رشد و کمال برساند، بدون حضور دیگری و حتی وابستگی به دیگری. اگر فکر می‌کنید. با برقراری ارتباط «نیمه گمشده»تان را پیدا می‌کنید و کامل می‌شوید، اجازه دهید جسارت کنم و بگویم که احتمالاً اشتباه فکر می‌کنید! هیچ­کس این توانایی را ندارد که شما را کامل کند. شما نیاز به کسی ندارید که شما را کامل کند، بلکه نیاز به فردی دارید که شما را به طور کامل بپذیرید و خودتان نیز در رابطه­‌ی عاطفی باید این توانایی را داشته باشید که «نیمه گمشده»ی دیگری نباشید، و سعی نکنید که دیگری را کامل کنید.

بنابراین قبل از برقراری ارتباط عاطفی پایدار، دست به «خودشناسی» بزنید، ویژگی‌های شخصیتی و خلقی‌تان را بشناسید، الگوهای ناکارآمد ارتباطی‌تان را بشناسید و به اصلاح آن بپردازید، ضعف‌ها را تا جای ممکن برطرف کنید و با ویژگی‌های دیگرتان که قابل تغییر نیستندکنار بیاید. 

 فردی که در یک ارتباط رشد نایافته است، چنین تصوری از دیگری دارد: «دوستت دارم، چون به تو نیاز دارم»، ولی فردی که در یک ارتباط بالغانه است، چنین تصوری از ارتباط دارد: «به تو نیاز دارم، چون دوستت دارم».

  1. در زمان «مجردی» احساس شادکامی می‌کنید 

اگر شما در دوران مجردی احساس شادی نمی‌کنید و از زندگی لذت نمی‌برید، احتمالاً با برقراری ارتباط عاطفی نیز اتفاق خاصی نخواهد افتاد. تست های روانشناسی قبل ازدواج به شما برای شناخت این موضوع کمک می کند. خوشبختی و خوشحالی واقعی چیزی است که از درون به وجود می‌آید و اتفاق‌ها و افراد بیرونی لزوماً نمی‌توانند شما را شاد کنند. اگر شما در دوران مجردی و تنهایی به اندازه‌­ی کافی نیرومند هستید که با مشکلات و اتفاق‌ها کنار بیایید، از زندگی لذت ببرید و با ویژگی‌های خودتان کنار بیایید، احتمالاً با برقراری ارتباط عاطفی نیز می‌توانید این کار را بکنید. ولی اگر صرفاً به دنبال این هستید که تنها نباشید، احتمالاً با اولین نفری که روبه ­رو می‌شوید، ارتباط برقرار خواهید کرد که البته این نشانه‌ی خوبی نیست. قبل از ارتباط باید این توانایی را داشته باشید که به تنهایی خودتان احترام بگذارید. 

  1. «گذشته» را پذیرفته‌اید

همه­‌ی ما یک گذشته داریم که طبیعتاً فرد جدید که وارد زندگی ما می‌شود باید گذشته‌ی ما را بپذیرید، ولی قبل از آن خودِ ما باید با گذشته‌مان کنار آمده باشیم و قادر باشیم که آن را کنار بگذاریم. امکان دارد برخی از افراد در گذشته ارتباط‌های عاطفی داشته باشند، مهم است که در برقراری ارتباط عاطفی با آن کنار آمده باشند. اگر هنوز با خودتان کنار نیامده‌اید، نسبت به این ارتباط گذشته عصبانی هستید، یا هنوز نمی‌دانید که چه چیزی می‌خواهید، کمی صبرکنید. ضمن این­که مهم است که بین رابطه‌ی قبلی که داشته‌اید و رابطه‌ی (متعهدانه) جدیدی که در پی ایجاد آن هستید، فاصله زمانی مناسبی سپری شده باشد. به واقع گذر زمان و در عین حال، واکاوی احساس‌ها و پذیرش وضعیت فعلی منجر می‌شود که فردی را که انتخاب می‌کنید، اصیل‌تر و واقعی‌تر باشد. 

بیشتر بخوانید: تاثیر گذشته همسر بر ازدواج و روابط زناشویی

  1. آمادگی به اشتراک گذاشتن زندگی شخصی‌تان را دارید 

وقتی شما با یک نفر ارتباط برقرار می‌کنید، شما در واقع با دوستان، خانواده، عادت‌ها، علایق و موقعیت‌های اجتماعی او نیز ارتباط برقرار می‌کنید و از طرفی آن­ها نیز با شما ارتباط برقرار می‌کنند. در این تردیدی نیست که «حریم خصوصی» مهم است، ولی باید این آمادگی را داشته باشید که اجازه دهید دیگری در زندگی روزمره‌ی شما وارد شود و برای او زمان بگذارید. در واقع «ارتباط عاطفی» پلی بین زندگی‌های طرفین است. وقتی افراد به جای کشیدن پل، «دیوار» بین زندگی‌های شخصی طرفین بکشند، احتمالاً باید منتظر تنش‌های جدید باشند. 

  1. ببرهای درون‌تان را کُشته‌اید

می‌گویند در سال‌های دور، سرزمینی بوده که مراسم عجیبی برای روز عروسی داشته‌اند. داماد در روز عروسی باید شال و کلاه می‌کرد و به صحرا می‌رفت و «ببر»ی را شکار می‌کرد و برمی‌گشت تا عروس جواب بله را به او بگوید و ازدواج صورت گیرد. این استعاره پیام ضمنی جالبی دارد؛ انگار افراد برای برقراری ارتباط باید ببرهای درون‌شان را می‌کشتند. غرور، خودخواهی و مسئولیت‌ناپذیری مهم­ترین ببرهای درون برای برقراری ارتباط هستند. وقتی شما این «ببرها» را با خودتان به ارتباط عاطفی و زندگی مشترک می‌آورید، طرف مقابل را در معرض خطر قرار می‌دهید؛ نه خطر جانی، بلکه خطر روانی، خطر «زخم» زدن به روان دیگری با غرور، خودخواهی و مسئولیت‌ناپذیری.

 سخن پایانی

با توجه به مطالب گفته شده نتیجه می‌گیریم روانشناسی قبل از ازدواج تاثیر خیلی زیادی در انتخاب ما دارد و می‌تواند با انجام یک سری تست های قبل از ازدواج، سوالات و تفسیر نتیجه آن‌ها، ما را در انتخاب درست هدایت و راهنمایی کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *