کلینیک مشاوره و روانشناسی بینش نوین

ساعت کاری مرکز: شنبه تا پنج شنبه، 10 تا 21

کلینیک روانشناسی و مشاوره بینش نوین

ساعت کاری مرکز:

شنبه تا پنج شنبه : 10 – 21

به عنوان یک انسان، ما به طور ذاتی رفتارهای ثابتی را انجام می دهیم و طیف وسیعی از احساسات را تجربه می کنیم. وقتی گرسنه هستیم شکم ما غرغر می کند. وقتی به واسطه خطری تهدید می شویم مضطرب یا ناآرام می شویم. با این حال، وقتی نوبت به برخی از تجربیات زندگی مانند گذشته همسر و تاثیر آن بر روابط زناشویی می ‌رسد، ما باید بدون دفترچه راهنما به تشریفات آن پی ببریم و اغلب به نظر می ‌رسد که این کار بسیار مشکل است. با مرکز مشاوره بینش نوین، همراه باشد. 

تاثیر گذشته همسر بر ازدواج و روابط زناشویی

ما از طریق تجربه یاد می‌گیریم، چه شاهد دیگران باشیم یا مستقیماً خودمان را درگیر کنیم و از این مثال‌ها برای راهنمایی باورهایمان در مورد عملکرد یک رابطه زناشویی استفاده می‌ کنیم. در نتیجه این فرآیند می تواند منجر به انباشته شدن توشه یا مشکلاتی از روابط و شرکای گذشته همسرمان نیز شود. با شناسایی روابط گذشته شریک زندگی خود، می توانید با مسائلی که بر شما تأثیر می گذارد مبارزه کنید و الگوهای جدیدی در روابط فعلی خود با او ایجاد کنید. در ادامه این مطلب در مورد کنکاش در گذشته همسر و نحوه برخورد با گذشته همسر در روابط زناشویی بیشتر یاد می گیریم.

به دنبال گذشته همسر خود باشیم یا نه؟

به عنوان بزرگسال، باید به خاطر داشته باشیم که به احتمال زیاد با هر کسی که در رابطه هستیم و یا قصد ازدواج داریم، حداقل با یک نفر قرار قبلی داشته است و گذشته ای دارد. شانس اینکه تنها فردی باشید که تا به حال با او قرار گذاشته است بسیار اندک است. بنابراین در نهایت، گذشته همسر شما نباید بر آینده شما تأثیر بگذارد.

به دنبال گذشته همسر خود باشیم یا نه؟

اما آیا گذشته همسر مهم است؟ در مورد کنجکاوی در مورد گذشته همسر باید این نکته را دقت کنید که تا بخشی حق شما است که گذشته همسر آینده خود را بدانید زیرا شناختن هویت و شخصیت او قبل از ازدواج می تواند بسیار تعیین کننده باشد. اما از سوی دیگر باید بدانید که اگر زمان زیادی را صرف نگرانی در مورد گذشته شریک زندگی خود می ‌کنید، فرصت ایجاد یک رابطه معنادار سالم را در زمان حال از دست خواهید داد، و همچنین ممکن است او را از خود دور کنید و یا حتی خودتان را بدون دلیل به وحشت بیاندازید.

گذشته همسر چقدر اهمیت دارد؟

برای بسیاری از افراد سوال پیش می آید که چرا دانستن گذشته همسر مهم است؟ باید خاطر نشان کرد که دانستن تاریخچه همسر شما می تواند راهی عالی برای محافظت از خود در برابر مسائلی مانند خیانت، عادات رابطه سمی، وابستگی به همدیگر و غیره باشد. اما یادگیری بیشتر در مورد همسر سابق شریک زندگی خود و اینکه چگونه آن رابطه از بین رفته است، می تواند شما را به شریک زندگی بهتری تبدیل کند. قبل از آن که کارتان به مشاوره طلاق و طلاق عاطفی بکشد، باید به مشاوره خانواده مراجعه کنید تا در صورت وجود مشکل در کنار آمدن با گذشته همسر خود، برطرف شود. 

گذشته همسر چقدر اهمیت دارد؟

بنابراین بله، مهم است که با شریک زندگی خود در مورد گذشته خود و او صحبت کنید. اما این به این معنی نیست که همه چیز گذشته خود را به اشتراک بگذارید و یا از او چنین انتظاری داشته باشید. فراموش نکنید که چیزهایی از گذشته وجود دارد که هیچ تاثیری بر رابطه فعلی شما ندارد و می توانید به آنها اهمیت ندهید و بهترین راه هم فراموش كردن گذشته همسر تان است.

آیا باید گذشته خود را به همسرم بگویم؟

اگر به دنبال رابطه ای سالم و مثبت در روابط زناشویی خود هستید یکی از بهترین کارها برای تقویت این رابطه این است که در مورد گذشته خود به طور شفاف و صادق صحبت کنید. این کار به برجسته کردن مشکلات روابط قبلی کمک می کند و شرکا می توانند در واقع روی آنها کار کنند تا از تکرار همان اتفاق جلوگیری کنند. همچنین، نگه داشتن شریک زندگی در تاریکی هرگز چیز خوبی نیست. بنابراین همانطور که شما در مورد روابط گذشته همسر خود کنجکاو هستید، به طور قطع او نیز همین احساس متقابل را دارد. بنابراین در یک وقت مناسب می توانید هر دو در مورد مشکلات خود در گذشته و یا اتفاقات مهم گذشته خود با یکدیگر صحبت کنید و به درک و شناخت مناسب از یکدیگر برسید.

بسیاری از کسانی که به مشاوره خیانت همسر مراجعه می کنند، دچار شک و تردید از گذشته همسر و جستجوی بیش از حد و حصر در آن زمان هستند. در صورتی که باید مسائل مربوط به گذشته را در همان زمان گذاشت و به آینده رابطه عاطفی با همسر خود فکر کرد. 

راهکارهایی برای درک گذشته همسر قبل از ازدواج

مشکلات رابطه زمانی رخ می دهد که انتظارات از روابط گذشته در یک رابطه جدید اعمال شود. اغلب نیازها و خواسته هایی که از روابط و شرکای گذشته سرکوب شده اند به شکل نظرات از پیش تعیین شده، پیش فرض های مغرضانه و انتظارات ناعادلانه در ازدواج و رابطه زناشویی جدید ظاهر می شوند. افکار منفی حل نشده در مورد گذشته می توانند به عنوان تحریف شناختی نشان داده شوند، به معنای دیگر افکاری که صحت آنها ثابت نشده در حالی که تمایل به منفی دارند.

افراد از افکار تحریف شده یا منفی به عنوان نوعی محافظت برای جلوگیری از پیامدهای وحشتناک استفاده می کنند و این الگوی رفتاری باعث ایجاد آشفتگی، اصطکاک و مانع رشد رابطه می شود. بنابریان بیش از هر چیزی لازم است تا کنار امدن با گذشته همسر را یاد بگیریم و به آن عمل کنیم. اما چه راهکارهایی برای فراموشی گذشته همسر وجود دارد؟

نحوه کنار آمدن با گذشته همسر

همانطور که گفتیم کند و کاو بیش از حد و وسواس فکری گذشته همسر می تواند برای شما و رابطه زناشویی فعلیتان آسیب زننده باشد. بنابراین بهتر است پیش از وقوع آسیب جدی به ازدواج به دنبال راهکار هایی برای جلوگیری از فكر كردن به گذشته همسر خود پیدا کنید و آن را به طور مداوم تمرین کنید. برخی از راه های کنار آمدن با گذشته شریک زندگی را در ادامه می بینیم:

اولین قدم برای رها کردن این است که بدانید نمی‌توانید اجازه دهید تجربیات گذشته، آینده شما را تحت الشعاع قرار دهد و متعهد شوید که گذشته خود و شریک زندگیتان را رها کنید. شما نباید اجازه دهید که رابطه عاطفی پایدار شما، دچار خدشه شود و آسیب ببیند. 

تجربیات گذشته می تواند افکار و احساسات قدرتمندی را برانگیزد. به جای مبارزه با این احساسات، با آنها سازش کنید تا بتوانید آنچه را که واقعاً اشتباه بوده است، پردازش کنید. می توانید احساسات خود را با یک دوست یا درمانگر و مشاوره ازدواج در میان بگذارید.

احساسات خود را بروز دهید

اگر به تنهایی قادر به توقف چرخه منفی افکار و کنجکاوی در مورد گذشته همسر خود نیستید، منطقی است که مشاوره فردی را امتحان کنید. هدف اصلی مشاوره، تجهیز افراد آسیب دیده به مهارت های لازم برای مقابله با افکار و احساسات طاقت فرسا است.

یاد بگیرید که بر آنچه در زمان حال روی می دهد تمرکز کنید. سعی کنید شادی را در زندگی روزمره خود بیابید، برای چیز های مهم وقت بگذارید، بیشتر از خانه خود بیرون بروید تا در طبیعت وقت بگذرانید و مدیتیشن را جزئی از برنامه روزانه خود قرار دهید.

 قبل از واکنش به یک موقعیت، لحظه ای وقت بگذارید و به عواقب عمل خود فکر کنید. این به تمرین نیاز دارد، اما در نهایت به آن خواهید رسید. نگذارید توهم خیانت در ذهن شما به وجود بیاید. در صورتی این تفکر هم، سریعاً به مشاور مراجعه کنید. 

از صحبت با همسرتان در مورد گذشته اش دست بردارید و حتی وقتی صحبت از گذشته همسرتان به میان می ‌آید، حواس خود را از آن موضوع پرت کنید و صحبت را به موضوع دیگری بکشانید. این موضوع حتی می تواند روی عملکرد جنسی و محبت آمیز شما با همسرتان تاثیر بگذارد که در این صورت، باید از مشاوره جنسی هم کمک بگیرید. 

یک پاسخ

  1. خیلی خوب آموزنده بود ،ولی عمل کردن به گفته ی روانشناس واقعا مشکل است وباید زیاد تمرین کرد تا اون گمانها از ذهنمان پاک بشه ،ممنونم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *