کلینیک مشاوره و روانشناسی بینش نوین

ساعت کاری مرکز: شنبه تا پنج شنبه، 10 تا 21

کلینیک روانشناسی و مشاوره بینش نوین

ساعت کاری مرکز:

شنبه تا پنج شنبه : 10 – 21

علت سرکشی نوجوان چیست؟ کودکان همیشه به والدین خود برای احساس امنیت نگاه می کنند. (بیشتر در مواقع بحران). اما گاهی والدین با نگاه کردن به فرزندان خود عدم احساس امنیت را در وجود خود می یابند. در اینجا نکاتی در مورد علت سرکشی نوجوان و نحوه نزدیک شدن به مکالمه با کودک و ارائه حمایت و آرامش به او وجود دارد.

سرکشی نوجوان چیست و چگونه با آن رفتار کنیم؟

سرکشی نوجوانان؛ رفتاری طبیعی در دوران بلوغ

بلوغ؛ زمان رشد سریع مغز است و بر نحوه تعامل نوجوانان با دیگران، هویت آنها و نحوه ابراز احساسات آنها تأثیر می گذارد.

بلوغ گاهی اوقات می تواند برای جوانان و خانواده های آنها، به ویژه والدین، زمان چالش برانگیزی باشد. اهمیت مشاوره در خانواده این گونه از مواقع خودش را نشان می دهد. جایی که باید چالش های پیش رو به بهترین شکل، رفع کرد.

سرکشی نوجوانان؛ رفتاری طبیعی در دوران بلوغ

بلوغ در دوران نوجوانی رخ می دهد و شامل تغییرات جسمی و عاطفی است. علت سرکشی نوجوان نیز در این دوران نهفته است.

ارتباط خوب، الگوبرداری و تعیین حد و مرز می تواند به والدین و نوجوانان کمک کند تا این دوره را با آرامش پشت سر بگذارند.

اگر فرزندتان یا شما با تغییرات عاطفی خود در دوران بلوغ دست و پنجه نرم می کنید، منابع و شبکه های حمایتی گسترده ای در دسترس هستند. منابعی که آموزش و اطلاعات مفصلی در مورد دوران بلوغ و علت سرکشی نوجوان در اختیار شما قرار می دهند. به یاد داشته باشید؛ می توانید با استفاده از این منابع و مراکز مشاوره، عبور خود و فرزندتان از این دوران را آسان تر کنید.

چرا نوجوانان سرکش می شوند؟

همانطور که کودکان در سنین نوجوانی رشد می کنند، مغز آنها نیز رشد می کند. اگرچه مغز یک کودک 6 ساله تقریباً به اندازه مغز یک بزرگسال است، اما هنوز به طور کامل شکل نگرفته است و مانند مغز بزرگسالان عمل نمی کند. فرآیند بازسازی مغز در طول دوران کودکی اتفاق می افتد، اما بیشتر آن در سال های نوجوانی و تا اواسط دهه 20 رخ می دهد. بازسازی مغز همیشه با زمانی که کودک بلوغ را تجربه می کند مطابقت ندارد، بنابراین ممکن است قبل از دیدن تغییرات فیزیکی متوجه تغییرات در خلق و خوی نوجوان خود شوید یا برعکس.

تغییر اصلی که در مغز نوجوان شما رخ می دهد این است که برخی از اتصالات عصبی تقویت می شوند، در حالی که برخی دیگر ضعیف می شوند. این بدان معناست که بخش پردازش مغز نوجوان شما (همچنین که به عنوان “ماده خاکستری” شناخته می شود) در نحوه مدیریت اطلاعات کارآمدتر می شود.

فرآیند بازسازی اتصالات از پشت مغز شروع می شود. قسمت جلویی مغز، قشر جلوی مغز، آخرین قسمتی است که تغییر می کند. قشر جلوی مغز بخشی از مغز است که تصمیم گیری را تنظیم می کند که مسئول توانایی فرزند شما برای برنامه ریزی و فکر کردن در مورد پیامدهای اعمال یا انگیزه های خود و حل مشکلات است.

از آنجایی که این قسمت از مغز آخرین قسمتی است که تغییر می کند، رفتار نوجوان اغلب به صورت تکانشی و کنترل نشده به نظر می رسد. گاهی اوقات حتی می تواند به شکل تهاجمی ظاهر شود. در تعریف علمی، این علت سرکشی نوجوان است. در این گونه از مواقع، شاید نیاز به جلسات خانوادگی برای حل این موضوع باشد و گاهی هم باید به سراغ مشاوره خانواده بروید.

چرا نوجوانان سرکش می شوند؟

علائم سرکشی نوجوانان

علت سرکشی نوجوانان طبیعی ودلیل آن ورود به سن بلوغ است. به عنوان یک والدین، می‌توانید احساسات فرزندتان را ردیابی کنید، زیرا دوره‌های طولانی تغییرات خلقی ممکن است نشانه چیز جدی‌تری باشد، مانند مشکل سلامت روان.

هر روانشناس خانواده می تواند عوامل سرکشی نوجوانان را به شما توضیح دهد. 3 عامل کلیدی وجود دارد که می توانید برای ارزیابی علائم، علل سرکشی نوجوانان و اینکه آیا فرزند شما ممکن است بیش از یک نوسان خلقی موقت را تجربه کند، در نظر بگیرید:

1- مدت زمان سرکشی نوجوان

بررسی کنید که آیا خلق و خوی منفی نوجوان شما بیش از 2 هفته طول می کشد.

2- شدت پرخاشگری نوجوان

به دنبال تغییرات قابل توجه در افکار، احساسات یا رفتار عمومی نوجوانتان باشید.

3- تأثیر سرکشی نوجوان

آیا خلق و خوی نوجوان شما زندگی در خانه و مدرسه یا روابط دوستانه او را مختل می کند؟

اگر نگران این هستید که فرزندتان چیزی فراتر از یک نوسان خلقی و سرکشی نوجوانی را تجربه کند، از پزشک عمومی خود یا مراکز مشاوره کمک بگیرید.

تأثیر سرکشی نوجوان

چگونه با سرکشی نوجوان خود رفتار کنیم؟

ممکن است متوجه شوید که شما و نوجوان‌تان بیشتر با هم بحث می کنید و این طبیعی است. تلاش های خوش نیت شما برای کمک به آنها در تصمیم گیری درست ممکن است آن چیزی نباشد که آنها می خواهند بشنوند.

به خاطر داشته باشید که فرزند شما به دنبال ناراحت کردن شما نیست. در دوران سرکشی های نوجوانان، آنها ممکن است متوجه نشوند که کلماتشان چه تاثیری بر شما می گذارد. به یاد داشته باشید سرکشی نوجوانان نشانه بلوغ فرزند شماست و موقتی است.

با نشان دادن راه‌های مثبت برای مقابله با احساسات دشوار و راه‌های سازنده برای حل تعارض‌ها، به الگوی کودک خود تبدیل شوید.

زمانی را برای گوش دادن به صحبت‌های فرزندتان اختصاص دهید و به او نشان دهید که واقعاً به حرف‌های او گوش می‌دهید و سعی می‌کنید دیدگاه او را درک کنید. حتی زمانی که نظر او را با او در میان نمی‌گذارید.

با احساسات خود راحت باشید. توضیح دهید که چگونه رفتار آنها بر شما تأثیر می گذارد. این نه تنها راه های سازنده ارتباط را برقرار می کند، بلکه به کودک شما کمک می کند تا خواندن و پاسخ به احساسات را بیاموزد. در این زمینه می توانید از مشاوره کودک هم کمک بگیرید. 

در اینجا چند نکته دیگر وجود دارد که به شما در دوران سرکشی نوجوان کمک می کند تا تغییرات عاطفی در دوران بلوغ را تغییر دهید:

می توانید از کودک یا نوجوان خود بخواهید تا با انجام یک تست روانشناسی، روحیات و خلقیات خود را بهتر و بیشتر معرفی کند. 

چگونه با سرکشی نوجوان خود رفتار کنیم؟

راه جلوگیری از سرکشی نوجوانان چیست؟

گاهی اوقات نوجوانان با خشونت یا پرخاشگرانه پاسخ می دهند. آنها برای مدیریت احساسات خود تلاش می کنند. به طور واضح به کودک خود توضیح دهید که خشونت و پرخاشگری نسبت به کسی غیرقابل قبول است و همه باید در خانه احساس امنیت کنند.

اگر کودکی دارید که نسبت به شما سرکش است، دور شوید و به او توضیح دهید که وقتی آرام شد می توانید به گفتگو ادامه دهید. این به آن‌ها کمک می‌کند تا یاد بگیرند که با روش‌های غیرخشونت آمیز و محترمانه ارتباط برقرار کنند.

به نوجوان خود فضایی بدهید و فردی را که شرایط را تشدید می کند حذف کنید تا به او فرصت دهید تا آرام شود. پیامدهای غیرخشونت آمیز و مناسب را تعیین کنید و به کودک خود آموزش دهید که خشونت غیرقابل قبول است. همچنین می‌توانید با مدرسه فرزندتان تماس بگیرید، زیرا ممکن است مشکلاتی با دوستان یا معلمان وجود داشته باشد. مشاوره تحصیلی می تواند کمک خوبی برای شما در این زمینه باشد. 

اگر فرزند شما به هیچ یک از این راهبردها پاسخ ندهد، ممکن است نشان دهنده وجود مشکل عمیق‌تر باشد. حمایت حرفه ای از پزشک عمومی یا مشاوران مدرسه، معلمان یا متخصصان سلامت روان را در نظر بگیرید. آنها می توانند به شما و نوجوانتان استراتژی های موثری برای مقابله با رفتارهای خشونت آمیز یا پرخاشگرانه ارائه دهند.

اگر خشونت و سرکشی در خانواده شما وجود دارد یا اگر احساس ناامنی می کنید یا کسی در معرض خطر فوری آسیب است، با مرکز مشاوره بینش نوین 02122915385 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *