کلینیک مشاوره و روانشناسی بینش نوین

ساعت کاری مرکز: شنبه تا پنج شنبه، 10 تا 21

کلینیک روانشناسی و مشاوره بینش نوین

ساعت کاری مرکز:

شنبه تا پنج شنبه : 10 – 21

بودجه بندی برای درآمد و هزینه‎های خانواده اغلب اولویت کمتری برای خانواده‌ها دارد و به این ترتیب مدیریت هزینه های خانواده، یکی از مسائلی است که خانواده‌های مدرن با آن سر و کله می زنند.

با این حال، بدون بودجه و مدیریت هزینه های زندگی خانواده ممکن است خرج و مخارج خانواده از درآمد موجود فراتر رود و اهداف مالی کلی زندگی را به خطر بیندازد. مدیریت هزینه‌های خانواده در چارچوب مجموعه‌ای از اهداف متقابل خانواده می‌تواند به جلوگیری از کمبود پول و شکست مالی کمک کند.

مدیریت هزینه را به فرزندان خود بیاموزید

مشکلات رایج بدهی و خرج بالا در زندگی مشترک

یکی از مشکلات رایج بدهی و خرج بالا در زندگی مشترک عدم رضایت زوجین از یکدیگر و در نهایت تلخ کردن زندگی مشترک برای خود و کودکانشان است. عدم درآمد کافی برای خرج و مخارج، عدم صرفه جویی و عدم ذخیره و پس انداز یا خرج بیشتر از درآمد و سپرده خانوادگی از جمله مواردی است که به این شکست مالی دامن می زند. اگرچه مشاوره خانواده می تواند به شما برای حل مشکلات بعدی کمک کند اما بهتر است قبل از بروز مشکل، با مشاوره خانواده، مدیریت هزینه ها را یاد بگیرید. بسیاری از مردم زمانی که نمی دانند چگونه مدیریت مالی زندگی و خانوادگی خود را به خوبی انجام دهند، احساساتی از قبیل نا امیدی، احساس گناه، حسادت، خشم و شرمندگی را تجربه می کنند.

برای شناخت راه های درمان حسادت، اینجا کلیک کنید. 

کسی که امور مالی خود را مسئولانه مدیریت می کند، آرامش خاطر دارد و می داند که چگونه هزینه‌های زندگی خود را پرداخت کند، بدهی ها را در سطح قابل مدیریت نگه دارد و برای موارد اضافی که زندگی را لذت بخش می کند، صرفه جویی کند. فراموش نکنید که مدیریت صحیح پول شامل فرمول جادویی برای یافتن پول بیشتر نیست و به این معنی است که از پولی که دارید بیشترین بهره را ببرید و به اصطلاح آن را مدیریت کند.

مدیریت هزینه های خانواده در مورد تامین هزینه‌های روزمره خانواده، رسیدگی به صورت حساب‌های غیرمنتظره و پس انداز برای آینده است. این می تواند پول را تحت کنترل شما قرار دهد و به شما کمک کند از استرس دوری کرده و احساس امنیت بیشتری کنید.

ارتباطات در خانواده شما نقش مهمی در مدیریت مالی خانواده دارد. گفتگوهای صادقانه با شریک زندگی خود، می تواند به جلوگیری از بحث و جدل در مورد پول کمک کند و مشارکت کودکان در برنامه ریزی و بودجه بندی مالی می تواند دستیابی به اهداف پس انداز را با هم آسان‌تر کند. بودجه بندی می تواند به شما و کودکان شما کمک کند تا اولین قدم را برای کنترل پول خود بردارید. همچنین می تواند به شما در جلوگیری از بدهی کمک کند و به شما این امکان را می دهد که به جای صرف زمان زیاد برای نگرانی در مورد امور مالی، از زندگی خانوادگی لذت ببرید.

نحوه مدیریت مخارج در خانواده

کلید اصلی روش مدیریت هزینه های خانواده این است که به یک قانون اساسی پایبند باشید؛ کمتر از درآمدتان خرج کنید.

یکی از راه‌های شروع مدیریت هزینه های خانواده این است که فهرستی از درآمدهایی که به دست می‌آورید و پولی که خرج می‌کنید. همچنین بررسی صورت‌حساب‌های حقوق و دستمزد گذشته، گردش مالی، صورت‌حساب‌های بانکی و صورت‌حساب‌های کارت اعتباری روش دیگری در مدیریت مالی خانواده است و در این راه می توانید از یک مشاور مالی کمک بخواهید یا بهتر از آن، نرم افزار مدیریت هزینه های خانواده.

خوب است ببینید که چگونه برخی از صورتحساب ها در زمان های مختلف سال بالاتر هستند. به عنوان مثال، قبوض انرژی اغلب در طول زمستان به دلیل گرمایش بیشتر است؛ بنابراین از این طریق می توانید عادت‌های معمول درآمد و خرج خود را درک کنید و در این راه از کودکان خود هم کمک بگیرید.

بعد از بررسی آنچه که خرج می کنید، نوبت به برنامه ریزی برای اینکه چگونه و چه مقداری از درآمدتان را ذخیره و پس انداز کنید می رسد. هنگامی که یک برنامه پس انداز تهیه کردید، ایده خوبی است که قبل از شروع، مزایا و معایب آن را مرور کنید. به این ترتیب خواهید فهمید که چگونه بر زندگی مالی خانوادگی شما تأثیر می گذارد. اگر قسمت‌هایی از برنامه‌تان وجود دارد که در مورد آن مطمئن نیستید، قبل از انجام دادن، از یک متخصص مشاوره بخواهید یا محاسبات خود را دوباره بررسی کنید.

مدیریت هزینه را به فرزندان خود بیاموزید

هیچ کس با مهارت های مدیریت مالی متولد نمی شود اما انتظار می رود تا زمانی که بالغ می شویم، بتوانیم پول خود را به طور موثر مدیریت کنیم. با این وجود تعداد کمی از ما چگونگی مدیریت هزینه های خانواده را درک می کنیم و آن را به کار می بندیم.

مانند رانندگی با ماشین یا نواختن ساز، مهارت مدیریت پول را باید آموخت و فراموش نکنید که هیچ وقت برای شروع دیر نیست! انجام این کار معمولاً مزایایی را به همراه دارد. خانواده‌ها اگر بودجه بندی خوبی داشته باشند ممکن است درآمد بیشتری کسب نکنند، اما می توانند از پولی که دارند عاقلانه و به شیوه مناسب استفاده کنند و این موضوع اهمیت مدیریت هزینه در خانواده را نشان می دهد.

خرج و مخارج بی وریه و بی حساب کتاب، می تواند باعث بروز زودرنجی بین اعضای خانواده شود. 

مشکلاتی که خرج و مخارج زیاد برای خانواده ها پیش می آورد

بهترین راه برای مشارکت کودکان در وضعیت خانواده این است که مدیریت هزینه را به فرزندان خود بیاموزید. برای اولین قدم، هر هفته یا هر ماه یک راه خوب برای مدیریت پول خود به کودک خود آموزش دهید. یادگیری مهارت های مدیریت پول برای خود به فرزندان شما کمک می کند تا بفهمند نقشی در خانواده دارند و می توانند در هنگام سختی به شما کمک کنند؛ همچنین آنها را برای مدیریت هزینه‌های خود در سنین بالاتر آماده می کند.

هزینه یک خانواده 2 نفره یا 4 نفره چقدر است؟

برای مدیریت هزینه های خانواده باید هزینه های عمومی در جامعه و متناسب با اقتصاد کشوری که در آن زندگی می کنید را هم محاسبه کنید و با توجه به درآمد عمومی و خرج و مخارج و تورم حال حاضر اقدام به مدیریت مالی خانواده خود کنید. نتایج نظرسنجی در ایران نشان می‌دهد در صورتی خانواده مالک منزل مسکونی باشد هر نفر به طور میانگین مبلغ 4 میلیون و 500 هزار تومان و در حالتی که خانواده مستأجر باشد، مبلغ 6 میلیون و 200 هزار تومان را برای اداره یک زندگی 2 تا 4 نفره مناسب دیده‌اند.

سخن آخر

مدیریت بودجه خانواده می تواند چالش برانگیز باشد و باعث ایجاد اختلاف بین اعضای خانواده. بنابراین هر خانواده باید بخشی از وقت خود را در این صرف کند که چگونه می تواند پولی را که بدست می آورد، به بهترین نحو مدیریت کند، به طوری که هزینه‌ها و پس انداز با اهداف خانواده همسو باشد. راهکارهای آموزشی برای مدیریت هزینه های خانواده را می توانید در مرکز مشاوره بینش نوین یاد بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *