کلینیک مشاوره و روانشناسی بینش نوین

ساعت کاری مرکز: شنبه تا پنج شنبه، 10 تا 21

کلینیک روانشناسی و مشاوره بینش نوین

ساعت کاری مرکز:

شنبه تا پنج شنبه : 10 – 21

حسادت احساسی است که تا حدودی می توان آن را عادی دانست. هر کس ممکن است گهگاه احساس حسادت کند. حسادت ممکن است موقعیت هایی مانند حسادت به فردی با معدل بالا و یا حسادت به فردی که موقعیت بهتری در تجارت دارد وجود داشته باشد. با این حال، حسادت بیش از حد بسیار مضر است و باید درمان شود. حسادت زیاد هم به فرد و هم به فرد مقابل آسیب می رساند. مسئله درمان حسادت در این مواقع مطرح می شود. با مطلب امروز بلاگ مرکز مشاوره بینش نوین، همراه باشید. 

چگونه حسادت را درمان کنیم؟

حسادت چیست؟

حسادت احساسی است که افراد در نتیجه اعتماد نکردن به شخصی که دوستش دارند، عدم تمایل به در میان گذاشتن آن با دیگران یا ناتوانی در جذب ویژگی، شی یا شخصیتی که در شخص دیگری می بینند به دلیل نداشتن آن احساس می کنند. حسادت عموماً به عنوان نشانه عشق در جامعه تلقی می شود، اگرچه شرایطی وجود دارد که ناشی از عشق است، اما حسادت معمولاً به دلایلی مانند ترس از دست دادن، میل به داشتن، اشتیاق به آنچه که انسان ندارد ایجاد می شود. درمان حسادت هم به خود فرد برمی گردد و باید زیر نظر متخصص انجام شود.

حسادت چیست؟

علل حسادت چیست؟

حسادت احساسی است که می تواند به دلایل زیادی ایجاد شود. حسادت ممکن است در نتیجه رویدادی که افراد تجربه کرده اند یا در نتیجه یک مشکل عاطفی یا فکری رخ دهد که نمی توانند با آن کنار بیایند. دلایل حسادت به شرح زیر است:

هر کدام از این اختلالات که باعث بروز حسادت شود، درمان متفاوتی دارد. درمان حسادت در افرادی که دچار عدم اعتماد و اختلالات روانی هستند، سخت تر و دشوارتر است.

مشکلات شدید حسادت در روابط

مشکلات حسادت در روابط و حتی توهم خیانت معمولاً در نتیجه حسادت شرکای یکدیگر به خصوص از طرف همنوعان خود رخ می دهد. در نتیجه این حسادت شدید، مشاجره، خشونت کلامی و روانی و در مواردی خشونت فیزیکی در رابطه دیده می شود. مشکل حسادت نیز ممکن است در برخی از روابط به دلیل مشکل دلبستگی بیش از حد ایجاد شود. این وضعیت باعث می شود فردی که می ترسد شریک زندگی خود را از دست بدهد، از هر نظر به شریک زندگی خود حسادت کند. درمان حسادت در زندگی زناشویی بیشتر از دیگر انواع حسادت، اهمیت دارد.

مشکلات شدید حسادت در روابط

احساس بی کفایتی یکی از شرکا در روابط نیز باعث ایجاد مشکل حسادت می شود. افرادی که فکر می کنند شریکشان از آنها برتر است و آنها برای شریک زندگی خود کافی نیستند، شروع به حسادت در مورد مسائلی که آنها ندارند می کنند.

در مطلب «مشکلاتی که خرج و مخارج زیاد برای خانواده ها پیش می آورد» درباره عواقب و عوارض حسادت مالی صحبت کرده ایم. 

درمان حسادت به چه صورت است؟

حسادت را می توان با تلاش افراد و حمایت و کمکی که از محیط خود دریافت خواهند کرد، درمان نمود. مشاور و مشاوره خانواده هم می تواند تاثیر زیادی در درمان بیماری حسادت داشته باشد. برای غلبه بر حس حسادت باید بدانیم که حسادت از چه چیزی سرچشمه می گیرد. اگر احساس حسادت ناشی از ناامنی افراد باشد، باید مشکل اعتماد به نفس را حل کرد.

افراد با اعتماد به نفس از ارزش ها و ظرفیت های خود آگاه هستند. به همین دلیل به دیگران حسادت نمی کنند. آنها ویژگی های خوب افراد دیگر را مثال می زنند. برای افرادی که مشکل حسادت دارند مفید خواهد بود که راه هایی را برای بهبود اعتماد به نفس خود در حل این مشکل بیابند.

درمان حسادت با روش EMDR

اگر حسادت ناشی از بی اعتمادی افراد به فرد مقابل است، افراد باید با آن فرد صحبت کنند. مردم معمولاً ترجیح می دهند حسادت خود را در درون خود نگه دارند یا به شدت دعوا کنند و آن را به طرف مقابل بگویند. بهتر است با آرامش در مورد اینکه حسادت از چه چیزی سرچشمه می گیرد صحبت کنید.

بنابراین، امکان یافتن حد وسط در درمان حسادت وجود دارد. انتقال تهاجمی حسادت به طرف مقابل با دعوا منجر به بدتر شدن روابط دوجانبه و بروز مشکلات بزرگتر می شود.

اگر حسادت ناشی از اتفاقی باشد که افراد قبلاً تجربه کرده اند، کمک گرفتن از محیط اطراف برای غلبه بر این مشکل سودمند خواهد بود. در مواردی که حمایت و کمک عزیزانشان کافی نیست، برای درمان حسادت افراد بهتر است با یک متخصص مشورت کنند. بنابراین مشکل حسادت برطرف می شود و افراد می توانند یک رابطه و ارتباط سالم برقرار کنند.

درمان حسادت با روش EMDR

EMDR درمانی، یکی از روش های موثر و قدرتمند در غلبه بر حسادت و درمان حسادت است. درمان EMDR؛ غم و اندوه، خشم، اضطراب و همچنین حسادت را درمان می کند. این یک روش موثر برای کنترل احساسات خارج از کنترل و از بین بردن رفتارهایی است که بر زندگی ما تاثیر منفی می گذارد.

حسادت یک احساس پیچیده است که شامل احساساتی از بدگمانی گرفته تا خشم و ترس و تحقیر است. این بیماری افراد در هر سن، جنسیت و گرایش های جنسی را تحت تأثیر قرار می دهد و معمولاً زمانی برانگیخته می شود که یک شخص تهدیدی برای یک رابطه ارزشمند از طرف شخص ثالث درک کند. تهدید ممکن است واقعی یا خیالی باشد.

راه های پیشگیری از حسادت

اول از همه نباید فراموش کرد که حسادت احساسی است که در وجود هر انسانی وجود دارد. مهم این است که بتوانیم این احساس را کنترل کنیم. برای جلوگیری از این احساس منفی، ابتدا باید روی سوال زیر تمرکز کنید. در اثر حسادت چه چیزی به دست می‌آورم؟ این سوال را از خود بپرسید. می توانید بر این احساسی که بر شما و شخص مقابلتان تأثیر منفی می گذارد و باعث می شود دائماً ناآرام و ناراحت باشید غلبه کنید.

با رفتن به سراغ مشاوره پیش از ازدواج می توانید قبل از دائمی کردن رابطه، از مشکلات و تعارضات ذهنی طرفین، باخبر شوید. 

در واقع شما هم از این وضعیت آشفته هستید. حسادت یک احساس منفی است که به جای اینکه درست باشد، شما را به اشتباه می اندازد و گاهی اوقات می تواند شما را به خاطر رفتار غیرضروری خود تحقیر کند. این شما هستید که بر اساس این احساس، رفتار نکنید و آن را مهار کنید. یعنی درمان حسادت تا حد زیادی به خود فرد و میزان اشتیاق او برای برطرف کردن این حس منفی دارد.

مدیریت و درمان حسادت

حسادت احساسی است که از درون انسان و در نتیجه احساسات او ناشی می شود. هر کاری که می کنید نمی توانید از این احساس جلوگیری کنید، اما بدانید که درمان حسادت و مدیریت این احساس همیشه در دستان شماست. نکته مهم برای رهایی از احساس حسادت این است که بتوانید ترس های نهفته در حسادت را بشناسید. مثلا؛ آیا او به من خیانت می کند؟ آیا او مرا ترک خواهد کرد؟ ترس هایی از این دست در واقع بی اساس هستند و شما را همیشه ناراضی می کنند.

همه چیز ممکن است در زندگی اتفاق بیفتد. اگر فردی در آن لحظه در زندگی شما حضور دارد به این دلیل است که شما را ترجیح می دهد و شما را دوست دارد. این به شما بستگی دارد که با خراب کردن این موقعیت زیبا با ترس های غیر ضروری خود را ناراضی کنید. برای درمان حسادت و غلبه بر آن، خود باید از ترس های خود آگاه باشید و بتوانید بر آنها غلبه کنید. با ترس های خود روبرو شوید. در واقع این ترس ها از زمان های دور و حتی از دوران کودکی به دلیل ناامنی ها و احساس بی کفایتی به وجود می آیند. اگر بتوانید علت اصلی را پیدا کنید و به دنبال آن بروید، می توانید بر حسادت خود غلبه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *