کلینیک مشاوره و روانشناسی بینش نوین

ساعت کاری مرکز: شنبه تا پنج شنبه، 10 تا 21

کلینیک روانشناسی و مشاوره بینش نوین

ساعت کاری مرکز:

شنبه تا پنج شنبه : 10 – 21

هر فرد مبتلا به اوتیسم دارای مجموعه ای از نقاط قوت و چالش های مجزا است. برخی از افراد مبتلا به اوتیسم ممکن است در زندگی روزمره خود به حمایت قابل توجهی نیاز داشته باشند، در حالی که برخی دیگر ممکن است به حمایت کمتری نیاز داشته باشند و در برخی موارد کاملاً مستقل زندگی کنند.

  مشاوره تربیت و نگهداری از کودکان اوتیسم چگونه است؟

اوتیسم چیست؟

اوتیسم یا اختلال طیف اوتیسم به طیف وسیعی از شرایط اطلاق می‌شود که با چالش‌هایی در مهارت‌های اجتماعی، رفتارهای تکراری، گفتار و ارتباطات غیرکلامی مشخص می‌شود. می دانیم که یک نوع اوتیسم وجود ندارد، بلکه انواع مختلفی وجود دارد که بیشتر تحت تأثیر ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی قرار دارند. مهم ترین چیز، این است که بدانید اوتیسم یک اختلال طیفی است.

عوامل متعددی ممکن است بر ایجاد اوتیسم تأثیر بگذارد و اغلب با حساسیت‌های حسی و مسائل پزشکی مانند اختلالات گوارشی، تشنج یا اختلالات خواب و همچنین چالش‌های سلامت روان مانند اضطراب، افسردگی و مشکلات توجه همراه است. به همین جهت مساله تربیت و مراقبت از کودک اوتیسم موضوعی مهم و قابل بررسی است که والدین این کودکان باید به آن توجهی ویژه داشته باشند.

اوتیسم درمان دارد؟

هیچ درمان قطعی‌ای برای اختلال طیف اوتیسم وجود ندارد و هدف از درمان اوتیسم در کودکان، به حداکثر رساندن توانایی کودک شما در عملکردهای روزمره با کاهش علائم اختلال طیف اوتیسم و ​​حمایت از رشد و یادگیری او است. مداخله اولیه در طول سال های پیش دبستانی می تواند به کودک شما کمک کند تا مهارت های اجتماعی، ارتباطی، عملکردی و رفتاری حیاتی را بیاموزد. مهم است که با درمان به هنگام، از اختلالات یادگیری در کودکان اوتیسم جلوگیری کنید.

اوتیسم چیست؟

طیف وسیعی از درمان‌ها و مداخلات خانگی و مدرسه‌ای برای اختلال طیف اوتیسم وجود دارد و نیازهای فرزند شما ممکن است در طول زمان تغییر کند. اگر کودک شما مبتلا به اختلال طیف اوتیسم تشخیص داده شد، در مورد ایجاد یک استراتژی درمانی با متخصصان مشورت کنید و راه‌های تربیت و مراقبت از کودک اوتیسم خود را بیاموزید. در زیر چند نمونه از روش‌های درمانی اوتیسم در کودکان را ذکر می‌کنیم.

کودکان مبتلا به اوتیسم اغلب متفاوت از سایر کودکان بازی می کنند. آنها احتمالاً به جای کل اسباب بازی، روی قسمت هایی از یک اسباب بازی (مانند چرخ ها) تمرکز خواهند کرد. آن‌ها مثل بچه‌های دیگر «تظاهر به بازی» می‌کنند. و ممکن است نخواهند با دیگران بازی کنند.

اما برای بسیاری از کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم، بازی روشی است که آنها خودشان را ابراز می کنند – اسباب بازی ها و اعمال آنها ممکن است تبدیل به کلمات آنها شود. بازی می تواند به کودکان مبتلا به اوتیسم کمک کند تا یاد بگیرند و با افراد دیگر، چه کودکان و چه بزرگسالان، به روشی که آنها می فهمند ارتباط برقرار کنند.

کاردرمانی به فعالیت های روزمره زندگی و استفاده از اشیاء روزمره، مانند یادگیری بستن دکمه پیراهن یا نگه داشتن چنگال به روش صحیح کمک می کند. اما می تواند هر چیزی را که مربوط به مدرسه، کار یا بازی باشد، شامل شود. تمرکز این نوع روش درمانی به نیازها و اهداف کودک مبتلا به اوتیسم بستگی دارد.

افراد مبتلا به اوتیسم ممکن است مشکلات عمده ای در ارتباط گفتاری و غیرکلامی داشته باشند. همچنین ممکن است برای آنها تعامل اجتماعی بسیار سخت باشد. به این دلایل، گفتار درمانی بخش اصلی درمان اوتیسم است. این روش درمانی به کودکان در صحبت کردن و همچنین برقراری ارتباط و تعامل با دیگران کمک می کند. گفتار درمانی می‌تواند شامل مهارت‌های غیرکلامی، مانند برقراری تماس چشمی، نوبت گرفتن در مکالمه، و استفاده و درک حرکات باشد. همچنین ممکن است به کودکان بیاموزد که خود را با استفاده از نمادهای تصویری، زبان اشاره یا رایانه بیان کنند.

این نوع درمان از پاداش برای تقویت رفتارهای مثبت و آموزش مهارت های جدید استفاده می کند. والدین و سایر مراقبین آموزش می‌بینند تا بتوانند لحظه به لحظه به کودک اوتیستیک بازخورد بدهند.

اهداف درمان بر اساس کودک و میزان اختلالات یادگیری او طراحی می‌شود. آنها ممکن است شامل ارتباطات، مهارت های اجتماعی، مراقبت شخصی و کار مدرسه باشند. مطالعات نشان می دهد کودکانی که از این روش درمانی استفاده کنند، می توانند دستاوردهای بزرگ و پایداری داشته باشند.

هدف از درمان‌ها و حمایت‌های رشدی برای کودکان اوتیستیک، تقویت رشد کودکان از طریق کمک به آنها برای ایجاد روابط مثبت و معنادار با سایر افراد است. این درمان‌ها همچنین به کودکان کمک می کنند تا مهارت های اجتماعی، ارتباطی و زندگی روزمره را در هر دو محیط خانواده و جامعه بیاموزند.

برخی از درمان ها و حمایت ها عناصری از درمان ها و حمایت های رفتاری و رشدی را ترکیب می کنند.

اغلب یک رویکرد ترکیبی مؤثرترین رویکرد است، زیرا ویژگی‌های چندین درمان و حمایت مؤثر را در کنار هم قرار می‌دهد. به عنوان مثال، هر رفتار درمانی یا حمایتی اگر مبتنی بر خانواده باشد و شامل درمان‌های رشدی یا حمایت‌هایی باشد که بر مهارت‌های یادگیری تمرکز دارند، بهتر عمل می‌کند.

اوتیسم در کودکان چه نشانه هایی دارد؟

بسیاری از والدین این سوال را دارند که کودک اوتیسم چگونه است؟ همانطور که گفتیم اوتیسم کودکان دارای یک طیف است و ممکن است کودک اوتیسم خفیف داشته باشد و یا درگیری شدیدتری با این اختلال از خود نشان دهد. میزان بیماری را مشاور و روانشناس کودک تشخیص می دهد.

اوتیسم درمان دارد؟

به طور کلی اوتیسم در کودکان با سه نشانه بارز همراه است که در زیر هر کدام از این نشانه‌ها را توضیح می‌دهیم.

  1. مشکل در تعامل و برقراری ارتباط با دیگران

به عنوان مثال، کودک اوتیسمی ممکن است:

  1. علایق محدود

کودکان مبتلا به اوتیسم طیف محدودی از علایق دارند. به عنوان مثال، ممکن است کودک اوتیسم شما فقط چوب جمع کند یا فقط با ماشین بازی کند. در جلسات مشاوره کودک مبتلا به اوتیسم، مشاور به راحتی می تواند نوع و شدت اخحتلال را کشف کند.

  1. رفتار تکراری

یکی از نشانه‌های ابتلا به اوتیسم انجام رفتارهای تکراری و مشابه است. به عنوان مثال، کودکان ممکن است:

کودکان اوتیستیک همچنین ممکن است نسبت به چشایی، لمس، بینایی و صداها کمتر حساس یا بیش از حد حساس باشند. به عنوان مثال، آنها ممکن است:

 

در همین رابطه بخوانید: چه زمانی به روانشناس کودک مراجعه کنیم؟

 

مشاوره اختلال اوتیسم در کودکان

به طور کلی موفق ترین و قابل اعتمادترین رویکرد برای کودکان مبتلا به اوتیسم، رفتار درمانی است. اما چالش اصلی برای والدین در این مسیر این است که کدام نوع رفتاردرمانی با کودک اوتیسم آنها مطابقت بیشتری دارد. تحقیقات نشان می‌دهند که مهم‌ترین نکته در تربیت و مراقبت از کودک اوتیسم تداوم در مسیر درمان و حمایت از کودک است. در مرکز مشاوره بینش نوین، به تمامی کودکان و حتی بزرگسالان مبتلا به اوتیسم کمک می شود. هدف کلینیک بینش نوین، هدایت و راهنمایی این افراد و بارگرداندن آن ها به مسیر درست زندگی است. 

والدین این دسته از کودکان باید توجه داشته باشند که در صورت مشاهده نشانه‌های اختلال اوتیسم به مشاور مراجعه کرده و درمان‌های حمایتی را هر چه زودتر آغاز کنند. همچنین نیاز است که خود والدین نیز مشاوره‌های لازم را در مسیر تربیت و مراقبت از کودک اوتیسم خود از روانشناسان دریافت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *