کلینیک مشاوره و روانشناسی بینش نوین

ساعت کاری مرکز: شنبه تا پنج شنبه، 10 تا 21

کلینیک روانشناسی و مشاوره بینش نوین

ساعت کاری مرکز:

شنبه تا پنج شنبه : 10 – 21

بی اختیاری ادرار یا شب ادراری کودک از دست دادن کنترل مثانه است. در کودکان کمتر از 3 سال، عدم کنترل کامل مثانه طبیعی است. با بزرگتر شدن کودکان، آنها توانایی بیشتری برای کنترل مثانه خود پیدا می کنند.

شب ادراری در کودکان چرا اتفاق می افتد؟

زمانی که این اتفاق در کودکی اتفاق می افتد که به اندازه کافی بزرگ است که بتواند مثانه خود را کنترل کند، شب ادراری نامیده می شود. شب ادراری می تواند در طول روز یا شب اتفاق بیفتد و برای کودک یک وضعیت اضراب آور و ناامید کننده باشد. اما مهم است که صبور باشید و به یاد داشته باشید که تقصیر فرزند شما نیست. کودک کنترلی بر شب ادراری ندارد و راه های زیادی برای درمان آن و کمک به فرزندتان وجود دارد که در ادامه این موارد را بررسی خواهیم کرد.

 

چرا کودک من دچار شب ادراری می شود؟

علل احتمالی زیادی برای شب ادراری وجود دارد. علت اصلی شب ادراری اغلب مشخص نیست. اما علل احتمالی و عوامل خطر ممکن است شامل یک یا چند مورد از این موارد باشد:

شب ادراری کودک ارادی یا عمدی، ممکن است با سایر اختلالات روانی از جمله اختلالات رفتاری یا اختلالات عاطفی مانند اضطراب همراه باشد. یک تحقیق در زمینه علت شب ادراری کودک 10 ساله، حاکی از آن است که شب ادراری در خانواده‌ها نیز دیده می شود، که نشان می دهد تمایل به این اختلال ممکن است ارثی باشد (از والدین به فرزند، به ویژه از طرف پدر منتقل شود).

علاوه بر این، آموزش توالت رفتن اجباری یا شروع آن در زمانی که کودک خیلی کوچک بوده ممکن است عاملی در ایجاد این اختلال باشد، اگرچه تحقیقات کمی برای نتیجه‌گیری در مورد نقش آموزش توالت و ایجاد شب ادراری وجود دارد.

 

شب ادراری درمان قطعی دارد؟

 

ممکن است برای موارد خفیف شب ادراری نیازی به درمان نباشد، زیرا اکثر کودکان مبتلا به این بیماری خود به خود درمان می شوند و این اتفاق معمولاً در دوران نوجوانی اتفاق می افتد. دانستن زمان شروع درمان دشوار است، زیرا نمی توان سیر علائم را پیش بینی کرد و اینکه چه زمانی کودک این حالت را از دست می دهد.

شب ادراری درمان قطعی دارد؟

برخی از عواملی که هنگام تصمیم گیری برای شروع درمان شب ادراری کودک باید در نظر گرفته شود این است که آیا عزت نفس کودک تحت تأثیر شب ادراری قرار گرفته یا خیر و آیا شب ادراری باعث اختلال در عملکرد او شده است؟ مثلاً آیا باعث شده که کودک از رفتن به خواب با دوستان خود خودداری کند؟

اغلب درمان با هدف تغییر رفتار توصیه می شود. رفتار درمانی در بیش از 75% بیماران مؤثر است و ممکن است شامل موارد زیر باشد:

1. استفاده از سیستم هشدار

استفاده از یک سیستم هشدار که هنگام خیس شدن تخت زنگ می زند، می تواند به کودک کمک کند تا یاد بگیرد که در شب به احساسات مثانه پاسخ دهد. اکثر تحقیقات در مورد شب ادراری از استفاده از هشدارهای ادرار به عنوان موثرترین درمان درمان شب ادراری کودک 2 ساله حمایت می کنند. درمان با هشدارهای ادرار در حال حاضر تنها درمان مرتبط با بهبود کامل شب ادراری کودک است.

2. آموزش مثانه

این تکنیک از برنامه ریزی منظم برای رجوع به دستشویی، با فواصل زمانی فزاینده استفاده می کند تا به کودک کمک کند تا به نگه داشتن ادرار برای مدت طولانی‌تری عادت کند. این نوع درمان همچنین به کشش اندازه مثانه که ماهیچه‌ای است که به ورزش پاسخ می دهد؛ کمک می کند. تمرین مثانه معمولاً به عنوان بخشی از برنامه درمان شب ادراری استفاده می شود و بهترین روش برای درمان شب ادراری کودک 3 ساله است.

آموزش مثانه

3. پاداش

این نوع درمان شب ادراری ممکن است شامل ارائه یک سری پاداش‌های کوچک در زمانی که کودک به کنترل مثانه دست می یابد، باشد.

 

4. دارو

برای درمان شب ادراری از دارو درمانی هم استفاده می شود، اما معمولاً فقط در صورتی استفاده می‌شوند که این اختلال در عملکرد کودک اختلال ایجاد کند و معمولاً برای کودکان زیر 6 سال توصیه نمی‌شود و بیشتر برای درمان شب ادراری کودک ۸ ساله یا شب ادراری کودک 12 ساله با بالا است. ممکن است از داروها برای کاهش میزان ادرار تولید شده توسط کلیه‌ها یا کمک به افزایش ظرفیت مثانه استفاده شود. داروهایی که معمولاً مورد استفاده قرار می گیرند شامل دسموپرسین استات (DDAVP) که بر تولید ادرار کلیه ها تأثیر می گذارد و ایمی پرامین (توفرانیل)، یک داروی ضد افسردگی که برای درمان شب ادراری نیز مفید است، می باشد.

 

با شب ادراری کودک خود چه کنیم؟

بیشتر کودکان به تنهایی از پس شب ادراری بر می آیند و نیازی به کمک ندارند. اگر نیاز به درمان باشد، می‌توان او را با پزشک و شناسایی اینکه چه چیزی برای وضعیت او بهتر است، کمک کرد.

اگر کودک شما از شب ادراری رنج می برد یا خجالت می کشد، تغییرات سبک زندگی او می تواند کمک زیادی کند، مانند پرهیز کامل از کافئین و محدود کردن مصرف مایعات در عصر، ممکن است گزینه خوبی باشد. با این حال، اگر تغییر سبک زندگی موفقیت آمیز نبود یا اگر همچنان کودکتان از خیس کردن تخت وحشت دارد، ممکن است با روش درمان‌های دیگر به او کمک شود. برای مثال در صورت پیدا شدن علل زمینه‌ای شب ادراری، مانند یبوست یا آپنه خواب، باید سایر درمان‌ها بررسی شود.

فراموش نکنید کودکان برای اینکه والدین خود را عصبانی کنند، رختخواب را خیس نمی کنند. سعی کنید زمانی که شما و فرزندتان با هم این مشکل را حل می کنید صبور باشید. درمان مؤثر شب ادراری کودکان ممکن است شامل چندین استراتژی باشد و موفقیت آمیز بودن ممکن است زمان ببرد، پس شکیبا باشید.

 

ادرار در خواب برای همه کودکان اتفاق می افتد؟

شب ادراری کودک یک مشکل رایج دوران کودکی است. برآوردها حاکی از آن است که 7% از پسران و 3% از دختران 5 ساله به شب ادراری مبتلا هستند.

این اعداد تا سن 10 سالگی به 3% از پسران و 2% از دختران کاهش می یابد. بیشتر کودکان در سنین نوجوانی از این مشکل خلاص می شوند و تنها حدود 1% از مردان و کمتر از 1% از زنان به این اختلال در سن 18 سالگی مبتلا می شوند.

ادرار در خواب برای همه کودکان اتفاق می افتد؟

با این حال برخی کودکان از سایرین احتمال بالاتری برای شب ادراری دارند. یک کودک بیشتر در معرض خطر شب ادراری است اگر یبوست داشته باشد، عادات حمام منظم نداشته باشد، مشکلات رشد جسمانی و یا اضطراب بیش از حد داشته باشد.

 

یکی دیگر از مشکلات رایج کودکان، دندان قروچه است. در مطلب “دندان قروچه را با این روش ها درمان کنید” در مورد این بیماری و راه های درمان آن، بیشتر توضیح داده ایم. 

سخن آخر

عدم توانایی در کنترل ادرار را شب ادراری کودک می گویند که در کودکان امری است طبیعی. این اختلال در شب هنگام خواب، پس از سنی که فرد باید بتواند مثانه خود را کنترل کند، اتفاق می افتد. لازم به ذکر است که بسیاری از ما شب ادراری را به عنوان اتفاقی که برای بچه‌های کوچک اتفاق می افتد تصور می کنیم، اما این مشکل از هر 100 نوجوان 1 تا 2 نفر را تحت تاثیر قرار می دهد. در مرکز مشاوره بینش نوین می توانید این نوع از مشکلات کودک را حل کنید. مشاوره کودک می تواند شما و فرزندتان را با دلایل شب ادراری بیشتر آشنا کند. علاوه بر ان، راهکارهایی به شما آموزش داده می شود تا با کمک آنها، درمان را هرچه سریعتر شروع کنید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *